Bärbara datorer med serverprocessorer

Permalänk
Medlem

Kommer säkert vara populärt bland vissa som kräver mycket prestanda och kan koppla in ström när de reser i första klass på tåg eller flyg eller liknande. Inget för oss vanliga användare. Tycker våran bärbara på 3,5kg är tillräckligt jobbig att släpa med sig. Vill ha en av de där nya 1kg datorerna hellre. Spelar aldrig på bärbara ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Frågan är fortfarande, varför sätter man en server CPU i en bärbar dator? Det är ju knappast som så att den processorn ger MER beräkningskraft än motsvarande ur desktop-serien. Det är andra skillnader än ren beräkningskraft som gör en CPU till en server-CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Frågan är fortfarande, varför sätter man en server CPU i en bärbar dator? Det är ju knappast som så att den processorn ger MER beräkningskraft än motsvarande ur desktop-serien. Det är andra skillnader än ren beräkningskraft som gör en CPU till en server-CPU.

Ja, vad är det för skillnad på server och desktop CPUs egentligen? Förutom socket då. Har jag alltid undrat

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

X3360 är ju egentligen i princip en Q9550. Kör själv X3350 som motsvarar Q9450 och den kör s775. Som jag fattat det är strömsparfunktionerna sämre på xeon så det verkar korkat att sätta den i en bärbar faktiskt.

Permalänk
Medlem

Har en, älskar den och bär med mig den jämt.

Inte med en XEON då förstås, verkar ju lite onödigt, men väl en överklockad Q6700.. Vrroooom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deodot
Har en, älskar den och bär med mig den jämt.

Inte med en XEON då förstås, verkar ju lite onödigt, men väl en överklockad Q6700.. Vrroooom!

Överallt du dansar medden på krogen, toaletten, när du äter mat, badar och helt enkelt överallt har du med dig den!:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Indeed. Med ett quadro i kommer den bli en go "portabel" CAD-workstation. Jag ser helt klart en användarbas. För vanliga skrivbordsryttare och gamers blir det lite overkill.

För gamers blir det knappast overkill...

Permalänk
Medlem

Kanske till nytta för "hardcore"-administratörer med många bollar i luften och i ständig rörelse eller hemmaanvändaren som vill köra feta nätverket med massa serverapplikationer på en dator som knappt tar något utrymme. Vad vet jag, kanske någon kan uttrycka sig bättre.

Permalänk
Inaktiv

För mig som jobbar som konstruktör vore den här datorn riktigt fin. Priset å andra sidan..

Trevligt med quads i en laptop dock. Men håller med någon som skrev tidigare om att en vanlig Q9450 eller liknande vore ett bättre alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Ja, vad är det för skillnad på server och desktop CPUs egentligen? Förutom socket då. Har jag alltid undrat

ronnylov skrev ovan om strömsparningsfunktioner, jag vill minnas att det var något om det. Sen så har xeon andra inställningar på cache prefetchern än core 2. Den är "tune:ad" till vad en server brukar ha. Intel har inte gått ut med någon närmare information vad exakt som är skillnad i cache-prefetchern.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Ett till dom i meningen så hade jag fan kommenterat inlägget! Men inte nu!:)

Ibland vill jag bara vara kass.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skippa det feta batteriet, ha ett litet och kör med Express Gate. Så kan man fortfarande använda den mobilt. 5,5kg rena träningspasset...

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

-- Jonazz "Överallt du dansar medden på krogen, toaletten, när du äter mat, badar och helt enkelt överallt har du med dig den!"

Japp

Jag har lagt på mig nästan tre kilo muskler tack vare den. Men kom ihåg; det viktigaste är nästan vad du äter. Komplettera gärna med en proteindrink efter varje laptop pass.

-- Hetzz "Skippa det feta batteriet, ha ett litet och kör med Express Gate. Så kan man fortfarande använda den mobilt."

Batteriet är inte så stort och tungt alls. Transformatorn däremot är bokstavligt talat stor som en tegelsten och väger nästan som laptopen Eftersom batteritiden är så dålig måste man släpa med sig den också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deodot
-- Jonazz "Överallt du dansar medden på krogen, toaletten, när du äter mat, badar och helt enkelt överallt har du med dig den!"

Japp

Jag har lagt på mig nästan tre kilo muskler tack vare den. Men kom ihåg; det viktigaste är nästan vad du äter. Komplettera gärna med en proteindrink efter varje laptop pass.

-- Hetzz "Skippa det feta batteriet, ha ett litet och kör med Express Gate. Så kan man fortfarande använda den mobilt."

Batteriet är inte så stort och tungt alls. Transformatorn däremot är bokstavligt talat stor som en tegelsten och väger nästan som laptopen Eftersom batteritiden är så dålig måste man släpa med sig den också...

Elbolagen och fastighetsägarna får börja installera nätagg i väggarna, tänk så smidigt på stan att plugga in och dra kreditkortet.

Permalänk
Medlem

Det är lite dumt att ha en bärbar dator med sånt här, och sen inte ha något speciellt batteri som håller upp till 4 timmar eller nåt... Batteriet som kommer med, är det 12 cell?

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen för vad som är "bärbart"?
Ingen på SWEC som känner sig lockad att ha liknande kraftid bärbar dator??
Bara att slänga in datorlåda, skärm, tangentbord och några bilbatterier i en kartong och tejpa på ett handtag...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Vart går gränsen för vad som är "bärbart"?
Ingen på SWEC som känner sig lockad att ha liknande kraftid bärbar dator??
Bara att slänga in datorlåda, skärm, tangentbord och några bilbatterier i en kartong och tejpa på ett handtag...

Gränsen mellan bärbart och släpbart för min del är batteritiden. Vikten är ju.. eh.. viktigt med men lättare att skaffa muskler än att hitta passande kontakt för att ladda batteriet på resande fot. =P

Har suttit med en Toshiba förr som körde en P4'a på 3,2GHz ämnad för stationära monster. Batteriet räckte inte ens en timme vid normal användning. Vid spel? Från full laddning så var batteriet tomt på 5-10 min.

Drar personligen gränsen vid två timmar för normal användning, kortare än så är den släpbar.