Permalänk
Medlem

viket paket d40 alt d40x

Bestämt mig för någon av dessa kameror.
Blir min första system kamera och kommer använda den till fina semester bilder, katterna, väner och familj mm...

Men tittat på dessa olika paket:

Nikon D40 hus svart + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) 3800:-

Nikon D40 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED ca 5500-6000:-

Nikon D40x hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II inkl 1 gm minne och väska ca 5500:- på dustin

Samma som ovan men utan väska och minneskort ca 5300:-

Nikon D40 +18-55 + 55-200 + Kikare Sportstar EX 8X25 Nyhet! ca 5500:-

Står mest mellan paket 2 alt. paket 3 vad tror ni skulle passa mig.

Tack för all hjälp!
Nåt favorit ställe att beställa på?

Permalänk
Medlem

Den huvudsakliga skillnaden mellan D40 och D40x är upplösningen. D40x har fler megapixlar, vilket normalt sett har ganska liten betydelse. 6Mpix, som D40 har räcker till förstoringar som är åtminstone 50x75cm.
Där till krävs det objektiv i toppklass (och i viss mån även bättre handhavande av kameran) för att kunna tillgodogöra sig dessa extra pixlar.

D40 + 18-55 + 55-200 är en bra start och gör det möjligt att fota det mesta utom extrema närbilder.

Väska och minneskort är ju bra att ha (minneskort är ju helt nödvändigt om man vill kunna ta bilder), medan kikare kanske inte är så himla nödvändigt, även om det kan vara trevligt att ha ibland... 8x25 är väl däremot inte så roligt, jag skulle helt klart valt en kikare med högre ljusstyrka (8x42, eller liknande).

Permalänk
Medlem

D40 har blixtsync på 1/500, D40x har bara 1/200 om jag inte minns fel.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
D40 har blixtsync på 1/500, D40x har bara 1/200 om jag inte minns fel.

Låter ytterst tveksamt då det är samma prylar i förutom sensorn.

Citat:

Citat från cyberphoto

D40x är kort och gott en D40 fast med högre upplösning, nu hela 10 Mpixel. Två andra skillnader är att lägsta ISO nu är 100 samt att kameran har bättre sekvenstagning, 3 b/s (JPEG begränsas enbart av minneskortets storlek) mot 2,5 b/s tidigare. Med brusreduceringen aktiverad sjunker hastigheten något.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

d40x har väl iso100, d40 bara iso200 som lägst?!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar D40 för 3800 och att du köper fler objektiv vid behov.
Ska du ta mycket kort inomhus är en "extern" blixt väldigt smidigt, t.ex en SB400.

Tror inte du märker någon skillnad på D40 och D40x därför tycker jag det är onödigt att lägga pengar på den. Lägg hellre pengarna på en blixt eller något annat tillbehör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Låter ytterst tveksamt då det är samma prylar i förutom sensorn.

Låter kanske tveksamt men så är fallet. D40 har snabbare blixtsync.
Varför förstår jag inte dock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
d40x har väl iso100, d40 bara iso200 som lägst?!

Stämmer bra. Vet inte hur stor nackdel det är dock.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
[B] Låter ytterst tveksamt då det är samma prylar i förutom sensorn.

Det stämmer att blixtsynken är 1/500-del på D40 mot 1/200-del för D40x, är osäker på varför, men har för mig att det beror på att d40 har elektronisk slutare.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Det stämmer att blixtsynken är 1/500-del på D40 mot 1/200-del för D40x, är osäker på varför, men har för mig att det beror på att d40 har elektronisk slutare.

Ja, D40 (och D50 och D70) har en mekanisk/elektronisk hybridslutare och på tider kortare än 1/90, har jag för mig, används den elektroniska slutaren.

Permalänk
Medlem

Ja det är som sagt inte samma slutare. D40 har därför snabbare blixtsync än D40x. Men det är till priset av lite lustiga ljusfenomen som jag inte kan namnet på. Men tar man en bild mot solen med tex en trädstam som skarp kontrast i motljuset kan ljuset se ut att läcka fram genom trädstammen.

Men ska man använda upplättningsblixt i dagsljus (och det ska man) är det ju guld värt att kunna köra 1/500 istället för 1/250 när man jagar springande barn etc...

Skillnaden i megapixlar är rätt försumbar egentligen. Finns egentligen ingen anledning att köpa D40x eller D60 istället för D40 med tanke på prisskillnaden.

Permalänk
Inaktiv

Ska du fotografera fåglar är 55-200 med stativ ett bra val, annars är 18-135 en bra kompromiss. Redan vid 135 är det svårt att ta bilder på fri hand utan stativ och utan VR (skakreducerare).
Blixt bör man köpa en SB600 då den har mycket mer möjligheter än SB400. Bl a med fjärrutlösning och fjärrstyrning som gör att du kan ha blixten på annat ställe i rummet men ändå styra den trådlöst från din kamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
Ska du fotografera fåglar är 55-200 med stativ ett bra val, annars är 18-135 en bra kompromiss. Redan vid 135 är det svårt att ta bilder på fri hand utan stativ och utan VR (skakreducerare).
Blixt bör man köpa en SB600 då den har mycket mer möjligheter än SB400. Bl a med fjärrutlösning och fjärrstyrning som gör att du kan ha blixten på annat ställe i rummet men ändå styra den trådlöst från din kamera.

Obs att du inte kan fjärrstyra en SB600 direkt från en D40/x. Då måste det sitta en SB/SU800 på kameran. D80 kan fjärrstyra blixtarna direkt med kameran.

Går nog att fjärrstyra genom att köra SB600an och avfyra den som slavblixt som reagerar på D40ns inbyggda blixt men då missar man ju alla fördelar med i-TTL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
d40x har väl iso100, d40 bara iso200 som lägst?!

D40 har dock mindre grundbrus p.ga. den lägre upplösningen på samma sensoryta.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ska beställa något av dessa paket tror jag.

Nikon D40 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED ca 5500-6000:-

Nikon D40x hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II inkl 1 gm minne och väska ca 5500:- på dustin

Är det bild stabilisering i nåt av objektiven?
De skulle jag vilja ha eller finns det fler paket att finna?
Vad skiljer 18-55 mot 55-200

Permalänk
Medlem

Nej det är inte bildstabilisering. Det som skiljer objektiven är ju att de täcker helt olika brännvidder. 18-55 är normalzoom och 55-200 är telezoom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
Ska du fotografera fåglar är 55-200 med stativ ett bra val, annars är 18-135 en bra kompromiss. Redan vid 135 är det svårt att ta bilder på fri hand utan stativ och utan VR (skakreducerare).
Blixt bör man köpa en SB600 då den har mycket mer möjligheter än SB400. Bl a med fjärrutlösning och fjärrstyrning som gör att du kan ha blixten på annat ställe i rummet men ändå styra den trådlöst från din kamera.

Beror ju på ljus också, jag kör 80-200 utan stativ...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Tycker faktiskt du ska satta på en D40 istället och lägga mellanskillnaden ca 1700 kr på att köpa telegluggen 55-200 som var med i paket ovan FAST köp istället varianten med VR (bildstabilisering).

D40 har mindre upplösning men det räcker antagligen till större utskrifter än vad du kommer att göra. Jag tycker 1/500 är väldigt bra när man ska fot med blixt ute i dagsljus, eftersom man även då kan köra med stor bländare.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu går det att köpa en D40 för 3 papp på elgiganten !
Nästan att man ska köpa en till. Bara för det är så billigt

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

verkar helt slut runt om här och på nätet. Får jag tag i den så köper jag den så köper jag ett extra objektiv med bildstabilisering till kameran.. Hoppas det kommer in fler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anna1983
verkar helt slut runt om här och på nätet. Får jag tag i den så köper jag den så köper jag ett extra objektiv med bildstabilisering till kameran.. Hoppas det kommer in fler!

De hade väl en tillgångsgaranti. Ifall de inte har D40 inne så ska du få en annan liknande för samma pris.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
De hade väl en tillgångsgaranti. Ifall de inte har D40 inne så ska du få en annan liknande för samma pris.

Jopp de har de.

Om de inte lyckas fixa fram en på 10 dagar så får man en likvärdig el. bättre till samma pris.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

här har vi ju det ni letar efter!
Är inte VR är bildstab.

http://www.dustinhome.se/pd_5010107553.aspx

I lager NIKKOR AF-S DX 55-200/4-5.6G VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
här har vi ju det ni letar efter!
Är inte VR är bildstab.

http://www.dustinhome.se/pd_5010107553.aspx

I lager NIKKOR AF-S DX 55-200/4-5.6G VR

Jo den är det fast den är billigare hos FotoKungen 2300 inkl frakt.
http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=949

En annan bra lins skall vara denna det blir dock en helt annan prisklass:
http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=870

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Betyder AF-S att den har inbyggd autofokus i objektivet?

Tänkte köpa det till Nikon D40... ska väl funkka ha autofokus då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Betyder AF-S att den har inbyggd autofokus i objektivet?

Tänkte köpa det till Nikon D40... ska väl funkka ha autofokus då?

För Nikon betyder det precis det.
Sigmas autofokus heter HSM.
D40 saknar autofokus in tha house ja. Alltså måste objektivet ha det.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

....Alltså måste objektivet ha det. [/B]

om man absolut vill ha autofokus ja, alla passande objektiv kan man ju ändå fokusera manuellt på annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
om man absolut vill ha autofokus ja, alla passande objektiv kan man ju ändå fokusera manuellt på annars

Jo det är sant fast oftast vill man ha autofokus. Macro är ju ett fall där man kan köra manuellt.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

mjo kanske, iallafall på rörliga saker...ska man fotografera saker som är stilla tycker jag manuell fungerar lika bra, men hey det är bara min åsikt