Permalänk
Robot

Man tager vad man haver HTPC.

Efter att ha byggt min första dator i somras, tänkte jag att det var dags igen. Hade blivit lite inspirerad av bygglogg LACK (http://www.sweclockers.com/album/?id=507) som så många andra. Men mitt hem har inga LACK hyllor utan jag kör med Ikeas TRÄBY hyllor som passar bra till min 40 tums lcdtv med träram från SWEDX.
Jag hade lite delar liggande från uppgraderingar jag gjort på min lilla bubbe ( http://www.sweclockers.com/album/?id=1261 ). Att köpa till resten skulle inte bli så dyrt lol.
Fanns ett 8800 GTS 320MB grafikkort över då SLI var totalt bortkastat på mig som inte är en äkta gamer, drog bara onödigt med ström. Core 2 Duo E6600 hade jag också liggande samt en Noctua NH-U12P processorkylare och en Samsung SH-S183A DVD.
Efter ha kollad ordentligt, fick jag slutligen en lista som skulle uppfylla mina krav på en tyst och relativt kraftfull HTPC:

Minnen - Kingston HyperX 2x1024MB DDR2 PC2-8500
Moderkort - GIGABYTE GA-P31-DS3L
Grafikkortskylare - Thermalright HR-03 Plus
Nätaggregat - Corsair VX450W
Hårddisk - Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 16MB 500GB
Fläktar - Noctua fläktar: tre 120 mm och en 80 mm
Tangentbord/mus - Logitech dinovo mini

Till detta köptes lite verktyg och material, sen köptes lite mer verktyg och material osv osv. Livet hade varit så mycket enklare om jag hade haft tillgång till verkstad istället för att greja med allt i kontoret SUCK.
Vinkelslip är inte riktigt min grej ska jag erkänna , så ett stort TACK till Karl och Patrik samt deras lärare Gunnar på Uddetorpsskolan.
Finns lite småprylar kvar att göra, hitta schyssta fläktgaller typ sunbeam biohasard, putsa till hårddisk/dvd buren och sätta en trälist över kablarna mellan dator och tv men annars är den klar.
Framtida uppgradering till HTPC kommer nog att bli ett ljudkort och blurayspelare, ska bara köpa ett bättre ljudsystem först. /swebear

Det var längesen jag updaterade min lilla HTPC men tänkte visa hur den ser ut i dag. Nåt ljudkort blev det inte utan ett Powercooler 4670 med inbyggd HDMI och ljudstöd, mindre sladdar, vilket alltid är skönt. Den var passivt kylt men jag satte på en liten fläkt ändå.
Förstärkaren är en Marantz 1501 och Infinity Beta högtalare, som följer mitt trätema./swebear

Besök albumet: Man tager vad man haver HTPC. av swebear

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt 10p

Permalänk
Medlem

Thats a HTPC, lätt 9p, hade vare 10 om du hade haft en bild på I/0 panelen.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

ser ganska fint ut:) Jag brukar inte gilla sånna här ghetto mods men det här var faktiskt snyggt

Visa signatur

Ny burk på G!

Permalänk
Medlem

Jäkla snyggt, spec skärmen

Visa signatur

A lie is just a great story that someone ruined with the truth.

Permalänk
Medlem

Gästerna måste ju undra var datorn kan vara?

10p från mig.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Thats a HTPC, lätt 9p, hade vare 10 om du hade haft en bild på I/0 panelen.

Får nog leva med 9p för det kommer inte ske att jag skruvar ner/skruvar isär den för att fota den
Tack för dom fina poängen allihopa/swebear

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, dedär var ju jävligt bra gjort.
Skulle dock kolla tempen efter några filmer är körda.
10p är du värd

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! 10/10

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

imponerande! så ska det se ut. 10p

Visa signatur

Datorsystem: [ASUS A8N-E] - [AMD Athlon 64 "Venice" 3200+ 2.0GHz @ 2,54GHz + Zalman CNPS7000B-Cu kylare] - [2xCrosair VS512MB400 PC3200 @ 2.5, 3, 3, 6] - [HIS X800XL IceQ II 256MB PCIe 400/980 @ 430/1080MHz] - [Samsung 80Gb SATA2 + IBM 120Gb IDE + Maxtor 250Gb SATA2 + Mxtor 30GB IDE]

Permalänk
Avstängd

Hahaha så grymt det är sånt här vi vill se inte bara MIN DATORHÖRNA. och en dator plus en skärm. det är inte roligt att se.

Grymt coolt bra jobbat och häftigt.... är snickare själv så impad blev jag ska nog bygga nåt sånt där själv.. så man får burken att försvinna så man slipper se ett chassi bara stå där o damma =)..

Permalänk

Haha, allt är ju i trä, tillomed teven?

Permalänk
Avstängd

skit snyggt

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk

Det blev ju skitsnyggt och fint dokumenterat. Det är snyggt inrett med, fast jag personligen ogillar furu. Det skulle ha varit snyggare med något mörkt trä.

Permalänk

Så ser en riktig dator ur 10P lätt! Gillar Stilen asså! Bra hdd-upphängning med

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är skit snyggggggggggt.
Du skulle dälja kablarna med en trä låda
Kablarna som går från datan till tv.

Men en klar 10.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Tack! Både inspiration och ett lyft i det annars ganska trista galleriet. 9P!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

coolt gillar hdd lösningen

9p

Permalänk

nice

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri

Jag hade lite delar liggande från uppgraderingar jag gjort på min lilla bubbe. Att köpa till resten skulle inte bli så dyrt lol.
Fanns ett 8800 GTS 320MB grafikkort över då SLI var totalt bortkastat på mig som inte är en äkta gamer, drog bara onödigt med ström. Core 2 Duo E6600 hade jag också liggande samt en Noctua NH-U12P processorkylare och en Samsung SH-S183A DVD.

Inget akuta problem med pengar med sådant liggande hemma

Permalänk
Medlem

Du har nu mera mest i snittbetyg här på sweclockers! Man får grattulera!! förjävla snyggt moddat:D trä är jävligt snyggt! 10 p

Permalänk
Medlem

Så skönt att se någon som gjort något värt att visa upp.
Man börjar bli less på att se random stökig datorhörna.
Snyggt gjort, även om just furu inte är min grej. 9p

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt ^^ Ogillar trä i vanliga fall, men med den tvn så kan man inte annat än älska det. Dock hade jag gärna sett högtalarna i trä å

Permalänk

sjukt coolt...detta är såå mkt bättre än "min datorhörna" (datahörna som vissa envisas med att skriva)....grymt snyggt med tvn i trä oxå ;).....klar 10a

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

hur är det med ljudnivån?.. Riktigt bra jobbat men trä är inte min grej riktigt..Eller inte furu iallafall..9p

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klockrent!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

hur snyggt som helst.. 10p

funderar på att själv göra något liknande.. vad var det du hade mest problem med?

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Ett galleri som verkligen höjjer den annars ganska låga standarden här i galleriet:D

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Medlem

klockrent, kommer inte på någon annat

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk