Permalänk

x64 frågor.

Var en av de som precis hade köpt en ny rigg Innan 64-bit arkitekturen kom och har således helt hoppat över x64 vågen. Kommer ett paket med div godsaker imorgon och tänkte läsa upp mig inför den stora dagen.

Vilka fördelar har man med x64 annat än att man kan ha mer minne?

Har alla nyare Chipsets och Processorer x64 stöd?

Kan jag köra alla x86 apps under x64?

Kan jag använda x86 drivrutiner?

Om svar är nej på ovanstående, brukar x86 & x64 drivrutiner släppas med likvärdiga funktioner/prestanda och hur är tillgången på dessa?

Är Vista x64 som standard?

Ser ni några komplikationer med följande setup och x64?
Intel Core 2 Duo 3Ghz 6MB L2, R X3870, 2GB DDR3 1333MHZ, Asus P5E3 iX38

Slutligen, vart tog all hype vägen? x64 skulle ju vara "The second comming of Jesus"

Svara gärna efter egen förmåga även om ni så må ha enstaka svar.
Uppskattar all hjälp!

Innan någon påpekar det så vill jag bekräfta att jag verkligen är dålig på att söka i forumet.

Tack på förhand!

Permalänk

vilka fördelar har man med x64 annat än att man kan ha mer minne?

SVAR: finns väll inte så många fler vad jag vet än så länge iaf

Har alla nyare Chipsets och Processorer x64 stöd?

SVAR: Ja

Kan jag köra alla x86 apps under x64?

Svar: JA och nej vissa funkar under både x86 och x64. t.ex spel funkar dom flesta spel som släppts dom senaste 10 åren iaf. Antivirus / brandvägg måste vara special tillverkad för x64 för att funka.

Kan jag använda x86 drivrutiner?

Svar : Nej

Om svar är nej på ovanstående, brukar x86 & x64 drivrutiner släppas med likvärdiga funktioner/prestanda och hur är tillgången på dessa?

Svar : X86 och X64 drivrutiner släpps oftast nu mer samtidigt för dom flesta hårdvaror och och har ungefär samma fördelar och nackdelar

Är Vista x64 som standard?

Svar: Nej: Finns som både x86 och x64 version att köpa köper du x86 så är du fast med det du kan inte bara installera om och välja x 64

Ser ni några komplikationer med följande setup och x64?
Intel Core 2 Duo 3Ghz 6MB L2, R X3870, 2GB DDR3 1333MHZ, Asus P5E3 iX38

Kommer troligen fungera utmärkt med både x86 och x64 Vista. men ska du köra x64 kan du kila gärna slänga på lite pengar å ta 4gb minne istället

t.ex
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBTWXD31...

varför ddr 3?? har för mig att ddr2 är snabbare pga att dom har lägre timings iaf likvärdig prestanda till ett ganska mycket lägre pris så kanske tänk igenom ditt moderkorts val noga innan du väljer ..

länk till test där ddr 3 genomförs med ddr2 inte riktigt rättvist då det bara handlar om ett märke på minnen men man ser ungefär hur stor skillnad det är mellan ddr 3 och 2 iaf

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6039&page=1

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows