Permalänk
Medlem

2 gb eller 4 gb?

Hej, jag ska snart köpa delar för att bygga en dator och jag har en fråga. Ska jag köpa 2x1 gb eller 2x2gb.
Jag ska nog inte köra ett 64 bits system men jag undrar ändå vad jag ska köpa. För 4 gb kan väl bara utnyttjas på ett 64 bits system?

/limeo

Permalänk

Med tanke på priserna finns ingen anledning att köpa mindre än 4gb om du inte har en väldigt begränsad budget, åtminstone om du har tänkt att köra Vista så behövs det för att undvika swappande till hårddisken så mycket som möjligt. Det är sant att alla 4gb inte kommer att utnyttjas i ett 32-bitars-system, men åtminstone ca 3.5gb, och det är definitivt bättre än 2gb.

Permalänk
Medlem

Ny priser sätts på intel i sommar....så vänta lite.
Skall du köra DDR3, så köp 2GB. DDR2 - 4GB.
Priserna på DDR3 kommer falla ordentligt vid eller efter årsskiftet då den nya arkitekturen från Intel kommer som jag tror enbart använder DDR3...

32bits OS kan som max adressera 4GB. Däri ingår allt som har minne, tex RAM, GPU, Ljudkort etc.dra av dessa från de fyra GBna så får du kvar en summa som kan användas till RAM.
Det finns ingen fix eller hack eller dylikt för att ändra på detta.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, jag kör på 4 gb DDR2