Permalänk
Medlem

DELL XPS M1530 Överklocknings-tråden

Tjena!

Vet att det finns flera trådar om m1530 laptopen, men jag kännde att det kanske vore skönt att ha en tråd för övercklockning av datorn, tips och råd.

Jag kan börja då, jag har precis hunnit köra en test med min rigg som är följande:

2.5 ghz
3 gig ram
8600 gt
200 gb 7200 rpm
vista home

Enligt rivatuner så fick jag upp min klock i 600//900, klarar mer men tänkte börja stanna där och testa lite 3dmark och spel. Kör med 169.09 drivrutinen.

testade en 3dmark och fick endast 994 poäng med default inställningar i 3dmark 06.

Någon som har en aning om vad som är fel? Tyckte att ut3 var lite för laggigt för t.o.m denna laptop.

Jag funtar på om drivrutinen kanske inte är den bästa? Har faktist ingen aning just nu.

EDIT:

Testade att byta drivrutinen från 169.09 till 174.31 och så rensade jag lite i nvidia på datorn tog bort en gammal mapp som låg och skräpa.

Resultatet blev följande med 600//900 klock

Permalänk
Medlem

Hur över klockar man sin dell 1530? Och slits datorn mer då eller finns det några andra negativa saker med det?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

Jag skrev nyss ett pm till en kille som fråga mig om hur man gör. Jag tycker att man ska läsa på mer innan man ska ge sig på att börja överklocka. För detta är en såndär grej som man kan lära sig av andras misstag.

//Bamsen

Permalänk
Medlem

Mmm att lära sig av andras misstag är att rekomendera med dessa saker:D

Men clockgen är ett bra program för att klocka med för jat anat att man inte kan göra det i bios. (har inte fått min än)

Hyffsat mycket bättre resultat där bamsen. Blir att dra de senaste drivrutinerna då.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

När du börjar komma såhär högt kan du börja tala

Permalänk
Medlem

Har du ökat volten på gpun något?

Permalänk

spänningen... volt är en enhet

Permalänk
Medlem

practically my dear...I don't give a damn.

Fredde, vilken drivis kör du med? Fan jag har gått ner till 25xx i poäng nu istället. Helskumt verkligen! Ska dra om drivrutinen och se om det hjälper, men som sagt jävligt skumt.

Frågor till fredde:

1. Drivrutin, vilken?

2. Grafikkortsinställningar? Byter endast till enkelbildsskärm och stänger av Vsync.

Permalänk
Avstängd

Just nu använder jag 175.75, men du kolla så du inte har typ valt Balanserad prestanda eller nått sånt gällandre batteriprestandan. Tryck på batteriet och gör ett eget schema och maxa alla inställningar!

Jag har valt prestanda, bort med Vsync, sen är allt bra!

/F

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamsen
practically my dear...I don't give a damn.

Fredde, vilken drivis kör du med? Fan jag har gått ner till 25xx i poäng nu istället. Helskumt verkligen! Ska dra om drivrutinen och se om det hjälper, men som sagt jävligt skumt.

Frågor till fredde:

1. Drivrutin, vilken?

2. Grafikkortsinställningar? Byter endast till enkelbildsskärm och stänger av Vsync.

Permalänk

tja käre SweC!
Jag undrar hur en överklockning egentligen går till med pogramet 3dMark ?
Vilka inställningar är det man ska ändra på ? har inte så stor koll på detta men o någon kunde förklara så vore det skönt för mig. Tänker nämligen köpa en Xps M1530.

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som tycker detta ser lite skumt ut mer än jag?

Core clock visar ju inte den klock som gäller. Inte ens när jag spelade ut3 med monitor så såg man någon sterckskillnad på monitorn.

Permalänk
Medlem

har nvidia ändrat så att man nu kan överklocka med andra drivers än bara 169.xx serien?

Verkar ju onekligen som det efter vad jag läst i denna tråd.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Rivatuner har gjort en ny 2.09 som klockar 175.xx nu med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamsen
Rivatuner har gjort en ny 2.09 som klockar 175.xx nu med

Hej Bamsen,

Jag provade 175.xx igår men kunde inte klocka med 2.09 och rivatuner varnade att drivern inte fanns med i databasen.

Kan det bero på att jag laddade ner det för någon vecka/månad sen?

Alltså, har det kommit en ny 2.09 (eller tillägg i databasen) ?

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Nej jag är rätt 100 på att det bara är nya 2.09, inget mer, inget mindre.

Permalänk

hur överklockar man egentligen??
är det något viktigt, alltså vilka inställningar är det man ska göra i 3dmark06 för att få den bästa och säkraste prestandan som möjligt på sin xps m1530??

JAG UPPSKATTAR ERA SVAR, PLZ HELP ME!!

Permalänk
Medlem

Jag fick 4604 i 3Dmark 06 oklockat är de normala väden .. allt orginal i 1280x800

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
hur överklockar man egentligen??
är det något viktigt, alltså vilka inställningar är det man ska göra i 3dmark06 för att få den bästa och säkraste prestandan som möjligt på sin xps m1530??

JAG UPPSKATTAR ERA SVAR, PLZ HELP ME!!

Inga, du ska köra på default. Ladda hem rivatuner och sök på google efter en guide om att klocka med rivatuner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Jag fick 4604 i 3Dmark 06 oklockat är de normala väden .. allt orginal i 1280x800

Micke

Ja det är helt normalt.

Permalänk

Käre SweC, snälla hjälp mig!!!
Denhär 15% rabatten som Dell nu erbjuder och som gäller t.o.m den 11 juni är en god väg till att köpa en Dell Xps M1530 och 5%studen trabbaten.
Men problemet är att jag undrar hur mycket poäng man "bör" få i 3dmark06 då man startar datorn från början. OCH hur mycket kan man överklocka datorn till en bättre prestanda men inte ta alltför stor risk.
Vill också att ni förklarar hur man bör göra? snälla plzz jobbigt å läsa långa komplicerade texter, säg mig bara med enkla ord istället för att göra det mer komplicerat.

Permalänk

fisherman,

Det är ganska enkelt men det är ganska viktigt att veta vad man sysslar med. Ha rätt "sido-progg" för å kolla temperatur o så.

Använder själv I8kfanGUI.

Sabbar du kortet så kommer det kosta dig.

Ta 1 timme och sök och läs, det kan det vara värt.

Kort:
Rätt driver (>=169.09), rivatuner, tempprogg räcker långt men läs på lite först.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk

var det i rivatuner du överklockade ? vad är det du överklockade egentligen grafikkortet lr processorn ? å vilket rekommenderar du man borde göra ? ska få en dell xps m1530 snart å undrar vart gränserna ligger i överklockning ?

har en:

8600 gt kort
t8100 2,1Ghz 3mb cache
1440x900 i upplösning
4 gb ram
200 gb 7200 DDD

tack för svar