Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det där är ju samma argument som "om ett träd faller där ingen hör det falla, har då ljudet det skapat existerat?".

Tankefel.

Värdet ligger alltid i värderarens ögon.

Permalänk
Medlem

Om vi saltar frågan lite. Du ska inte bara välja i det tysta. Det rapporteras om ditt val i media och ditt ansikte syns över hela världen. Din familj, dina vänner osv, alla kommer veta ifall du är en egoistisk jävel som dödade tusen pers istället för en.

Blev genast knepigare tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det där är ju samma argument som "om ett träd faller där ingen hör det falla, har då ljudet det skapat existerat?".

Jag anser att det är precis omöjligt att inte värdera människorna i vår värld. I samma sekund man blir medveten om att det över huvud taget finns andra människor så har man på ett eller annat sätt tillskrivit dem ett värde. Så även om man hittar en människa som ingen känner, ingen vet om att denne ens existerar. I samma stund du blir medveten om att denne person finns så har personen blivit tillskriven ett värde. Du kanske inte bryr dig och är totalt likgiltig inför personen, men det i sig är en värdering det med, och det är där jag sätter lägsta nivån, alla har som minst det värdet och jag har inga illusioner om att jag skulle vara värd mer än någon annan på samma sätt.

Det är samma fråga om du definierar ljud som det man upplever och inte som vibrationerna i luften. Fast hur är det relevant med det här? Sen förstår jag inte vart du vill komma med resten av inlägget. Värde måste alltid associeras till en värderare. När man talar om allas lika värde (eller som du, allas minsta värde) ur något slags allmängiltigt begrepp så blir det meningslöst. Vad var det du menade med människovärde som på något sätt är skillt från personligt värde? För i detta inlägg så är det ingen skillnad på det du beskriver och personligt värde.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är samma fråga om du definierar ljud som det man upplever och inte som vibrationerna i luften. Fast hur är det relevant med det här? Sen förstår jag inte vart du vill komma med resten av inlägget. Värde måste alltid associeras till en värderare. När man talar om allas lika värde (eller som du, allas minsta värde) ur något slags allmängiltigt begrepp så blir det meningslöst. Vad var det du menade med människovärde som på något sätt är skillt från personligt värde? För i detta inlägg så är det ingen skillnad på det du beskriver och personligt värde.

Nej, det är inte en fråga om hur man definierar ljud. Du missade poängen, men som sagt, det är oviktigt.

All form av värdering är subjektiv. Enligt ditt resonemang så finns det ingenting i denna värld som har ett objektivt värde. Men eftersom allting tillskrivs ett värde, hur subjektivt det än må vara, så fort någon vet om att det existerar, så finns det alltid någon som värderar det. Jag vet att det finns andra människor i världen och det räcker. Jag behöver inte veta vilka de är, vart de är eller nått annat, det räcker med att jag vet att de existerar så har jag grupperat dem i "okända random människor i världen" och i det har de också fått ett värde då jag klart skiljt dem från andra grupper så som "familj", "vänner" och liknande.

Och det är där jag sätter lägsta nivån. För den här lägsta nivån finns hos alla. Vart den sen är i förhållande till hur man värderar människor man bryr sig om är en annan sak, men den finns där. Jag själv värderar inte människor jag inte känner särskilt högt då jag inte bryr mig om dem. Någon annan kanske värderar omvärlden högre, kanske så högt att de hellre räddar en okänd än sig själv, och andra kanske inte bryr sig över huvud taget. Men oavsett vad man tycker om människor i allmänhet så har man fortfarande alltid värderat dem. Alltså har människor, kända som okända, alltid ett värde även om det värdet kan variera beroende på vem man frågar.

Det som händer när man lär känna någon o.s.v. är ju att man lägger till ytterligare på detta värde och på så sätt skapas en skillnad mellan ens vänner, familj m.m. mot alla andra i världen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Skulle rädda de 1000 okända hellre än en kompis.

Logik som följer. Som en parentes tycker jag etiskt att det är fel att sätta en person före tusen andra. Den enda personens värde är kanske större för mig än någon av de andra. Jag vet ju inte om de 1000 okända är knarklangare eller oskyldiga barn. Det som skulle påverka valet mest är dock att jag inte skulle kunna leva med att ha dödat 1000 människor. Oavsett vem som får reda på det så vet jag att jag tryckte på knappen. Att man skiter i tidningsnotiser om 1000 döda i jordbävningar är inte samma sak, här trycker man själv på knappen och dödar dem.

Det som skulle krävas för att jag skulle offra de 1000 är att det gällde mitt barn. Dels kan man inte väntas tänka på etik och moral då och dels kan man inte leva med den förlusten heller. Gällande alla andra anhöriga gäller samma som för kompis dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Om vi saltar frågan lite. Du ska inte bara välja i det tysta. Det rapporteras om ditt val i media och ditt ansikte syns över hela världen. Din familj, dina vänner osv, alla kommer veta ifall du är en egoistisk jävel som dödade tusen pers istället för en.

Blev genast knepigare tycker jag.

Det tycker fortfarande inte jag. Jag tycker ändå att kompisen är det givna valet. Man borde fan framstå som en hjälte i folks ögon för att göra det rätta valet att rädda sin kompis. Att rädda 1000 randomperson som man troligtvis aldrig kommer möta. Det är bara att försöka höja sin egen status eller vad man ska säga, det gör ingenting för en själv så att säga. Man kommer leva vidare sitt liv utan att någon märkt nån skillnad i ens närhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det tycker fortfarande inte jag. Jag tycker ändå att kompisen är det givna valet. Man borde fan framstå som en hjälte i folks ögon för att göra det rätta valet att rädda sin kompis. Att rädda 1000 randomperson som man troligtvis aldrig kommer möta. Det är bara att försöka höja sin egen status eller vad man ska säga, det gör ingenting för en själv så att säga. Man kommer leva vidare sitt liv utan att någon märkt nån skillnad i ens närhet.

Du vet att andra människor, även de du inte känner, också är människor med egna liv, barn och familjer som älskar dem va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej, det är inte en fråga om hur man definierar ljud. Du missade poängen, men som sagt, det är oviktigt.

All form av värdering är subjektiv. Enligt ditt resonemang så finns det ingenting i denna värld som har ett objektivt värde. Men eftersom allting tillskrivs ett värde, hur subjektivt det än må vara, så fort någon vet om att det existerar, så finns det alltid någon som värderar det. Jag vet att det finns andra människor i världen och det räcker. Jag behöver inte veta vilka de är, vart de är eller nått annat, det räcker med att jag vet att de existerar så har jag grupperat dem i "okända random människor i världen" och i det har de också fått ett värde då jag klart skiljt dem från andra grupper så som "familj", "vänner" och liknande.

Och det är där jag sätter lägsta nivån. För den här lägsta nivån finns hos alla. Vart den sen är i förhållande till hur man värderar människor man bryr sig om är en annan sak, men den finns där. Jag själv värderar inte människor jag inte känner särskilt högt då jag inte bryr mig om dem. Någon annan kanske värderar omvärlden högre, kanske så högt att de hellre räddar en okänd än sig själv, och andra kanske inte bryr sig över huvud taget. Men oavsett vad man tycker om människor i allmänhet så har man fortfarande alltid värderat dem. Alltså har människor, kända som okända, alltid ett värde även om det värdet kan variera beroende på vem man frågar.

Det som händer när man lär känna någon o.s.v. är ju att man lägger till ytterligare på detta värde och på så sätt skapas en skillnad mellan ens vänner, familj m.m. mot alla andra i världen.

Vart vill du komma?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Du vet att andra människor, även de du inte känner, också är människor med egna liv, barn och familjer som älskar dem va?

Det har jag 100% koll på Likfan skiter jag i dom ifall jag aldrig kommer komma i kontakt med dom i hela mitt liv. En vän till mig är värd mer än 1 000 000 personer jag aldrig kommer träffa.

För mig skulle svaret bli att rädda kompisen även om det handlade om att rädda livet på en hel stad t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det har jag 100% koll på Likfan skiter jag i dom ifall jag aldrig kommer komma i kontakt med dom i hela mitt liv. En vän till mig är värd mer än 1 000 000 personer jag aldrig kommer träffa.

För mig skulle svaret bli att rädda kompisen även om det handlade om att rädda livet på en hel stad t.ex.

Jag kan förstå att du faktiskt skulle göra detta, men tycker du även att det är moraliskt RÄTT att göra detta?

Man kan ju skilja på detta, jag skulle som sagt förmodligen också välja kompisen men jag skulle absolut inte tycka att det är moraliskt rätt.

Det verkar finnas väldigt många etiska egoister här inne Alltså, det som "känns rätt" eller det som är "rätt för mig" är även det som är moraliskt rätt. Jag tycker det blir väldigt svårt att försvara en sådan moraluppfattning. Då kan man rättfärdiga i princip vad som helst med hänvisning till att det känns rätt.
Att bara ge moraliskt värde till de som du känner eller de som befinner sig nära dig (vilket iofs är väldigt vanligt) är helt bisarrt i min mening.

Permalänk
Medlem

Bra sagt Sneo. Och du för fram en viktig poäng här. Nämligen vad som menas med moral och att ha en moral. För om du bara följer det du "vill" så har du inte i i någon egentlig mening en moral. Sen kan du ju det dras vidare till att diskutera om det verkligen finns någon moral eller inte, men det kan vi kanske ta i en annan tråd.

Därför kan det vara intressant att analysera sina val lite då och då för att se hur pass konsekvent man är i hur man värderar saker och ting.

I vilket fall så skulle jag inte vilja ha kvar en kompis som offrade 1,000,000 människor bara för att rädda mig. Fy fan vilket egoistiskt svin!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Bra sagt Sneo. Och du för fram en viktig poäng här. Nämligen vad som menas med moral och att ha en moral. För om du bara följer det du "vill" så har du inte i i någon egentlig mening en moral. Sen kan du ju det dras vidare till att diskutera om det verkligen finns någon moral eller inte, men det kan vi kanske ta i en annan tråd.

Därför kan det vara intressant att analysera sina val lite då och då för att se hur pass konsekvent man är i hur man värderar saker och ting.

Håller med, dock är jag en sådan som är övertygad om att någon moral inte finns utan det är vårat eget påhitt. Därav följer moralen för mig hur jag själv skulle vilja bli behandlad, eller hur någon behandlar mig. Dessutom måste ens viss konsekvens följa då vissa saker inte kan drabba mig p.g.a. kön, ursprung, arbete etc.
-Får jag en smäll på kinden av någon utan att ha gjort denna något, så får vederbörande en spark i magen tillbaka och jag tycker det är helt moralisk rätt.
Likaså tror jag inte någon skulle vilja offra mycket för att värna om mitt liv och då behöver jag inte heller offra allt för mycket för deras liv enligt min moral.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Jag kan förstå att du faktiskt skulle göra detta, men tycker du även att det är moraliskt RÄTT att göra detta?

Man kan ju skilja på detta, jag skulle som sagt förmodligen också välja kompisen men jag skulle absolut inte tycka att det är moraliskt rätt.

Det verkar finnas väldigt många etiska egoister här inne Alltså, det som "känns rätt" eller det som är "rätt för mig" är även det som är moraliskt rätt. Jag tycker det blir väldigt svårt att försvara en sådan moraluppfattning. Då kan man rättfärdiga i princip vad som helst med hänvisning till att det känns rätt.
Att bara ge moraliskt värde till de som du känner eller de som befinner sig nära dig (vilket iofs är väldigt vanligt) är helt bisarrt i min mening.

Människor är egoistiska. Det är en av de största skillnaderna mellan oss och djuren, vårt ego. I samma sekund man inser att man själv är skiljd från andra så får det följden att vi alltid kommer se till oss själva först, vilket inkuderar att värna om oss själva genom att förhindra förlusten av någon man håller av.

Sen har ju olika människor olika gränser. Jag tror nog de flesta har någon form av gräns där de inte längre skulle offra okända framför en vän, frågan är bara vart den gränsen finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det har jag 100% koll på Likfan skiter jag i dom ifall jag aldrig kommer komma i kontakt med dom i hela mitt liv. En vän till mig är värd mer än 1 000 000 personer jag aldrig kommer träffa.

För mig skulle svaret bli att rädda kompisen även om det handlade om att rädda livet på en hel stad t.ex.

Så massmord är helt okej om det är folk man inte känner? Du har inga samvetesproblem med att egenhändigt döda så många människor?

Tyder ju på helt obefintlig självinsikt. Men det kommer väl med åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Så massmord är helt okej om det är folk man inte känner? Du har inga samvetesproblem med att egenhändigt döda så många människor?

Tyder ju på helt obefintlig självinsikt. Men det kommer väl med åren.

Om valet står mellan det och min kompis så ja, mord som mord eller hur?

Kommer med åren? Utveckla tack, tappar man vänskapen med sina kompisar när man blir äldre? Det hoppas jag verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Människor är egoistiska. Det är en av de största skillnaderna mellan oss och djuren, vårt ego.

Ha, djur är inte egoistiska?! Har du tittat på naturprogram någon gång?

SueCia: Mord som mord, men nu är det mord mot massmord.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det har jag 100% koll på Likfan skiter jag i dom ifall jag aldrig kommer komma i kontakt med dom i hela mitt liv. En vän till mig är värd mer än 1 000 000 personer jag aldrig kommer träffa.

För mig skulle svaret bli att rädda kompisen även om det handlade om att rädda livet på en hel stad t.ex.

Det här är med största sannolikhet rent skitsnack. På internet, på låtsas, i ett hypotetiskt tankeexperiment får du vara precis hur jäkla känslokall och avtrubbad som du vill. Men om det väl skulle komma till kritan kan jag omöjligen föreställa mig ett sånt oerhört mått av likgiltighet inför andra människors liv. Givetvis kommer vi aldrig få veta, men om inte du har högre tankar om dig själv så har åtminstone jag det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Hahaha mycket rolig läsning i tråden.

Nån som hört frasen "alla är olika" ?

Jag kan tänka mig att nån skulle valt att rädda 1000 personer så varför kan inte du tänka dig att nån skulle rädda sin kompis istället?
Så jävla osannolikt är det inte som vissa av er "superhjältar" försöker få det att framstå som.

På grund av precis det jag skriver. Det här är ett absurt tankeexperiment, men om man på något vis försöker översätta det till en verklig situation tror inte jag att valet för en del skulle vara lika självklart.

Permalänk

Jag tycker tråden präglas av en hel del konstig egoism. Att offra 1000 eller mer människor för sin egen vinnings skull förstår jag inte hur man får ihop med moralbegreppet, hur man nu än definierar det. Det är som att osjälviskhet, altruism eller helt enkelt insikten om att det faktiskt finns saker som är viktigare än ens egna välbefinnande inte existerar i tråden. Är det så här resten av världens befolkning också resonerar blir jag mörkrädd.

Ett sätt att resonera kring frågan är ju med ulitiriarism som utgångspunkt, kanske något för den rättviseintresserade att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Om valet står mellan det och min kompis så ja, mord som mord eller hur?

Kommer med åren? Utveckla tack, tappar man vänskapen med sina kompisar när man blir äldre? Det hoppas jag verkligen inte.

När du vuxit upp lite kommer du, förhoppningsvis, inse hur katastrofalt det vore för dig själv att döda så många andra människor.

Och vadå mord som mord. Att mörda en människa är illa, men är knappast likställt med att döda en miljon människor. Men men, jag tror bara du skriver strunt för att jäklas så jag slutar nu.

Permalänk
Medlem

Det som gör valet svårt är man bara kan gissa sig till hur det är att leva med att ha dödat en människa resp. 1000 människor - om vi inte har några psychos i tråden. Om de där 1000 människorna bara är en siffra och man inte vet vilka de är blir valet enkelt. Men så fort man ser alla 1000 ansikten och skapar sig ett positivt ankare hos dem... ja då vette fasen, helt plötsligt. Men som sagt, är de där tusen människorna bara en siffra tar jag lätt kompisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
När du vuxit upp lite kommer du, förhoppningsvis, inse hur katastrofalt det vore för dig själv att döda så många andra människor.

Och vadå mord som mord. Att mörda en människa är illa, men är knappast likställt med att döda en miljon människor. Men men, jag tror bara du skriver strunt för att jäklas så jag slutar nu.

vuxit upp är ett roligt utryck som ofta används av de som anser sig mera bildade för att trycka ner ungdomar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
vuxit upp är ett roligt utryck som ofta används av de som anser sig mera bildade för att trycka ner ungdomar.

Du anser alltså att det är helt ok att bara se till sitt eget bästa och skita i alla andra? Tror du den attityden skapar en trevlig värld?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du anser alltså att det är helt ok att bara se till sitt eget bästa och skita i alla andra? Tror du den attityden skapar en trevlig värld?

Vad jag anser har inget med min ålder att göra okay?

I övrigt tycker jag att man ska tänka på sig själv i första hand :).
Varför ska man sträva efter att ordna en bra värld åt alla förutom sig själv?

En själv och ens närhet går alltid i första hand, håller du inte med?

Permalänk
Medlem

jag skulle döda dom som tvingar mig att göra detta val..

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Vad jag anser har inget med min ålder att göra okay?

I övrigt tycker jag att man ska tänka på sig själv i första hand :).
Varför ska man sträva efter att ordna en bra värld åt alla förutom sig själv?

En själv och ens närhet går alltid i första hand, håller du inte med?

Jag har aldrig nämnt din ålder, och nej, jag håller inte med dig. Jag kan säga flera situationer när jag har varit otroligt tacksam att andra inte har tänkt som dig utan tagit sig tid att hjälpa mig, trots att de inte känner mig, och jag försöker göra samma sak för andra. Det skapar ett trevligt samhälle som vi alla tjänar på.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Räddar min kompis givetvis

Word...

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Avstängd

Polarn så klart, 1000 mindre av 6 miljarder är en droppe i havet, inte ens en bra start.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag har aldrig nämnt din ålder, och nej, jag håller inte med dig. Jag kan säga flera situationer när jag har varit otroligt tacksam att andra inte har tänkt som dig utan tagit sig tid att hjälpa mig, trots att de inte känner mig, och jag försöker göra samma sak för andra. Det skapar ett trevligt samhälle som vi alla tjänar på.

Okay, så om valet istället stod mellan 10 personer som du aldrig träffat o aldrig kommer träffa eller din fru+barn om du har några. Skulle du fortfarande välja de 10 personerna eftersom dom är fler?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Okay, så om valet istället stod mellan 10 personer som du aldrig träffat o aldrig kommer träffa eller din fru+barn om du har några. Skulle du fortfarande välja de 10 personerna eftersom dom är fler?...

Det kan jag inte säga förrän jag står i situationen, men troligtvis skulle jag ta fru och barn. Men jag kan säga att valet inte är självklart eller lätt. Personlig vinst är knappast alltid det självklara valet, vilket jag hoppas faktiskt är självklart.

Sen kan man ju fråga sig, angående lojalitet, hur lojal någon som alltid sätter sig själv i första rummet kan vara...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?