Macbook varm med ubuntu?

Permalänk
Medlem

Macbook varm med ubuntu?

Som rubriken lyder. Alla som har lagt in Ubuntu eller annat GNU/Linux operativsystem på en MacBook, har ni haft problem med en för varm dator?
Har googlat lite på problemet men skapar mig inte riktigt en bild om det är ett äldre eller nyare problem. Har sett att det finns åtgärder för att få bort det och undrar isåfall om någon har testat dem och ifall de funkade?

Hur varm snackar vi jämfört med en MacBook som går på OSX enbart?

Tacksam för svar

P.S. Jag behöver köra ubuntu på den därför att jag behöver det så inga kommentarer om att det är onödigt etc, tack D.S.

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"

Permalänk

Frågan är ju varför du inte bara har testat lösningarna själv och sett om de funkar?

EDIT: aha, du har inte installerat det än? Testa det då och se om du ens får något problem. En MacBook är bara en dator, det borde inte vara något fel som specifikt drabbar just MacBooks.

Permalänk
Medlem

Om du enbart behöver funktionalitet från ubuntu/linux så kan du ju alltid köra det virtuellt i Vmware, Parallels eller Virtualbox. Det gör jag när jag behöver det, sparar mycket huvudvärk.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken på vad det är för något du behöver, som specifikt kräver Ubuntu (eller Linux i allmänhet)?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag frågar är naturligtvis då jag inte har köpt MacBooken än. Annars hade jag testat.

Som sagt svarar inte på onödiga kommentarer om varför jag behöver en dualboot.

Tre svar och ingen som har svarat på frågan? Någon med erfarenhet av en dualboot/bootcamp etc och upplevt värmenivån?

Vi gör ett nytt försök.

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"

Permalänk
Medlem

Vad för fulhackad mjukvara i Linux skulle göra att MacBooken blir mer varm än i OS X?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Vad för fulhackad mjukvara i Linux skulle göra att MacBooken blir mer varm än i OS X?

Det skulle väl vara om frekvensskalning på processorn inte fungerar, då kommer den bli varm. Men det borde vad jag vet inte vara något problem med Intel-baserade MacBooks.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedlunds
Tre svar och ingen som har svarat på frågan? Någon med erfarenhet av en dualboot/bootcamp etc och upplevt värmenivån?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
En MacBook är bara en dator, det borde inte vara något fel som specifikt drabbar just MacBooks.

Det är bara en dator. Det fiins ingen anledning att det inte skulle gå bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedlunds

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
En MacBook är bara en dator, det borde inte vara något fel som specifikt drabbar just MacBooks.

Det är bara en dator. Det fiins ingen anledning att det inte skulle gå bra.