Datorn fryser på mofo och visar blue screen

Permalänk
Medlem

Datorn fryser på mofo och visar blue screen

Tjena allesammans,

Mitt problem består av detta:

Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem.

MEMORY_MANAGEMENT

Teknisk information: *** STOP: 0x0000001A (0x00041284, 0xC152B000, 0x00003D17, 0xC0C00000)

Påbörjar dumpning av fysiskt minne. Dumpningen är klar. Kontakta datoradministratör eller support för hjälp.

Rätt snabbt efter att jag startar upp datorn får jag detta BSOD (Blue Screen of Death), den hänger sig totalt och jag måste resetta varje gång. Den beskriver att om det är första gången jag fått felet så ska jag starta om, och om jag får felet igen bör jag kolla så att jag har nog med plats på hårddisken. Sedan bör jag kolla eventuella drivrutiner om något sådant nämns (ibland har win32k.exe nämnts i BSOD:en och ibland inte), och slutligen att jag bör pröva att ta ut grafikkortet.

Jag har nu formaterat hela systemet och allt verkade bra ända tills jag skulle sätta in drivisar till GPU:n, när jag då tryckte för omstart så frös den upp om samma problem började visa sig igen.

Specs på systemet:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core 2 Duo 6700ES @ 3.3ghz på 1.25Vcore
Processorkylare: Scythe Ninja Plus
Moderkort: ASUS P5N32-E SLI Plus
Minne: 2x 1024MB OCZ Titanium Alpha PC8000
Grafikkort: XFX Geforce 7950GX2 1024MB PCI-E 16x
Hårddisk: Samsung Spinpoint 7200.9 250GB SATA
Nätaggregat: Corsair 620W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Audiomax Ljudkort
Temperaturer: 60C processor med full belastning, kring 32C i lådan

Jag har överklockat CPU: från 2.67ghz till 3.3ghz och den har gått jättebra i flera månader, och påvisar inte vara problemet då nedclockning inte tar bort problemet, eller sänkning av Vcore för den delen. Tempen har dock blivit högre på sistone i och med att jag flyttat lådan från utanför bordet till under bordet där det är rätt så dålig lufttillförsel...så tempen steg från 42C IDLE till ca 55C IDLE...vilket är mycket, men jag körde den aldrig hårt så jag tänkte att det var okej så länge jag inte våldbelastade den.

Jag är nu rätt osäker på vad jag bör ta för nästa steg, så ge mig jättegärna tips och ideér på vad jag bör kolla...det jag tänkt göra nu iaf är att just byta grafikkort för att se om det gör någon skillnad. Saker och ting började som sagt hända igen efter formateringen när drivisarna till GPU:n skulle in.

Älskar detta forum. Tusen tack på förhad för all hjälp!

/Cresvo

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka graffedrivisar har du testat?
Har du lagt in de senaste moderkortsdrivisarna också?
Testa att öka minnesvolten ett par tiondelar i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

La just om till "Default settings" på BIOSen, ska se om det hjälper. Drivisarna är snuskigt heta från nvidia.com till graffet (175.19_geforce_winxp_32bit_english_whql)

Moderkortsdrivisar ska väl vara...uppdaterade. Tror inte det är det faktiskt. I och med att datorn rullat på helt okej förut och helt plötsligt blivit bäng...så fattar jag inte vad som är felet.

Kan väl eventuellt vara ett hårdvarufel...men jag vet inte vad det skulle vara; kan fel på CPU eller minnen eller hårddisk eller graffe spöka sådär? Skulle suga att behöva byta något nu igen...men men.