Permalänk
Medlem

Problem med HD 4850

Hejsan!

Köpte nyligen ett HD 4850 till slöburken där hemma i förhoppning att WoW skulle flyta lite bättre i arenan.

Datorn i övrigt består av:

P4@3.6ghz
3gbRam
Xfi
2x160gb hdd
osv

Dvs ingen värsting men ändock okej presterande.
Jag hade tidigare ett 7800gtx 256 och med det hade jag ungefär 15-45 fps i wow beroende på ställe osv.
Jag lirade med 1680x1050 och en del på max, dock ingen multisampling eller sånt.

Med det nya kortet får jag 30 fps oavsett upplösning inställning eller ställe.
Det känns riktigt lurigt och kortet levererar inte alls som det ska,
Jag har den senaste Hotfixen installerad och kan inte hitta något annat att påverka med.

I CCC under fliken ATI Overdrive står det att kortet loadar 30% bara, och temperaturen står stilla på 80c.
Nämnas bör att jag inte ominstallerade OS utan bara tog bort drivisar och bytte kort i den ordning man är ämnad att göra.

Hur gör jag för att kortet ska fungera som det ska? Jag vill inte ha ett kort som "idlar" i spel när det finns massvis med kraft att ge?!

Tack på förhand!

MVH Flax

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Finns flera möjliga förklaringar, kanske har du inte rensat ut de gamla nvidia drivrutiner riktigt, det finns olika sätt att rensa dessa på.

Eller så har vi ett fall av bottleneck, att din relativt gamla CPU inte shyfflar tillräckligt fort för ditt sprillans nya kort.

Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Seasonic 500w med 16+17ampere på 12 volts linan, Det ska inte vara något problem.

Det knasiga är ju att jag fick högre fps med det förra kortet, Även om det skulle bottlenecka så skulle det väl prestera bättre än det gamla?

Det där med att ta bort drivrutiner är intressant, kanske måste göra en ominstallation eller något liknande.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Gissar på flaskhals, precis som eat_me säger, eftersom allt verkar ligga stabilt + låg load på kortet.

EDIT: Är iofs skumt att du kunde få högre med ditt gamla kort...

Permalänk
Medlem

Ja precis, Kortet kan väl inte flaskhalsa så hemskt att jag skulle få högre med det förra kortet?
Verkar helt absurt.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Avstängd

Tog du ens bort dina gamla drivers? om ja vore du skulle jag göra en helt ny fräsch installation.. och se sen återkomma hit.

Permalänk
Medlem

Självklart tog jag bort dem så som jag blev anvisad på ett annat forum,

dvs gå in i felsäkert läge och ta bort dem därifrån.

Men det känns trist att man ska behöva ominstallera varenda gång man byter kort, är det verkligen så fortfarande?

EDIT:

COD4 Flyter bra mycket bättre och jag kan spela allt på max i 1680x1050, dock bara 75% load på kortet.

Men det är en jävla skillnad på 75% och 35%...

Förstår inte varför WoW inte vill prestera, det viktigaste av alla för mig just nu.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.