ONOFFs garantier är skit?

Permalänk
Medlem

ONOFFs garantier är skit?

Tönkte lämna in min Sony Vaio FZ på service då pekdonet, knapparna och de två fysiska musknapparna krånglade och började släppa, redan efter 4 månaders bruk. Men jag strutande i det eftersom jag behöver datorn till diverse projekt.

Den 1 Juni lade datorn av och den lämnades direkt till ONOFFs serviceställe. Där gav jag all info. om vad som hade hänt och 2 st försäljare gav mig deras garantier på att allt sådant ingår. De lät så jävla säkra att jag lämnade in den utan problem.

Datorn skulle vara tillbaka den 23 Juni. Det sket sig. Fick ett sms där de förklarade att datorn är försenad. nytt datum 6 Juli.

Jaja, den smällen tar jag också, tänkte jag. Men just nu fick jag reda på att garantin har gått över till betalande.

Ringde till ONOFF där en tjej förklarade för mig att de har fixat alla knappar och dessutom bytt ut moderkortet. Moderkortet ingick i garantin medan knapparna inte gjorde det. Priset för tagenterna fick bli 3625:-
Och ONOFF kunde ju självklart inte hjälpa till med något, utan jag får vänta helgen ut och klaga på Sony.

Hur i h*vte kan detta stämma? Den är 1/3 dator. Vad finns det jag kan göra?
Jag har ju inte kastat datorn i govlet så tagenterna gått sönder. De är använda precis som vanligt.

Hur ska man sköta detta snyggt? Vill ju inte punga ut 3600:- för ett par fjuttiga tagenter.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ge lite mer information tack. När köpte du datorn (vill veta hur länge du haft den p.g.a. konsumentlagarna om reklamation)? Du skulle ha lämnat in datorn direkt när du upptäckte felet efter 4 månader.

Är det under de första 6 månaderna eller under ONOFFs självpåtagna garantitid så ingår allt utom sånt som man kan bevisa att du gjort själv, t.e.x. slagit en morakniv igenom skärmen. Är det under de första 3 åren, men efter de första 6 månaderna så kan du reklamera allt som kan anses vara ett "ursprungsfel". Vad som är ett ursprungsfel kan förstås tvistas om men om en keypad inte klarar av att användas normalt så är den för dålig från början och det är då ett "ursprungsfel".

I vilket fall som helst så kan inte en reparatör göra något som kostar mer än överenskommet (i ditt fall 0 kr) utan att först fråga konsumenten. Detta är något som kommer upp titt som tätt vid bilreparationer där "skrotnisse" försöker lura på Eva-Lena Nollkoll (he,he) ett nytt avgassystem o.s.v. när det inte behövs och även om det skulle behövas så måste de fråga först.

ONOFF kan inte gå från "det är gratis" till det kostar över 3000kr. Det är ONOFF du skall klaga hos, inte Sony. Du har köpt den på ONOFF och behöver ALDRIG vända dig till tillverkaren istället.

Ta omedelbart kontakt med konsumentvägledaren i din kommun och se hur ONOFF reagerar efter det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska definitivt ha kontaktat dig först och gett dig ett kostnadsförslag om det nu inte längre skulle gå på garantin. 3600 kronor är saftigt och det är ju definitivt något de måste få ok på föst innan de gör något. Och som Henkka säger, du ska inte behöva gå till Sony och prata utan On off är din motpart som du ska diskutera med.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Henkka!

Datorn köptes 20 Aug 2007. Och tyvärr började både pekdon och tangenter strula till det för mig. Men pga ett hektiskt schema och vitalt behov av datorn under skoltid, kunde jag inte lämna in den. Men nu när hela datorn totalhavererat skickades den självklart in.

Att moderkortet ingick i garantin blev jag glad över. För att jag trodde att 3600kr kom just ifrån den reparationen. Men när hon sa att det var tangenterna och pekdonet som bytts ut så blev jag väldigt förvånad.

Visst har tangenterna och pekdonet blivit lite slitna, men de skall väl tåla vanligt slitage? Dessutom skall inte ett pekdon sitta löst efter drygt 3 månader.

Glömde påpeka en ganska viktig sak innan. Tagenterna luktade öl vid en kvälls festade. Och endast jag drack öl i hemmet. Kan förmodligen spillt lite. Men datorn gick ju inte sönder efter det. Det skedde långt efter. Dock blev tangenterna ännu svårare att hantera. Kan detta bryta garantin?

Vill först klargöra allt här innan jag ringer till ONOFF och tar till mer drastiska medel. Har jag något case?

Tacksam för alla svar!

God kväll.

EDIT:

Jag kan lika lite om detta som ONOFF personalen. De sade bara att de skickat en faktura till mig på 3600kr. Frågan är om de bytt ut allt eller om de väntar på att jag skall betala summan? Enligt Lisa på ONOFF så var moderkortet utbytt och samma med tangenterna.

Permalänk
Medlem

Pekdon och tangenter skall klara åratal av dagligt användande utan att sluta fungera, där har onoff inget att komma med (du har inte haft datorn ens i närheten av 3 år än). Om du spillt öl i datorn så hamnar vi dock i en annan sits, då har du eventuellt orsakat felet själv (om man kan härleda problemen till spillet). Dock så skulle de knappast ha bytt ut moderkortet gratis heller om de ansett att du spillt något i datorn.

Säger de inget om ölen (och du skall absolut inte nämna det ens av misstag) så är det bara att köra vidare på att de skall stå för allt. Kom ihåg att du absolut inte behöver ta det med tillverkaren, det är onoff som är de du köpt av, inte Sony.

Permalänk
Medlem

Vet ju inte riktigt ifall det orsakat problemet. Tangenterna fungerar ju men är slitna och tröga. I värsta fall hade jag accepterat ett pris på 200kr kanske. Men inte 3600kr. Endast för tangentbordet. Helt sjukt.. Jag blev hänvisad till Sonys verkstad för mer information. Skall nog ringa och få mig en riktig förklaring.

EDIT
Sänkte priset på hur mycket jag kan betala..

Permalänk
Medlem

För det första, du har exakt samma garanti oberoende av hos vilken återförsäljare du köper en produkt, och det är i de allra flesta fall samma serviceagent som inspekterar och reparerar produkten.
Att du får dåliga svar beror till stor del på den ytterst bristfälliga information serviceagenten lämnar till återförsäljaren, och eftersom det är söndag finns det ingen möjlighet att luska ut mer förrän imorgon. Kanske hade tjejen du talade med dålig koll, kanske var hon bara anställd över sommaren (semestertider etc.), hursom så misstänker jag att det som snarare skett med datorn är att a) moderkortet bytts på garanti b) tangentbordet väntar snällt på att du skall besvara ett kostnadsförslag som du antingen redan fått eller får nu i veckan. Det är så det fungerar, inga reparationer sker utan att den som skall betala säger bu eller bä först.
Har verkstaden reparerat utan ditt godkännande kan du ej heller krävas på kostnaden. Och ja det är svindyrt med den här typen av reparationer.

Har du spillt öl i tangentbordet/touchpaden är det tveklöst därför det ej bedöms vara ett garantiärende. Den typen av skador kan få efterverkningar långt senare genom korrosion och säkerligen andra roliga effekter.

Som sagts så har även konsumenten ett ansvar, fel på en vara skall anmälas inom två månader efter att det upptäckts. Att du trots det fortsatt använda datorn kan ju ses som ett tecken på att felet var av ringa natur, om man nu skall dra det i långbänk.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Även om det spillts öl på datorn, har den ju fungerat. Och detta skedde ca 3 veckor innan hela datorn dog.. Kan detta spill orsakat moderkortets kortslutning?

Tangenterna fungerar ju men de är väldigt tröga och slitna. Dessutom är de slitna på det yttre lagret. (Det skulle vara matt plast, men är nu helt blankt).

Varför behöver jag då inte behöva betala för moderkortet men för tangenterna? Och om jag får en muntlig garanti av ONOFF som, innan jag lämnat in den, säger att de är helt säkra på att allt kommer att gå på garantin, kan jag gå på det? Hur man än ser på det så känner man sig orättvist behandlad och lekt med. Jag får ringa till ONOFF senare och prata lite med dem.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att personalen på Onoff har fel, och moderkortet faktiskt ingår i dom där 3600 kronorna? Att som du säger några tangenter och en touchpad skulle kosta nära 4000 spänn låter ju lite väl otroligt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Usch, man känner sig som en liten unge när dessa telefonister på verkstan tjötar ut dig.

Pratade just med en kvinna som endast gav mig det som ONOFF sade. Moderkotet ingår i garantin, medan tangenterna orsakats av yttre åverkan. Där av ingår inte detta.

Jag frågade om jag kunde få bevis, förklaring till deras slutsats, då jag med största sannolikhet använt tangenterna så som alla andra. Tyst i 10 sekunder. "Nae du... Jag vidarekopplar dig till Växjö. Där kan du kanske få svar".

Där är det också en kvinna som drar samma visa men ingen kan ge mig svar på varför jag måste betala. Hon säger att hon skall prata med tekniker i Frankrike nu (där reparationerna hos Sony görs). Jag blir bortkopplad i ett par minuter. Hon återkommer och säger: Sony har ingen garanti på tangenter som går sönder. De får man betala för. Tyvärr du får ta det med ONOFF.

Hoppas att någon i ONOFF kan ta tag i detta. Varför garantera mig att tangenterna skall bli fixade när det inte stämmer?

Kom inte med "Alla gör misstag etc." Man yttrar sig inte om man inte är 100%säker. Det var personalen på ONOFF.

Permalänk
Medlem

On-Off skulle ha kontaktat dig innan nån rep som kostar pengar gjordes så du kan låta datorn ligga kvar hos dom och säga åt dom att då får ARN avgöra ärendet.

Om nu tangentbord och tryckplatta funkade för dig acceptabelt så har On-Off ingen rätt att självsvådligt byta ut dessa delar utan får isf stå för kostnaden.

Sen ska dom även kunna bevisa att det är yttre påverkan som gör att dom begär ersättning för dessa delar och när det gäller ett tangentbord så ska det vara en rejäl yttre påverkan då en del kan hamra rätt hårt på tangenterna.

Begär att få ut foton på tangentbord och tryckplatta som bevisar att dom var utsatta för yttre påverkan och kan inte on-Off göra detta begär att få ut dom utbytta delarna för dom är dina och kan dom inte göra detta heller pga att dom är slängda så har On-Off enligt mig ingen rätt att begära ersättning för jobb eller delar då dom inte kan bevisa sin ståndpunkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt största misstag var att inte lämna in datorn direkt då problemen uppstod, speciellt som det var inom den lagstadgade 6 månaders garantin.

Vänta aldrig med att reklamera, det kan hända mycket under tiden som försämrar dina chanser att få det ordnat gratis (som i ditt fall ölspillet).

Jag vågar inte uttala mig om ditt ärende i övrigt eftersom jag inte sett innanmätet och eventuella effekter av ölen (som kan komma i efterhand när det frätt på kretsar/kontakter).

Edit: Läs för övrigt olircs inlägg ovan, som vanligt informativt och korrekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rungo
Även om det spillts öl på datorn, har den ju fungerat. Och detta skedde ca 3 veckor innan hela datorn dog.. Kan detta spill orsakat moderkortets kortslutning?

Det låter som två separata skador.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rungo
Och om jag får en muntlig garanti av ONOFF som, innan jag lämnat in den, säger att de är helt säkra på att allt kommer att gå på garantin, kan jag gå på det?

Det personalen gör är en bedömning som baseras på erfarenhet. Är det uppenbart att en produkt är utsatt för yttre åverkan informeras kunden om att det med största sannolikhet inte kommer gå på garantin och vad det får fär konsekvens gällande undersökningsavgift och eventuellt kostnadsförslag. Ser produkten oskadad ut och kunden ej heller informerar om att något kan ha hänt (som i ditt fall?) så händer det att bedömningen slår fel. Men det är bara en bedömning, inget annat.
Sedan skickas produkten till en auktoriserad serviceagent, auktoriserad av tillverkaren då de har den tekniska expertis som krävs för att tillförlitligt kunna avgöra skadans uppkomst, natur samt åtgärda den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag förstår konsekvenserna nu och jag ringde till ONOFF precis.

En ung kille svarar och när jag drar hela historien för honom ÄVEN det att hans kollegor givit mig en slags muntlig garanti på att tangenterna skulle fixas gratis, HÄVDADE han att "vi får aldrig lämna ut någon slags garanti eller lovord på att det skall lösas".

Nu har jag absolut ingen anledning att ljuga på ett ganska anonymt forum, men jag är stensäker (min vän också) på att de som jobbade där sa att det skulle fixas sig gratis.

När jag påpekade detta så sa han.. "Jaa, han som sa det är vår butikschef och han är på semester så jag frågade tjejen och hon sa att dom aldrig lovade dig något utan dem gav dig en HUM om att det skulle kunna fixas"

Jag kunde inte få ut något vettigt svar av honom. Jag begärde att prata med någon men lite mer auktoritet. Då sa han att jag fick ringa tillbaka om 1 vecka för då kommer butikschefen hem igen.

- Snälla nån, vad finns det jag kan göra? Jag kommer inte betala ett öre för det ni garanterat mig.
-Nae, det är ju ditt ord mot hans...

Kanske borde ringa KO...

Permalänk
Medlem

Men påpeka att dom inte kan laga saker utan att du får reda på något, jag ser inte vad som är problemet!

Bråkar dom om det så ring KO

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Men påpeka att dom inte kan laga saker utan att du får reda på något, jag ser inte vad som är problemet!

Bråkar dom om det så ring KO

Precis han skickade in datorn på ett garantiärende, när saker som inte ingår i garantin ska bytas måste dem ju kontakta honom för att fråga om de ska byta tangentbordet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Har du fått ett kostnadsförslag, och isåfall har du godkänt det?
Utan ett godkänt kostnadsförslag där kunden (ONOFF, slutkund, försäkringsbolag etc.) faktiskt accepterar den reparationskostnad de specat repareras ej produkten. Eller i ditt fall de delar som ej täcks av garantin.
Om de på något magiskt sätt ändå reparerat den kan de inte kräva dig på pengar, det blir serviceagenten som (förhoppningsvis) i slutändan får betala kalaset.
Ring hellre kundtjänsten än till butiken, 0774-404040. På kundtjänsten har de faktiskt tillgång till mer utförlig information, och har lättare att kontakta andra parter än vad butikspersonalen (som alltsom oftast är upptagna med kunder i butik) har.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ingen garanti på tangenter? Tangenterna är ju en del av en dators funktion, klart det är åtminstone ett års garanti på tillverkningsfel. Det är det på allt. Och det låter på din beskrivning som att problemen uppstod innan ölspillandet och således beror på tillverkningsfel (dålig kvalitet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Ingen garanti på tangenter? Tangenterna är ju en del av en dators funktion, klart det är åtminstone ett års garanti på tillverkningsfel. Det är det på allt. Och det låter på din beskrivning som att problemen uppstod innan ölspillandet och således beror på tillverkningsfel (dålig kvalitet).

Svårt att påvisa tillverkningsfel om det är ölkladd överallt...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Men teknikerna som utförde detta visste att lite spill INTE orsakade detta. Om det är någon fukt alls borde teknikerna veta. Inte jag. Då hade jag frågat Er vad som gällde för fuktskador. Och det hade jag fått förklarat för mig av verkstan också. Så var inte fallet ju... Vi pratar inte om någon fuktskada här. Utan denna yttre åverkan orsakades av att tangenterna tycktes ha tagit mycket stryk. Detta har flera verkstäder påpekat.

Men i värsta fall får jag tacka nej till att laga tangentbordet och försöka klara mig själv.

Pekdonet ligger inte så nära som tangenterna gör. Det är dem som är SÖNDER. Det är dem som skall repareras. Pekdonet satt ju löst tillsammans med ena musknappen. Tror dem att jag slet ut dem med vilje?

Eller kanske kan jag betala allrisk?

Permalänk
Medlem

Ser att sweclockers "maila mig vid svar" fungerar lika dåligt som vanligt... *suck*. Nåja, tur att jag kollade in tråden för säkerhets skull.

Om ingen på onoff eller sony ens nämnt någon riktig yttre åverkan på datorn så får de stå för reparationen. Tangenter skall tåla att användas, det är ingen "yttre åverkan". Att de inte skulle byta ut ett tangentbord som inte fungerar utan kostnad är bara trams, det är klart att de måste fixa en så vital del av datorn som slutar fungera så tidigt.

Vad Sony eller Onoff har för garantier är fullständigt irrelevant (nu när de börjat jävlas). Nu talar vi om svenska konsumentköplagen och den struntar fullständigt i diverse bolags interna påhitt.

Slå näven i bordet hos onoff och tala om för dem att det är en reklamation och att du inte är ett dugg intresserad av vad sony påstår sig stå för och inte. Det är onoff som är din avtalspart och inte sony. Om onoff vill ha "betalt" av sony eller tvärtom för något de gjort så är det deras problem, inte ditt.

Än en gång, kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att sätta lite fart på dumarslena på onoff.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha konkreta svar ifrån ONOFF. Kan inte hitta nått nummer där jag kan ta kontakt med någon som har hand om reklamationer. Men det verkar som om jag får vänta in butikschefen. Så jag får väl ringa om 1 vecka innan besked kommer.

Till min otur är dessutom lokala KO på semester till slutet av Juli.

Permalänk
Medlem

Det som sommarjobbarna i Onoff säger till dig är inte bindande för Sony. När det är tydligt att en skada har uppstått pga yttre påverkan (inte slitage) så behöver inte det gå på garantin. Däremot ska de enligt lag medla och informera innan de byter något som kommer kosta dig pengar. Ett kostnadsförslag genom mail eller brev är vanligt men även ett muntligt samtal över telefon är bindande, speciellt då de flesta callcenters spelar in samtalen.

Du har tre års konsumentköpslag som ger dig rätten till en fungerande produkt och har du inte själv erkänt att du har haft sönder maskinen eller om maskinen är synligt påverkad av yttre skador kan varken Sony eller Onoff göra något annat än att reparera din dator eller ge dig en likvärdig fungerande produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rungo
Jag vill bara ha konkreta svar ifrån ONOFF. Kan inte hitta nått nummer där jag kan ta kontakt med någon som har hand om reklamationer. Men det verkar som om jag får vänta in butikschefen. Så jag får väl ringa om 1 vecka innan besked kommer.

Till min otur är dessutom lokala KO på semester till slutet av Juli.

Men sluta ring och GÅ till din onoff butik? Klart de bara kan dra nå skit på telefon, men om du kommer i butiken (och är lugn och sansad men påläst om dina rättigheter och lagar). Har de mycket svårare att bara avfärda dig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig, men att åka 11 mil till ONOFF för att tala med en "vanlig" butiksförsäljare som kommer hänvisa mig till butikschefen, avstår jag ifrån. Då åker jag dit när han kommit tillbaka.

Dessutom är det väl dumt att gå till annan ONOFF butik för att klaga? eller?

Permalänk
Medlem

Ganska änkelt... spiller du öl i tangentbordet så är det inte täckt av garantin. Därimot måste de konsultera dig innan de gör en reparation som kostar dig pengar om du inte har blivigt införstådd med det tidigare. Tangentbord måste pga ölen ses bort ifrån och så är det som sagt bara pekdonet kvar. Där sitter du i en dålig sits då du måste förlita dig på garantin från butiken då konsumentköplagen gör gällande att du måste meddela handlaren inom rimlig tid från det att du upptäckt felet och det har du inte gjort.

Så summomsummarum. Företagets garanti bör täcka pekdonet men inte tangentbordet, att reparera datorn till en följdkostnad för konsumenten utan dess vetskap är inget du måste acceptera utan bestrid den med butiken... ta hjälp av konsumentvägledare till detta för här har butiken gjort fel.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jag ringde upp en konsumentvägledare angående denna sörjan och förklarade problemet dessutom för att få lite info om vad jag kan göra.

Han tyckte att priset var lite väl kraftigt och enligt honom borde jag fråga efter en specifik faktura då jag inte alls behöver stå för någon frakt ned till Frankrike etc. Jag ska ju trots allt bara betala för arbete och delar.

Dessutom frågade han vad som stod på mina servicepapper. Han sa att om priset inte har några siffror utan endast står GARANTI och under står det förklarat vad som är fel, då skulle ONOFF kollat datorn själva om det skulle sättas under "yttre åverkan" och inte endast skicka ned datorn till verkstan där teknikerna i Frankrike drog den slutsatsen. Å

På mina papper står det just "Pris: Garanti", och nedan står alla fel som datorn har.

Vet inte om ONOFF själva gjorde en utförlig check på datorn för att konstatera att det möjligtvis kunde vara något som jag kunde vara ersättningsskyldig till. Nu skickade dem bara burken.
Jag har ju ett avtal med OnOFF som säger att att de felen kommer gå under garantin...

Kan detta verkligen stämma? Jag skulle hälsa att Konsumentvägledaren själv sagt det om de börjar svamla om annat.

Permalänk
Medlem

Jag upprepar: ONOFFs personal är inte auktoriserad av Sony att göra bedömningar av en skadas art eller dess uppkomst, det är upp till serviceverkstaden. Det som görs i butik är en grundläggande koll efter uppenbara orsaker till felet, eller i vissa fall avhjälpa problemet redan i butik.
Du har inget avtal som säger hur felen kommer bedömas, däremot finns ett avtal (som du skrivit under) som preciserar bland annat hur garantifel respektive åverkan behandlas och att det senare fallet kan komma att innebära kostnader. Förhoppningsvis så gick personalen igenom avtalet med dig innan du skrev under, om inte så hoppas jag innerligt att du själv läste igenom det.

För övrigt har du fortfarande inte förtydligat huruvida du fått ett kostnadsförslag eller på något magiskt vis har en faktura för en dator som blivit reparerad utan ditt godkännande.

Inte för att vara tramsig, men en konsumentvägledare som ger dig rådet att hota med denne i en diskussion känns inte riktigt som den mest lämpade för rådgivning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nää det sket sig totalt med den rådgivningen. Dock får jag ännu mer konstig information ifrån kundtjänsten. Igår svarade en man som sa att butikschefen inte var där utan på semester.. Fick ringa tigen om 1 vecka. Han var tydligen man...

Idag svarade en väldigt trevlig kvinna som förklarade att den enda butikschef där är kvinna som inte alls varit på semester. Efter lite snack så bad hon mig gå personligen till butiken och prata med Maria för att nå en slags lösning. Vare sig jag skall stå för kostnaderna eller be dem skicka hem burken.

Enligt verkstan finner de inte att tangenterna ingår i garantin då jag orsakat det. Dvs inget vanligt slitage... Moderkortet ingick och gick på garantin. Så de har INTE lagat tangentbordet, precis som jag befarade.

Jag har nu 3 val:

1. Betala skiten
2. Skicka tillbaka den men betala 400kr för undersökningen
3. Skrota den gratis.

Min burk var ju redan sönder, och personalen lugnade mig med att säga att allt skulle ingå i diverse garantier. Istället måste jag punga upp 400kr för att få hem skiten?
Ja menar, jag hade skickat in burken i vilket fall som helst. Moderkortet var ju rykt..

Helv*te va mycket arbete och tid man lägger på sånt... Hur man än ser på det så förlorar jag pengar.

Permalänk
Medlem

400? dom reparerade moderkortet och du får ändå betala?