Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

Jag som inte har något behov av att spela in musik på datorn och lirar en del spel tycker att Auzentech X-Fi Prelude låter som ett perfekt val, som ett SoundBlaster X-Fi fast med bättre ljudkvalitet och DD Live. Kör man spel är EAX 5.0 väldigt bra, och Prelude har föresten en micingång. Samplingraten (96 kHz vs. 192 kHz) spelar vad jag vet mest roll när man spelar in.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Kollade Wikipedia ang DAC och sampling frequency och det har med hur bra ljud man får ut av en digital signal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter
Asus DACar är alltså siffermässigt betydligt bättre än Auzentech. Om man inte kör mycket online-spel med voice-chat i stora grupper är alltså Asus bättre och billigare (och snyggare).

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Kollade Wikipedia ang DAC och sampling frequency och det har med hur bra ljud man får ut av en digital signal.

Samplingsfrekvensen säger bara hur höga frekvenser en digital version av en signal kan innehålla (mindre än halva samplingsfrekvensen). Väldigt få människor kan höra frekvenser över 20kHz så 192kHz (motsvarar frekvenser upp till 96kHz) är i stort sett helt meningslöst

Och för övrigt klarar DA/AD-kretsarna på Auzentech Prelude 192kHz samplingsfrekvens.

Citat:

Asus DACar är alltså siffermässigt betydligt bättre än Auzentech.

Man kan inte jämföra enbart siffror när man jämför DACar av olika fabrikat.
Både DACen och ADCn på Auzentech Prelude (Asahi-Kasei AK4396 och AK5394), räknas bland de bästa på marknaden.
Kretsarna på Xonar är också bra (TI PCM-1796 och Cirrus Logic CS5381), men inte i samma klass som Asahi-Kasei kretsarna.

Sen beror det självklart också på hur man implementerar kretsarna och kvalitén på övrig elektronik.

Permalänk
Medlem

Ok, bra svar. Då kanske är meningsfullt för vissa att lägga 500:- mer på ett Auzentech. I test har dock Xonar slagit X-fi Elite Pro som också har Cirrus Logic DACar.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ok, bra svar. Då kanske är meningsfullt för vissa att lägga 500:- mer på ett Auzentech. I test har dock Xonar slagit X-fi Elite Pro som också har Cirrus Logic DACar.

Xonar har Texas Instrument DACar (PCM-1796), det är analog/digital-omvandlaren (ADC) som är från Cirrus Logic (DAC används vid uppspelning, ADC används vid inspelning).
X-Fi Elite Pro däremot har mycket riktigt Cirrus Logic DACar (CS4398) och ADC från Asahi-Kasei (AK5394, samma som på Auzentech).

Jag tror inte det är några större ljudmässiga skillnader mellan X-Fi Elite Pro, Asus Xonar och Auzentech Prelude. Däremot är det skillnad i pris och funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag inte var vidare nöjd med mitt X-Fi Elite Pro - jättebra när det funkade, men det gjorde det typ i 5% av fallen. Mitt Xonar fungerar dock felfritt - synd bara att det inte kan känna av om jag har hörlurar eller högtalare inkopplade (men det kanske iof ingen kort kan). Jag funderade på Auzentech men i de test jag läste om verkade Xonar bättre och billigare (och jag hade haft problem med x-fi kort tidigare). EAX 5.0 i all ära men nu är det väääldigt sällan jag spelar med fler än 32 spelare över voice-chat samtidigt (klarar knappt 4 pga kakafonin) och dessutom verkar det mest vara gamla spel som stödjer detta.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Jag kan tillägga att jag inte var vidare nöjd med mitt X-Fi Elite Pro - jättebra när det funkade, men det gjorde det typ i 5% av fallen.

Ok, du kanske fick ett dåligt exemplar. Jag har haft ett i snart 2 år nu och det har fungerat felfritt hela tiden. Det har till och med överlevt en kortslutning när jag råkade felkoppla strömförsörjningen.

Men skulle jag köpa ett kort idag så hade det nog blivit ett externt som E-MU 0404 USB, eller kanske en extern DAC.

Permalänk
Medlem

Kanske inte passade med min dator bara men jag hade mkt problem med själva x-fi kortet och att extra-enheten bara funkade ibland. Irriterande var också att inte programmet till kom ihåg högtalarinställningarna efter att man stängt av datorn. Till slut kom själva kortet bort på posten efter alla skick fram och tillbaka - trist historia.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag inte orkat läsa igenom alla 18 trådar med inlägg, men skulle någon kunna rekomendera något ljudkort till pc om man vill tillhöra kategorin "Hemmastudionörden".
Har något pissigt standardkort nu och har därför (antar jag) fruktansvärd latency när jag försöker lägga gitarr.

Tacksam för alla förslag!

Permalänk
Medlem

Vet ej hur E-MU var förr i tiden. Men E-MU korten är några av de prisvärdaste just nu. Har ett E-MU 0404 usb och det är super, kvaliteten är otrolig till dig prisförhållande. Läs på forum.studio.se, folk som söker billiga ljudkort jublar över E-MU0404usb

Använder det till inspelning genom midi samt Elgitarr, kopplat till instrumentingångarna (high-z, detta är ett måste om du inte vill köpa till en extern DI-box), sen Mic som är phantommatad till XLR ingångarna.

Kör Elgitarren till Guitar Rig 3 och detta låter mycket bra måste jag säga. Håller på med ett stort musikprojekt just nu.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Vet ej hur E-MU var förr i tiden. Men E-MU korten är några av de prisvärdaste just nu. Har ett E-MU 0404 usb och det är super, kvaliteten är otrolig till dig prisförhållande. Läs på forum.studio.se, folk som söker billiga ljudkort jublar över E-MU0404usb
...
Kör Elgitarren till Guitar Rig 3 och detta låter mycket bra måste jag säga. Håller på med ett stort musikprojekt just nu.

Kör du Windows XP eller Vista?

Har för tillfället ett Soundblaster 5.1 platinum (8.5 år gammalt) som har fått ett helt nytt liv med ASIO4All-drivrutinen, och duger alldeles utmärkt för mig att koppla in gitarren och lira med Guitar Rig. Att det har en frontpanel där man enkelt kan koppla in gitarren gör inte saken sämre;)

Tyvärr håller resten av datorn på och dö, samtidigt som jag snart måste gå över till Vista som inte alls vill veta av ljudkortet, så nu behöver jag ett billigt kort med asio-stöd som Vista stöder..

Permalänk
Medlem

Ska man kanske uppgradera denhär? Den har trots allt ett par år på nacken..

Permalänk

Om man är ute efter ett ljudkort med 5.1 med hyffsad kvalitet i stereo då?

Har precis köppt stereo för ~25.000kr, och tycker inte mitt X-FI Extreme gamer är så mycket att hänga i granen längre, fungerade fint med mitt z5500 innan dock.

Är nu i HEPC-tankar. Datorn ska främst användas till att spela upp film och musik (vi snackar från CD eller lossless, inge MP3-skit) och antagligen film från blu-ray. Frågan är vad för ljudkort man ska köpa. Budget är väll runt 1500kr. Finns det något vettigt i ungefär den prisklassen?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

De kort som jag tycker kan vara värda att titta på är Auzentech Prelude och X-plosion, Asus Xonar D2 och M-audio Revolution 5.1. Jag har själv revolution 5.1 och jag är väldigt nöjd, men jag är osäker på hur det är med drivrutiner till vista.

Ett annat alternativ kan ju vara att köra spdif till reciever men då får du bara flerkanal med Dolby Digital och DTS (om du inte skaffar ett ljudkort som kodar i realtid).

Permalänk
Medlem

Är ett Creative X-Fi Xtreme Audio något att ha? Eller ska man kanske satsa på ett Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer?

Eller så kanske ni vill rekommendera något helt annat. Använder just nu intregerat ljudkort på moderkortet, och är ingen riktig höjdare.

Mitt system är ett Logitech Z5500, och vill ha ut så bra ljud som möjligt för en någorlunda liten peng, inte över 600kr för ljudkortet.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Det var lättare sagt än gjort att hitta ett bra ljudkort har jag nu konstaterat.

Detta är mitt dilemma:

Jag har köppt stereo för ~22.000kr.
DENON AVR-1908 Reciever, Dali ikon 6 golvhögtalare och sub. Är mycket nöjd med ljudet.

Det jag vill ha är ett ljudkort som ger bra ljud i stereo (matchande resten av anläggningen) men fortfarande har stöd för surround, då jar antagligen kommer koppla in lite billigare högtalare att använda vid filmtittande, bara för surroundeffekten. (vi snackar 4.1 för tillfället)

Så, är det samma kort som rekomenderas fortfarande? Ska man satsa på ett kort med bra DAC'ar och köra ljudet analogt till recievern, eller ska man fixa ett kort som kan koda i realtid även för musiken? Hur bra är DAC'arna i recievern? Är de i klass med dem i ett ljudkort för <1500kr?

[EDIT]
Snackade just med en kille som sa att han körde allt ljud digitalt från hans integrerade ljudkort. Som jag fattat det går det väl(?) inte att spela musik i ex. winamp och få ut det kodat digitalt bara sådär?

Går det är det ju bara att köra allt digitalt och låta recievern göra jobbet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Well... För att återiterera:

Analogt låter teoretiskt sätt bättre om du har väldigt bra grejer. Du slipper encodingartefakter, och även om det blir ett jävla skatbo är det lättare att bara dra några kablar än att tjafsa med AC3 pass-through, Dolby Digital Live och annat.

Om du å andra sidan har ett crappigt ljudkort men bra grejer i övrigt, eller är allergisk mot onödiga sladdar och har en eftermiddag ledig att konfigurera grejerna så är digital överföring rätt smidigt. Det är också det enklaste sättet att spela upp filmljud, eftersom din surroundförstärkare då får en "orörd" signal att packa upp och distribuera.

Permalänk

Det du skriver har jag redan förstått, men "väldigt bra grejjer" är det som är problemet. Hur bra ska ett ljudkort vara för att ingå i det?

Att dra analoga kablar har jag egentligen inget emot, känns som att jag hälre gör det än sitter och trasslar med fem miljoner inställningar för att få digitalt ljud.

Men fortfarande, vilket ljudkort skulle du rekomendera om man vill ha något med stereoljud som duger för att spelas på Dali's ikon-serie?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver nog inte vara så kinkig där. Det är i princip gratis att bygga "rena" kort idag, till och med de billiga X-Fi-korten har relativt vettiga komponenter. Det du betalat för gällande din lyssning är ju att få ett "pleasing" ljud i högtalarna (plus lite bragging rights), det finns inte lika mycket man kan göra med ett ljudkort innan man går under gränsen för hörbara artifakter.

Balanserade utgångar är ett bra skydd mot brus och brum. M-Audio Audiophile 192 har sådana. Tror inte det brukar finnas motsvarande ingångar på hifigrejer dock, det är vanligare i studiosammanhang.

Vill dock påminna dig om en sak gällande att koppla digitalt: Du låter ju i såna fall din stereo sköta omvandlingen, gissningsvis har den minst lika bra omvandlare som vilket ljudkort som helst.

Permalänk

Ok, bara ett frågetecken kvar då, killen som sa att han körde allt ljud digitalt, hur går det till? Det var dessutom på ett integrerat ljudkort. Är det normalt sett möjligt att göra? För går det så behöver man ju inte mer än ett ljudkort med digital ut.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(

Så, är det samma kort som rekomenderas fortfarande? Ska man satsa på ett kort med bra DAC'ar och köra ljudet analogt till recievern, eller ska man fixa ett kort som kan koda i realtid även för musiken? Hur bra är DAC'arna i recievern? Är de i klass med dem i ett ljudkort för <1500kr?

Uhm, en kille på MinHembio som sa att hans Xonar D2 lät lika bra som hans Thule processor för 30kkr... Så du ska upp rätt bra i receiverklass om du ska matcha ett bra ljudkorts DACar, opampar etc..

Köp dig ett Xonar D2(X) imo, så kan du pröva både optiskt o analogt o se vad som blir bäst. Skulle bli förvånad om d inte låter bättre analogt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Ok, något sådant jag är inne på just nu. Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Uhm, en kille på MinHembio som sa att hans Xonar D2 lät lika bra som hans Thule processor för 30kkr... Så du ska upp rätt bra i receiverklass om du ska matcha ett bra ljudkorts DACar, opampar etc..

Ett annat sätt att tolka det är ju som jag sa tidigare: med moderna komponenter är det inte särskilt svårt att bygga bra DAC:s, och inte ens de svindyra förstärkarna behöver något värre än det du hittar på t.ex. ett Audiophile eller ett Edirol.

Permalänk

Det blev ett Xonar D2 för min del ivf. Har inte fått ihop HTPC'n än, men testade det i en gammal skräpdator så länge, och jag tyckte det lät bra.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

I dagsläget har jag ett Audigy 2 ZS mjukvarumoddat till ett Audigy 4. Kör ut ljudet via SPDIF-out coaxial, till min reciever. Funderar nu på att köpa ett Gigabyte MA78GM-S2H till min HTPC och köra med det inbyggda ljudkortet och köra ut ljudet via SPDIF-out via Toslink/Optisk. Funderar på huruvida ljudkvaliteten står sig mellan dessa två. Audigy 2ZS kom 2003 och det borde ju även ha hänt en del på det inbyggda planet för ljudkort tycker man, på 5 år??

Jag har letat upp lite smidiga faktaspecz på de båda:

Realtek 889A:

* Hardware Features High performance DACs with 108dB signal-to-noise ratio (A-weighting)
* High performance ADCs with 104dB signal-to-noise ratio (A-weighting).
* Meets Microsoft WLP3.10 and future WLP audio requirements
* Ten DAC channels support 16/20/24-bit PCM format for 7.1 sound playback, plus 2 channels of concurrent independent stereo sound output (multiple streaming) through the front panel output
* Three stereo ADCs support 16/20/24-bit PCM format, multiple stereo recording
* All DACs supports 44.1k/48k/88.2k/96k/176.4k/192kHz sample rate
* All ADCs supports 44.1k/48k/88.2k/96k/176.4k/192kHz sample rate
* Primary 16/20/24-bit SPDIF-OUT supports 32k/44.1k/48k/88.2k/96k/192kHz sample rate
* Secondary 16/20/24-bit SPDIF-OUT supports 32k/44.1k/48k/88.2k/96k/192kHz sample rate
* 16/20/24-bit SPDIF-IN supports 32k/44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
* All analog jacks (port-A to port-G) are stereo input and output re-tasking
* Port-A/B/C/D/E/F built in headphone amplifiers
* Port-B/C/E/F with software selectable boost gain (+10/+20/+30dB) for analog microphone input
* High-quality analog differential CD input
* Supports external PCBEEP input and built-in digital BEEP generator
* Software selectable 2.5V/3.2V/4.0V VREFOUT
* Up to four channels of microphone array input are supported for AEC/BF applications
* Two jack detection pins each designed to detect up to 4 jacks
* Supports analog GPIO2 to be jack detection for CD input which is used as 9th analog port
* Supports legacy analog mixer architecture
* Up to 3 GPIOs (General Purpose Input and Output) for customized applications. GPIO0 and GPIO1 share pin with DMIC-CLK and DMIC-DATA.
* Supports mono and stereo digital microphone interface (pins shared with GPIO0 and GPIO1)
* 1dB per step output volume and input volume control
* Supports 3.3V digital core power, 1.5V or 3.3V digital I/O power for HD Audio link, and 5.0V analog power
* 48-pin LQFP ‘Green’ package

____________________________________________________________

Creative Audigy 2ZS:

Audio Performance

* Signal-to-Noise Ratio with AES17 filter (A-Weighted)

2V Rated Output:

Stereo/Front and Rear Channels/Center, Subwoofer and Rear Center Output - 108dB

1V Rated Output:

Stereo/Front and Rear Channels/Center, Subwoofer and Rear Center Output - 102dB

Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (AES17) = 0.004% (1V, 2V Rated Output)
*

Frequency Response (+/-3dB, 24-bit/96kHz input ) = <10Hz to 46kHz (1V, 2V Rated Output)

High Definition Audio Quality for Playback and Recording

*

24-bit Digital-to-Analog conversion during playback with sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz in 7.1 mode and up to 192kHz in stereo mode
*

24-bit Analog to Digital conversion during recording in 8, 16 or 24-bit at sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
*

SPDIF (Sony/Philips Digital Interface) input at up to 24-bit/ 96kHz quality
*

SPDIF output up to 24-bit at 48 or 96kHz
*

ASIO 2.0 drivers for low latency (as low as 2ms) multi-track playback and recording at 16-bit/48kHz or 24-bit/96kHz

____________________________________________________________

Jag spelar inte med denna dator utan det är bara multimedia som spelas upp på denna rigg.

MVH
//Olle

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufsen
Vägg av text

Skillnaden kommer va mer lr mindre helt försumbar, då kortet bara skickar vidare en digital signal, all signal/ljudbehandling sker i förstärkaren.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett Creative SoundBlaster XtremeGamer X-Fi till mina Logitech Z-4 högtalare. Jag gissar på att det var ett bra val

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag har köpt ett Creative SoundBlaster XtremeGamer X-Fi till mina Logitech Z-4 högtalare. Jag gissar på att det var ett bra val

Kör du Vista? I sådana fall så kan du få sjukt stora problem med drivrutiner. Dock så händer detta bara för några, inte alla. Jag är tyvärr en av dem som aldrig på skiten.

Men men, om det funkar mjukvarumässigt så är det ett toppenkort för pengen!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Kör du Vista? I sådana fall så kan du få sjukt stora problem med drivrutiner. Dock så händer detta bara för några, inte alla. Jag är tyvärr en av dem som aldrig på skiten.

Men men, om det funkar mjukvarumässigt så är det ett toppenkort för pengen!

Nope jag sitter på XP SP3

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Nope jag sitter på XP SP3

då ska du nog inte få några problem.

Btw, Z-4 är gryyyyyymma!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE