Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: gahhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Tjahapp, det där vart man ju inte klokare på. Ser ut som att Fortissimot är ett lite simplare film- och spelkort, medans GameTheaterXP med frontpanel och allt är en äldre men biffigare modell. Skulle gissa att Fortissimot ersätter GTXP:t i många avseenden. Hur ligger priserna?

Fortissimo 4 ligger på runt 600-700kr.
Game theater XP 7.1 har slutats säljas i sverige (kanske slutat tillverkas?) men hos de få som har det ligger priset på 1300kr. Samma som när jag köpte det för 2 år sedan.

En sak till, hur viktiga är drivrutinerna till ljudkortet?
Kör med drivrutinerna som jag fick med ljudkortet, ger det någon prestanda/kvalitet att uppdatera?

Om jag skulle köpa nytt ljudkort idag, vilka kort skulle jag inte bli besviken på (sämre ljud än på mitt gamla) och i vilken prisklass ska jag lägga mig?
Kan säga att jag hör mycket skillnad på ett AC'97, ett SoundBlaster 24bitar och mitt ljudkort.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Dom har testat fossimo på tomshardware verkar inte så bra iallafall

Permalänk
Medlem

Fick mitt EMU idag.. vart en stor skillnad mot mitt Audigy 2 ZS som nu står för spel-ljud medan mitt EMU 0404 står för musiken..
Lite svårt att säga vart som vart bättre förutom att musiken låter mer levande
Det vart en annan karaktär på ljudet, aja svårt att förklara, men nöjd är jag iallafall.
Det som dock är synd med EMU kortet är att det inte stödjer linux.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: gahhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Bara en snabb fråga. Anser du att allt glorifierande av dyra kablar som förekommer inom Hi-Fi-världen vara bluff och båg? Intresserad av att veta vad du tycker eftersom du jobbar inom området.

Inte allt, men oroväckande mycket. Att köra med vettigt skärmade kablar som har rätt egenskaper (exakt vad det innebär är dock föremål för en annan diskussion) är bara sunt förnuft, men att hävda att en strömförsörjningskabel för 2000 spänn ger "klarare ljud" och "tydligare bas" är rena scientologin. Ja, jag har med egna ögon läst folk som påstår detta.

Den stora biffen jag har med HiFi-communityn är dock att dess överstepräster överglorifierar utrustningens betydelse. Den illusoriska jakten på "det perfekta ljudet" tar kål på allt vad vett och sans heter, och kvar står den oinsatte köparen halvt skrämd till döds av alla lovprisade märken och varnande förmaningar. Det mänskliga örats främsta egenskap är dess anpassningsförmåga, vilket i praktiken innebär att du kan köpa nästan vad som helst och ändå vara hyfsat nöjd. Detta vet naturligtvis industrin om, och det ger den obehagliga bieffekten att man dels säljer kattskit i guldpapper. Sätter man det ihop med ett gäng ivriga entusiaster som desperat försvarar sina inköp, lägger till några coola diagram och PANG så har du Audiofilkyrkan "Ljudets Ord" som försöker pracka på dig högtalarkabel för 10,000 kr per meter - för att få "fetare bas" du lika gärna kan uppnå genom att höja 100Hz-regeln på din EQ.

Sist måste man alltid hålla såna diskussioner med lite perspektiv - kablar ger försvinnande liten inverkan på ljudet jämfört med valet av högtalare och vad man försöker spela på dem.

Permalänk
Medlem

hmm.. det känns inte som om att din guide i början är lika bra längre.. skulle du kunna uppdatera korten? (tänker främst på studiokorten)

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Fick mitt EMU idag.. vart en stor skillnad mot mitt Audigy 2 ZS som nu står för spel-ljud medan mitt EMU 0404 står för musiken..
Lite svårt att säga vart som vart bättre förutom att musiken låter mer levande

På tal om något helt annat, så finns den skillnaden även mellan vanliga ZS och Platinum eX lustigt nog. Vet inte vad det är, men som du säger låter eX "mer levande". ZS (inte pro) låter lite vassare och "kallare". Lite flummigt kanske men jag blev förvånad när jag jämförde rakt av. Kanske beror det på att eX inte har något AC97 codec som kan sabotera ljudet. Har två datorer. Satte ZS-kortet i den ena, och båda kopplade till min NAD-förstärkare. Spelade samma låt och växlade imellan = ultimat proffstest

Körde med drivrutinen på medföljande CDn (till eX), den nerladdningsbara ger sämre ljud (creatives drivrutinsutvecklare är inte de mest begåvade alltid )

Sen är ju säkert EMU-kortet ett snäpp upp från eX också (balanserade utgångar osv). Har inte lyssnat på ett själv än, men det vore konstigt annars. Däremot verkar det ha samma DSP som Audigy2, så det är bara att hoppas på att EMU's drivrutisutvecklare är lite smartare än Creative's (de nerladdningsbara drivrutinerna från creative skickar allt genom DSPn inkl DVD-Audio, om man inte följer en lång lista med inställningar )

Kx-drivrutinerna kopplar ifrån 24/192 delen från EMU10K2 helt som default = kan inte bli fel. Förhoppningsvis gör EMUs det samma.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Den enda skillnaden på audigy 2 platinum pro och audigy 4 pro verkar vara att det har bättre dacar och högre snr hur mycket märks det i prestanda?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban15
Den enda skillnaden på audigy 2 platinum pro och audigy 4 pro verkar vara att det har bättre dacar och högre snr hur mycket märks det i prestanda?

Inget. En DAC konverterar signalen till/från analog och digital, vilket i kombination med op-amparna kan ge högre signal-to-noise ratio (SNR). Har inget med "prestanda" att göra, vilken främst påverkas av hur många kanaler hårdvaran klarar av att mixa.

Det du pratar om ger främst ett cleanare ljud, vilket förhoppningsvis är vad man är ute efter.

Permalänk
Medlem

2,st recensioner i alla fall

Winter Audio Reference: On-Board, Consumer, and Pro Solutions
http://www.anandtech.com/multimedia/showdoc.aspx?i=2338&p=1

Creative Labs Sound Blaster Audigy 4 Pro
http://www.guru3d.com/article/sound/182/

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Pyradon: Hur tycker du 0404 funkar? Funderat på att köpa ett 0404 ett tag... kanske ett 1212M.

Kör just nu *flin* enbart nvidia Soundstorm :/ men de funkar rätt ok i 24bit/48kHz. Me asio kommer jag ju ner en hel del i latency... ligger på 4ms vilket jag tycker e _riktigt_ bra för ett onboard ljudkort.

Kör Live! 4.x med reason som slav via rewire (+ en del goa VSTi's gotta love that albino ;p

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Pyradon: Hur tycker du 0404 funkar? Funderat på att köpa ett 0404 ett tag... kanske ett 1212M.

Kör just nu *flin* enbart nvidia Soundstorm :/ men de funkar rätt ok i 24bit/48kHz. Me asio kommer jag ju ner en hel del i latency... ligger på 4ms vilket jag tycker e _riktigt_ bra för ett onboard ljudkort.

Kör Live! 4.x med reason som slav via rewire (+ en del goa VSTi's gotta love that albino ;p

Liten varnlingsflagg för 0404; ett par kunder har haft problem att få det att detectas / installeras av Windows, i båda fallen testade vi med flera olika 0404:or utan förbättring. Till slut skruvade vi i Audiophiles och skickade hem en nöjd kund

Har ännu inte lyckats fatta vad det beror på; kortet visas vid boot men Windows hittar inget. Mycket kufiskt. 0404 är annars ett helt okej kort, även om jag gillar ESI Juli@ bättre i den prisklassen, eller om man har några hundringar till ett Audiophile 192.

Hur tycker du det funkar att köra i 48 kHz? Jag tar aldrig i den frekvensen med tång för att undvika resampling, men om man bara proddar för mp3 så är man ju inte lika bunden.

Edit: jag har stött på onboardkort (dock bara i laptops) som stödjer ASIO, skulle vara bra att veta vilka de är.

Permalänk
Medlem

Hej, Har använt sounbladet 5.1 live nu ett. Men har nu fått ett msi neo platinum (realtek ac97 ALC850) Och om jag kör högt ljud och bas, låter det som högtalarna och hörlurarna är spräkta, vilket dom inte är. Riiiiiiiiiiktigt irriterande.

Tips på vilket isf Jag är allaround spel, musik och allt

Har hört att det är audigy 2 zs bulk som är mest privärt. Om man ska ha ett billigt kort. Och är det värt det?

Det är detta jag funderar på: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302657&cks=PRL

Nu har jag något gammalt 4.1 ljudsystem (cambridge soundworks)
Och ett par HD 212PRO hörlurar

vore tacksam för tips!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
Har hört att det är audigy 2 zs bulk som är mest privärt. Om man ska ha ett billigt kort. Och är det värt det?

Det är detta jag funderar på: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302657&cks=PRL

´

Kan varmt rekomendera det kortet. Köpte ett sådant idag och har precis installerat det och efter ett par timmars lyssning så är jag såld. Fantastiskt bra ljud till en billig peng! KÖP!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort som är gammalt. typ från 98 eller nått sånt. brukar byta ljudhåll altså att höger bliv vänster o vise versa. jag hade ett integrerat men det var fel på det så ja tog detta. vad kan man göra åt saken eller vad är fel?

Visa signatur

* P4 2.4 @ 3.0 * Ati Radeon 9500/9700 pro 128mb * 1gb dual ddr 400mhz pc3200 *

Permalänk

Hej och hå!

Jag har ett Audiophile 2496 och även ett integrerat ljudkort på mitt moderkort. Nu är det såhär att jag vill kunna ha t.ex en röstkonversation via MSN, vilket då också kräver en mikrofon, vilket jag har. Nu till problemen:

* i manualen [ http://www.m-audio.com/images/en/manuals/Audiophile2496_Manua... ] så står det (längst ner på sidan 11) att audiophile:t "...... does not have a microphone preamplifiers built into it. Therefor direct connection to a microphone is not recommended". Istället vill de att man ska koppla en mikrofon via en pre-amp, vilket jag ej har. Jag har självklart provat att använda mikrofonen utan att det funkar ändå. Jag har kollat in det du (Teetow) skrev i en annan tråd om att kunna använda en mikrofon med diverse program [ http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16183... ]... i tråden så visas egenskaper för uppspelning och inspelning av ljud (näst sista bilden). När jag är där och markerar "inspelning" så kommer inga alternativ fram i menyn "Visa följande volymkontroller". SÅ det verkar onekligen som att det inte funkar att direktkoppla en mikrofon till mitt audiophile.

* Så därav har jag aktiverat mitt integrerade ljudkort i BIOS för att kunna köra mikrofonen via denna. Nu när jag ska installera drivrituner till den integrerade historian (från den medförljande drivrutinsskivan till moderkortet) står följande en bit in i installationen (en varningsruta kommer upp): Driver not found! Reboot your system, and run this setup again." Så jag har rebootat några gånger med samma resultat. Har även laddat ner drivrutinerna från moderkortstillverkarens hemsida med ett 100% identiskt resultat. Jag har provat att använda mikrofonen utan drivrutinerna (och det fungerade naturligtvis inte). Det syns inte ens att jag har två ljudkort i enhetshanteraren, enbart Audiophilet syns. Inga utropstecken eller indikationer på att datorn känner av att jag har ett integrerat ljudkort syns. som att den totalt ignorerar det integrerade.

* Jag har vid båda tillfällena försökt konfigurera (aktivera) mikrofonen i kontrollpanelen utan att det har fungerat. Har även provat i MSN där det automatiskt kommer upp ett konfigueringsavsnitt för mikrofon om man ej har använt det tidigare. Funkar ej.

* Så jag börjar fundera kring detta med IRQ konflikter eller vad det nu heter. Om det nu är det, hur gör jag för att ställa in detta i BIOS och vad mer ska jag tänka på? Har aldrig tidigare sysslat med IRQ relaterade saker på detta sätt, men är inte alls främmande för att hålla på i BIOS gällande annat.

All typ av hjälp och tips uppskattas. Det är dock ej aktuellt med en "pre-amp" nu, vilket är om jag har förstått saken rätt, en extern "box" som kopplas till ljudkortet. Jag är student och min budget tillåter inget sådant. Hur får jag ljudkorten att fungera samtidigt?

Tack på förhand!

/ Fin_sliparn

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Hur får jag ljudkorten att fungera samtidigt?

En del inbyggda ljudkort kan ställas på "auto" i BIOS, vilket innebär att de enbart aktiveras om inget annat ljudkort hittas. Kolla om du har något sådant alternativ, och ändra det till "on". Borde lösa problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Text

/ Fin_sliparn

...

hade samma problem med mitt 2496 men jag kom på att om man använder en usb ansluten mic så funkar det! tex webcam mic eller Usb headset!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk

Teetow: kollade i BIOS, fann inget sådant alternativ. Provade flasha om BIOS för att se om någonting exceptionellt skulle inträffa, dock så var det inga nya funktioner tillkomna som var till hjälp för mig. En underlig sak är att när man markerar olika alternativ i BIOS så syns det alltid till höger (för mig på detta moderkort) en textrad med information om vad som menas. T.ex när jag markerar CPU voltage så står det till höger (nu översatt till svenska" typ: [ändra spänningen till CPU] eller nå liknande. För alla inställningsmöjligheter i alla menyer finns en sådan liknande textrad till höger som ger en liten förklaring. Men markerar jag "AC 97 onboard sound" eller vad den nu heter så är det ingen text till höger. Har provat ha Disable och Enable, ingen skillnad och windows känner ej av någon ny maskinvara. Underligt, precis som att det integrerade ljudet är helt borta?!

Chamberlain: Ah, något som man får testa Dock så har jag bara en mic med stereo-propp anslutning, känns onödigt att köpa en ny mic för detta. Finns det ingen adapter [USB ---> Stereo-propp] att köpa?? HAr kollat runt lite men ej hittat. Får spana lite mer.

Tack för alla svar, detta uppskattas verkligen! Fortsätt komma med idéer!

/ Fin_sliparn

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Hedersmedlem

Att använda en "USB-mick" innebär i praktiken att du köper ett ljudkort till, så det är ganska rejält med overkill. Om ditt inbyggda ljudkort trilskas får du väl fixa en liten mickförstärkare så att du kan koppla micken till Audiophilet istället. Behöver inte vara något märkvärdigt, skulle gissa på att du kan hitta en sån manick för en knapp hundring på Clas-Olle eller Teknikmagasinet.

Inbyggda ljudkort som strular ska man akta sig för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam

Mitt 0404 fungerar hur bra som helst (har haft det i 3 månader nu), har det tillockmed tillsammans med ett audigy2zs för spel, och 0404 för musik då.
Kan inte säga annat än att jag är nöjd med kortet.
Men har man några som helst pc-kunskaper så ska det inte vara några problem att installera det.
Jag hade också problem att få det att fungera första gången, men då satte jag det bara i en annan pci-plats så fungerade det klockrent.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

creatives X-Fi verkar bli ett riktigt monsterkort eller vad tror du Teetow

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa Audigy 2 zs bulk, är deta något att ha eller kommer det släpps något nytt kort inom en kort framtid?

Vad är skillnaden på Audigy 2 zs Platinum pro Och Platinum eX och audigy 2 zs ?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

X-FI bör väl släppas inom en snar framtid

Permalänk
Medlem

Alltså, jag är rätt newbie på ljudkort, har därför en fråga.. Sitter på ett onboard-ljudkort (realtek AC97, 5.1), och har fått ett bra erbjudande på ett Audigy 2 ZS.. Jag spenderar mycket tid med spel (kör med fyra högtalare), och lyssnar mkt på musik. Kommer jag märka någon skillnad?!!! Är det värt typ 400 spänn att uppgradera?!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Byt om du har fått ett bra erbjudande för det är en stor skillnad.

Jag har AC97 onboard på mitt moderkort precis som du och jag använde det i drygt 1 vecka innan jag blev tokig på att man kan höra resten av hårdvaran genom det. Tex om du har hög volym kan du höra massor med sprakande och brummande, inte alls bra kvalitet.

Allt ändrades dock när jag köpte mitt Audigy Platinum kort för ett par år sedan, mycket bättre kvalitet.

AC97 är föråldrat

Permalänk

Har nu den senaste timmen (eller vad det nu tog) läst igenom den här tråden. Blivit lite klokare men även aningens förvirrad. Det i samband med att jag sitter och pysslar lite hemma.
Håller på att konfigurera en htpc här hemma, detta som då även ska gå till min separata NAD-receiver med tillhörande 5.1 högtalare.
För närvarande sitter det ett Audigy-kort i den (vilket jag nu funderar starkt på att byta mot min spelburks Audigy 2 kort efter läsningen här).
Vilket fall som helst så har jag lite funderingar.

Vad jag förstår så är analog anslutning att föredra om man spelar spel med mera. Vilket inte är så intressant på en htpc men vore ju ändå kul om det funkade den dagen man vill lattja lite med det också (man vet aldrig...). För att ansluta analogt så har jag inte förstått riktigt hur jag ska göra. Front och rear är inga konstigheter, 3.5mm - 2*RCA på båda dem, center finns det en utgång för också och till en RCA vilket borde fungera (inte provat än). Men vet inte vart jag ska koppla subben, har ju en sån ingång på receivern i alla fall, men på ljudkortet?

Just nu har jag bara front och rear inkopplade på det viset. Men det fungerar inte att till exempel spela surround-wav-filerna från SR:s hemsida utan det bara sprakar.

Provade tidigare att koppla digitalt men ljudet vart väldigt koncentrerat till centern vad jag märkte, fick inte heller då något liv i subwoofern.

Hur ska jag egentligen koppla in grejerna för att få det att låta rätt?

Och, btw: Teetow, stort och enormt bra jobb! jag är imponerad

Permalänk
Medlem

Center och Subwoofer delar väl på samma plugg? De är en kanal var där menar jag

Permalänk

Kör man ut det från centern med en 3.5mm -> 2 RCA då eller? Det är ju separata på receivern. och vilken ska sitta i vad i såna fall, om det nu spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
AC97 är föråldrat

Alla Creative-kort utom Audigy 2 Platinum eX har AC97 codec, som används till analoga
ingångar osv.

Platinum Pro och Audigy 4 har både AC97 och riktiga ingångar på eX-lådan. Däremot
inte "vanliga" platinum (med 5,25" frontpanel). Har man tänkt spela in något så har det
stor betydelse (~80dB vs ~100dB SNR), annars har det mindre betydelse även om jag
tycker att eX/Pro låter bättre vid uppspelning också.

På tal om X-Fi så verkar det bli ett bra kort, iaf en bra DSP. Den gamla EMU10K2 är lite
föråldrad nu.

X-Fi resamplar t ex 44,1 till 48 (när man vill det, båda frekvenserna stödjs av DSPn) genom
att dubbla sample-raten till 88,2 och sen minska den till 48 = mindre distortion.

Sen kan man ju hoppas att det kommer en eX-version med RCA-utgångar på den externa
lådan också, inte bara ingångar som på de som finns nu.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Så jaha. På jakt efter ett ljudkort att koppla in två aktiva monitorer och ett turntable till, med EAX och hörlursutgång, men utan något som helst behov av surroundljud över huvud taget. Var hamnar jag?