Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

tja jag har problem med att alla ljudupspelnings program hängersig när jag drar på lite högre volym typ 90% på datan

Klarar inte ett intern ljudkort på ett Mini itx moderkort att driva några slutsteg på 1800Watt?

Finns det ljudkort som klarar det och finns det ljudkort med färdiga lågnivå utgångar för bil slutsteg ?

Felet beror inte på värme.. och har bytat mellan widows xp och windows -98... samma problem.. 1minut kan jag spela innan ett medeland säger att en förbjuden åtgärd har gjorts och programet måste stängas..

Är det fetare ljudkort som gäller.. ?

Har nu 2 batterier i bilen + en data och en 8" touchskärm-...

ska ha in 2 eller 3 st 1800watts slutsteg till..

högtalare är
2 st 6,9 i hatthyllan.
2 st 5½" mellan register + 2 st skriker i front dörrarna.
2 st 6" basar ska in i bakdörrarna nu.
1 st 15" sub i reservhjulsbaljan

hur får jag detta att fungera till datorn. Stegen har lågnicå in och ut så kan koppla vidare lågnivån från ett slutsteg till ett annat..

Men verkar som ljudkortet inte pallar att köra detta på hög volym??? och jag är inte så bra på ström och vad ljudkort klarar skicka mm..

Så kan ni rekomendera ett kort som fungerar till detta så blir jag glad. Kanske 7,1 kan vara nått ,, vad behöver man då?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart jag kan köpa ett TerraTec SoundSystem Aureon SPACE ?

Har inte hittat det på någon svensk site hitills, som man vågar handla av. Har just vunnit en auktion på ett SPACE-kort iofs nu men.

Visa signatur

Nexus Breeze m/500W | Pentium 4 640 3.2GHz | Abit AW8 | Corsair PC5300 2048MB | Sapphire Radeon 1800XL | Terratec Aureon Space 7.1

Permalänk
Medlem

Snyggt, perfekt vad jag behöver

Visa signatur

Odom | Pentium 4 3.0 Ghz, 2x 512 DDR, 200+40 GB, Radeon 9800 Pro, Bzerk 500W, Hercules Gamessurround, Win Xp :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plander
tja jag har problem med att alla ljudupspelnings program hängersig när jag drar på lite högre volym typ 90% på datan

Det där låter jävligt märkligt. Line-signal är line-signal - punkt. Det låter som att dina steg inte är helt friska om de "suger" ström ur ljudkortet. Kanske behöver nån form av pre-amp emellan?

Permalänk

Har fått lite pengar över nu och funderar över att
byta upp mig från mitt onboard ljud till något lite
fräsigare, först tänkte jag införskaffa mig ett sånt
där x-fi men de är ju hemskt dyra. Så då är frågan,
är det värt de extra 6-700 eller vad det kostar att
köpa ett x-fi jämfört med ett audigy2/4? Och är ett
audigy värt de extra 4-500 mer det kostar än till
exempel ett Hercules eller Terratec som är rekom-
menderat på första sidan av tråden? Och sist men
inte minst, gör THX någon större skillnad när man
spelar? Ljudkortet kommer användas för spel, film
och en hel massa musik, dock endast för att lyssna.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Permalänk
Hedersmedlem

Total rewrite, förhoppningsvis lite mer framtidssäker.

Permalänk
Medlem

rekomenderat ljudkort till laptop? ska mest arbeta i fruityloops.
får ligga i 1000kr klassen.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
rekomenderat ljudkort till laptop? ska mest arbeta i fruityloops.
får ligga i 1000kr klassen.

Edirol UA1X - 850 spänn.

Permalänk

Jag har ett Asus moderkort med det omtalade ac97 inbygda ljudkortet som jag kopplar ihop med min hemmabioförstärkare med optisk digital sladd. Har precis skaffat bättre högtalare och började fundera på signal källan, datorn och ljudkortet. Med tanke på att jag skickar digitalt redan är det så stor skillnad att byta till t e x
TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 eller
TerraTec SoundSystem Aureon 5.1
som också har optisk digital utgång?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Teetow ! Som jag har letat efter någon som kan svara på mina frågor! Det är såhär, att jag har bestämt mig för att jag ska köpa ett nytt ljudkort och vid ett senare skede även högtalare alternativt monitorer. Tanken är även att jag ska ansluta mina skivspelare till kortet via preamps och köra mjukvarubaserade "dj-lösningar" (final scratch, ms pinky, rane serato). För att kunna göra det behöver jag alltså, förutom min nuvarande setup med skivspelare och mixer, även preamps och ett ljudkort som har 4 ingångar och 4 utgångar. Jag har tittat på Esi/Audiotrak Maya 44, M-Audio Delta 44, M-Audio Fast Track Pro och Esi U46DJ. Utöver det ska jag gärna också kunna kolla på film, därav vill jag gärna också ha Surround-stöd, Dolby 5.1 och DTS alltså. Nu till frågorna, några av korten har inte 24/96, är detta något jag kommer märka av? ("4-in 6-out at 44.1 kHz / 4-in 4-out at 48 kHz" på U46DJ tex.) Några av korten är USB och några är PCI, något att bry sig om? Borde jag kanske köpa olika kort för filmtittandet och scratchandet? Kan man köra surround i monitorer med lyckat resultat?

Som du kanske märker är jag inte direkt jättepåläst inom området, men det enda jag har förstått än så länge, är att det är svårt att kombinera alla mina krav.

Demovideos:

Final Scratch
Rane Serato Scratch Live: 1 2 (Finns fler här om någon är nyfiken.)

Permalänk
Hedersmedlem

Humm. Jadu. Varför inte helt enkelt sikta på en Final Scratch? Om du DJ:ar måste det ju vara den ultimata lösningen.

Audiotrak- och Deltakorten tvivlar jag på att du får tag på längre, M-Audio har terminerat rätt många av sina gamla arbetshästar (du får ju ett Delta1010LT för 1995:-) Det bästa 4i4o-kortet jag kan komma på torde vara Edirol FA66 (Firewire). Det är stabilt, bus powered och låter vettigt.

Dock undrar jag om du inte är på rätt spår med att köpa separata kort för olika ändamål - många musikerkort bryr sig inte om att dekoda AC3 eftersom man alltid jobbar o-encodat när man proddar surroundljud. Sikta på något billigt Soundblaster för hemmabion.

Just ja: USB 1.1 (vilket de flesta ljudkort kör på, tråkigt men sant) är för slött för att hinna med annat än 44/16 i full duplex. PCI, Firewire och USB2.0 har alla fullt tillräcklig bandbredd för att inte behöva bry sig. Dock tvivlar jag på att du behöver köra något annat - majoriteten av de mp3:or du spelar kommer vara 44/16 ändå.

Att använda dina studiomonitorer i en surroundrigg funkar utmärkt, dock tror jag du kan bli tvungen att kosta på dig en tredje monitor för centerhögtalaren. Jag har t.ex. en kund på jobbet som köpte 5 st Behringer Truth 2030 till sin hemmabio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Humm. Jadu. Varför inte helt enkelt sikta på en Final Scratch? Om du DJ:ar måste det ju vara den ultimata lösningen.

Audiotrak- och Deltakorten tvivlar jag på att du får tag på längre, M-Audio har terminerat rätt många av sina gamla arbetshästar (du får ju ett Delta1010LT för 1995:-) Det bästa 4i4o-kortet jag kan komma på torde vara Edirol FA66 (Firewire). Det är stabilt, bus powered och låter vettigt.

Dock undrar jag om du inte är på rätt spår med att köpa separata kort för olika ändamål - många musikerkort bryr sig inte om att dekoda AC3 eftersom man alltid jobbar o-encodat när man proddar surroundljud. Sikta på något billigt Soundblaster för hemmabion.

Just ja: USB 1.1 (vilket de flesta ljudkort kör på, tråkigt men sant) är för slött för att hinna med annat än 44/16 i full duplex. PCI, Firewire och USB2.0 har alla fullt tillräcklig bandbredd för att inte behöva bry sig. Dock tvivlar jag på att du behöver köra något annat - majoriteten av de mp3:or du spelar kommer vara 44/16 ändå.

Att använda dina studiomonitorer i en surroundrigg funkar utmärkt, dock tror jag du kan bli tvungen att kosta på dig en tredje monitor för centerhögtalaren. Jag har t.ex. en kund på jobbet som köpte 5 st Behringer Truth 2030 till sin hemmabio

Grejen med final scratch är att det kostar ~6000:-, medan den lösningen jag tänkt köpa (ms pinky) kostar 1000:- för mjukvara + skivor. Sen får man köpa hårdvaran själv, men köper jag då tex en U46DJ så blir totalkostnaden ca 3000:- + frakt, tänkte köpa den på Thomann.de så då blir det i runda slängar 3300:-. Den lösningen klarar Vjing också, är iofs osäker på om final scratch har det, men det finns ingenting som jag vill ha som ms pinky inte har. Jag lär köpa kortet beg alternativt från thomann och där är tillgängligheten på nämnda kort, helt ok. Aj aj, usb 1 är kisskiss, då lär jag få "lagg" och dylikt eller? Usch vad irriterande, det var väl egentligen U46DJ-modellen jag hade som första alternativ, då den faktist är "gjord" för denna typen av användning. Isf är väl egentligen ett beggat maya 44 alternativt delta 44 det bästa för mig, skulle jag tro, min ena skivspelare har line out, så den behöver ingen preamp heller, så då blir det ljudkort + 1 preamp, det blir inte så farliga pengar. Är det någon större skillnad mellan dessa? Skulle iofs egentligen behöva midi också...hmm.

Åh, vad schysst, då kan jag köpa monitorer utan att behöva tänka på att behöva köpa nya högtalare igen när jag styr upp min 5.1-rigg.

Permalänk
Hedersmedlem

Behringer Truth 2030 är faktiskt himla prisvärda.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Aj aj, usb 1 är kisskiss, då lär jag få "lagg" och dylikt eller?

(...)

Är det någon större skillnad mellan dessa?

Nja. Du får ingen överdriven lagg med USB, det är bara att du inte kan köra hur hög sample rate som helst.

Står det mellan dom två korten blir det helt klart ett Delta44. Audiotrack är inte särskilt bra grejer.

Permalänk
Medlem

Hmm. Ok, blir nog ett Delta med ett stycke preamp istället, då får jag pci också. Mitt nuvarande integrerade ljudkort har sp-dif ut, optisk sådan, blir jag av med scroll-bruset om jag kör en sådan utgång till en förstärkare? Sprakar utav härliga ting om jag kör analogt ur det nämligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Du blir av med det oavsett, det är dålig skärmning - d.v.s. dåliga ljudkort - som orsakar "scrollbruset".

Förresten ska jag modifiera det jag sade om USB. Jag har just nu två ljudkort i min dator: Ett Audiophile (PCI) och ett Edirol UA25 (USB). Jag växlade mellan de två i ett ganska tungdrivet Cubase-projekt, och min CPU gav upp fortare när jag körde med UA-25:an, plus att lagg-artefakterna var mycket grövre. Detta kan indikera att USB är märkbart sämre än PCI, men det är ju långt ifrån något vetenskapligt test.

Det käns dock logiskt att det rent arkitekturellt är "dyrare" (i termer av hur mycket datorresurser det går åt) att forsla stora datamängder över USB än via PCI-bussen.

Permalänk
Medlem

Jag har två användningsområden för mitt ljudkort:

1: Spel
2: Uppspelning av Flac till en separat HiFianläggning modell bättre

Ingen inspelning/redigering är intressant. Hemmabio/5.1/7.1 är också sekundärt då använder AKG 240 hörlurar när jag spelar.

Mitt nuvaranade kort är M-audio revo 7.1 men det har ju nägra år på nacken. Finns det något bättre alternativ eller uppdaterat kort för mig? Utgångarna på M-Audio hade gärna fått vara riktiga RCA t.ex.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag nämnt - det blir mycket mer att välja på om du enbart vill ha två oprocessade kanaler analogt och digitalt. Då kan du välja och vraka mellan Audiophile, Juli@, X-Fi och fans moster.

Permalänk

Som jag skrev tidigare så vill jag ha få ett tips på ljudkort med optisk digital utgång för att få bättre ljud än med det inbygda ac97 kort jag använder idag.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberHifi
Som jag skrev tidigare så vill jag ha få ett tips på ljudkort med optisk digital utgång för att få bättre ljud än med det inbygda ac97 kort jag använder idag.
Tack på förhand

Om du skall köra optiskt ut spelar det mindre roll vilket ljudkort du köper faktiskt, optiskt ut med något annat kort kommer låta exakt samma som optiskt ut med ditt nuvarande (om det går då), eftersom vad som görs när det körs digitalt är att ljudkorten helt enkelt skickar vidare all data de får till den digitala utgången för någon annan pryl att processa. De ljudkorten gör alltså inget alls med den digitala signalen. Fungerar i surround bara för DVDs och andra källor där ljudspåret redan är i digital form (Dolby Digital etc), annars får du nöja dig stereo. Undantagen här är Soundstorm och något till kort, som kan enkoda ljud till DD "on the fly", dock med viss kvalitetsförsämring eftersom det ändå handlar om en komprimering. Dock är alternativet vid Soundstorm ändå bättre än de analoga utgångarna på samma kort, eftersom de är så embarmeligt dåliga

Permalänk

Re: Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

Hemmastudionörden
Även våra kära vänner Creative återfinns här i form av E-MU, men har plågats av massiva kvalitetsproblem. Mer om detta nedan.
[/B]

Jag vet inte om det var länge sedan du skrev den här tråden men jag tror att E-MU-korten har blivit betydligt bättre. Väldigt bra mikpreampar och så håller dom flesta utgångar hög kvalité. Det är i alla fall vad jag har läst i olika recensioner där dom i väldigt många fall har fått bra kritik. Så jag kan inte riktigt hålla med dig om att E-MU lider av massiva kvalitetsproblem.

http://www.smartstep.se/andreassonmusik/product/product.asp?p...

rätta mig om jag har fel, har nämligen planer på att köpa just det kortet jag länkade till.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k's_choice
Jag vet inte om det var länge sedan du skrev den här tråden men jag tror att E-MU-korten har blivit betydligt bättre. Väldigt bra mikpreampar och så håller dom flesta utgångar hög kvalité. Det är i alla fall vad jag har läst i olika recensioner där dom i väldigt många fall har fått bra kritik. Så jag kan inte riktigt hålla med dig om att E-MU lider av massiva kvalitetsproblem.

http://www.smartstep.se/andreassonmusik/product/product.asp?p...

rätta mig om jag har fel, har nämligen planer på att köpa just det kortet jag länkade till.

E-MU 0404 är extremt överrepresenterat när det gäller fabriksfel, klantigt skrivna drivrutiner och allmän instabilitet. Det har blivit bättre, ja, men jag tenderar att undvika produkter från företag som har klantat till det så rejält (Creative och Terratec främst). Det tyder på dålig QA.

Permalänk
Medlem

Jag ska skaffa ett nytt ljudkort till min nya dator eftersom det som finns på moderkortet är värdelöst för inspelning. Jag har tänkt använda det vid inspelning av sång och instrument för redigering i diverse musikprogram. Några tips? Vill helst lägga så lite som möjligt och få bra prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sugizo
Jag ska skaffa ett nytt ljudkort till min nya dator eftersom det som finns på moderkortet är värdelöst för inspelning. Jag har tänkt använda det vid inspelning av sång och instrument för redigering i diverse musikprogram. Några tips? Vill helst lägga så lite som möjligt och få bra prestanda.

Du borde ju köpa något med micpreamps, typ Edirol UA-25 eller nåt av M-Audios små projektkort. Alternativet är ju en "grillad med bröd" a.k.a. M-Audio Audiophile och någon billig Behringermixer som förser dig med mikrofonpreamps.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska skaffa ett X-Fi XtremeMusic. Jag är less på det kassa ljudet och allt fläkt- och processorljud mitt AC'97 för med sig.

Då är frågan... om man INTE sitter med ett 7.1 system för några tusen spänn utan bara ar ett par Koss SB/45-hörlurar och mest spelar... det kanske inte är värt det.

Om man jämför Audigy 2 ZS vs. Audigy 4 vs. X-Fi XtremeMusic... det är klart att X-Fi är "bättre", men jag skulle nog inte använda Crystalizern.

Hmm...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Använder just nu ett M-Audio Revolution 5.1 men går i uppgraderingstankar till något mer high-end som främst ska driva ett par Sennheiser HD650 hörlurar (utan AMP till att börja med om möjligt).

I princip kommer jag enbart att lyssna på musik och se en film eller två och spela något enstaka PC spel i 2ch stereo.

Förslag?

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Medlem

Har ett M-audio audiophile 2496 med hörlursförstärkare (rör) till mina HD650.Visst går det att lyssna utan förstärkare,men det blir ej särskilt bra.I o med att ljudkortet ej är gjort för så låga impedanser som HD650.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Alright, kollar just nu efter hörlursförstärkare.

Är det någon märkbar skillnad i ljudkvalité mellan följande:

Audiophile 192
ESI Juli@
E-MU 1212m

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Medlem
Citat:

Teetow
Spelnörden
Den här killen vill ha fett ljud i Battlefield, lyssna på lite leechade mp3:or i sina Sennheiser-lurar och kolla en och annan DVD-ripp.

Fy fan vad sjukt, där har du EXAKT mej
Blir väl ett X-FI då. Ska man ta xtreme Music (1000) eller Platinum Edition (1500)?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte är någon skillnad på korten så får du avgöra om det är värt 500 spänn för en flashig frontpanel.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”