Permalänk

Datorn vägrar förnya IP

Har letat runt i dagar på olika forum för att hitta hjälp till mitt problem men helt utan framgång, trots jag lärt mig en del nytt jag testat. Gör nu slag i saken och startar en egen tråd i hopp om att någon kan ge mig ett tips till lösning.

Har kort och gott problemet som rubriken säger. Min internetleverantör tilldelar mig ett IP som kan jag inte ta emot eftersom datorn inte kan förnya det IP som redan finns. Just nu har jag ett nummer som börjar på 169., vilket jag läst mig till skall vara "datorns egna" nummer. Har en annan dator i hushållet som funkar som den skall och kan därför utesluta fel hos leverantören.

Jag har som glad datoramatör testat följande för att lösa problemet:

*Kört mitt supportprogram, vilket bara säger att ip-numret ej kan förnyas och därför kan jag ej komma online.

*Tagit "reparera" men får som svar att det inte är möjligt eftersom IP:t ej kan förnyas.

*Jag satte i ett till nätverkskort och testade, men samma problem ändå.

*Använt kommandontolken för att frigöra mitt IP men det hjälper inte heller.

*Försökt uppdatera mitt IP med /renew men får bara ett felmeddealnde att det inte är möjligt. "fel på gränssnittet?"

*Kopplat ur min router och kört direkt från mitt modem utan framgång, samma problem.

*Försökt med en trådlös mottagre i USB:n men jag blev inte gladare för det.

*Gått igenom nätverksanslutningarna med min telefonsupport för bredbandet, men utan att hitta något galet. (Dynamiskt IP förstås)

Jag blir så less...

Den som har en idé som gör att jag löser mitt problem skall jag gladeligen belöna med färsk svensk hummer till hösten!

Permalänk
Avstängd

Om du bara får 1 ip adress så kan du bara ha en dator ikopplad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Om du bara får 1 ip adress så kan du bara ha en dator ikopplad.

Han har en router

Tårtjesus: Har det funkat innan?

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Freelancer42: Det har funkat i två år utan några som helst problem, och en dag var allt bara dött. Har inte ändrat en sak.

Permalänk
Medlem

Re: Datorn vägrar förnya IP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tårtjesus
Har kort och gott problemet som rubriken säger. Min internetleverantör tilldelar mig ett IP som kan jag inte ta emot eftersom datorn inte kan förnya det IP som redan finns. Just nu har jag ett nummer som börjar på 169., vilket jag läst mig till skall vara "datorns egna" nummer. Har en annan dator i hushållet som funkar som den skall och kan därför utesluta fel hos leverantören.

Ojoj ...

Har comhem och haft samma problem på en av mina datorer sen igår och desperat försökt med ungefär samma metoder som du. Den andra datorn har fått en "riktig" ip-adress utan problem.

Med modemet ikopplat och nystartat (ingen router) avinstallerade jag nätverkskortet (nvidia integrerat) och ominstallerade med nvidias drivrutiner följt av omstart. Nu funkar det igen men det var kanske bara en slump?

Har nämligen haft en del strul med comhem senaste dagarna. Modemet ställs in på fel hastigheter när det startas om. Enligt kundtjänst (som frågade en tekniker) fungerar deras system så att man kan få samma inställningar för abonnemanget som den som tidigare hade samma ip. Ända upp till ett dygn i värsta fall. Rådet var att aldrig starta om modemet

Permalänk
Medlem

169 är en adress du får automatiskt när datorn är inställd på dhcp men inte får nån lease, helt random adress.

Att du inte får nån adress kan vara att du kopplat fel, modemet i en lan port så din ena dator får en extern adress tex. Eller fel på kabeln, nätverkskortet, switchporten i routern, om det nu är en router.

Får datorn det funkar för en intern adress? 192.168.0.2 tex
Vad har du för prylar? Modell och märke på router, modem osv.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag har precis samma problem.

Min sambos laptop vill inte längre. Häromdan surfade jag på den och då funkade allt som det skulle men ikväll funkar ingenting.

Hur vi än försöker kan hon inte förnya sitt ip.

* Vi har två laptops inkopplade i en switch och min dator funkar prickfritt, medans sambons dator inte kommer åt internet alls.

* När vi kopplar sambons dator direkt till modemet funkar det ändå inte. "Kan inte förnya ip"

* När vi kopplar min dator till modemet, skriver ner vilken ip, gateway mm jag får, kopplar över sladden till hennes dator och anger den ipadressen jag hade står det att hon är ansluten till ett nätverk, men kommer inte åt internet.

Vi tycker vi har provat allting. Bytt sladdar, bytt till trådlöst, ipconfig /release /renew, systemåterställning, ingenting funkar på hennes dator, men jag kommer åt internet hela tiden. Förrutom när vi använder den trådlösa routern. Då kommer inte jag heller åt internet. Fast då får hon upp internetanslutningsikonen, men hon kommer inte ut på internet.
Vi har till och med testat den långsökta lösningen att inaktivera det trådlösa nätverket för att de inte skulle slå ut varandra (läste nåt om det på någon annan sida)

Någon som har någon idé om vad mer som kan göras innan vi helt enkelt får ta att formatera om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzman777
Jag har precis samma problem.

Min sambos laptop vill inte längre. Häromdan surfade jag på den och då funkade allt som det skulle men ikväll funkar ingenting.

Hur vi än försöker kan hon inte förnya sitt ip.

* Vi har två laptops inkopplade i en switch och min dator funkar prickfritt, medans sambons dator inte kommer åt internet alls.

* När vi kopplar sambons dator direkt till modemet funkar det ändå inte. "Kan inte förnya ip"

* När vi kopplar min dator till modemet, skriver ner vilken ip, gateway mm jag får, kopplar över sladden till hennes dator och anger den ipadressen jag hade står det att hon är ansluten till ett nätverk, men kommer inte åt internet.

Vi tycker vi har provat allting. Bytt sladdar, bytt till trådlöst, ipconfig /release /renew, systemåterställning, ingenting funkar på hennes dator, men jag kommer åt internet hela tiden. Förrutom när vi använder den trådlösa routern. Då kommer inte jag heller åt internet. Fast då får hon upp internetanslutningsikonen, men hon kommer inte ut på internet.
Vi har till och med testat den långsökta lösningen att inaktivera det trådlösa nätverket för att de inte skulle slå ut varandra (läste nåt om det på någon annan sida)

Någon som har någon idé om vad mer som kan göras innan vi helt enkelt får ta att formatera om den.

Ni får antagligen bara ett ip av eran isp och behöver en router om mer än en ska surfa åt gången.

För att smidigt byta vilken dator som har internet ska den som har internet skriva ipconfig /release i cmd så släpps lånet. Att det inte funkar direkt(hade du väntat 20 min så hade det funkar) beror på att det finns en låsning som gör att en dator som tagit ett ip på en viss mac håller kvar det i 20 min och kan inte få nån ny innan tiden går ut eller lånet avbryts.

Visa signatur

CCNP