HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Wow borde inte kunna belasta en GPU som hd4850 i 100% då grafiken i det spelet suger.

Att överhuvudtaget köra vista på en enkelkärnig processor är idiotiskt. (nej pentium D är ingen riktigt c2d)
Tro mig, been there done that.
Sälj grafikkortet och köp ny processor. Förslagsvis en c2d.

Om inte. Kör XP. Det är inte vettigt någonstans att köra vista på den processorn..

Jo, men nu är det så att vista fungerar förvånansvärt bra för mig faktiskt, Flyter bra mycket snabbare än tidigare.

Och om jag skulle gå och köpa mig en ny cpu så lär jag ha en e8400 om det ska bli något då moderkortet jag har är ett från början Fujitsu kort(ett intel med 955x) så jag kan inte köpa en billig cpu och klocka den.
Det känns lite sådär.

Lutar åt att det kanske blir en x2 5000/6400+ och ett 790fx kort istället.
Frågan är ju iofs vad man tjänar mest på...

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
NDet kvittar om du ställer ner grafiken, mängden rörliga object/spelare ändras inte, står du o tittar på 200 personer, så flaskar cpun/minnet.

Jag håller med.

Som jag ser det är fps i wow beroende på flera saker, framför allt hur bra uppkoppling man har.
Om man har en uppkoppling med långt ping och ostadig hastighet, kan spelet lagga även om man i övrigt har en rätt bra burk. Har varit med en dator bestående av en E6300, 2GB RAM och en 8800 GTS 640 MB som laggade i en instance så ospelbart för att linan sög, trots att den var 10/10 på papperet.

Som det ser ut så borde visserligen en P4 klara av wow, så sjukt krävande är det inte att man måste absolut ha en C2D och bra GPU. Även med de nya patcharna etc. Det brukar fixa sig om man sätter ner grafiken och tar bort glittereffekterna.
Sen tror jag Wow har en cap på 60 FPS.
Något som jag självt märkt gjorde lagget mindre var kortare view distance eller vad det kallades, men det har ju sina nackdelar med.
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

WoW har ingen 60fps cap men om du kör 60hz på din skärm och vsync på så blir det ju "cappat" vid 60fps.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Testa att klocka ner din cpu så ser du direkt om det är det som är problemet. minska Mhz med 25% och se om även spelet minskar med 25% då vet du att det är CPUn som är för långsam. Annars så är det bara att söka vidare på ditt problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jag håller med.

Som jag ser det är fps i wow beroende på flera saker, framför allt hur bra uppkoppling man har.

FPS har ingenting med uppkopplingen att göra. Lagg och bilduppdatering är helt skilda saker.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Re: HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Hej

Köpte tidigare ett hd 4850 till min nuvarande rigg:

P4@3.6ghz
3gb ram
Xfi
2x160gb
osv.
500w Seasonic 16+17amp på 12v.

Vet inte om det inverkar här men vad har du för hastighet på FSB'n på det kortet?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Re: Re: HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vet inte om det inverkar här men vad har du för hastighet på FSB'n på det kortet?

Ligger någonstans runt 800mhz, Men inget jag är säker på dock.

Offtopic: Tror du en 5000+BE@3.2+ skulle klara av att driva ett hd4850 fullt ut gosh?
I så fall tänker jag nog köpa ett 790fx mb och en sådan, Väldigt prisvärd enligt recensioner jag läst.

Sesese:
Jag har ett Fujitsu OEM mb med ett begränsat bios som inte har sådana inställningar. Så jag kan tyvärr ej göra det.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Ligger någonstans runt 800mhz, Men inget jag är säker på dock.

WoW borde inte ha några problem där med FSB'n, känner inte till så mycket om det spelet mer än att det inte skall behöva någon speciellt snabb dator. eller de kanske kommit ut med nya versioner?

Om ett spel körs med mer än en tråd så kan P4 (processorn) sega ner. Den processorn är helt värdelös på multitasking.

Angående att CoD fungerar bra så kan det bero på att det är ett lättdrivet spel (för processorn) som går i en enda tråd (drar bara nytta av en kärna). Tror i och för sig att WoW också gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Offtopic: Tror du en 5000+BE@3.2+ skulle klara av att driva ett hd4850 fullt ut gosh?

ja, den har bättre kapacitet på att skicka data till gpu jämfört med intels senaste. däremot är processorn något långsammare men det är fortfarande en väldigt snabb processor och den är som du säger extremt prisvärd.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

ja, den har bättre kapacitet på att skicka data till gpu jämfört med intels senaste. däremot är processorn något långsammare men det är fortfarande en väldigt snabb processor och den är som du säger extremt prisvärd.

Då får det bli en sådan och ett Gigabyte 790FX Ds5 kort. Tror att de kommer spela bra tillsammans, och då har jag möjligheten att prova på crossfire i höst om det skulle behövas.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ju liksom inte alls nyare än CPU'n, så det är ganska självklart att processorn hänger efter i vilket spel som helst. Grafiken är mycket snabbare än processorn, lönar sig att satsa på en ny Intel eller Nån av dom snabbare AMD processorerna

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3,6GHz | Asus P5K | GeForce 8800GTS @700/2000 | 2GB Kingston DDR2 800 MHz | Thermaltake Soprano DX | seagate 250GB SATA II+ Samsung Spinpoint 750GB Sata II | Zalman 600W | Thermalrigt ULTRA-120 EXTREME |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se

Offtopic: Tror du en 5000+BE@3.2+ skulle klara av att driva ett hd4850 fullt ut gosh?

En amd 6000+ klarar det inte.

Permalänk
Medlem

Har inte 48xx-serien någon "powerplay"-funktion?