Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem

Har nyligen monterat min vf900 samt extra små kylflänsar över voltregulatorerna.
Har dock tyvär stött på lite problem med att grafikkortet verka hänga sig, ja det blir svart och skärmen tappar helt enkelt signalen.
Brukar kunna spela allt mellan en kvart till nån timme innan det sker.
Det märkliga är att det inte verkar vara något värmeproblem, har kört ATItool med alla mina fläktar på lägsta och inga som helst fel upptäcks vid scanningen.
GPU:n går då upp till nästan 70grader, med fläktarna på fullt så som jag kör när jag spelar så ligger temperaturen runt 55grader.

Är det nån som har nån aning om vad det kan bero på?
Kortet funkade fint innan tillsammans med den värdelösa orgkylningen.

Visa signatur

pew pew

Permalänk

Monterade nyss VF900 på mitt XFX 8800gt och jag letade efter liknande spänningsregulatorer men hittade inga som liknade dom på bilderna ni bifogade.
Orginalkylningen kylde inte heller något annat än minnena och gpun så jag antar att jag inte behöver kyla mer än orginalkylingen?

Kan bifoga bild ifall det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett XFX 8800GT men mitt hade då kylning över spänningsregulatorerna.
Men släng upp en bild får vi se.

Visa signatur

pew pew

Permalänk

http://data.fuskbugg.se/skalman01/L%E4ngstUtP%E5Kortet.jpg

Där tydligen voltregugulatornerna ska sitta. Orginalkylarn hade "kyltejp" där det inte ser ut att finnas nåt på kortet, men kyltejpen kändes inte alls som dem andra "tejperna" och jag anar att det bara är stöd likt den lilla längst ut?

Lite mer bilder:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/N%E4rmast.utg%E5ngarna.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Hela.Kortet.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman01/OrginalKylarn.jpg

Permalänk
Medlem

har nu ochså köpt en sån här kylare..fast jag ha ett ati redon x1900xt grafikkort..

var mycket enkelt att montera...ligger nu på en temp på ca: 43 grader idle

Visa signatur

msi k9n sli-x1900xt-dual core 4600+-2048 ddr2

Permalänk

Ingen som vet var jag skulle sätta kylflänsarna om det nu skulle vara så att jag behöver nåra på voltregulatorerna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke the Duke
Ingen som vet var jag skulle sätta kylflänsarna om det nu skulle vara så att jag behöver nåra på voltregulatorerna?

Du har en lång rosa kudde på din kylare. Där sitter de något som kan bli varmt.
Jag har också XFX men jag har inte bytt kylningne än. De är ju en annan PCB på XFX 8800GT.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Jomen grejen är att det inte finns några specifika ställen där jag känner att man borde sätta kylflänsar på. Enligt mig ser det ut som kylkudden kyler inget men antagligen ser jag helt fel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke the Duke
Jomen grejen är att det inte finns några specifika ställen där jag känner att man borde sätta kylflänsar på. Enligt mig ser det ut som kylkudden kyler inget men antagligen ser jag helt fel

Uppe vid den långa kudden finns de ytterliggare en kude, modell mindre. Dessa två sitter över tre fria komponenter som har ganska stort mellanrum mellan sig. Skulle tro att dessa tre eventuelt behöver kylning, men de kanske inte behövs. Du får känna dig fram vilka som blir varma och inte varma.

Mitt gamla kort från Gainward hade som sagt referens design, men jag hade tur med strömregulatorerna. Jag behövde inte sätta dig några små kylflänsar på dom när jag bytte kylare.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Kände du helt enkelt på strömregulatorerna när datorn var igång eller hur gjorde du för att fastställa att det var onödigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke the Duke
Kände du helt enkelt på strömregulatorerna när datorn var igång eller hur gjorde du för att fastställa att det var onödigt?

Jag är så pass modig av mig så jag kände på dom när grafikkortet vart belastat.

Edit: Dessutom så fungerade grafikkortet utan problem. Jag kände på strömregulatorerna bara för att vara säker.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Installerade precis en vf900 på mitt asus 8800gt och fick ner loadtemp från runt 80+ till runt 60.
Idletemp runt 50 verkar det som ( har ett fantastiskt dåligt case som nästan helt saknar luftgenomflöde ).
Jag tänkte mest bara säga tack till trådskaparen och dom väldigt bra installationsinstruktionerna, samt till övriga i tråden för tips.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015