Permalänk
Medlem

Nes Pc

Tjabba! (lol?)

Har två trasiga NES liggandes och tänkte göra om de till PC's.

-----
Lista borttagen, ej aktuell, lägger upp en ny senare
-----

Någon som har förslag på andra moderkort?

tänkt köra Pico-ITX, men har preblem att hitta parallel adapter till det

gärna från svenska butiker.

de måste ha en parallel port (för nes kontrollers)

Vad tycks? (bilder kommer efterhand)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt använda den till då?
Ska du köra nes emulator på den? isåfall är processorn onödigt krafitig.
Eller ska det vara en normal pc i nes skalet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja, den ska kunna göra det mesta.
Se film, spela emulatorer, webserver?

hittade en kille som säljer sin Pico ITX.

10 x 7.2 cm, så jag får mer plats att leka med inutti lådan.
1 Ghz istället för 1.6 Ghz och jag får en 250 GB 2.5" HDD och 1Gig RAM på köpet.

Tror jag köper den, så fort jag har pengar, 3000 skulle han ha

har köpt avlöddingsfläta och adaptrarna (till IDE).

det visade sig att hårdisken jagredan hade kanske var trasig, kan inte formatera den, ska testa med gparted live snart.

och datorn vägrar starta med DVD:n inkopplad, så den var kanske också trasig.

Ska upp på rummet mitt och börja lödda av alla komponenter på videokontakt delen av NES:et, ska koppla vidare bild och ljud till denna.

det enda som jag kommer öppna hål till i lådan är nog några USB och VGA.

Resten kommer använda sig av original kontakterna

Fast nu när jag tänker efter så har nog inte pico itx video ut....

aja, det blir till att göra två versioner isåfall, har ett NES till ju

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

HARDDRIVE
8GB I had lying around

HAHA , ja det kommer bli grymt!

Gillar din stil helt klart..

Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk
Medlem

hur menar du?

det är en väligt gammal 2,5" hårdisk som suttit i en laptop, fick en trasig av morbrodern min, haha

duger att ha operativsystem på, sen kan man ju ha film och sånt på USB.
eller? xD

Problemet just nu är om jag ska köpa en mini ITX, som är 17 x 17 cm.
den passar presis om man tar bort skruvhålen i mitten.

alternativet som är frestande är ju pico ITX:en, med 1 gig ram och 250 gig hårdisk på köpet. den är ju bara 10 x 7.2 cm och ger mig muycket mer spelrum inne i NES lådan.

den har dock ingen parallell port för NES kontrollerna.

har hittat ett par USB -> DB25 på nätet, men vet inte om de skulle funka, någon som har en susning?

har en seriell till usb, och min serielle pic programmerare funkar ju inte med den tex, även om pic programmeraren går på 15V via DC plugg...

tacksam för lite hjälp :/

när jag är hemma igen tar jag nog lite bilder på förberedelserna, inte köpt moderkort än.

och dvd:n var trasig, testade temporärt min laptops enhet och den funkade, så den gamla dvd:n som var död, får köpa ny, passar på att ta en brännare då

edit:
usb -> parallel
beställt en på nierle för ~70-80 spänn.
ska testa, funkar inte den så finns en dyrare på websshoppen, vet inte riktigt hur de är designade så kan bara köpa och prova, tyvärr.

funkar det ej får jag ta mini-ITX:en

vill ha pico:n >.<

edit:
okej, har frågat en snubbe om usb -> parallell kabel och han sa att det borde fungera, men han kunde annars bara komma med rådet testa och prova, så det kommer jag göra
hoppas på att få den i början på nästa vecka.
är så jävla trött efter jobbet att jag somnar när jag kommer hem :/
så inte haft tid att avlödda i NES:et och sånt.
så går det när man inte är van vid att jobba

ska ta hem en akryl skiva jag har här på jobb idag, istället för en jävla massa tejp för att undvika kortslutningar.

behöver ny löddkolv med :/ gaaaah

edit: på tal om nya grejor, behöver nya NEs spelkontrollers med! de fyra jag hade har jag redan massakrerat kontakerna på för att koppla alla fyra på en db25
spelade bomberman 4p med syskonen, haha....

edit: pappa har köpt nätagget, kommer på måndag.
tills dess hoppas jag att jag kan pilla med en xeon 2,4 ghz jag hittade på blocket, hoppas den kommer idag.

tar hem akrylen idag med och ska se om jag kan göra lite upphängning/hyllor i NES:et

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har funderat på exakt samma projekt, så jag är väldigt intresserad av en så detaljerad logg som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det är klart kul men lite olika moddar, men när nån sätter en dremel eller liknande i en NES så gör det ont i själen.

Permalänk
Medlem

Okej, updatering med bilder!

har nu allt förutom moderkortet ifråga och ett nätagg.
har redan hittat ett begagnat pico-itx jag ska köpa, och usb -> parallel kommer på måndag hoppas jag, så jag kan testa den.

lite bilder med kommentarer, ingen bestämd ordning, men försöker få nån sådär följd i det hela.

(kommentarer under bilderna)

NES chassit som det ser ut nu, tagit ut allt som inte påverkar det yttre utseendet.

Mina 4 NES kontrollers jag moddat till parallell port innan, USB för ström (de går på 5v)

kontakter jag snippade av, ett stort misstag nu när man hoppat på detta proketet, men frukta icke! hittade en kille rätt så nära som sålde NES prylar!

satte mig på moppen och körde i 5-10 minuter för att köpa dessa av Björn, tack så hemskt mycket!

Här ska det på en db25 kontakt! strömmen tar jag från nätaggats 5v linje via hårddisk adaptern

Färdig löddat!
en avtagbar kontakt då jag tror hårddisken kommer monteras i övre delen av chassit.

Kontroll portarna isatta, bara kvara att testa usb adaptern när den kommer.
även sågat till kretskortet i hörnet.

leker med layouten i ovansidan, ser jag måste fila/dremla upp lite på kanterna, har dock ingen dremel, får väl be pappa införskaffa en.
klart med bilder för stunden.

vill någon ha specifika bilder kan det väl ordnas ^^

men nu ska jag snusa (sova), gonatt!

EDIT: Fått usb till parallel port adaptern nu, men den hittas som "stöd för usb-skrivar-port"

ppjoy, hittar inte den heller.
webbshoppen har en dyrare, ska testa den med, sen vet jag inte vad jag gör

elfa hade nåt chip, men signalarnas namn varieda en aning så vet inte riktigt hur det skulle kopplats...

kanske tvingas skaffa en mine/nano itx istället för pico:n

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+