vlc verkligen det bästa?

Permalänk

vlc verkligen det bästa?

hej
jag har tidigare kört med power dvd när jag ser på serier, bra när man kan snabbspola smidigt och så...sen när jag började mixa serier med spel, alltså minimera spelet se lite serie och sen maximera spelet igen, så krashade power dvd hela tiden. jag fick rådet att börja vlc för att de skulle fungera mkt bättre. men när jag har en serie igång, pausar och sen maximerar css, och sedan återvänder till vlc så har bilden blivit svart och jag får stänga vlc, men när jag startar det igen så hänger hela datorn sig och jag får trycka på rebootknappen vilket jag hatar att göra...

jag kör med datorn i sign..ngn som vet vad felet är? eller om det finns ngn spelare som är "frisk"?

mkt glad för svar //micke

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

CCCP paketet är det trevligaste, har allt du behöver. Med media player classic som följer med så slår den allt, går även att skala bort GUIt vilket är trevligt om man spelar och vill se på serier samtidigt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
CCCP paketet är det trevligaste, har allt du behöver. Med media player classic som följer med så slår den allt, går även att skala bort GUIt vilket är trevligt om man spelar och vill se på serier samtidigt.

Instämmer, MPC är en mycket trevlig spelare!

Permalänk

kanske e lite noob, GUIt?vad är det, hur skalar jag av det och varför hjläper det mit att spela samtidigt?

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

När jag kollar på serier brukar jag köra de i Winamp,funkar kalas fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, CCCP är det bästa

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
kanske e lite noob, GUIt?vad är det, hur skalar jag av det och varför hjläper det mit att spela samtidigt?

GUI, gränssnittet. Genom att trycka 1, 2 eller 3 i Media Player Classic (som medföljer CCCP) ändrar du hur mycket som ska synas (kontroller, volym m.m). 3 är normalt och 1 är minimalt då visas endast filmen och en ram runt om fönstret.

Håller med resten, CCCP är ett riktigt bra val :).

Permalänk

CCCP paketet är ju mest smockat med massa dynga.

Ladda hem ffdshow och sedan Haali media splitter och resterande program för att lira MKV filer

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

MPC Homecinema 1.1.604.0 är ett bra alternativ.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=170561

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nej, VLC är absolut inte det bästa...

Dels kan man inte ens spola i helskärmsläge? Enbart den saken är ju en orsak att inte köra det.

Sedan tar det inte alls så mycket filer som alla påstår. Med FFDShow, QuickTime Alternative, RealPlayer Alternative och MediaPlayer Classic har jag hitils aldrig hittat någon fil som inte går att spela

VLC krashar väldigt lätt.

VLC tycker jag har sämmre kvalitet i uppspelningen än vad FFDShow, QuickTime Alternative, RealPlayer Alternative och MediaPlayer Classic har.

Fördelen med VLC är att man bara behöver installera ett program för att se den mesta typen av media.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

CCCP är ett paket där de har petat in de bästa codecsen som finns, och dessutom kan man välja att lägga till alla codecs i WMP med en knapptryckning under installationen. Mycket trevligt och Mycket uppskattat.

Combined Community Codec Pack. CCCP är det bästa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Dels kan man inte ens spola i helskärmsläge? Enbart den saken är ju en orsak att inte köra det.

Sedan tar det inte alls så mycket filer som alla påstår. Med FFDShow, QuickTime Alternative, RealPlayer Alternative och MediaPlayer Classic har jag hitils aldrig hittat någon fil som inte går att spela

VLC tycker jag har sämmre kvalitet i uppspelningen än vad FFDShow, QuickTime Alternative, RealPlayer Alternative och MediaPlayer Classic har.

Fördelen med VLC är att man bara behöver installera ett program för att se den mesta typen av media.

wtf, excuse me men

vlc har aldrig kraschat för mig, aldrig haft problem med det och varför i helvete vill man spola fram i en film eller ett avsnitt ??..

vill man göra det (om man t.ex sett första halvan) så spolar man ju fram först och sen kör fullskärm.. ??

Jag gillar vlc och vill bara ha film i fullskärm nomore noless, sen kan man väl köra "shortkeys" ? alt+f = forward ??.. varför skulle man vilja ha mass crap framme medans man ser film ?? (om det nu finns framme i andra mediaspelare)

vlc har spelat upp all media som ja har, 3gp, mp4, mp3, dvd, avi, mpg etc etc så jo det är en klar fördel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[...]Med FFDShow, QuickTime Alternative, RealPlayer Alternative[...]

Para ihop det där (inkl. Haali Media Splitter) med Zoom Player för den absolut bästa kombinationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
wtf, excuse me men

vlc har aldrig kraschat för mig, aldrig haft problem med det och varför i helvete vill man spola fram i en film eller ett avsnitt ??..

vill man göra det (om man t.ex sett första halvan) så spolar man ju fram först och sen kör fullskärm.. ??

Jag gillar vlc och vill bara ha film i fullskärm nomore noless, sen kan man väl köra "shortkeys" ? alt+f = forward ??.. varför skulle man vilja ha mass crap framme medans man ser film ?? (om det nu finns framme i andra mediaspelare)

vlc har spelat upp all media som ja har, 3gp, mp4, mp3, dvd, avi, mpg etc etc så jo det är en klar fördel.

Du gillar vlc, vi gillar mpc, som helt enkelt är en bättre och smidigare spelare.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna, CCCP innehåller det bästa av FFDshow. Och det innehåller zoom player, MPC, massor av annat skoj, och jag tror att det innehåller Haali Media Splitter också faktiskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Du gillar vlc, vi gillar mpc, som helt enkelt är en bättre och smidigare spelare.

ja ni tycker det, jag har min smak.. men bara för att en person har probs betyder det ju inte att alla får det..

skitsamma

Permalänk
Medlem
Citat:

vlc har aldrig kraschat för mig, aldrig haft problem med det

Det är möjligt för din del.
Jag som grejar lite mer än att bara titta på små fimsnuttar har haft en del hägningar av programet.

Citat:

och varför i helvete vill man spola fram i en film eller ett avsnitt ??..

???
Gör du dig till nu? Helt ärligt alltså?

Finns miljoner ggr man ska hoppa fram till ett specialt ställe på ett mediaklipp.

1. Du ska visa något i en dokumentär för en annan.
2. Du har stängt av filmen/serien du tittar på för att tex äta, handla, ge datorn över till någon annan mm mm mm. När du ska se igen vill du hoppa fram till rätt ställe du var på.
3. Någon kommer in snabbt i rummet du sitter och ställer en fråga, du svarar och missar ca 20 sekunder och behöver gå tillbaka.
4. Man ser något intresant i filmen och vill gå tillbaka.
5. Man fattade inte vad personen sa då det är en engelsktalanade film utan undertexter och behöver gå tillbaka för att höra vad för ord han/hon sa och slå upp det.
6. Du har gjort en 3D-animering och behöver se gång på gång om ett viss övergång ser rätt/bra ut.
7. mm mm mm mm.

Citat:

???
Nu verkar du ärligt försvara en rent uppenbar dålig funktion enbart för du använder VLC själv!!!
Menar du på att det är BRA funktion att man INTE kan spola, klicka en viss plats mm från fullskärmsläge?

Som sagt, kolla punkt 1, 3, 4, 5, 6 och 7. Menar du på att man då ska först behöva gå ur fullskärmsläget spola/klicka fram till rätt ställe, sedan köra fullskärm igen och kolla. Sedan om man vill gå tillbaka så måste jag göra om samma procedur.

Du förstår lika bra som jag att det enbart är dåligt att man inte kan spola/klicka fram en viss plats i en film i fullskärmsläge.
Sedan om just DU inte använder den funktionen är orelevant, det är ÄNDÅ en miss i programet.

Citat:

varför skulle man vilja ha mass crap framme medans man ser film ??

Nu MÅSTE du driva med mig???
Du förstår väl SJÄLVKLART att du inte ser något framme när du tittar på en film.
Man får enbart fram spelkontrollerna, infon vart i filmen du är, tid som har gått i filmen mm i en liten smal remsa längst ner när du drar ner muspekaren längst ner i skärmen... Så fort du drar musen upp från kanten försvinner den igen.

Samma som ALLA spelare jag har testat UTOM då just VLC...
T.o.m. Microsofts egna Mediaplayer fungerar ju så.

Citat:

Jo, det är ju det som är fördelen med VLC. Den tar nästan allt med en gång i ett enda litet program.
Så just där fungerar det jäkligt bra.
Problemet är ju som sagt när man använder sin spelare till lite mer än just spela en liten filmsnutt man fått via e-post.

Sedan har jag som sagt sett vissa sämmre kvalitetskilnader på just VLC.

Vet inte hur VLC klarar av undertexter men det fungerar väl (hoppas jag) som tex MPC att det räcker det ligger en undertextfil i samma kattalog som själva mediafilen så kommer undertexten igång automatiskt.

Observera nu att jag inte på något sätt anser att VLC är ett dåligt program!
Det är ett mycket kraftfullt program som tar dom allra flesta formaten, perfekt för en som bara vill se lite filmsnuttar, filmer mm utan att göra något mer avancerat.
MEN, det finns en hel del brister i det som borde fixas till. Om dom fixar det kommer kanske t.o.m. jag gå över till VLC.

Det roliga är just som Tcntad gör här, försvarar uppenbara dåliga saker i ett program enbart för han själv använder det. Denna attityd ser man allt för ofta även ute blad IT-tekniker, har chockats hur vissa IT-tekniker på stora företag sitter och dravlar skit om program/OS som han personligen bestämmt sig tycka illa om.
Kommer man då med synpunkter om det program/OS han "dyrkar" så försvarar han t.o.m. uppenbart dåliga funktioner istället för att helt enkelt säga:

-"Jo, det är ju en punkt som borde förbättras".

Det är ju inte så att hans favoritprogram blir sämre för han om man löser dåliga funktioner...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Knashatt: om du läser VLC:s dokumentation ser du att det går att hoppa i videofiler med tangentbordet (oberoende av om spelaren är fullskärmsläge eller inte).

För övrigt verkar inte någon nämnt MPlayer.

Redigering: tcntad hade visst redan nämnt det. Tycker inte att det är någon dålig lösning. Mycket smidigare/snabbare att använda tangentbordet än att leta efter dolda menyer.

Permalänk
Medlem

För windows är CCCP paketet det bästa, i Linux kör man Mplayer och på macen Quicktime med Perian.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan spola med hjälp av snabbtangenter.

Default är

5 min: alt + ctrl + höger/vänster piltangent

1 min: ctrl + höger/vänster piltangent

15s: alt + höger/vänster piltangent

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Knashatt: om du läser VLC:s dokumentation ser du att det går att hoppa i videofiler med tangentbordet (oberoende av om spelaren är fullskärmsläge eller inte).

För övrigt verkar inte någon nämnt MPlayer.

Redigering: tcntad hade visst redan nämnt det. Tycker inte att det är någon dålig lösning. Mycket smidigare/snabbare att använda tangentbordet än att leta efter dolda menyer.

Nej, jag anser inte det är smidigare att trycka på olika tagenter.
Jag vill se grafiskt vart jag är någonstans och kunna klicka med muspekaren där jag vill hamna.
Sedan vill jag lika lätt kunna se hur lång tid det det är kvar mm.

Och "gömma" kontrollerna är väl väldigt överdrivet formulerat (ser smilyn, förmodar att du skämtar). MPC har ju även den snabbtagenter för alla funktioner, men ser ingab fördelar att använda dom.

Åter, det ÄR en miss i VLC att kontrollerna ej kan nås i fullskärmsläge.
Finns det någon nackdel om VLC hade haft funktionen

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Det är möjligt för din del.
Jag som grejar lite mer än att bara titta på små fimsnuttar har haft en del hägningar av programet.

???
Gör du dig till nu? Helt ärligt alltså?

Finns miljoner ggr man ska hoppa fram till ett specialt ställe på ett mediaklipp.

1. Du ska visa något i en dokumentär för en annan.
2. Du har stängt av filmen/serien du tittar på för att tex äta, handla, ge datorn över till någon annan mm mm mm. När du ska se igen vill du hoppa fram till rätt ställe du var på.
3. Någon kommer in snabbt i rummet du sitter och ställer en fråga, du svarar och missar ca 20 sekunder och behöver gå tillbaka.
4. Man ser något intresant i filmen och vill gå tillbaka.
5. Man fattade inte vad personen sa då det är en engelsktalanade film utan undertexter och behöver gå tillbaka för att höra vad för ord han/hon sa och slå upp det.
6. Du har gjort en 3D-animering och behöver se gång på gång om ett viss övergång ser rätt/bra ut.
7. mm mm mm mm.

???
Nu verkar du ärligt försvara en rent uppenbar dålig funktion enbart för du använder VLC själv!!!
Menar du på att det är BRA funktion att man INTE kan spola, klicka en viss plats mm från fullskärmsläge?

Som sagt, kolla punkt 1, 3, 4, 5, 6 och 7. Menar du på att man då ska först behöva gå ur fullskärmsläget spola/klicka fram till rätt ställe, sedan köra fullskärm igen och kolla. Sedan om man vill gå tillbaka så måste jag göra om samma procedur.

Du förstår lika bra som jag att det enbart är dåligt att man inte kan spola/klicka fram en viss plats i en film i fullskärmsläge.
Sedan om just DU inte använder den funktionen är orelevant, det är ÄNDÅ en miss i programet.

Nu MÅSTE du driva med mig???
Du förstår väl SJÄLVKLART att du inte ser något framme när du tittar på en film.
Man får enbart fram spelkontrollerna, infon vart i filmen du är, tid som har gått i filmen mm i en liten smal remsa längst ner när du drar ner muspekaren längst ner i skärmen... Så fort du drar musen upp från kanten försvinner den igen.

Samma som ALLA spelare jag har testat UTOM då just VLC...
T.o.m. Microsofts egna Mediaplayer fungerar ju så.

Jo, det är ju det som är fördelen med VLC. Den tar nästan allt med en gång i ett enda litet program.
Så just där fungerar det jäkligt bra.
Problemet är ju som sagt när man använder sin spelare till lite mer än just spela en liten filmsnutt man fått via e-post.

Sedan har jag som sagt sett vissa sämmre kvalitetskilnader på just VLC.

Vet inte hur VLC klarar av undertexter men det fungerar väl (hoppas jag) som tex MPC att det räcker det ligger en undertextfil i samma kattalog som själva mediafilen så kommer undertexten igång automatiskt.

Observera nu att jag inte på något sätt anser att VLC är ett dåligt program!
Det är ett mycket kraftfullt program som tar dom allra flesta formaten, perfekt för en som bara vill se lite filmsnuttar, filmer mm utan att göra något mer avancerat.
MEN, det finns en hel del brister i det som borde fixas till. Om dom fixar det kommer kanske t.o.m. jag gå över till VLC.

Det roliga är just som Tcntad gör här, försvarar uppenbara dåliga saker i ett program enbart för han själv använder det. Denna attityd ser man allt för ofta även ute blad IT-tekniker, har chockats hur vissa IT-tekniker på stora företag sitter och dravlar skit om program/OS som han personligen bestämmt sig tycka illa om.
Kommer man då med synpunkter om det program/OS han "dyrkar" så försvarar han t.o.m. uppenbart dåliga funktioner istället för att helt enkelt säga:

-"Jo, det är ju en punkt som borde förbättras".

Det är ju inte så att hans favoritprogram blir sämre för han om man löser dåliga funktioner...

tja ok ja har sett alla oz avsnitt med vlc utan problem men ok..

nej ja skämtar inte, precis som jag skrev så spolar man framåt innan man byter till fullskärm

du kan ju använda "mellanslag" för att pausa då nån snackar med dig, för mig går det bra att lyssna med ett öra, nu säger jag INTE att andra kan göra det, vissa klarar det och vissa kan inte ens lyssna med båda öronen.

ang "crap framme", så skrev TS att han började mixtra med spel medans han kollade på film. att se film och spela samtidigt går inte alls..
sen att se vart man är i film, minuter etc kan vara smidigt, men vet man när man startade filmen och antal minuter som gått vet man vart man är på ett ungefär.

ok tror ja svarat på det mesta, en liten notis till..

tja jag tycker att vlc är en bra mediaspelar som självklart kan bli bättre, kanske som wmp funkar med dolda menyer, men det är inget jag har behov av, jag tycker hellre det är smidigare att använda tangentbordet istället för att leta reda på muspekaren och sedan dra den till viss plats på skärmen sedan leta upp rätt knapp när man istället kan trycka tex. ctrl+ p för play/pause.. Som jag skrev alla har olika smak och tycke.
tror nog "cic" håller med mig då det är en smiley och inte en t.ex

Säg till om jag inte svarat på nån fråga or whatever..

Permalänk

Okej, alla oldskolare föredrar CCCP (vilket jag också gör), detta beslut har vi kommit fram till års prövning. Vissa av oss kanske pröva K-lite för 5år sen, vissa prövade ACe Mega Codec Pack.

Men alla vettiga hamnar ändå tillslut med sitt älskade CCCP på HDn, så gör inga misstag, ladda hem det och njut direkt istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag anser inte det är smidigare att trycka på olika tagenter.
Jag vill se grafiskt vart jag är någonstans och kunna klicka med muspekaren där jag vill hamna.
Sedan vill jag lika lätt kunna se hur lång tid det det är kvar mm.

Har inget annat att göra just nu så kan väll lika gärna svara. Självklart måste det finnas någon slags förloppsindikator av var i filen spelaren befinner sig, använder inte VLC själv så kan inte snabbtangenten för det. Den borde visas så fort tangentbordet används för förflyttning omkring i filen, i alla fall för att det enligt mig ska vara ett användbart UI (vilket är vad MPlayer gör, och troligen VLC).

Citat:

Finns det någon nackdel om VLC hade haft funktionen

Självklart finns det många nackdelar med att bloatat UI, dels underhåll av onödig kod och onödigt svårt UI att lära sig för användarna (påstår inte att det är anledningen till att det inte finns några fina knappar och spakar där i VLC, varför de gjort det valet vet jag inte).

Permalänk
Medlem

kollar du bara på xvidmaterial så kör på kmplayer +xvid codec. enklare kan det inte bli. dessutom slår kmplayer mpc o vlc på fingrarna. ser du på hdmaterial kör på coreavc. mjukvaruavkodning, inte gratis men bäst prestanda. har du ett grafikkort som klarar hårdvaruavkodning är det powerdvd som gäller tyvärr.

in conclusion, kmplayer is the way to go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Går utmärkt att gå fram i avsnitten med musen i helskärmsläge med VLC. Få allfall fram indikatorn direkt när man rör musen över skärmen. Vill man spola så grabbar man tag i den och drar eller klickar på lämpligt ställe.
Går även att hoppa fram lätt 2min i taget med tangenterna shift+CMD+pilarna
Fungerar inte det hos dig eller hur menar du?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Går utmärkt att gå fram i avsnitten med musen i helskärmsläge med VLC. Få allfall fram indikatorn direkt när man rör musen över skärmen. Vill man spola så grabbar man tag i den och drar eller klickar på lämpligt ställe.
Går även att hoppa fram lätt 2min i taget med tangenterna shift+CMD+pilarna
Fungerar inte det hos dig eller hur menar du?
http://static.pici.se/pictures/gWmcVFEwx.png

Nej, det har hitils aldrig funnits någon sådan funktion på Windows-versionen.
Du som sitter OSX kanske har den möjligheten.

Det kan ju vara så att man måste lägga in något plugin eller göra en inställning för att få den funktionen.

Citat:

Har inget annat att göra just nu så kan väll lika gärna svara. Självklart måste det finnas någon slags förloppsindikator av var i filen spelaren befinner sig, använder inte VLC själv så kan inte snabbtangenten för det. Den borde visas så fort tangentbordet används för förflyttning omkring i filen, i alla fall för att det enligt mig ska vara ett användbart UI (vilket är vad MPlayer gör, och troligen VLC).

Nej, det är ju inget som kommer upp som jag redan har skrivit.
Du har inte andvänt VLC och det märks ju i så fall. Testa att installera det och kolla själv.
Kör du fullskärmsläge finns det ingen möjlighet att se någon info vart du är, få fram så du kan hoppa runt i fimen mm.

Så jag säger som dig, det borde visas så fort musen mm rör på sig så man kan klicka vart man vill vara.

Åter, att hoppa omkring med tagenterna är inget alternativ enligt mig. Sitter inte i DOS utan i Windows där mushanteringen är nr 1 i första hand.
Fler exempel är vid en HTPC där man kör med trådlös mus, heller sitta med en mus och styra istället för ett helt tagenbord...

Citat:

Självklart finns det många nackdelar med att bloatat UI, dels underhåll av onödig kod och onödigt svårt UI att lära sig för användarna (påstår inte att det är anledningen till att det inte finns några fina knappar och spakar där i VLC, varför de gjort det valet vet jag inte).

Ja, bloatat UI är ju det minsta man kan säga om just MPC...
Testa det och se det själv...

Att få upp en liten smal liten ruta längst ner med en förloppsindekator, play, paus, spola fram, spola bak, info hur långt tid som har gått och hur lång mediat är totalt kan man inte kalla bloatat...

Helt ärligt!!!
Jag FATTAR inte hur alla kan sitta och påstå att VLC:s "funktion" att INTE ha en enkel styrpanel vid fullskärm är på något sätt BRA!!!

Åter så kommer datornörden fram: Jag tycker om detta program därför så kan det inte finnas några förbättringar!!!

Suck, inse bara att VLC saknar en grundläggande funktion som ALLA andra mediaspelare har. Att påstå det är bra är fan patetiskt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt ärligt!!!
Jag FATTAR inte hur alla kan sitta och påstå att VLC:s "funktion" att INTE ha en enkel styrpanel vid fullskärm är på något sätt BRA!!!

Åter så kommer datornörden fram: Jag tycker om detta program därför så kan det inte finnas några förbättringar!!!

Suck, inse bara att VLC saknar en grundläggande funktion som ALLA andra mediaspelare har. Att påstå det är bra är fan patetiskt...

Du? Styrpanelen ligger i ett eget fönster... det är ju bland det fiffigaste med GUIt i VLC, att man kan flytta den så inget kan störa filmfönstret (svinbra vid accelererat helskärmsläge, att inget stör mina overlayinställningar) - helt guld. Är inte det bra så finns mousegestures, telnet, command prompt, webbsida - för att styra etc.

//edit - vill man ha så som du säjer får man väl skaffa ett plugin, men det är mycket sämre ju? Hur fan kan DU påstå att den "funktionen" som du vill ha är bättre än att ha det i ett eget fönster som du kan lägga vart du vill? (jag har två skärmar)
Förstår du hur jag menar, det är tycke och smak... din smak är verkligen inte facit

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Du? Styrpanelen ligger i ett eget fönster... det är ju bland det fiffigaste med GUIt i VLC, att man kan flytta den så inget kan störa filmfönstret (svinbra vid accelererat helskärmsläge, att inget stör mina overlayinställningar) - helt guld. Är inte det bra så finns mousegestures, telnet, command prompt, webbsida - för att styra etc.

//edit - vill man ha så som du säjer får man väl skaffa ett plugin, men det är mycket sämre ju? Hur fan kan DU påstå att den "funktionen" som du vill ha är bättre än att ha det i ett eget fönster som du kan lägga vart du vill? (jag har två skärmar)
Förstår du hur jag menar, det är tycke och smak... din smak är verkligen inte facit

/G

Men vart är då denna styrplatta som du pratar om???
Det är ju skitsmart att kunna ha styrplattan vart man vill, påstår inte på något sätt att det skulle vara dåligt!!!

Men för mig har det aldrig existerat någon styrplatta. Förklara för mig vart denna styrplatta finns någonstans.
Jag testkörde VLC senast för några veckor sedan då jag installera en ny dator åt en polare och då fanns det då ingen styrplatta att få fram.

Och Gurk, jag säger INTE att något är bättre eller sämre. Åter kommer IT-nördsmenatliteten fram igen.
Jag säger att AVSAKNADEN av en funktion är dåligt...
Vad är det som är så svårt att greppa att det ena utesluter INTE det andra.

Det är som sagt kanonbra att BÅDE knappstyrning OCH mustyrning OCH musrörelser OCH telnet OCH...
Men att ta bort en uppenbart vanlig funktion som möjliggör styrning av musen ÄR en dålig sak.

Så snälla, sluta gorma om att en uppenbart dålig sak är bra bara för att du/ni använder programmet...
Jag pratar inte ens om tycker och smak, jag pratar om MÖJLIGHETER att kunna styra efter just tycke och smak och som det har varit för mig kan jag inte köra efter MIN smak...

Så, hur får jag fram denna styrplatta som du och Tjaraven pratar om???
För den existerar inte när jag har installerat VLC eller har jag bara missat den just p.g.a. att den inte finns som standard påslagen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, hur får jag fram denna styrplatta som du och Tjaraven pratar om???
För den existerar inte när jag har installerat VLC eller har jag bara missat den just p.g.a. att den inte finns som standard påslagen?

Det är inte den tjarven pratade om som jag menade, den verkar ju bara finnas till andra OS.

När man går i fullskärmsläge så är det bara "bilden" som lägger sig så, kontroller-delen fälls ihop (ser ut som om när man lyssnar på en ljudfil kan man säja). Den flyttar iaf jag omkring och har på en annan skärm och har även tagit fram EQ och sådant.

Poängen är att det finns en kontroller... har alltid gjort det..., men inte som du (och andra) vill ha det och dom hade ju lovat en sådan där in-screen-tjenamors som du vill ha (den som tjarven har) fast det kom inte till Windows i nuvarande version. Kul att veta är att det är på deras todolista och prioriterat.

/G

//edit

Edit 2 - det var svårt att se... här är bildlänken http://bayimg.com/IAjohAAbO