9600gt tjuter vid full laddning

Permalänk

9600gt tjuter vid full laddning

När man kör t.ex. folding@home GPU2 eller annat krävande så tjuter det från grafikkortet. Ganska lågt men fortfarande ljus ton och irriterande.
Det är inte fläkten heller utan något i det elektriska.
Om man sänker "core priority" i f@h GPU2 blir det liknande ton fast den kommer i pulser istället. Om jag klockar upp kortet blir det intensivare, klockar jag ner blir det tvärt om. Annars så kör jag normal klockning på kortet.

Eftersom det verkar ha med det elektriska att göra kan jag nämna att jag har ett Corsair 520W-nätagg och inte särskilt många komponenter inkopplade.
Enligt en sån PSU wattmätare på nätet så har jag flera 100W mer än som behövs, så jag tror inte det är någon brist direkt.

Finns det något enkelt knep för att få tyst på eländet?

Permalänk
Medlem

Har inget svar till dig mer än att jag upplever samma sak och oxo undrar....

Mvh.
erikss0n

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

det brukar vara en spole/kondensator som låter i sådana här fall.
det är ganska vanligt och finns tyvärr inget att göra åt det.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk

Tack WarSpaz för svaret.

Jag kan leva med tjutet/surrandet, men jag kommer nog att folda betydligt mindre eftersom man får ont i huvudet när man försöker sova.
Det hade ju varit bra om man hade kunnat byta kortet mot ett bättre, men bäst av allt var om nVidia gjorde rätt från början...

Permalänk
Medlem

Det går över då du blir äldre....=)

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma "problem" med 8600GT och 8800GT och det är inte roligt när man försöker göra datorn tyst.

Visa signatur

Lian Li PC-A05B || Gigabyte P35-DQ6 @ 501mhz || C2D E8400 @ 4Ghz || Asus HD 4850 512MB + Acc S1 || WD Raptor 74gb | Samsung F1 HD753LJ 32MB || 2GB Corsair XMS2 Dominator PC8500 @ 1000mhz ||Asus Xonar DX|| Corsair 520w

Permalänk
Medlem

Har också pulserande ljud med mitt kort, men bara när jag kör 3d view i ati tool. Har aldrig hört det i spel eller nåt annat, så det kan jag leva med.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Troligen är det någon spole som inte sitter helt fast. De höga frekvenserna gör att den skakar fram och tillbaka vilket ger upphov till ljudet. Möjligen kan man försöka hitta källan till oljudet och byta ut eller limma fast, men det kan vara svårt. Jag har olika typer av oljud från mina olika grafikkort också och har inte lyckats minska pipandet. Mitt nyaste kort (8800GTS) piper minst, men det är möjligt att det kommer att öka med tiden...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]