5.1 Ljud från Datorn via TV till Förstärkare?

Permalänk
Medlem

5.1 Ljud från Datorn via TV till Förstärkare?

Vill koppla in min bärbara dator via HDMI till förstärkare samt min TV.
Jag har i nuläget endast datorn ikopplad till TVN men tänkte införskaffa ett hemmabiosystem för att få ett bättre ljud, med 5.1 ljud!

Min fråga således:

Måste man ha HDMI på förstärkaren eller räcker det att koppla in HDMI via TV och sedan exempelvis optiskt till förstärkaren? Får man då ut 5.1 ljud?

Finns det något annat bättre sätt att koppla på?

Har sett ett system som jag var intresserd av som inte har HDMI IN.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=232615

Visa signatur

Leaving on a jetplane...

Permalänk

Att köra ljudet via HDMI är inte alls något krav, optiskt fungerar fint, men även ett gäng analoga kablar. Tänk dock på att en hel del blligare surroundrecievers INTE kan ta emot ljud via HDMI även fast de har HDMI-kontakter, men bara för att man ska kunna växla bildkälla till tv'n, hur dumt det än låter att inte ha stöd för ljudet på en reciever så är det endå sant. Själv kör jag ljudet separat från ljudkortet, och bilden via DVI->HDMI kabel.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

)ExecutoR( : Märkte att det inte var så lätt. Var inne på Mediamarkt, Onoff och Elgiganten igår för en första titt på vad de hade att erbjuda. Snacka om att bli förvirrad av svaren man fick!
En person säger att INGA av de billigare hemmabiopaketen kan ta in ljudet via HDMI. En annan säger att flera faktiskt kan det! En tredje snackar värsta teknikramsorna (jag är inte helt borta, men herregud, skulle morsan kommit dit och fått ett sådant svar hade hon vänt på klacken och gått med en gång). Värst av allt var att man fick olika svar angående SAMMA hemmabiopaket!!!

Ska man behöva kolla upp allt på nätet sälv? måste bli expert på det område vilket man är intresserad av att köpa något nytt?

Nu är jag ännu mer förvirrad än tidigare!
Hur 17 kan man veta om apparaten klarar av att ta ut ljudet ur HDMI eller inte? Specifikationerna till de olika apparaterna är ju under all kritik, för att inte tala om exempelvis ONOFF:s. Enda bra jag sett är Harmon/Kardon:s.

Tilläg till mitt första inlägg: Jag har bara HDMI utgång på min bärbara dator och vill självklart använda den.

EDIT: Det borde förresten vara smidigare att köra med HDMI-kabeln från datorn till förstärkaren för att slippa ha igång tvn när man bara ska spela musik, men å andra sidan måste man då ha en extra hdmi från tvn för att få in ljudet från tvn... hmm... lurigt!

Visa signatur

Leaving on a jetplane...

Permalänk

Många billigare Marantz förstärkare har jag för mig brukar kunna plocka ur ljudet ut HDMI

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Men hur ska man veta det då? Säljarna säger ju olika saker när man frågar...
Samt att specifikationerna på de flesta är intetsägande.

Visa signatur

Leaving on a jetplane...

Permalänk
Entusiast

Man ska aldrig fråga folk som jobbar på så stora kedjor som Elgiganten, Siba och liknande för de vet inte ett piss om grejerna de säljer. Har du tur läser de innantill från ett produktdatablad och har du otur står de bara och hittar på saker (ja jag har varit med om det).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

haha, ja, jag har också varit med om några gubbar som stått och läst innantill.
Men tro det eller ej, finns faktiskt enstaka personer som kan en del om vad de säljer! Det svåra är att hitta dem. Kan också vara åt andra hållet att de gräver ner sig totalt i all teknisk data att man till slut inte hänger med och kan sålla ut det viktiga.

Antar att man får söka på diverse forum för varje enhet man tror sig vilja köpa =/

Visa signatur

Leaving on a jetplane...