Futuremarks opartiskhet ifrågasatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Får se nu om jag uppfattat detta rätt.

Om VIA processorn är neutral så händer ingenting, men om den klassas som en AMD så använder sig nog programmet av AMD 3DNow! optimeringar och om den identifieras som en Inteldator så använder den sig av SSE3 optimeringar.

Jag förstår inte problemet?

Problemet är väl att programmet går efter vem som tillverkat CPUn istället för att kolla vilken instruktionsuppsättning den verkligen har. Mig veterligen har AMDs CPUer haft SSE3 sedan April 2005 (Venice/San Diego), och det finns ingen anledning för en benchmark att välja att inte använda instruktionsuppsättningen bara för att CPUn inte kommer från Intel.
Det kan ju naturligtvis vara ett ärligt misstag från Futuremark, men i så fall borde man verkligen ifrågasätta deras kompetens att tillverka och sälja benchmarkprogram (eller vilka program som helst som är mer avancerade än pong för den delen) Troligare är väl i så fall att en säck pengar, en pricessa samt ett halvt, mindre kungarike har bytt ägare i samband med att FMs kodare råkade markera en massa text i koden och trycka på DEL..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

AMD´s 3DNow sög ju fruktansvärt på K6-2, då den hade en hemsk matte del
Cyrix hade definitivt roligare matematik del men ägs ju av Via nu så...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

Att dom inte ens bryr sig om att samordna sitt ljug, tycker jag är väldigt arrogant.

hehe

najsigt uttryck.

Permalänk
Avstängd

Kan det bero på kompilatorn?

http://techreport.com/discussions.x/8547
http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=155593&cid=13042922

Jag undrar hur prestandaskillnaden varit mellan Core 2 och Phenom om Intel inte hade sånt inflytande på mjukvaruindustrin.

Permalänk
Medlem

Ja detta förvånar mig inte. Man kan köpa sig till allt idag, även bra recensioner och testresultat.

Permalänk
Avstängd

Vilka konspirationsteorier

Att de inte gjorde annat än att kolla på cpuid vad det var för en processor är väl inte särskilt konstigt eftersom det vid den tiden bara fanns processorer där detta var endast läsbart.
Vidare så fanns inte någon Nano på den tiden och således kan inte programmet begripa vad det är för processor och faller troligen tillbaka på det mest grundläggande testet trots att processorn stödjer nyare instruktionsuppsättningar.
När man sen ställer om cpuid så nyttjas nyare/effektivare instruktioner och resultatet varierar.

Men man kan ju givetvis hitta på illvilliga och lömska baktankar bara man vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Var hårddiskarna identiska?

exakt samma hårdisk faktiskt. samsung sata 400gb 16mb. gav bort
datorn. palla inte ha intel. tyckte den ej den va snabb som alla tjatat
om. snabba i tester tydligen bara. minnet va 667 i intelen och amd
800 minnen ska tilläggas.
gav alltså bort datorn men ej hårdisken.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Vilka konspirationsteorier

Att de inte gjorde annat än att kolla på cpuid vad det var för en processor är väl inte särskilt konstigt eftersom det vid den tiden bara fanns processorer där detta var endast läsbart.
Vidare så fanns inte någon Nano på den tiden och således kan inte programmet begripa vad det är för processor och faller troligen tillbaka på det mest grundläggande testet trots att processorn stödjer nyare instruktionsuppsättningar.
När man sen ställer om cpuid så nyttjas nyare/effektivare instruktioner och resultatet varierar.

Men man kan ju givetvis hitta på illvilliga och lömska baktankar bara man vill...

Her du missat problemet? Att programmet går långsammare oavsett vad processorn klarar av så fort det inte är en Intel. Varför inte köra koden likadant på alla processorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
exakt samma hårdisk faktiskt. samsung sata 400gb 16mb. gav bort
datorn. palla inte ha intel. tyckte den ej den va snabb som alla tjatat
om. snabba i tester tydligen bara. minnet va 667 i intelen och amd
800 minnen ska tilläggas.
gav alltså bort datorn men ej hårdisken.

Men när det gäller konverteringar och att packa/packa upp filer har väl minnesfrekvensen väldigt stor betydelse? Då om du körde 667 på intel och 800 på amd så är det ju inte så konstigt att de blev sån stor skillnad... Men jag vet inte säkert.
Nån som kan får rätta.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

dundermuppen:

Hur kan Futuremarks program visa detaljerad information om datorns hårdvara om man inte klarar av att identifiera den? Eller menar du att vissa av deras programmerare klarar av detta, medan de som jobbar med optimeringar är mindre kunniga?

Hur förklarar du prestandaskillnaden då processorn identifieras som AMD eller Intel? Så enligt dig är allt detta en ren slump?

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Detta börjar likna Toms hardware/Intel vs Vanshardware + SysMark 2002.

Om det är någon som minns.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Men nu får ni ta och ge er.

Intels prollar är ju vassare, 3DMark är ju inte hela världen.
Intel är snabbare i SuperPI lägre komrpimeringstid, vassare i spel osv..

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Devil May Cry:

Det är Vias Nano som presterar markart annorlunda beroende på hur den identifieras i ett testprogram enligt det test som nyheten refererar till. Har du överhuvudtaget förstått vad vi pratar om?

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Detta börjar likna Toms hardware/Intel vs Vanshardware + SysMark 2002.

Om det är någon som minns.

Jodå jag minns. Tycker det är ruskigt illa att sysmark används över huvudtaget med tanke på den kraftiga Intel-favoriseringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Men nu får ni ta och ge er.

Intels prollar är ju vassare, 3DMark är ju inte hela världen.
Intel är snabbare i SuperPI lägre komrpimeringstid, vassare i spel osv..

Det hela handlar om att ett program automatiskt körs långsammare när det inte känner av en intelprocessor. Vem vet, AMD kanske varit bäst på superpi med annan kompilator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Precis, felet är inte brist på optimeringar till alla processorer utan det omvända; optimeringar ö.h.t. Om jag ska välja ett datorsystem efter prestanda vill jag att siffrorna ska vara jämförbara med det program jag avser köra. Eftersom testprogrammet av naturliga skäl är helt okunnigt om vilka program jag avser köra är det bara grundfel att försöka optimera. Den förkrossande majoriteten av program är inte specialoptimerade för ev viss CPU utan bara kompilerad till den minsta allmänt förekommande gemensamma nämnaren, t.ex. i586, MMX, SSE eller x64 eller liknande.

Det beror visserligen på vilket operativsystem du kör och hur program kompileras: färdigkomplirade dvs binära programpaket eller kompilerade från källkoden. Visserligen används det sistnämnda mestadels av Linux och BSD användare, och det förändrar ju ändå inte att det du skriver, så min tanke var mer att det i vissa fall är ett val användaren gör.

Jag tipsade redaktionen om detta i förrgår (nämnde det i den här länken också: VIA...) och det som fick mig att fundera var hur enkelt det egentligen är att checka processorns instruktioner, om de nu verkligen vill optimera, vilket du riktigt påpekar kan vara missvisande med tanke på att det sällan kommer användaren till nytta. Eftersom PCMark2005 inte är en utgången programvara, utan att den fortfarande säljs, och jag förmodar att den därför också uppdateras seriöst, borde vi kunna förvänta att den vid det här laget är tillförlitlig.

Ett enkelt cat /proc/cpuinfo kommando i linux ger följande på en av mina datorer (den ordnade tabbindelningen försvinner tyvärr när det klistrades hit):

Citat:

processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 15
model : 107
model name : AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+
stepping : 2
cpu MHz : 1000.000
cache size : 512 KB
physical id : 0
siblings : 2
core id : 0
cpu cores : 2
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt rdtscp lm 3dnowext 3dnow pni cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy 3dnowprefetch ts fid vid ttp tm stc 100mhzsteps
bogomips : 2001.51
clflush size : 64

Som "flags" kan ses alla instruktioner som processorn stödjer. Detta får väl sägas vara mycket basic och borde väl inte vara särskilt komplicerat för Futuremark att implementera. För övrigt hittas SSE3 bland "flags" som pni, detta enligt Intels kodnamn "Prescott New Instructions". Eftersom PCMark2005 uppdateras, och att den egentligen inte behöver baseras på processorers "försäljningsnamn", utan på hårdvarubaserade instruktioner faller det argument som vissa tycks ha, nämligen att den eller den processorn inte fanns när PCMark2005 intruducerades. De flesta instruktioner av intresse var redan implementerade och dokumenterade vid lanseringen, och än mer så när de följande versionerna av PCMark2005 lanserades.

Jag är liksom andra nyfiken på orsaken till detta lite generande "fel" i programmet.

Permalänk

kan man inte göra samma test på deras andra program 3dmark06,vantage,pcmark2002,pcmark2006 så får man se hurdana skillnaden är

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
kan man inte göra samma test på deras andra program 3dmark06,vantage,pcmark2002,pcmark2006 så får man se hurdana skillnaden är

Ja det skulle vara trevligt och se. Kanske på en Athlon64 eller Phenom också.

Jag är väl iofs inte direkt förvånad egentligen då jag har rätt mycket skit som Intel gjort genom åren, men det här är iaf en sak som gör att jag hellre håller mig borta från Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ja det skulle vara trevligt och se. Kanske på en Athlon64 eller Phenom också.

Jag är väl iofs inte direkt förvånad egentligen då jag har rätt mycket skit som Intel gjort genom åren, men det här är iaf en sak som gör att jag hellre håller mig borta från Intel.

man har ju funderat på hur intel har fått så höga scores här har man svaret

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

dåligt, mkt dåligt av futuremark. om det nu stämmer med CPUID och inte det bara är optimering.
fast det känns lite wierd... låter för bra för å va sant med att bara ändra CPUID och få bättre prestanda i PCmark. skulle vilja se hur många poäng en amd får med "genuineINTEL" CPUID

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
man har ju funderat på hur intel har fått så höga scores här har man svaret

Problemet är väl snarare att AMD har fått för låga poäng än att Intel har fått för höga.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst era inlägg men.

Då jag pluggade så hade jag en i klassen som var ca 40-45. Jag var då 20. Hans bakgrund var elektronic uveklare på Ericsson. Han kunde el och kretskort, men inte mjukvara. (han har några patent i AXE(telefon ni vet)) Han hade då forskat en del på intel och amds procesorer. Då vi börjde klassen så var det P4 och K7 vi pratade om, det han/de kommit fram till då var att AMD hade lagt in optimeringer i sin CPU för vanliga operationer. (mer än mindre windows operationer). Medan Intel var mer generic (eller o optimerad, hur man nu ser det) och inte verkade ha någon övergripande optimering för vanliga operationer. Det har hänt mycket sedan dess. Då var det 3dnow och SSE, MMX, MMX ex. Men nu använder alla tillverkare optimering i CPUn, de vore dumma annars. Vi vill ha prestanda och prestanda / watt, eller bara prestanda, inte hög watt men ingen prestanda. Det är möjligt att futuremark ger mer till sponsorer.

MEN...
Jag tror snarer att, precis som GPU programere gör olika rutiner för ATI och nVIDIA för att få bästa prestandad, så gör även programerare av "vanlig" mjukvara det. Och om man ska jämföra cpu, gpu och även plattformer så måste man tänka på det.
Så om futirmark använder CPUID för att avgöra hur man bäst använder CPUn är det inte konstigt. Tvivlar på att pattern för Nano finns. Så om jag var en cpu tillverkare som vill slå alla. (Core 2 bankade ner AMD ... (jag körde AMD från K6(DÅLIG, vi brukade skämta om att världen energi problem var lösta. K6 gav mer värme än vad den drog i watt, K7 var vändingen, som ni vet) till Opteron 186, sen kom Core 2(Intel P M var vändningen,)

Så om jag skulle jag satsa på att slå mig in på low P markaned så skulle det vara watt / prestanda / pris. Då pratar vi beräkningar / mhz och watt och framföralt att vara kompatibel med så många optimeringer som möjligt.
Så att vi kan få bra prestanda i alla gamla program som folk annvänder. Så ha AMD och Intel optimeringar skulle inebärra att jag kan få optimeringar i alla program som har en opimering för AMD eller Intel.

Det skulle vara intresant att se om AMD och INTEL poäng hade varit olika med varandras CPUID.(och med VIAs för de nelen) Men mer intressant med AMD INTEL INTEL ATOM VIA NANO i ett program som vi VET optimerar rutinerna efter funktioner som hittas i CPUn och avgörs av CPUID. (BDW har ingen aning hur futurmark känner igen hårdvarva, vet bara att de aldrig ser att man har SLI)

Hoppas min lilla uppsats uppskatas. XD

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
dundermuppen:

Hur förklarar du prestandaskillnaden då processorn identifieras som AMD eller Intel? Så enligt dig är allt detta en ren slump?

Om du läser mitt inlägg igen så ger jag en möjlig förklaring där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Her du missat problemet? Att programmet går långsammare oavsett vad processorn klarar av så fort det inte är en Intel. Varför inte köra koden likadant på alla processorer?

Det kan man ju undra. Programmerarna av detta testet kanske ville nyttja optimerad kod för varje processor? Eftersom de omöjligt kunde veta hur snabb implementeringen av SSE på nano skulle bli tre år senare så föll de tillbaka på default.
Jag säger inte att det är på detta viset, bara att det är en rimlig anledning.

Om man vänder på resonemanget. Varför köra kod på en speciell processor på ett sätt man vet om är ineffektivt när man känner till bättre vis för just den processortypen? Kanske bäst om alla prestandatester förutsätter CGA och 8 bitars kod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kan det bero på kompilatorn?

http://techreport.com/discussions.x/8547
http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=155593&cid=13042922

Jag undrar hur prestandaskillnaden varit mellan Core 2 och Phenom om Intel inte hade sånt inflytande på mjukvaruindustrin.

inte skicka sådana dära länkar, man blir bara arg :-/
ska bli kul att få ett svar, och få fram hur många fler fula "optimeringar" det är i datorvärlden.. "..the way its meant to be played" t.ex !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Om du läser mitt inlägg igen så ger jag en möjlig förklaring där.

Det kan man ju undra. Programmerarna av detta testet kanske ville nyttja optimerad kod för varje processor? Eftersom de omöjligt kunde veta hur snabb implementeringen av SSE på nano skulle bli tre år senare så föll de tillbaka på default.
Jag säger inte att det är på detta viset, bara att det är en rimlig anledning.

Om man vänder på resonemanget. Varför köra kod på en speciell processor på ett sätt man vet om är ineffektivt när man känner till bättre vis för just den processortypen? Kanske bäst om alla prestandatester förutsätter CGA och 8 bitars kod?

Precis min tanke. Såg inte ditt svar innan jag uppdaterat mitt inlägg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kommer på 4 typer av förklaringar.
1) Futuremark har gjort något misstag och var inte medvtena om detta
2) Futuremark valde att göra så här.
3) Kombination av 1 och 2. Man tänkte så här.. det blev kanske lite fel .. etc
4) Det finns någon annan förklaring till ArsTechnicas testresultat som inte har med pcmark att göra.

Ignorerar 4 eftersom den förklaringen snart säkert kommer vara dementerad eller bekräftad och inte tillför diskussionen något i vilket fall.

Det brukar handla om "politik" och pengar så det är tveksamt om futuremarks förklaring kommer vara den faktiska anledningen om inte den riktiga förklaringen även råkar vara det som låter bäst och som folk kan tro på.

1) skulle inte vara bra för futuremarks trovärdighet och kompetens-framtoning. Å andra sidan skulle många antalgligen svälja den förklaringen, även om futuremark indirekt förklarar sig inkompetenta eftersom det här gissningsvis handlar om hur man hanterar mycket grundläggande hårdvarufunktioner. Och futuremark lever väl på att vara "experter" på att testa ... hårdvara.

2) tycker jag verkar mest troligt för tillfället. Om man tänker att så här kan väl inte de lilla krambjörnarna till företag göra så lär man leta efter andra förklaringar.
Om man bortser från enklare men mindre kramgoa förklaringar som att Intel var så kallade futuremark medlemmar och inte AMD eller att Intel kanske utövade mer "inflytande", så kan man tänka sig övertalningsargument som: "Men våran Intel-kompiler slår ju bara på SSE för intel processorer så på ett sätt kan man ju faktiskt säga att endast Intel processorer har SSE" osv...

3) gissar jag blir futuremarks officiella förklaring. Mest utrymme för att tänka ut förklaringar som låter ok som inte får futuremark att framstå som inkompetenta.
Det smidigaste borde vara någon variant av att man glömde att AMD hade SSE. Även om det egentliga problemet med det fortfarande blir att de valt att ge processorer de egenskaper de känner för genom cpuid i stället för de funktioner som processorn säger att den har som det är meningen man ska använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Det skulle vara intresant att se om AMD och INTEL poäng hade varit olika med varandras CPUID.(och med VIAs för de nelen) Men mer intressant med AMD INTEL INTEL ATOM VIA NANO i ett program som vi VET optimerar rutinerna efter funktioner som hittas i CPUn och avgörs av CPUID. (BDW har ingen aning hur futurmark känner igen hårdvarva, vet bara att de aldrig ser att man har SLI)

Hoppas min lilla uppsats uppskatas. XD

Ja, vi skulle väl helst sett en 10 sidors uppsatts med källhänvisningar.

Optimeringarna är inte alltid så imponerande stora och kan vara extremt svåra att bevisa, eller rättare bevisa att den marginella skillnaden är märkbar i användning. T o m skillnaderna mellan SSE2 och SSE3 kan ofta vara försumbara.

Som Arch användare kan jag också hänvisa till vårt vänskapliga gnabb med Gentoo folket (Arch har binära paket och Gentoo kompileras ifrån källkod). Teoretiskt sett borde Gentoo vara snabbare eftersom varje paket kompileras efter för systemet anpassade flaggor. I praktiken kan de förväntade optimeringarna ge lite olika utslag. Oavsett om du "kryssar" i rätt flaggor för din hårdvara så händer det att ett Fedora dvs. vanligen endast optimerat för i383, i686 eller x86-64, visar sig bättre i vissa tester. Förargligt men sant!

Utifrån detta är jag mer än villig att stödja MBYs tanke om att inte optimera mer än vad som generellt är regeln för hur program är kodade. Övriga siffror blir om möjligt intressesant kuriosa för de som teoretiskt vill veta mer om hårdvarans kapacitet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Jag har inte läst era inlägg men.

Då jag pluggade så hade jag en i klassen som var ca 40-45. Jag var då 20. Hans bakgrund var elektronic uveklare på Ericsson. Han kunde el och kretskort, men inte mjukvara. (han har några patent i AXE(telefon ni vet)) Han hade då forskat en del på intel och amds procesorer. Då vi börjde klassen så var det P4 och K7 vi pratade om, det han/de kommit fram till då var att AMD hade lagt in optimeringer i sin CPU för vanliga operationer. (mer än mindre windows operationer). Medan Intel var mer generic (eller o optimerad, hur man nu ser det) och inte verkade ha någon övergripande optimering för vanliga operationer. Det har hänt mycket sedan dess. Då var det 3dnow och SSE, MMX, MMX ex. Men nu använder alla tillverkare optimering i CPUn, de vore dumma annars. Vi vill ha prestanda och prestanda / watt, eller bara prestanda, inte hög watt men ingen prestanda. Det är möjligt att futuremark ger mer till sponsorer.

MEN...
Jag tror snarer att, precis som GPU programere gör olika rutiner för ATI och nVIDIA för att få bästa prestandad, så gör även programerare av "vanlig" mjukvara det. Och om man ska jämföra cpu, gpu och även plattformer så måste man tänka på det.
Så om futirmark använder CPUID för att avgöra hur man bäst använder CPUn är det inte konstigt. Tvivlar på att pattern för Nano finns. Så om jag var en cpu tillverkare som vill slå alla. (Core 2 bankade ner AMD ... (jag körde AMD från K6(DÅLIG, vi brukade skämta om att världen energi problem var lösta. K6 gav mer värme än vad den drog i watt, K7 var vändingen, som ni vet) till Opteron 186, sen kom Core 2(Intel P M var vändningen,)

Så om jag skulle jag satsa på att slå mig in på low P markaned så skulle det vara watt / prestanda / pris. Då pratar vi beräkningar / mhz och watt och framföralt att vara kompatibel med så många optimeringer som möjligt.
Så att vi kan få bra prestanda i alla gamla program som folk annvänder. Så ha AMD och Intel optimeringar skulle inebärra att jag kan få optimeringar i alla program som har en opimering för AMD eller Intel.

Det skulle vara intresant att se om AMD och INTEL poäng hade varit olika med varandras CPUID.(och med VIAs för de nelen) Men mer intressant med AMD INTEL INTEL ATOM VIA NANO i ett program som vi VET optimerar rutinerna efter funktioner som hittas i CPUn och avgörs av CPUID. (BDW har ingen aning hur futurmark känner igen hårdvarva, vet bara att de aldrig ser att man har SLI)

Hoppas min lilla uppsats uppskatas. XD

Det där stämmer mycket dåligt med våra erfarenheter att P4 var riktigt bra i optimerad kod men horribel när koden inte var optimerad. Samtidigt som Athlon blev känd för att den tuggade igenom all kod bra oavsett optimeringar. Detta skulle ligga i AMDs starkare decoder. Och var en nödvändighet då man aldrig optimerade sin kod för AMD men gärna för Intel.
AMD var helt enkelt tvugna att göra ett litet monster som käkade all kod med samma goda aptit för att kunna konkurera tillräckligt bra.
Att P4 dessutom hade en lång pipeline gjorde den ännu känsligare för oförutsedda beräkningar.

Permalänk
Medlem

Mycket skummt tycker jag, om man gör specialoptimeringar för olika processortyper som trotts allt har samma extensions påslagna blir det sju kasst resultat ändå som inte går att använda till att jämföra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Att de inte gjorde annat än att kolla på cpuid vad det var för en processor är väl inte särskilt konstigt eftersom det vid den tiden bara fanns processorer där detta var endast läsbart.
Vidare så fanns inte någon Nano på den tiden och således kan inte programmet begripa vad det är för processor och faller troligen tillbaka på det mest grundläggande testet trots att processorn stödjer nyare instruktionsuppsättningar.
När man sen ställer om cpuid så nyttjas nyare/effektivare instruktioner och resultatet varierar.

Inser du vad din förklaring innebär?
Att FMs programerare istället för att göra "kolla tillgängliga optimeringar" valde att förbestämma vilka optimeringar som skall användas för en TILLVERKARES processorer - detta är i bästa fall oförsvarbart slarvigt och automatiskt medför att opartiskheten och kompetensen blir ifrågasatt (vilkoren för jämförelsen blir inte lika i grunden).

Nästa problem med att enbart kolla på cpuid är skillnaderna mellan tillverkares olika generationer - har P3 SSE2? nä.... vad säger cpuid om det? inget...
det skulle innebära att testet kontrolerar processormodell för att avgöra vilka optimeringar som körs... varför inte bara bestämma ett tal det skall spotta ut beroende på modell och klockfrekvens? med några gångers skillnad mellan olika generationer och alltid dubbellt så högt för den tillverkare som bjuder på flest krogrundor.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Litar inte ett dugg på Futuremark när de gäller prestandatester när man varken kan lita på dom eller hårdvarujättarna.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it