Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Mitt tips är faktiskt att du skaffar något bra monteringsbord..
Det är, IMHO, enormt mycket enklare och bekvämare att bygga burken när den står på ett ordentligt bord.

Det har du nog rätt i, men det blir mycket bordsyta i den nya friggeboden sen...

Permalänk
Medlem

aaáa du,,,, den skulle fan inte sitta fel....... )

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Har du nåt företag eller gör du det bara till vänner och folk du känner? En sak som jag tycker var konstig var det där med moderkortslådan. Vad gör en vit låda mer profesionell än en låda i originalutförande?

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk

har en likadan skärm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Ser bra ut. Har du nåt företag eller gör du det bara till vänner och folk du känner? En sak som jag tycker var konstig var det där med moderkortslådan. Vad gör en vit låda mer profesionell än en låda i originalutförande?

Jag har ett registrerat företag och har sålt datorer både till folk i Norrbotten och i Skåne. Du kan ju kolla in hemsidan (www.eknefelts.se) om du vill. Håller på att uppdatera den just nu, så det kan vara vissa saker som kan verka lite konstiga.

Jag tycker det ser bättre ut att packa allt tillbehör i en helt vit låda. Det kanske är jag som är konstig, men på något sätt känns det inte rätt med originallådan. Men asså, vad spelar det för roll egetligen? Jag vet inte varför jag gör det, har ju egentligen ingen betydelse...

Permalänk
Hedersmedlem

tycker du ligger bra i pris och val av kopopneneter med dina system. Jag tror faktiskt att du skulle kunna sälja en hel del även till kunder lite längre bort om du fixa en fungerande fraktlösning. Kolla med DHL om företagspaket hos dem funkar bra tycker jag

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
tycker du ligger bra i pris och val av kopopneneter med dina system. Jag tror faktiskt att du skulle kunna sälja en hel del även till kunder lite längre bort om du fixa en fungerande fraktlösning. Kolla med DHL om företagspaket hos dem funkar bra tycker jag

Verkligen kul att höra att du tycker att jag ligger bra i pris och att mina komponentval är bra. När du säger "lite längre bort", menar du då utomlands? Just nu säljer jag bara inom Sverige och fraktar med Posten där det kostar 295 kr att frakta en dator. Ska kolla upp med DHL om de är bättre. En annan sak är att det är sjukt krångligt att behöva ta med varje dator till postkontoret för att skicka iväg dem (16 år = inget körkort), så om det skulle gå och fixa vore det ju helt klart bra.

Permalänk
Medlem

Ett ord:

Grymt.

På alla sätt och vis ger detta lite smak för försäljning/byggande/säljande. Häftigt att starta företag när man är såpass ung, är ju själv 17, och kan itne tänka mig att ta på mig att orka med att driva något sånt här. Deklarerar ju inte ens än:P

Dock, hur många datorer har du sålt, du sa ju att du tjänat 30000kr, och hemsidan ser ut som om du säljer flera datorer per dag och är hyper effektiv. Liksom anställda och allt(även om detta inte är fallet). just att du är själv så tar det ju ett tag att bygga varje dator, och samtidigt hålla priserna nere kan ju inte ge en så markant inkomst, och då kan man väl knappast leva på det, eller? Vad vet jag...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ett ord:

Grymt.

På alla sätt och vis ger detta lite smak för försäljning/byggande/säljande. Häftigt att starta företag när man är såpass ung, är ju själv 17, och kan itne tänka mig att ta på mig att orka med att driva något sånt här. Deklarerar ju inte ens än:P

Dock, hur många datorer har du sålt, du sa ju att du tjänat 30000kr, och hemsidan ser ut som om du säljer flera datorer per dag och är hyper effektiv. Liksom anställda och allt(även om detta inte är fallet). just att du är själv så tar det ju ett tag att bygga varje dator, och samtidigt hålla priserna nere kan ju inte ge en så markant inkomst, och då kan man väl knappast leva på det, eller? Vad vet jag...

Tackar så mycket! Jag har inte riktigt koll på hur många jag sålt, men jag säljer 3-4 st per vecka ungefär. Det ger en inkomst på ca. 3-4 tusen per vecka före skatt. Det blir 12-16 tusen kronor per månad. Dessa pengar handlar jag reklam, annonser, och annat material för (så slipper jag skatten). Eftersom jag bor hemma och inte har så mkt utgifter så kan man väl säga att det är ganska bra faktiskt. Jag har hittils inte tagit ut ett enda öre i lön från företaget. Jag känner dock att jag börjar bli ganska trött faktiskt. Idag har jag suttit 13 timmar framför datorn utan paus och skrivit mail samt uppdaterar hemsidan. Fick min första beställning av komponenter idag också, så det tog lite tid. Jag har egentligen ingen som helst fritid över huvud taget. Det som tar mest tid är inte att bygga datorer. Att bygga datorer är det roliga. Det mest tidskrävande och tråkiga är att uppdatera hemsidan. Man måste gå igenom varenda dator och lägga till alla komponenterna i kundvagnen hos grossisternas e-handel för att se så att priset stämmer. Man måste kolla lagerstatus på varenda komponent. Jag har typ 50 olika datorer att gå igenom. Jag har inte bokfört sedan 1 maj, så där ligger jag efter. Det tar förmodligen några dagar. Jag lägger medvetet inte ut fler annonser på blocket just nu eftersom jag ligger efter och inte har tid.

Jag vill bara varna alla för att starta företag när man fortfarande går i skolan. Jag har gymnasiet framför mig och har ingen aning om hur det ska gå...

Permalänk
Medlem

Skaffa någon som står för byråkratin, samt som kanske hjälper till med sådant som uppdatering och leveranser. Dela på bördan?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Skaffa någon som står för byråkratin, samt som kanske hjälper till med sådant som uppdatering och leveranser. Dela på bördan?

Jo, men om jag skulle anställa någon skulle jag gå med förlust...

Permalänk
Medlem

Inte anställa, utan ta hjälp utav. Du har ju klart och tydligt uppgivit att du går +-0 så att anställa mot lön kommer ju inte på fråga.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Inte anställa, utan ta hjälp utav. Du har ju klart och tydligt uppgivit att du går +-0 så att anställa mot lön kommer ju inte på fråga.

Hmm, svårt att hitta någon som vill jobba gratis...

Permalänk
Medlem

jo, jag förstår ju det, men någon bekant kanske?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Tycker att du borde skaffa genomskinlig tejp att tejpa kartongen med, ser mer professionellt ut då.
Varför använder du ESD armband, dom är bara jobbiga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Tycker att du borde skaffa genomskinlig tejp att tejpa kartongen med, ser mer professionellt ut då.
Varför använder du ESD armband, dom är bara jobbiga.

Just nu använder jag brun packtejp, men visst, genomskinlig kanske är bättre...

Som privatperson kanske man inte behöver använda ESD-arband, men säg att risken att något går sönder är 1 på 50. Det betyder att var 50:e dator jag bygger går sönder. Hittils har inte en enda dator gått sönder p.g.a. statisk elektrisitet, kanske eftersom jag använder ESD-armband.

Permalänk

Jag har jobbat som IT tekniker.
Jag reparerat typ 150 datorer, byggt kanske 20 stycken och uppgraderat minnet i minst 100 stycken och plockat ur minnen ur skrot datorer och det har aldrig hänt att att någon del gått sönder.
Och jag har aldrig andvänt ESD skydd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Jag har jobbat som IT tekniker.
Jag reparerat typ 150 datorer, byggt kanske 20 stycken och uppgraderat minnet i minst 100 stycken och plockat ur minnen ur skrot datorer och det har aldrig hänt att att någon del gått sönder.
Och jag har aldrig andvänt ESD skydd.

Jag tycker inte att arbandet är i vägen, och då skadar det väl inte att använda det? Jag har i vilket fall som helst gått över till en sån där ESD-matta istället.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat unge man!

Men hur tar du betalt?? Förskott? Inte kul o ligga ute med flis om/när man blir blåst eller folk skiter i o hämta ut mm!

*Edit* kolla sidan men ändå

Sugen själv o köra liknande, inte många som har koll på hur en dator funkar mm.
kör du bara nybygge? Ingen service, typ ominst av windows eller inst av program mm??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Bra jobbat unge man!

Men hur tar du betalt?? Förskott? Inte kul o ligga ute med flis om/när man blir blåst eller folk skiter i o hämta ut mm!

*Edit* kolla sidan men ändå

Sugen själv o köra liknande, inte många som har koll på hur en dator funkar mm.
kör du bara nybygge? Ingen service, typ ominst av windows eller inst av program mm??

Var et tag sedan jag skrev i den här tråden nu, men bättre sent än aldrig!

Jag tar inte betalt i förskott. Jag tar betalt när folk hämtar ut datorn (kontant). Jag vet, det är mycket pengar att ligga ute med, men trots att jag sålt ca. 100 datorer har det aldrig hänt att någon inte hämtat ut sin dator. Det är helt enkelt en risk man får ta.

Jag bygger mest nya datorer, men har även gjort lite felsökningar, operativsystemsinstallationer m.m.

För övrigt så diskuteras mitt företag i den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag räknar dock inte med att alla ska läsa igenom alla tolv sidor...

Permalänk
Medlem

Imponerande! Hur blir det med företaget då du börjar i gymnasiet?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W