Problem med ett ATI X1950XT

Permalänk

Problem med ett ATI X1950XT

Halloj

Jag har lite problem med mitt X1950XT kort...
Den idlar i 78 grader och när jag spelar spel (tex Steel beasts Pro)
så krashar datorn och startar om pga överhettning. är inte CPUn dammade av fläkten och flänsarna och nu ligger den på 48 grader.

Vad kan det vara?

/Dan M

Permalänk
Avstängd

hur menar du med kraschar? typ bluescreen eller dör den bara?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Den bara startar om, sen står det i boot skärmen "overheat".

Permalänk
Medlem

Dammade du av grafikkortet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt 1950pro också.
Dock visar ATItool:
GPU: 41
Env: 40

men får artifakter i alla spel i stort sett..
Ofta "streck" som kommer från himlen ner till en spelare och följer dom i tex. BF2 och WoW och liknande.
Börjar tro att det är något minne eller något som inte blir kylt.
Datorn hänger sig även ibland, utan bluescreen men skärmen blir svart, och datorn slutar svara samt allt ljud hackar ihop.

Blir till att köpa nytt. Mitt kort är lite över ett år gammalt, men har varit såhär i ett halvår ungefär. Hur lång garanti-tid har man på grafikkort?

För ~2000:- antar jag att det är ett 4870 man ska satsa på? (E6420, 2gb ram osv i övrigt).

(förlåt om jag snor din tråd)

Permalänk

Barak
>>Dammade du av grafikkortet?

najj iof inte ska testa ifall det hjälper sen

Permalänk
Medlem

Jag kunde få artefakter med mitt x1950xt pga värme, i stock-klock.
Bytte kylare till en AC X2 och slapp problemen (och den höga ljudnivån)

Som sagt, testa damma av grafikkortet, för 78c IDLE ska du inte ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chim
Har problem med mitt 1950pro också.
Dock visar ATItool:
GPU: 41
Env: 40

men får artifakter i alla spel i stort sett..
Ofta "streck" som kommer från himlen ner till en spelare och följer dom i tex. BF2 och WoW och liknande.
Börjar tro att det är något minne eller något som inte blir kylt.
Datorn hänger sig även ibland, utan bluescreen men skärmen blir svart, och datorn slutar svara samt allt ljud hackar ihop.

Blir till att köpa nytt. Mitt kort är lite över ett år gammalt, men har varit såhär i ett halvår ungefär. Hur lång garanti-tid har man på grafikkort?

För ~2000:- antar jag att det är ett 4870 man ska satsa på? (E6420, 2gb ram osv i övrigt).

(förlåt om jag snor din tråd)

Har precis börjat få sådana grafikfel ibland med mitt sapphire x1950pro :/ mitt är strax under ett år gammalt

Vill mig minnas att iaf x1950 pro har kända värme problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hjälpsam

Kolla garantitiden, det är inte bra att mickla med konstiga kylare, om man kan få kortet utbytt på garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag drog en order på ett nytt grafikkort.
Har hört något om att minnen och liknande, om de har dålig kontakt ibland kan bli överhettade och ge liknande problem.
Samt svårt för en själv att upptäcka.

Aja beställde som sagt nytt kort och ska skicka in mitt på garanti.

Permalänk
Medlem

Liknande hände mig (för ungefär 2 år sedan) så jag lämnade tillbaka det och fick ett x1950xtx ist