Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

Förstår inte grejen med koffein till träningen. Känner mig alltid lika peppad och träningssugen när jag går nerför trappan till källarlokalen där Säffle AK ligger och technomusiken dunkar i vägarna medans man fyller upp vattenflaskan och ser till att ha skitit en sista gång innan böjpasset, när man sen highfivar en 130kg styrkelyftare då behöver jag fan inget koffein...
Nej, nu ska jag dra och träna på Gold's Gym i Venice Beach, ska bli spännande! Ha de alla andra gymnördar!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Förstår inte grejen med koffein till träningen. Känner mig alltid lika peppad och träningssugen när jag går nerför trappan till källarlokalen där Säffle AK ligger och technomusiken dunkar i vägarna medans man fyller upp vattenflaskan och ser till att ha skitit en sista gång innan böjpasset, när man sen highfivar en 130kg styrkelyftare då behöver jag fan inget koffein...
Nej, nu ska jag dra och träna på Gold's Gym i Venice Beach, ska bli spännande! Ha de alla andra gymnördar!

Jag som tränar simning kan tycka att det blir enformigt till och från och man är inte alltid lika sugen på att simma långdistanspass på 14km då är det guld värt att kunna dra i sig några piller och bli pigg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Förstår inte grejen med koffein till träningen. Känner mig alltid lika peppad och träningssugen när jag går nerför trappan till källarlokalen där Säffle AK ligger och technomusiken dunkar i vägarna medans man fyller upp vattenflaskan och ser till att ha skitit en sista gång innan böjpasset, när man sen highfivar en 130kg styrkelyftare då behöver jag fan inget koffein...
Nej, nu ska jag dra och träna på Gold's Gym i Venice Beach, ska bli spännande! Ha de alla andra gymnördar!

1. Inte alla kan sova ut ordentligt på natten pga jobb/studier
2. Vissa/många lider av mer eller mindre allvarliga kroniska trötthetsbesvär
3. Koffein är bevisat ha en positiv effekt för träningen (ökad fettförbränning och uthållighet)

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Rage innehåller tydligen:

Ingredienser/ Ingredients /Ainekset 100g:
Tri Creatine Malate 20 gram
Arginine AKG 15 gram
Beta Alanine 15 gram
Betaine Anhydrous 10 gram
MCT 10 gram
L- Citruline Malate 7,5 gram
Taurine 5 gram
L- Tyrosine 5 gram
L- Fenylalanine 5 gram
Vitamin C 2 gram
Magnesium 2 gram
Koffein 800 mg

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Rage innehåller tydligen:

Ingredienser/ Ingredients /Ainekset 100g:
Tri Creatine Malate 20 gram
Arginine AKG 15 gram
Beta Alanine 15 gram
Betaine Anhydrous 10 gram
MCT 10 gram
L- Citruline Malate 7,5 gram
Taurine 5 gram
L- Tyrosine 5 gram
L- Fenylalanine 5 gram
Vitamin C 2 gram
Magnesium 2 gram
Koffein 800 mg

nästintill perfekt blanding.
kanon att ta innan träningen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

fråga angående detta med grippers, någon som kan rekommendera vilken man ska börja med? och hur ska man träna med den? att man stänger näven med den i handen är uppenbart, tänkte mer på om man ska köra båda händerna samtidigt eller ska man köra en och en och låta händerna få vila?:)

har tränat underarmarna en del på gymmet tidigare, ifall det kan påverka:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
fråga angående detta med grippers, någon som kan rekommendera vilken man ska börja med? och hur ska man träna med den? att man stänger näven med den i handen är uppenbart, tänkte mer på om man ska köra båda händerna samtidigt eller ska man köra en och en och låta händerna få vila?:)

har tränat underarmarna en del på gymmet tidigare, ifall det kan påverka:)

Grippers - en guide
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37585&pag...

För övrigt så kan jag meddela att den koffeinfria (min kropp gillar inte koffein) Rage inte funkar alls på mig, inte för att jag hade så höga förväntningar då den var koffeinfri, men ville testa. Det enda som hände var att det stack lite i vissa kroppsdelar och jag blev trött, sen svettas jag och piggnar till lite, men inge mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Var har du fått de roliga siffrorna ifrån?

http://forum.body.se/showpost.php?p=510206&postcount=7
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/49/1/44?ijkey=1d3958d6085b8f9...

Finns hur många studier som helst som påvisar ungefär dessa siffror.

Permalänk
Medlem

Tycker iofs man är ute å cyklar när man förväntar sig uppenbara effekter av tex Rage el dylika kosttillskott.
Med det säger jag inte att det inte har en viss effekt, men vissa får det att framstå som att det är värsta roiden.
Samma sak gäller koffein, jag känner av effekten men inte direkt så jag pga koffeinet reppar en massa extra.

Har själv lagt allt va kosttillskott heter på hyllan för ett bra tag sedan.
MKT bluff och båg inom den branschen kan jag lova.

Nu till ett filmtips.
-Bigger, Stronger, Faster
Klockren dokumentär om steroider, kostillskott och hyckleriet som vissa förebilder håller på med(läs Arnold,stallone mm).
Klart sevärd.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

vkn:Mycket intressant film. Tyckte dock den var lite väl vinklad ibland. Men den var intressant, jag hade gärna sett en tolkning för den svenska marknaden.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
http://forum.body.se/showpost.php?p=510206&postcount=7
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/49/1/44?ijkey=1d3958d6085b8f9...

Finns hur många studier som helst som påvisar ungefär dessa siffror.

Så om jag genomför ett pass 25% snabbare och med bättre fokus med 200mg så kan det omöjligen stämma pga att en studie hävdar att dosen är för låg? Det handlar om vad man själv känner. Tar jag 1mg och känner en effekt då fungerar det ju för mig eller hur? Eftersom jag själv känner det och därmed presterar bättre, även om det i det fallet är placebo. Men placebo har alltid ett finger med i spelet oavsett vad det gäller. Folk måste ärligt talat lära sig att sluta diktera studier, det är allt som görs på det forumet.

Vänta ett år så kommer en annan studie som visar att 100mg räcker.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Så om jag genomför ett pass 25% snabbare och med bättre fokus med 200mg så kan det omöjligen stämma pga att en studie hävdar att dosen är för låg? Det handlar om vad man själv känner. Tar jag 1mg och känner en effekt då fungerar det ju för mig eller hur? Eftersom jag själv känner det och därmed presterar bättre, även om det i det fallet är placebo. Men placebo har alltid ett finger med i spelet oavsett vad det gäller. Folk måste ärligt talat lära sig att sluta diktera studier, det är allt som görs på det forumet.

Vänta ett år så kommer en annan studie som visar att 100mg räcker.

Du pratar om vad som gör dig uppiggad och förbättrar din fokus, studierna och vad jag pratar om är ergogenes och termogenes vilket är något helt annat.

Permalänk
Medlem

bigger stronger faster var sjukt bra.
men hmm ja man blir ju mest sugen att gå på en kur.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Tycker iofs man är ute å cyklar när man förväntar sig uppenbara effekter av tex Rage el dylika kosttillskott.
Med det säger jag inte att det inte har en viss effekt, men vissa får det att framstå som att det är värsta roiden.
Samma sak gäller koffein, jag känner av effekten men inte direkt så jag pga koffeinet reppar en massa extra.

Har själv lagt allt va kosttillskott heter på hyllan för ett bra tag sedan.
MKT bluff och båg inom den branschen kan jag lova.

Nu till ett filmtips.
-Bigger, Stronger, Faster
Klockren dokumentär om steroider, kostillskott och hyckleriet som vissa förebilder håller på med(läs Arnold,stallone mm).
Klart sevärd.

När man har tränat länge , så kan dom nya kosttillskotten ge en liten nytändning , har själv stått still i vissa övningar , och började med dessa kreatin tillskotten för ca 6 månader sen , och resultaten börjar komma , så jag är nöjd , trots en väl så hög prislapp.

Visa signatur
Permalänk

Tyckte inte att Bigger, Stronger, Faster var jättebra. Som film var den underhållande, som dokumentär oerhört vinklad. Gregg Valentino är ju lika rolig som alltid dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att Bigger, Stronger, Faster var speciellt vinklad.
Snarare en ovanligt opartisk film, men visst kan man tycka att det är lite väl onyanserat men endå, sällan steroidförespråkare får komma till tals.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Du pratar om vad som gör dig uppiggad och förbättrar din fokus, studierna och vad jag pratar om är ergogenes och termogenes vilket är något helt annat.

"Teamet från Australian Institute of Sport i Canberra upptäckte att de idrottare som tog en liten dos koffein före träning (ungefär 200 mg) kunde fortsätta träna på hög nivå upp till 30% längre än de som inte tog stimulantia. Koffeintillskott gjorde att idrottarna i en serie tester kunde prestera 3,5% bättre än normalt."

...

"Koffein kan fördröja uttröttningen med upp till 60%. Det tycks viktigt att hålla nere koffeinintaget till ett minimum för att få dessa bättre effekter."

http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartikla...

Det är väl tur att jag snarare tror på dessa studier eftersom intag på 400mg+ inte är det minsta trevligt och dämpar snarare de kännbara egenskaperna koffeinet har för mig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Drog mig hela vägen till gymmet i dag i regnet, första gången efter sommaren!
Tänkte köra 4 rygg, och 4 bicep övningar. Blev så trött att jag bara orkade uppvärmning + 2 rygg och 2 bicep.

Sjukt mycket svagare har man blivit:
Marklyft: 40 kg 8*3
Frivändningar: 30kg 8*3

Bicep hantlar (vet inte vad övningen heter): 7kg :'( 10*3
Curlbar: 15 kg -.- 10*3

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk

Någon som har erfarenheter av Musclestech's Halo och nano vaper produkter?

Permalänk
Medlem

Tar samma text som jag skrev på flashback :

Hade nyrligen startat med gainer efter träning(pure whey + Fast Carbs) Jag har varit svagt allergisk mot mjölk socker som finns i mjölk bla. Inte haft några problem under de senaste 5 åren. Men nu när pure whey innehåller så mycket mjölk protein + att jag blandar det med mjölk så fick jag konsekvenserna av utslag i nacke och bakre huvud.

Så jag tänkte byta till Amino Rush. Värkar ändå prisvärt pga att man behöver så lite + att det inte innehåller mjölksocker. Amino rush innehåller inga konstigheter eller biverkningar va? : P

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Tar samma text som jag skrev på flashback :

Hade nyrligen startat med gainer efter träning(pure whey + Fast Carbs) Jag har varit svagt allergisk mot mjölk socker som finns i mjölk bla. Inte haft några problem under de senaste 5 åren. Men nu när pure whey innehåller så mycket mjölk protein + att jag blandar det med mjölk så fick jag konsekvenserna av utslag i nacke och bakre huvud.

Så jag tänkte byta till Amino Rush. Värkar ändå prisvärt pga att man behöver så lite + att det inte innehåller mjölksocker. Amino rush innehåller inga konstigheter eller biverkningar va? : P

amino rush är som esapro,essentiella aminosyror som är mycket bättre än vanligt vassle.
ska dock tas på helt tom mage för bästa effekt.
nej,inga som helst biverkningar...enda du kan känna av är lite matthet och då är det inte pga utav amino rushet,utan istället pga utav att du ej har ätit på länge när du ska ta det på tom mage(vilket blir återställt när du väl har tagit amino rushet)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
amino rush är som esapro,essentiella aminosyror som är mycket bättre än vanligt vassle.
ska dock tas på helt tom mage för bästa effekt.
nej,inga som helst biverkningar...enda du kan känna av är lite matthet och då är det inte pga utav amino rushet,utan istället pga utav att du ej har ätit på länge när du ska ta det på tom mage(vilket blir återställt när du väl har tagit amino rushet)

Ah okej fattar, fick nyss höra att det smakar skit^^ men va fan. Du vet inte vilken som funkar bäst mellan Apelsin eller citron?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Ah okej fattar, fick nyss höra att det smakar skit^^ men va fan. Du vet inte vilken som funkar bäst mellan Apelsin eller citron?

du har hört rätt,det smakar pyton,den enda smaken jag har lyckats uthärda är esapro citrus breeze...när det gäller amino rush så rekomenderar jag inte apa
elsin,första drinken höll på att komma upp lika fort för mej,citron har jag ej testat,men anar att den smakar som citrus breeze.
men det hela är en smaksak,du kanske älskar apelsin smaken,vad vet jag:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

hej

Hur länge rekommenderar ni att man tränar innan man bör ta protein tillskott?
Jag springer cirka 30 min och lyfter o gör situps o armhävningar i cirka 30-40min, oroad över att det inte är tillräckligt, men jag är bra trött efteråt.

En annan snabb fråga dom bekymmrat mig lite, äntligen efter en lång tid så har magrutorna börjat att synas och ta form, detta är efter intensiv träning och äta nyttigt på vecko dagarna och onyttigt på helgerna. Men iaf, hur länge kan man gå utan att träna och bibehålla den fysik man har? tänkte främst då jag inte kunnat träna på en vecka pga att jobbet tar all den energi jag har och sover mest när jag är hemma...

Jag är 21 år, 187cm hög och väger mellan 78-81kg beroende på hur mkt jag ätigt osv

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
du har hört rätt,det smakar pyton,den enda smaken jag har lyckats uthärda är esapro citrus breeze...när det gäller amino rush så rekomenderar jag inte apa
elsin,första drinken höll på att komma upp lika fort för mej,citron har jag ej testat,men anar att den smakar som citrus breeze.
men det hela är en smaksak,du kanske älskar apelsin smaken,vad vet jag:P

Får bli esapro isåfall kollade runt lite och det värkar någorlunda likt med amino rush. Så är detta den http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=182 ?Blev lite osäker pga den inte heter citrus breeze men den har iofs citrus smak så jag antar att det är samma men rätta mig om jag har fel.

Fick lite orolighets tankar när jag läste : Varför är det inte kolhydrater i EsaPro?
Forskningen visar att EsaPro inte fungerar bättre om man tillför mer kolhydrater, främst för att den anti-katabola effekten av kolhydrater (via insulin) är så pass mycket mer långsam än den anabola effekten av EsaPro.

anabola wtf?

Edit : Bigger, Stronger, Faster ägde

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
hej

Hur länge rekommenderar ni att man tränar innan man bör ta protein tillskott?
Jag springer cirka 30 min och lyfter o gör situps o armhävningar i cirka 30-40min, oroad över att det inte är tillräckligt, men jag är bra trött efteråt.

En annan snabb fråga dom bekymmrat mig lite, äntligen efter en lång tid så har magrutorna börjat att synas och ta form, detta är efter intensiv träning och äta nyttigt på vecko dagarna och onyttigt på helgerna. Men iaf, hur länge kan man gå utan att träna och bibehålla den fysik man har? tänkte främst då jag inte kunnat träna på en vecka pga att jobbet tar all den energi jag har och sover mest när jag är hemma...

Jag är 21 år, 187cm hög och väger mellan 78-81kg beroende på hur mkt jag ätigt osv

mvh

protein tillskott ska du enbart ta om du BEHÖVER ta det,inte för att det bara ska tas.
du ska ha i dej(om nu din vikt stämmer) 162-200 gram protein per dag,får du då ej i dej dom där grammen via vanlig mat,så kan protein pulver vara ett allternativ,men 200 gram protein per dag ska inte vara någe problem att uppnå.
NÄR du börjar med protein pulver spelar ingen roll,ditt dagliga protein intag avgör om du ska börja med det eller inte.

på 1 vecka händer inte ett smack i stort sätt med din fysik,blir snarare att du vilar upp kroppen din och låter dina muskler byggas upp igen.
men går du däremot 1 månad utan träning,ja då kan nått börja hända,kanske inte direkt synligt,men du kommer att tappa en del styrka osv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

gött ! Tackar dig

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Fick lite orolighets tankar när jag läste : Varför är det inte kolhydrater i EsaPro?
Forskningen visar att EsaPro inte fungerar bättre om man tillför mer kolhydrater, främst för att den anti-katabola effekten av kolhydrater (via insulin) är så pass mycket mer långsam än den anabola effekten av EsaPro.

anabola wtf?

Anabol är inte det samma som anabola steroider. Anabol betyder ungefär samma som muskelbyggande. Motsatsen är katabol, då muskler bryts ner, detta sker t.ex under styrketräningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej

Jag har precis börjat gymma och skulle vilja ha lite tips på vad man ska äta. Jag gymmar för att bygga muskler men också för att gå upp i vikt. Just nu är jag 19 år gammal, 170-175cm lång och väger endast 60 kilo. Det skulle vara jätte bra om någon kunde tipsa mig om vad som är bra och äta osv. Jag kommer gymma måndagar, onsdagar och fredagar så om någon kunde ge tips på vad jag ska äta de dagar jag gymmar och de dagar jag inte gymmar skulle jag bli jätte glad

Måltiderna jag tänkt:

Frukost:
Mellan frukost och lunch:
Lunch:
Mellan lunch och middag:
Middag:
Mellan middag och sovdax:

Verkar mängden måltider bra? Om ja, fyll gärna i vad ni rekommenderar jag ska äta. Behöver jag äta olika de dagar jag gymmar och de dagar jag inte gymmar?

Tack på förhand

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Nu går man på kreatin igen. Fyfan vad stor man blir utav skiten, synd att det bara är vatten.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND