Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Avstängd

http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Träna denna muskel kanske hjälper?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Inte träna alls kanske hjälper... Var försiktig så du inte skadar något!

Visa signatur
Permalänk

Får ni träningsverk i magmusklerna? jag lyckas nästan aldrig få det så igår tänkte jag att jag kör lite extra tungt för att se om jag kunde få nån träningsverk men inte fasen känner jag nått utav det idag... igår körde jag i maskin 10 reps i 3 set med tunga vikter men känner inte minsta lilla av det...

Är det jag som tränar mina magmuskler fel eller är detta normalt?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Får ni träningsverk i magmusklerna? jag lyckas nästan aldrig få det så igår tänkte jag att jag kör lite extra tungt för att se om jag kunde få nån träningsverk men inte fasen känner jag nått utav det idag... igår körde jag i maskin 10 reps i 3 set med tunga vikter men känner inte minsta lilla av det...

Är det jag som tränar mina magmuskler fel eller är detta normalt?

Du kör fel.
5 magövningar
1 gång i veckan
6 * 3
Du ska ta såpass mkt så att du lyckas fullfölja övningen VARJE GÅNG. Lyckas du precis ta dig upp så gör du rätt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag har fått träningsverk i magmusklerna en gång, och det var när jag började styrketräna.

Du kan ju alltid prova att variera med olika övningar. För mig fungerar dessa magmaskiner väldigt dåligt. Crunches med en tung hantel på bröstet utan att aktivera höftböjaren är en riktig magdödare.

impera: När du säger 5 magövningar, är det för att träna alla magmusklerna då (inkl höftböjaren)? För 5 magövningar för raka bukmuskeln känns väldigt overkill.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Du kör fel.
5 magövningar
1 gång i veckan
6 * 3
Du ska ta såpass mkt så att du lyckas fullfölja övningen VARJE GÅNG. Lyckas du precis ta dig upp så gör du rätt.

Jag får nog ta o lägga in lite nya övningar i mitt tränings program tack för informationen!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tror jag har fått träningsverk i magmusklerna en gång, och det var när jag började styrketräna.

Du kan ju alltid prova att variera med olika övningar. För mig fungerar dessa magmaskiner väldigt dåligt. Crunches med en tung hantel på bröstet utan att aktivera höftböjaren är en riktig magdödare.

impera: När du säger 5 magövningar, är det för att träna alla magmusklerna då (inkl höftböjaren)? För 5 magövningar för raka bukmuskeln känns väldigt overkill.

De fem jag kör aktiverar sidorna, övre, mitten och nedre magmuskler. Jag kör maxvikt alltså jag ska precis klara det.

Permalänk
Medlem

Behövs inte fem magövningar...behövs ett par där du verkligen får kontakt och det kan vara riktigt svårt. Sen ska man inte glömma att det kan vara svårare att få kännbar träningsvärk i magmusklerna därför att de används i så många övningar annars. Personligen tycker jag att t.ex. situps är riktigt värdelöst vg kontakt i jämförelse med hur bra många andra övningar är.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man ska köra 5 st är för att ta slut på musklerna helt, sedan har de en hel vecka på sig att återhämta sig. Du kan köra 4 också om du känner för det, men när du tror att du inte kan köra mer ska du alltid köra en övning till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
De fem jag kör aktiverar sidorna, övre, mitten och nedre magmuskler. Jag kör maxvikt alltså jag ska precis klara det.

Ehm, övre, mitten och nedre? Det finns raka magmuskeln, sneda magmusklerna och höftböjaren (som egentligen inte är en magmuskel).

Vad menar du med övre, mitten och nedre?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Behövs inte fem magövningar...behövs ett par där du verkligen får kontakt och det kan vara riktigt svårt. Sen ska man inte glömma att det kan vara svårare att få kännbar träningsvärk i magmusklerna därför att de används i så många övningar annars. Personligen tycker jag att t.ex. situps är riktigt värdelöst vg kontakt i jämförelse med hur bra många andra övningar är.

Jag får grym träningsverk av att köra med abglide, räcker med 30djupa så känns det i nästan en vecka.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag kör Reverse Chrunches och brukar alltid få träningsverk. Ingen annan som kör Stronglifts 5x5-program? Jag börjar på riktigt om nån månad då jag ska köpa mig en internationell skivstång, bänk mm. att ha hemma. Målet är även att så småningom införskaffa ett vettigt Power Rack

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ehm, övre, mitten och nedre? Det finns raka magmuskeln, sneda magmusklerna och höftböjaren (som egentligen inte är en magmuskel).

Vad menar du med övre, mitten och nedre?

Bara så att folk skulle förstå mer att jag vill träna _hela_ magen, de flesta kör bara en del av magen och tror att det är allt man behöver göra. Lättare att förklara på det sättet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Bara så att folk skulle förstå mer att jag vill träna _hela_ magen, de flesta kör bara en del av magen och tror att det är allt man behöver göra. Lättare att förklara på det sättet.

Jo men du måste ju förklara vad du menar med hela magen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jo men du måste ju förklara vad du menar med hela magen.

Fattar inte vad som är otydligt, de flesta klagar exempelvis på att deras mage ser hyffsat bra ut förutom nere vid och under naveln, då hjälper det inte att säga ett latinskt ord för den muskelgruppen utan det är lättare att säga nedre magmusklerna.

Principen är väl dock att träna magmusklerna precis som vilken annan muskelgrupp som helst, så tungt du bara kan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Fattar inte vad som är otydligt, de flesta klagar exempelvis på att deras mage ser hyffsat bra ut förutom nere vid och under naveln, då hjälper det inte att säga ett latinskt ord för den muskelgruppen utan det är lättare att säga nedre magmusklerna.

Principen är väl dock att träna magmusklerna precis som vilken annan muskelgrupp som helst, så tungt du bara kan.

Jo visst ska man köra tungt. Men du måste ju förklara vilken muskel du menar med nedre magmuskeln. För du kan ju inte träna "övre biceps" om man säger så.

Magmuskeln är en muskel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

impera du snackar så mycket skit. För det första så finns det bara EN magmuskel, i den meningen du syftar på. Att säga att man kan aktivera olika delar av den är en uråldrig myt som du borde ta och glömma direkt. Det går att aktivera fibrena lite olika, men det jämnar ändå ut sig på slutet. Du tränar hela magen.

Anledningen till att folk oftast bara lyckas få fram de översta magrutorna har inget som helst med muskulaturen att göra, utan är en ren fettfråga. Bukfettet längst ner på magen är svårast att bli av med, alltså döljer de oftast magrutorna längst ned.

För det andra ska du ALDRIG tipsa nån om "hur du ska göra", alla är olika och ett upplägg som gett dig resultat (jag tvivlar på att dit upplägg har det, men ok...) kommer inte fungera lika för alla. Okej att du berättar hur du tränar och vilka resultat du har fått av det, men att säga att nån annan tränar "fel" för att du inte gör så är bara inskränkt.

För det tredje: Att säga åt en person vars träningserfarenhet du inte känner till att köra 3 reppare på magövningar kan vara rent farligt. Med lite för svag mage/korsrygg läggs hela momentet på ryggraden i bottenlägget under t.ex crunches. Inte så kul, men du kanske är naprapat så du kan behandla honom gratis senare?

För det fjärde: Vad menar du med att alla muskler ska tränas så tungt som möjligt? För vadå för resultat? Maximal muskeltillväxt? Om det är maximal SYNLIG muskelmassa du är ute efter så kan jag rekommendera att lägga dig mellan 9-12 reps ett tag för att se vad som händer. Alla är ju som sagt olika, men jag tror du skulle få bra resultat.

Sist men inte minst: Alla muskelgrupper tränas inte lika bra av samma repsantal, eftersom de har olika arbetsuppgifter så reagerar de olika på olika träning. Vaderna kommer t.ex antagligen att växa bättre på högreps/uthållighets träning.

Crippa90: Just magmuskeln är ju en muskel som bara kan tränas på ett sätt. Bröstmuskeln t.ex däremot har fibrer i olika riktningar, därför brukar man dela upp den i övre och undre del. Fast det antar jag att du vet, du verkar ha riktigt bra koll.

Ingemansson: Utebliven träningsvärk är inte ett tecken på dåligt genomförd träning. Gå snarare efter känslan under själva övningen så ska du se att du hamnar rätt tillslut! Här har du en övningssamling på svenska, där kan du få tips på nya övningar. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Riktigt bra text!

Word! När ska nedremagmuskeln ta och dö ut egentligen? Är samma sak som inrebröst-myten och punktförbrännings-myten. DÖ, DÖ, DÖ!

Att man kan aktivera olika fibrer mer i bröstmuskeln vet jag. Frågan är dock hur mycket skillnad det ger när det gäller att få större muskelvolym.

Men även om det gör skillnad eller inte så är det ändå bra att köra med lutande bänk. Variation är grymt!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tja, logiken är väl ganska tydlig för en nybörjare i gymmet. Hängande benlyft känns jobbigare för den nedre delen av magen och man får oftast träningsvärk i nedre delen t.ex. Att detta inte har något som helst att göra med muskeltillväxt verkar många tyvärr ha missat. Dessutom är ju magmuskeln uppdelad i 6 (egentligen 8...) delar av SENOR, frågar man slumpartad gymkille tror jag att denne kommer svara att man har 6 st magmuskler.

logoz: Har inte kört programmet själv, men vet flera som gjort det, med bra styrkeresultat. Ett powerrack för 5000? Hoppas det är bra grejer, tråkigt annars... Bor du i värmland eller?

Crippa: Tycker vi tar och avlivar de myterna också lite snabbt:

Man kan inte träna insidan av bröstmusklerna, där går fibrerna i samma ledd hela vägen in. Du som tränar kan säkert känna att bröstet inte är riktigt lika fylligt in på mitten, detta beror inte på ett feltränat bröst, utan en ren avsaknad av volym. Fortsätt träna bröstet så kommer det krypa in.

Punktförbränning fungerar inte. Om du hört om nån som fått t.ex fastare mage av situps så beror det på muskeltillväxt och inte fettförbränning. Gör du av med mer kcal än du stoppar i dig så kommer du bli av med oönskat fett.

Lyssna inte på den lokale gymbiffen, lyssna på kolozzeumfolk som har mer än 5 000 posts

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Anledningen till att man ska köra 5 st är för att ta slut på musklerna helt, sedan har de en hel vecka på sig att återhämta sig. Du kan köra 4 också om du känner för det, men när du tror att du inte kan köra mer ska du alltid köra en övning till.

Det där är helt individuellt. Äter man inte bra är det till och med att skjuta sig i foten att köra den där extra övningen, samma sak om man har försämrad återhämtning av andra eller genetiska skäl. Man måste se till resultaten man får utav sin träning och kosthållning innan någon ens kan drömma om att göra en trovärdig bedömning.

För att summera; det funkar för dig, men anta aldrig att det fungerar för någon annan än just dig utan att utesluta att det faktiskt kan göra det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
logoz: Har inte kört programmet själv, men vet flera som gjort det, med bra styrkeresultat. Ett powerrack för 5000? Hoppas det är bra grejer, tråkigt annars... Bor du i värmland eller?

Hehe, nej jag bor i Skåne (pappa är därifrån dock) 5000 är ju mycket pengar men kan min rygg bli 100% är det en investering jag gärna gör. Har även sneglat på en del som byggt själva också men det känns lite hibbie-hibbie Får se hur det blir. Steg nr 1 är iaf en skivstång, vikter och bänk.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Tja, logiken är väl ganska tydlig för en nybörjare i gymmet. Hängande benlyft känns jobbigare för den nedre delen av magen och man får oftast träningsvärk i nedre delen t.ex. Att detta inte har något som helst att göra med muskeltillväxt verkar många tyvärr ha missat. Dessutom är ju magmuskeln uppdelad i 6 (egentligen 8...) delar av SENOR, frågar man slumpartad gymkille tror jag att denne kommer svara att man har 6 st magmuskler.

Plus att när man kör benlyft så blir man trött i höftböjaren, som ligger i "nedremag" regionerna. Det är därför folk sägerr att det känns mer i nedre magmusklerna när det i själva verket är en helt annan muskel som arbetar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Crippa: Tycker vi tar och avlivar de myterna också lite snabbt:

Man kan inte träna insidan av bröstmusklerna, där går fibrerna i samma ledd hela vägen in. Du som tränar kan säkert känna att bröstet inte är riktigt lika fylligt in på mitten, detta beror inte på ett feltränat bröst, utan en ren avsaknad av volym. Fortsätt träna bröstet så kommer det krypa in.

Punktförbränning fungerar inte. Om du hört om nån som fått t.ex fastare mage av situps så beror det på muskeltillväxt och inte fettförbränning. Gör du av med mer kcal än du stoppar i dig så kommer du bli av med oönskat fett.

Lyssna inte på den lokale gymbiffen, lyssna på kolozzeumfolk som har mer än 5 000 posts

Kalasbra förklarat!

Får hoppas att folk förstår nu att bröstmuskelns form är genetiskt förbestämt och att dom där 200 situps:en inte kommer ge någonting (förutom möjligtvis lite ryggskador då).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa

Punktförbränning fungerar inte. Om du hört om nån som fått t.ex fastare mage av situps så beror det på muskeltillväxt och inte fettförbränning. Gör du av med mer kcal än du stoppar i dig så kommer du bli av med oönskat fett.

Lyssna inte på den lokale gymbiffen, lyssna på kolozzeumfolk som har mer än 5 000 posts

och om du nu har lyssnat på kolozzeumfolket med 5000 post,så borde du själv ha lärt dej att punktförbränning funkar;).
in och ta ett snack med användare som king grub så fyller han på med resten utav infon.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Visst, det fungerar, men det fyller ingen praktisk funktion;)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Visst, det fungerar, men det fyller ingen praktisk funktion;)

för överviktiga,jo,för tränade och smalare,nej;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tjena , tänkte lägga upp mitt schema

Måndag

-Bröst-
Bänkpress [6x3]
Flyes [6x3]
Lutande hantelpress [6x3]

-Biceps-
Hantelcurl [6x3]
Repcurl [6x3]
Stångcurl på maskin [6x3]

-Triceps-
Repcur över huvud [6x3]
Stångcurl på maskin [6x3]
Liggande triceps press [6x3]

Torsdag

-Axlar-
Hantelpress [6x3]
Hantellyft utsida [6x3]
Shrugs [22-18x3]
Militärpress [6x3]

-Rygg-
cablecross liggandes [6x3]
stångrodd [6x3]
Chins[6x3]
Marklyft[6x3]

-Mage-
Brutal bänk [12x3]

-Kondition-
Springer 20 min

Fredag(kort pass på morgonen)

-Övergripande benövningar-
Benpress [12x3]
Knäböj

-Vader-
Sittande vadpress [20x3]

-Framsida ben-
Benspark [12x3]

-Baksida ben-
Benspark liggandes [12x3]

Det behövs finslipas en del . Komentera gärna hur det ser ut, det är mitt första schema :).

Edit : Rygg tillagd.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Laars: du har ju helt glömt bort ryggen;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
Laars: du har ju helt glömt bort ryggen;)

Ja, och var är basösningarna? Du får sämre muskeltillväxt med isolationsövningar och maskiner.
Lägg till utfall och stelbent marklyft till benpasset.

Med
-Triceps-
Repcur över huvud [6x3]
Stångcurl på maskin [6x3]

antar jag att du menar stäckmomenten och då kallas det inte curl.

Ett bra ryggpass ska innehålla marklyft, stångrodd och chins, resten av övningar kan man variera.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Såja nu värkar det hyfsat komplett, dock kanske jag måste lägga ut det över 4 dar. Tycker torsdags passet blir lite väl långt.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
och om du nu har lyssnat på kolozzeumfolket med 5000 post,så borde du själv ha lärt dej att punktförbränning funkar;).
in och ta ett snack med användare som king grub så fyller han på med resten utav infon.

Antar att du menar denna tråd?

Om jag har förstått det rätt så sker det faktiskt en punktförbränning. Men den är så minimal så, ja... Jorgen förklarar det hela ganska bra.

Då detta är ett datorforum kan man dra en liten parallell:

Om jag köper snabbare minnen blir mina minnen snabbare. Min dator blir även snabbare. Men gör det någon praktisk nytta i spel eller program? Inte ett dugg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Ja, och var är basösningarna?

Du ser inte bänkpress och knäböj då eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Du får sämre muskeltillväxt med isolationsövningar och maskiner.

Njaa. Vill man ha funktionell styrka är basövningar i princip ett måste. Vill man däremot bara bygga massa så fungerar isolationsövningar och maskiner kanon. Prova och kör på det som känns bäst!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W