Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Då detta är ett datorforum kan man dra en liten parallell:

Om jag köper snabbare minnen blir mina minnen snabbare. Min dator blir även snabbare. Men gör det någon praktisk nytta i spel eller program? Inte ett dugg.

Haha, det var en lite dålig jämförelse tycker jag Självklart blir det en skillnad i spel och program, vad du menar med praktisk nytta i spel och program, kan du inte få bättre fps, köra högre inställningar? Klarar inte photoshop att hantera fler bilder, snabbare?

Permalänk
Avstängd

Tänker mest på Skillz fenomenala minnesguide, där han skriver att snabbare minnen ger en prestandaskillnad på ungefär 1-2 %. Därför ser jag inte någon praktisk nytta att köpa snabbare minnen. Om man nu inte vill förlänga sin e-penis en aning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Antar att du menar denna tråd?

Om jag har förstått det rätt så sker det faktiskt en punktförbränning. Men den är så minimal så, ja... Jorgen förklarar det hela ganska bra.

som sagt,för redan tränande och smalare så har det minimal effekt,men för överviktiga eller personer med mycket fett på vissa ställen på kroppen,så jo,då har det en betydligt bättre effekt.:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tänker mest på Skillz fenomenala minnesguide, där han skriver att snabbare minnen ger en prestandaskillnad på ungefär 1-2 %. Därför ser jag inte någon praktisk nytta att köpa snabbare minnen. Om man nu inte vill förlänga sin e-penis en aning.

1-2% är ganska mycket skulle jag vilja säga Men punktförbränningen är betydligt mindre än 1% om inte 0.000000000000000......1% som jag förstått det. Jag vet vart du är påväg, ville bara jävlas lite

Permalänk
Avstängd

Tänkte ta och börja deffa nu efter ett tags bulkande. Men jag tänkte, hur brukar ni träna under deffen?

Kör ni lättare, tyngre, färre set? Eller bara som vanligt? Målet är ju inte att bygga musklerna utan att bara träna så att dom inte försvinner, och möjligtvis öka en del i styrka.

Och vad är bäst (eller minst sämst?), cardio före eller efter gympasset?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tänkte ta och börja deffa nu efter ett tags bulkande. Men jag tänkte, hur brukar ni träna under deffen?

Kör ni lättare, tyngre, färre set? Eller bara som vanligt? Målet är ju inte att bygga musklerna utan att bara träna så att dom inte försvinner, och möjligtvis öka en del i styrka.

Och vad är bäst (eller minst sämst?), cardio före eller efter gympasset?

du kör precis som du brukar köra under bulk,enda som du ska göra är att försöka hålla kvar din styrka(inte losa nå reps eller set,har du möjligheten så försök tom att öka i vikterna och repsen vilket är mycket enkelt i början utav deffen) vilket inte är det lättaste ju längre in i deffen du kommer

jo,man fattade att du inte är ute efter muskler när du skrev "deff";)

enligt min mening så ska du hålla cardio passet och styrke passet så långt ifrån varandra som möjligt(speciellt under deffen),tro mej,ju längre in i deffen du kommer så kommer du att behöva all energi du kan avvara till dina styrke pass.
varför inte köra på en "vilo" dag?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Vad ligger du på för stats just nu Crippa?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
du kör precis som du brukar köra under bulk,enda som du ska göra är att försöka hålla kvar din styrka(inte losa nå reps eller set,har du möjligheten så försök tom att öka i vikterna och repsen vilket är mycket enkelt i början utav deffen) vilket inte är det lättaste ju längre in i deffen du kommer

jo,man fattade att du inte är ute efter muskler när du skrev "deff";)

enligt min mening så ska du hålla cardio passet och styrke passet så långt ifrån varandra som möjligt(speciellt under deffen),tro mej,ju längre in i deffen du kommer så kommer du att behöva all energi du kan avvara till dina styrke pass.
varför inte köra på en "vilo" dag?

Okej, då kör jag på som vanligt bara.

Min tanke var att träna som jag gör nu, dvs styrka mån, ons, tors och lägga in ett cardio pass på fredagar. Men jag vet inte om det räcker med ett pass bara. Min kondition är riktigt kass och behöver byggas upp rejält. Och mer träning är jag osäker på att jag kan lägga till då jag har skolan också. :\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vad ligger du på för stats just nu Crippa?

På kondition menar du? Ja du, jag fick en 4 på cykeln när jag mönstade i maj och jag har inte tränat för mycket cardio sedan dess. Riktigt uselt med andra ord.

Men det ska det bli ändring på nu. Ska ju fan göra lumpen om ett år!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

nej, vikt, längd, fettprocent om du har det... sen träningsvikter då...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
nej, vikt, längd, fettprocent om du har det... sen träningsvikter då...

Dum jag är.

185 cm
87 kilo
Fettprocent har jag ingen aning om, alldeles för hög iaf.

Bänk: 60 kg
Benpress: 120 kg
Latsdrag: 60 kg
Rodd: 80 kilo
Preachercurl:8 kg (återhämtar mig från idrottsskada. Jävlar va segt det går.)

Ja, det är väl dom jag har i huvudet just nu. Inget imponerande, men allt körs i full ROM och jag har blivit ganska stor ändå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Lycka till. Kom ihåg att ta bilder. Finns lite deffguider på kolozzeum.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Lycka till. Kom ihåg att ta bilder. Finns lite deffguider på kolozzeum.

Tackar.

Deffguiden har jag läst ett par gånger. Har även gått ner 13 kilo förut genom att bara lägga om kosten lite så det här ska nog gå bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ptja, då är det väl dags för mig att börja skriva här också!

Har börjat träna på gym för några veckor sen och kanske kört runt 4-5 ggr i veckan hittils i genomsnitt. Anledningarna till att jag började är att jag vill öka mitt självförtroende (är inte helt nöjd med min kropp), må bättre och givetvis få lite muskler på köpet

Jag vill gärna få bort en del fett på och runt magen men tänker inte för det gå på nån jävla diet eller bara träna kondition på gymmet.

Jag vill ha resultat så fort som det går (jag vet att det tar tid) och tänker därför köra så ofta jag kan, maximalt 6 dagar i veckan.
Det jag NU försöker att komma på är hur jag ska dela upp de olika muskelgrupperna så jag kan köra flera dagar i rad utan problem.

Körde Axel, bröst och övre rygg/skulderblad i lördags och tyckte det funkade bra då det är flera maskiner som tar på alla 3 muskelgrupper men har som sagt inte bestämt mig helt än.
Ben (alla muskler) och mage samt nedre rygg (typ ryggdrag/situps) gillar jag också att köra under samma pass.

Då har vi biceps och triceps kvar,,kan ju hända att jag väljer att bara köra axlar + övre rygg under ett och samma pass och kör triceps + bröst under samma pass eftersom triceps ibland används när man kör bröst och tvärtom..

Försöker också lägga in lite extra kondition typ 40 minuter, när jag kör ben+mage pass.
Fått lite hjälp av en intruktör men hon gjorde bara ett träningsschema där alla muskelgrupper körs under ett pass, vilket jag inte gillar, känns inte så "optimerat" om man vill köra som jag tänkt.

Kör oftast 15x2 repetitioner och mest maskiner, men idag när jag körde bara biceps för första gången fick jag testa på lite fria vikter själv och det gick hyfsat bra faktiskt efter att ha kollat upp lite övningar på nätet, ska se hur det känns i musklerna imorgon

Vad tror ni om mitt träningsupplägg? vad har ni för tips/erfarenheter vad gäller olika muskelgrupper olika dagar?

Jag är kanske runt 183 cm (ska mäta mig igen) och väger ~78 kilo, är inte alls "tjock" (vilket även gymintruktören så snällt påpekade:)) men har som sagt en del fett runt magen. Har hyfsat bra grundkondition eftersom (tror jag) jag gick väldigt mycket när jag var liten, gillar även att springa.
Äter hyfsat bra, inte alltid jättemkt grönsaker men försöker undvika färdigmat, nästan aldrig godis, chips och läsk ganska sällan och dricker inte sprit speciellt ofta heller.

Ni har säkert förstått att det här inlägget är istället för att skapa en ny tråd :>
Så vad tror ni, blir det nån "Beach 2009" för mig?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Inte utan dieta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Jag vill gärna få bort en del fett på och runt magen men tänker inte för det gå på nån jävla diet eller bara träna kondition på gymmet.

Så vad tror ni, blir det nån "Beach 2009" för mig?

Om "jävla diet" är samma sak som att äta mindre energi än vad du gör av med så är svaret:

Nej, helt omöjligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

4 pass/veckan tycker jag är bäst

Dela upp musklerna per dag (Bröst tis, bis, rygg, nacke, ben ,mage)
12x3 är bra i starten på de flesta muskel grupper.
Uppvärmning är bra
Kondition sist

Ät mycket och bra husmanskost

Är inget proffs men det är några bra grundregler:)

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Kör basövningar som bänkpress, chins, knäböj, dips, stångcurl. Satsa på fria vikter. Tre set är ganska lagom.
Skilj på konditionsdagar och styrketräningsdagar så du kan ge max när du styrketränar.

Gör små förändringar i din diet. Ät mycket rotfrukter, sallad, magert kött, kyckling, fisk. Dra ner på läsk osv.

Glöm inte vardagsmotionen.

Är du riktigt seriös kan du börja räkna lite kalorier på det du stoppar i dig och se till att ligga på ett underskott.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Laars: Hur gör du när du tränar nacken separat egentligen?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Laars: Hur gör du när du tränar nacken separat egentligen?

Jag tar en hantel mellan tänderna och headbangar brukar köra 3x20 varv haha nämen tänkte mest på Shrugs då. Men det är mer övre delen av axeln ,kan jag tänka mig låter brätte.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Jag tar en hantel mellan tänderna och headbangar brukar köra 3x20 varv haha nämen tänkte mest på Shrugs då. Men det är mer övre delen av axeln ,kan jag tänka mig låter brätte.

Trapsen tillhör väl egentligen ryggen, men då förstår jag var du menar.

Trodde först att du tog en dag till att köra sådana här övningar:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Sternocleidomastoid/CBNec...
http://www.exrx.net/WeightExercises/Splenius/CBNeckExt.html

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
4 pass/veckan tycker jag är bäst

Dela upp musklerna per dag (Bröst tis, bis, rygg, nacke, ben ,mage)

Förstod ingenting av den delen i ditt inlägg, Laars.

Visa signatur
Permalänk

Får ni röda märken på nacken och axlar efter knäböj? När jag kör knäböj brukar jag använda nackskyddet/kudden och jag kan se att de röda märkena stången har orsakat, de börjar precis där kudden slutar. Bara undrade om detta är vanligt för jag har sätt folk köra knäböj utan kudde och jag vill inte ens tänka på hur min nacke skulle se ut efteråt om jag också körde utan.

Dessa märken gör inte alls ont vare sig under övningen eller de dagar efter som de finns kvar. Bara undrade om andra har fått dem och om jag håller på att skada någonting i min kropp.

Permalänk

Kör utan du. Och börja träna trapezius regelbundet.
Prickarna kan kanske förklaras med att din hud reagerar på kuddmaterialet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Förstod ingenting av den delen i ditt inlägg, Laars.

Enda jag kan tycka lät flummigt är "Dela upp musklerna per dag" kanske kan formulera det bättre som kör inte samma muskelgrupp mer en en gång per vecka.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

vad är "tis" och "bis"? rekommenderar du en nybörjare att dela upp passen på 7 olika muskelgrupper?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
vad är "tis" och "bis"? rekommenderar du en nybörjare att dela upp passen på 7 olika muskelgrupper?

Nej kör kanske 2 max 3 muskelgrupper per gång. Säg att du tar bröst och triceps på samma pass. Det är ganska lämpligt då du även använder triceps när du kör bröst. Så brukar jag träna. Sen kan det ju funka med ett par magövningar at sluta passet med.

Sen rygg biceps på nästa pass. Axlar ben därefter så har du gått igenom hela kroppen på 3 pass.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag vet hur en vanligt spilt ser ut jonazz. Tror att jag missupfattade laars.
Vill bara passa på att poängtera att hur man delar upp träningen under en veckan är mindre intressant än vilka övningar man väljer.
Själv brukar jag inte ens rekommendera splittade program till nybörjare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Jag vet hur en vanligt spilt ser ut jonazz. Tror att jag missupfattade laars.
Vill bara passa på att poängtera att hur man delar upp träningen under en veckan är mindre intressant än vilka övningar man väljer.
Själv brukar jag inte ens rekommendera splittade program till nybörjare.

oj sorry.. läste inte tillräkligt högt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

hur är det med alkohol och träning? säg att jag åker till gymmet en lördag morgon/förmiddag och senare på kvällen vid 20.00 börjar dricka eller att man dricker en lördag och tränar dagen efter, hur påverkar det träningsresultatet?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur är det med alkohol och träning? säg att jag åker till gymmet en lördag morgon/förmiddag och senare på kvällen vid 20.00 börjar dricka eller att man dricker en lördag och tränar dagen efter, hur påverkar det träningsresultatet?

sprit är ett gift,ett gift som tar kroppen länge att få ut ur systemet(typ 4-6 dagar).
skillnaden(i längden) mellan att inte dricka och att dricka,är rätt så stor,resultat får du om du håller på och dricker,men resultaten blir mycket bättre om du inte skulle göra det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer