Terminalen krånglar med åäö och screen

Permalänk
Medlem

Terminalen krånglar med åäö och screen

Har fått ett litet smärre problem med terminalen i os x, det är nämligen så att jag kan "sudda" bort lite för mycket när jag är inloggad via ssh på min server.

Problemet:

När jag skriver å,ä eller ö så kan jag ta bort en del av prompten, screen fungerar inte heller längre när jag kör via terminalen, fungerar utmärkt med terminaler i kde, gnome-terminal etc.

Det är bara terminalen i OS X som krånglar.

Antar att detta problem hänger ihop med utf-8, men jag kan inte förstå exakt vad det är för fel det är

Hjälp uppskattas

Edit: jag använder OS X 10.5.4

Permalänk

En klassisk guide finns här:

http://mewmi.net/aao

Väl beprövad, vet inte om det avhjälper buggen med att du kan sudda ut prompten, men kan vara värt ett försök antar jag.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper men jag har en export LANG="en_US.UTF-8" i min .profile och åäö fungerar perfekt i irssi och screen och annat.
Sen är diverse encodings påslagna i inställningarna för Terminal.app

Permalänk
Medlem

Löste det för stunden iaf.

Problemet verkar vara när jag använder mig utav ssh-nycklar, på något vis så flippar teckodningen ur, kör jag enbart med lösenordet direkt mot servern så fungerar allt bra.

EDIT: Har hittat felet nu, det är när jag ändrar "usepam" till "no" på servern (sshd_config) det börjar krångla, har jag kvar "usepam" som "yes" så fungerar det klockrent fortfarande, men som jag fattar det så ska man helst använda "usepam no"?