Artifakter i ett fåtal spel med HD4870

Permalänk
Medlem

Artifakter i ett fåtal spel med HD4870

Kortet ligger på 77C i idle och ca 85-90C i load, och värmer resterande chassitemp till 45C. Gällande drivrutiner är allt uppdaterat, Catalyst 8.7 är installerade och spel är patchade till nyaste version. I spelet The Witcher är problemet värst, där texturer kan renderas om helt när kameran flyttar sig och texturlösa objekt kan ploppa upp ur marken lite varstans. I Crysis och Assassin's Creed är skuggor väldigt pixelerade i kanterna och flimrar fram och tillbaka. I Unreal Tournament 3 nån enstaka textur felaktigt renderad med streck över sig och flimrar konstant. Tyder dessa fel på hårdvaruproblem eller kan det vara drivrutinsrelaterat? Har även provat Catalyst 8.8 beta med samma resultat.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd

Tror att ditt kort är defekt.. RMA så du får ett nytt kort..

Permalänk
Medlem

Tror du det? Vissa spel fungerar ju helt felfritt, t.ex. Call of Duty 4, Mass Effect och HL2/Source-motorn. Kan det inte vara lite tweaking som behövs, eller är det en RMA som gäller?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Ja om andra krävande spel tycks fungera så kan det ju bara vara drivrutinerna. Du kanske kan googla lite och se om fler får samma resultat.

Förresten, testa FurMark utan AA. Ett rätt extremt stabilitetstest om man säger så.

edit: såg att du testat 8.8 och 8.7 med samma resultat. Jag kör själv mitt 4850 (borde inte skilja sig så mycket från ditt kort iaf) med 8.7 och har inga grafikfel i UT3 eller Crysis eller nåt spel egentligen. Ominstallation av Windows kanske hjälper? Eller så kan det ju vara nåt med hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Testa att höja fläkthastigheten, så att du får ner temperaturen och se om det löser sig.

Permalänk
Medlem

Höjde mipmap-detail i ATI-panelen från default (lägsta?!) till några snäpp högre samt gjorde en avinstallation och nyinstallation av Catalyst 8.8. Verkar faktiskt bättre nu, har inte märkt några artifakter och jag gissar att problemet med skuggorna i Assassins Creed är by design. Lite oroväckande är det att föremål ploppar upp från ingenstans i samma spel och i Crysis, men jag gissar att det är pga dålig LoD-skalning på utvecklarnas sida och antagligen också by design..

Edit: Spelade in två filmsnuttar på fenomenet som förekommer, antar att det faktiskt SKA vara såhär fult men någon får gärna bekräfta så att jag kan sova lugnt Inställningar är High, texturer, skuggor och shader detaljer på very high.

http://www.speedyshare.com/350193823.html

http://www.speedyshare.com/522476907.html

Fäst blicken vid crosshair på båda filmsnuttar.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv

kan med säkerhet säga att det är temperaturen på graffet som orsak textur felen i spelen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
kan med säkerhet säga att det är temperaturen på graffet som orsak textur felen i spelen

Kollade du på filmsnuttarna och är det dessa texturfel du syftar på? Isåfall är ju kortet defekt, för 85-90C i load ska väl inte vara något problem?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

ot:

Var hitta du 8.8 drivisar? eller är de beta drivarna?

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Hjälpsam

Konstiga skuggor i många spel är ett känt problem, jag har det tex i Mass Effect, om det är drivrutinerna eller spelmotorn det är fel på, vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

spelmotorn.
de flesta utvecklare kan inte skriva ordentliga skuggor.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Någon som kollat och kan kommentera filmsnuttarna, om det ska vara så? Spelade lite på en större bana och märkte också att skuggorna överallt fortfarande blinkar lite som de vill om "shadows" inställningen inte är inställd på very high...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
ot:

Var hitta du 8.8 drivisar? eller är de beta drivarna?

Japp, beta.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd

Byt till en accelero s1 rev2 kylare så är dina temp problem borta med vinden...

Satte precis på en sån på mitt HD4870 kort...

Behöll org plåten som täcker minnena vrm osv.. bara bort med kylflänsen kåpan och fläkten....

På med acceleron dra på en 120mm fläkt klart.. grymma temps sänkte i från 80c idle till 46c idle knappt över 50c load.. helt otroligt.. Plus grymt mycket tystare blev det =)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HD4870
Byt till en accelero s1 rev2 kylare så är dina temp problem borta med vinden...

Satte precis på en sån på mitt HD4870 kort...

Behöll org plåten som täcker minnena vrm osv.. bara bort med kylflänsen kåpan och fläkten....

På med acceleron dra på en 120mm fläkt klart.. grymma temps sänkte i från 80c idle till 46c idle knappt över 50c load.. helt otroligt.. Plus grymt mycket tystare blev det =)...

Tänkte göra det, men frågan är om kortet ska på en RMA innan jag gör ett sånt ingrepp...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd

Jadu.. jag skulle nog RMA kortet för att sedan få ett nytt och sätta på en annan kylare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HD4870
Jadu.. jag skulle nog RMA kortet för att sedan få ett nytt och sätta på en annan kylare...

Frågan är ju om det faktiskt är något fel på det eller ej... Grafikbuggarna i spelen kan vara drivrutinsrelaterade...

Kortet klarar 2 timmar i FurMark utan problem och AtiTrayTools hittar inga artifakter efter en tids körande...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker inte att det låter som hårdvarufel.
Just detta med att du bara får det i vissa spel, tyder på problem med dessa spels grafikmotor.
Jag skulle personligen alldrig strula med kylarbyte på ett HD4870, men du gör givetvis som du själv vill.
Skall du byta kylare, behåll orginalplåten för kylning av VRM och minnen.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=849...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Håller med Ratatosk. Filmerna tyder ju klart på mjukvaruproblem. Har sett många spel som detta händer (kass motor, ren bugg, nån bugg i själva bandesignen eller kanske drivrutinproblem) och det har ingenting med att kortet är varmt att göra. Och klarar kortet 2 timmar i FurMark så kan man bara inte ha värmeproblem. Väldigt onödigt med RMA med andra ord.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4870 till grabben. Fick byta det 2 ggr pga av artefakter. Så det kan nog finnas ett problem med själva korten. Sista kortet funkar bra...
Artefakterna var som blixtar och fanns i Crysis, Assassin's Creed, HL2, CSS och 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Re: Artifakter i ett fåtal spel med HD4870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Kortet ligger på 77C i idle och ca 85-90C i load, och värmer resterande chassitemp till 45C. Gällande drivrutiner är allt uppdaterat, Catalyst 8.7 är installerade och spel är patchade till nyaste version. I spelet The Witcher är problemet värst, där texturer kan renderas om helt när kameran flyttar sig och texturlösa objekt kan ploppa upp ur marken lite varstans. I Crysis och Assassin's Creed är skuggor väldigt pixelerade i kanterna och flimrar fram och tillbaka. I Unreal Tournament 3 nån enstaka textur felaktigt renderad med streck över sig och flimrar konstant. Tyder dessa fel på hårdvaruproblem eller kan det vara drivrutinsrelaterat? Har även provat Catalyst 8.8 beta med samma resultat.

Får man fråga vilket märke det är på kortet?

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Hej! jag lånar tråden lite.
Jag har precis plockat ihop en dator åt polarn, problemet är att han får detta flimmer när han spelar CS, men det är enda spelet han upptäkt det i.
Det finns alltid där och känns väldigt mycket som drivrutiner. Har ni liknande fel? kollade på filmerna som lades ut, men detta är annorlunda.

Mycket tacksam för svar.
http://i538.photobucket.com/albums/ff345/kapaved/flimmer.jpg

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Artifakter i ett fåtal spel med HD4870

Boven för mig var faktiskt Catalyst 8.8 beta. Gjorde en ordentlig avinstallation samt körde DriverCleaner.NET i "Felsäkert läge" och installerade Catalyst 8.7. Nu är det inga artifakter i The Witcher och det enda som kvarstår är ett fåtal flimrande texturer i Crysis och LoD-problem. Dock är det alltid samma texturer som flimrar så det kan ju omöjligen vara artifakter eller temperaturrelaterat eftersom det sistnämnda orsakar slumpmässiga fel, inte samma som upprepar sig väl?

Jag tror det största problemet faktiskt är att jag bryr mig om detaljer som andra aldrig skulle lägga märke till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av prog4u
Får man fråga vilket märke det är på kortet?

PowerColor.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Artifakter i ett fåtal spel med HD4870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Boven för mig var faktiskt Catalyst 8.8 beta. Gjorde en ordentlig avinstallation samt körde DriverCleaner.NET i "Felsäkert läge" och installerade Catalyst 8.7. Nu är det inga artifakter i The Witcher och det enda som kvarstår är ett fåtal flimrande texturer i Crysis och LoD-problem. Dock är det alltid samma texturer som flimrar så det kan ju omöjligen vara artifakter eller temperaturrelaterat eftersom det sistnämnda orsakar slumpmässiga fel, inte samma som upprepar sig väl?

Jag tror det största problemet faktiskt är att jag bryr mig om detaljer som andra aldrig skulle lägga märke till

PowerColor.

Hade du liknande bekymmer som bilden jag länkade till?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Artifakter i ett fåtal spel med HD4870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Hade du liknande bekymmer som bilden jag länkade till?

Nja, inte helt identiska problem och provade aldrig heller CS: Source. Men efter ett tags spelande i Crysis visades det trianglar över hela skärmen och även i The Witcher uppstod trianglar som stod åt alla möjliga håll i utomhusmiljöerna. Så om din kompis kör med 8.8 beta drivisarna rekommenderar jag att prova med en tidigare version...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer