Windows startas, skärmen svart, grafikkortet blinkar

Permalänk

Windows startas, skärmen svart, grafikkortet blinkar

Datorn bestod av följande delar när problemet började:
Antec Sonata II 450W
Asus Radeon X1950 Pro CrossFire 256MB
BenQ 19" Wide 5ms
Seagate Barracuda 7200 320GB 16MB 7200RPM
ABIT SG-95
Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz 2MB
Corsair Value S. 1024MB

• En vanlig dag i mitten av juli, när datorn hade varit påslagen under natten, så vaknade jag med att skärmen vägrade sättas igång och gav ett ”No Signal Detected”-meddelande. Jag startade om datorn och efteråt så fick jag återigen ”No Signal Detected”, samt gav moderkortet (?) ut konstiga, upprepande klickljud. Vid tillfället så visste jag inte vad jag skulle göra, när allting verkade fungera som vanligt, då fläktarna snurrade. Innan problemet så hade jag varken installerat något eller varit inne i datorn.
• Jag började googla upp ”No Signal Detected” och fick upp konstiga förslag till lösningar som inte alls fungerade för mig. Jag öppnade chassit och tog ut del för del och dammade av så mycket som möjligt. Problemet kvarstod i flera dagar tills jag testade moderkortets inbyggda grafik, med grafikkortet utanför datorn. Chockad och glad så trodde jag problemet hade löst sig, när Windows-loggan visade sig och skärmen fick färg igen. Jag stängde av datorn och provade med grafikkortet igen, men nej, fortfarande ”No Signal Detected”. Då förstod jag att datorn endast, än så länge, startades med moderkortets grafik, med grafikkortet utanför datorn. Fast dock så kom man inte så långt när man väl var inne. Det enda jag hann göra var att gå in i BIOS och sedan så la datorn av när Windows skulle startas. Då fick jag vänta flera minuter tills jag kunde starta datorn igen.
• Fortfarande lite förvirrad, så hörde jag två pip från POST och fick reda på att det kunde vara problem med RAM-minnet. Jag tog ut minnet och provade igen. Då fick höra långa, upprepande pip, vilket tyder på att det är problem med processorn. Fläkten togs ut, rengörde kylpastan med kemisk bensin och applicerade nytt. Jag köpte två nya minnen (Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz 2x1GB). Då fungerade datorn och jag kunde komma in i Windows. Men fortfarande var det problem med grafikkortet.
• Nu köpte jag två nya delar. Ett nätaggregat (Corsair HX 520W) och ett grafikkort (Sapphire Radeon HD4850 512 MB GDDR3 PCI-E 2.0), i hopp om att problemet skulle försvinna. Men nej… När jag startade datorn med skärmkabeln i grafikkortet så förblir skärmen svart, fast Windows går igång, då jag hör Windows startmusik i högtalarna. Klickljuden är fortfarande kvar, men går över efter fyra klick. Samtidigt som det klickar så lyser dem två röda lysdioderna på grafikkortet, två gånger. Alltså, skärmen förblir svart när jag försöker koppla skärmkabeln till grafikkortet. Skärmen funkar när skärmkabeln är sluten till moderkortets grafik.
• Nu när jag väl är inne i Windows och Enhetshanteraren så har datorn ingen koll på att jag har grafikkortet installerat.

Datorns delar nu:
Corsair HX 520W
Sapphire Radeon HD4850 512 MB GDDR3 PCI-E 2.0
BenQ 19" Wide 5ms
Seagate Barracuda 7200 320GB 16MB 7200RPM
ABIT SG-95
Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz 2MB
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz 2x1GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du stängt av mobots graffekort i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tänkte samma sak Jalle64. Har ingen erfarenhet av modellen på moderkort, så jag kan inte uttala mig om det är nödvändigt, men det känns som en rimlig förklaring.

Alternativt är moderkortet kaputt, iom att det uppenbarligen fungerade förut.

Permalänk

Nu har jag sökt överallt i BIOS och försökt hitta "Turn off OnBoard Graphic", eller liknande. Men suck, jag hittar inte! Jag har försökt googlat, läst manualen, men jag hittar verkligen inte där man kan stänga av moderkortets grafik.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det där problemet, jag återställde Cmos så funkade det igen.
Om du inte vet vart cmos sitter så kolla i manualen till ditt moderkort
annars så starta med det inbyggda grafikkortet o ladda ner nyaste catalyst
http://ati.amd.com/support/driver.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag känner igen det där problemet, jag återställde Cmos så funkade det igen.
Om du inte vet vart cmos sitter så kolla i manualen till ditt moderkort
annars så starta med det inbyggda grafikkortet o ladda ner nyaste catalyst
http://ati.amd.com/support/driver.html

Jag provade återställa CMOS x antal gånger. Nu fungerar det inte alls. Jag startar datorn och klickljudet, tillsammans med blinkningarna, är det enda som sker.

Nu tog jag ut allt igen. Så imorgon börjar jag om...

Uppskattar all hjälp.