Antec TriCool Big Boy 200mm ***Antec ägare se hit***

Permalänk

Antec TriCool Big Boy 200mm ***Antec ägare se hit***

Godkväll SweC!
Jag har efter lite funderingar och mått tagande kommit fram till att en 200 mm fläkt kommer att få plats som in blås i mitt chassi och det kanske låter lite overkill vilket det säkert är men jag tror det kommer se bäst ut med en 150-200 mm fläkt som dessutom lär ha rätt så hög CFM.

Den enda fläkt jag funnit är Antec Big Boy som även medföljer till några av Antecs chassin och jag funderar på hur ljudnivån är på den här bjässen?

Jag lär köra den på low på fläktstyrningen men undrar om den ändå låter lika mycket som andra antec fläktar på low. Om någon har en till övers eller en annan 150-200 mm fläkt till övers så hör av er!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=216658

Tips på andra stora fläktar mottages med glädje!

OT: Det är ett Sonata 2 jag moddar och bakre fläkten låter för mycket så den kan utgöra vad som låter lite men ändå hörs hehe.

MVH

Permalänk
Medlem

Re: Antec TriCool Big Boy 200mm ***Antec ägare se hit***

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel5225
Godkväll SweC!
Jag har efter lite funderingar och mått tagande kommit fram till att en 200 mm fläkt kommer att få plats som in blås i mitt chassi och det kanske låter lite overkill vilket det säkert är men jag tror det kommer se bäst ut med en 150-200 mm fläkt som dessutom lär ha rätt så hög CFM.

Den enda fläkt jag funnit är Antec Big Boy som även medföljer till några av Antecs chassin och jag funderar på hur ljudnivån är på den här bjässen?

Jag lär köra den på low på fläktstyrningen men undrar om den ändå låter lika mycket som andra antec fläktar på low. Om någon har en till övers eller en annan 150-200 mm fläkt till övers så hör av er!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=216658

Tips på andra stora fläktar mottages med glädje!

OT: Det är ett Sonata 2 jag moddar och bakre fläkten låter för mycket så den kan utgöra vad som låter lite men ändå hörs hehe.

MVH

big boy hörs knappt på high för mig svagt susande bara

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Det var det värsta! Är du säker på att du har dragit kontrollen åt rätt håll;) Min 120mm Antec som kom med chassit låter lite för mycket på low:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel5225
Det var det värsta! Är du säker på att du har dragit kontrollen åt rätt håll;) Min 120mm Antec som kom med chassit låter lite för mycket på low:/

ja den är på High jag tkr iagf att den inte låter nånting alls nästan om man inte sätter örat nära då

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Låter som ett givet köp då! Blir att beställa imorgon då såvida om ingen kommer med några andra åsikter eller en bättre idé.

Tack Von_OttO

Permalänk
Medlem

Tror ni det är någon idé att fixa så denna fläkt kan sitta på chassisidan? Kanske det är för mycket för chassit att skära ut det hålet om chassit inte är det mest stabila i övrigt?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Ifall det är på sidan kan du plocka ut den och sedan borra för jag tror inte det påverkar nämnvärt. Det är oftast dem 8 "bjälkarna" man ska vara försiktig med och så tror ja dessutom att botten och toppen är känsligare än sidan.

Permalänk
Medlem

8 bjälkar?

Tror inte riktigt jag förstår vilka/vad du menar. :S

Här är iaf en bild på sidan, kanske det hjälper

http://www.deltaco.se/support/images2/la-109/LA-109-04.JPG

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*.*

Permalänk

min big boy körs också på high och den låter nästan ingenting, 120mm fläktarna låter mer.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Lite för stor kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253570

Se där, större OCH billigare, någon som vet hur denna fläkt är i jämförelse med antec'n?

Edit:

Antec: 82 - 134CFM, 23,6 - 29,4dB

bZerk: 102 - 163CFM, 19 - 35dB

+ att bZerk:en är ca 70kr billigare, och så kommer den med lite tillbehör såsom gummiring att sätta runt om så det ser bättre ut + galler.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Min big boy hörs minst av alla fläktar anser jag iaf i mitt p190 chassi samt scythe ninja mini fläkt.

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Se där, större OCH billigare, någon som vet hur denna fläkt är i jämförelse med antec'n?

Edit:

Antec: 82 - 134CFM, 23,6 - 29,4dB

bZerk: 102 - 163CFM, 19 - 35dB

+ att bZerk:en är ca 70kr billigare, och så kommer den med lite tillbehör såsom gummiring att sätta runt om så det ser bättre ut + galler.

bZerken är tystare.

Edit: Att jag upplevde bZerken som tystare kan ju iofs bero på att den blåser in luft medan Antecen blåste ut.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Hm, konstigt, hade du båda på max?

Om den är tystare så är det ju bara bra, för just nu lutar det mest åt den!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Båda på max. Men som sagt, Antecen var placerad uppe på chassiet & blåste ut. bZerken var placerad på sidan & blåste in. bZerken flyttar mer luft.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Möjligt att det är därför, och jag vill ju också ha den som inblås.

Men tror jag kör på den då, bara jag kollar med mitt chassi och ser ifall det passar. ^^

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
ja den är på High jag tkr iagf att den inte låter nånting alls nästan om man inte sätter örat nära då

Allt är relativt men antec big boy låter enligt mig VÄLDIGT MYCKET på high! Antagligen sitter väl du med en jävligt höjljudd dator i övrigt eller så är du döv. :S Jag tycker i alla fall att antecs vanliga fläktar låter lite för mycket på low också, iofs låter big boy lite mindre än 120 fläktarna, men den låter ändå också för mycket.

Permalänk

Jag sitter med en p190..

Jag testade att höja alla fläktar till high.. Slutade med att jag öppnade igen för att titta om verkligen big boyen var på high då den inte ens gjorde någon skillnad i ljudnivån! De andra låter som ett flygplan på high.. Helt klart bra val! Kanske går på lägre RPM? Ingen koll!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Jag sitter med en p190..

Jag testade att höja alla fläktar till high.. Slutade med att jag öppnade igen för att titta om verkligen big boyen var på high då den inte ens gjorde någon skillnad i ljudnivån! De andra låter som ett flygplan på high.. Helt klart bra val! Kanske går på lägre RPM? Ingen koll!

Kör också med P190 och jag håller med dig. Bigboy är inte den som låter mest. Klart bästa chassit jag haft på länge.

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk

var tvungen att kolla i min lilla manual vilken ljudnivå de olika ligger på Så här kommer det!
(HIGH , MEDIUM, LOW) 120mm, 140mm & 200(big boy)
120 140 200
H 30dBA 31.8dBA 29.4dBA
M 28dBA 21.4dBA 26.5dBA
L 25dBA 19.8dBA 23.6dBA

Värt att nämna är även att en bigboy på low ger mera luftflöde än en 120mm på high!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Ifall bZerks fläkt får plats så skulle iaf jag ha köt den då den flyttar 102 cfm @19 decibel.

Permalänk

Bzerk fläkten verkar ha utgått enligt prisjakt? Nån som vet var man kan hitta den?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bZerk på webhallen.com
Fick dock åka tillbaka med den nästan direkt, potentiometern brann upp när man sänkte hastighetet (öka motståndet).
Fick en ny potentiometer eftersom fläkten satt i chassit. Den nya brann lika snabbt den så jag bygla å nu går den på full hastighet. Näst intill ljudlös.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en bigboy 200mm nån som kan tänka sälja en?

Permalänk
Medlem

Har en sån i chassit och på low hörs endast ett lågfrekvent lågt brus, dvs det minst störande ljudet från datorn.

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem

Jag har en sån där bzerk-fläkt till mitt dubbelchassibygge, se länk i sign. Den är väldigt tyst även på högsta och enligt spec ska den blåsa på bra, så köp en sån om du har plats, med plastramen är den 27 cm i diameter, själva fläkten är bara 220 mm, så hålet behöver inte vara större än så.

Så här ser den ut monterad på frontplåten om nån vill veta:

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få tag på bZerk fläkten längre?

edit: eller liknande 250mm fläktar till datorn? i sverige asså

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Äntligen får man vara minimoderator

Bumpning inte tillåten!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz