Extern hårdisk bytte från F: till G:

Permalänk
Medlem

Extern hårdisk bytte från F: till G:

Hej!
Vet inte riktigt vad problemet kallas så lite svårt att söka på det först.
Iaf, som det står i rubriken så bytte min externa hårddisk från F: till G:. Hände efter jag köpt ny mp3-spelare o pluggat in den utan att den externa hd var igång och mp3-spelaren "tog över" F:

Går det att ändra tillbaka så att den externa får F: igen och sen på något sätt låsa fast F: till hårddisken. Har nämligen en mängd filer på den externa som olika program är beroende av som den inte hittar nu (tex itunes).

(självklart funkade det inte att koppla ur både mp3-spelaren och hd och sen plugga in enbart hd igen, den tog ändå G: )

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Plugga in bara den disken och gå sen in i disk management. (högerklick på my computer & välj manage)

Högerklicka på disken och du har ett val att ändra enhetsbokstav (change driveletter and paths)
Borde fixa ditt problem.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Det som Harakiri skrev kommer lösa problemet har hänt mig med förut

Permalänk
Medlem

Perfekt, nu funkar det igen!

O tack för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem

Ja då, det går. Koppla in både hårddisken och MP3 spelaren.
Klicka på start -> kör -> skriv: compmgmt.msc och klicka på kör.
En ny ruta öppnas, datorhantering/computer management, klicka i trämenyn till vänster på diskhantering/disk management.
Nu väljer du först MP3 spelaren, högerklicka och välj alternativet "Change drive letter and paths" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska).
Klicka på "ändra" och en ny ruta öppnas, välj nu bara vilken bokstav som helst efter hårddisken.

Gör likadant med hårddisken, välj nu G: så ska den vara där, gå tillbaka till MP3 spelaren och sätt den på F:.
Starta om datorn för säkerhetsskull.

Edit: Ah, Harakiri han före. Nå, skönt att det löste sig.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."