Macbook som HTPC = fail?

Permalänk
Medlem

Macbook som HTPC = fail?

Hejsan.

jag har en macbook som är hyffsat konstig tycker jag. kopplar jag in min TV & externa hårddisk till den så blir den lite småseg & den tenderar att hänga sig lätt, och säger vid omstart att det inte finns någon HDD at boota ifrån. jag trodde detta berodde på den externa hdd:n givetvis och kopierade istället sakerna till macbook:en, men det blir ingen större skillnad. och det gör mig smått knäpp. som exempel kan ges att häromdan så pausade jag en film en stund för att gå och hämta dricka. under tiden så gick skärmsläckaren igång. jag tryckte på en knapp för att "väcka" den igen och då hängde den sig. varför?

jag har börjat fundera om den inte klarar av att spela upp material på extern skärm? kör den i 720p vilket kanske är högt? det är ju dock bara 1366x768 eller vad det är dock. spelar jag upp saker på laptopskärmen så fungerar det, tror jag. jag har inte testat så noga.

saken är ju den att jag lämnade in den dagen efter jag köpte den för att installationsprogrammet som man kör första gången hängde sig och efter omstart så fanns det ingen HDD. de sade då att hdd-kablen var dålig, vilket låter lite konstigt men det har ju hänt förr att den varit roten till det onda. men det kanske är hårddisken som är trasig ändå? finns det något diskverktyg för att kolla hdd:n för mac?

tacksam för tips på vad jag kan göra

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd

Strul med HDD- kabeln låter i mina öron som något en säljare på Siba skulle kunna kläcka ur sig. Testa att ladda hem UBCD så kan du köra både diskdiagnostiktest och ramminneskontroll. Borde fungera tycker jag men kan inte lova något.

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Permalänk
Medlem

tjaa... jag vet att HP t.ex. har haft problem med att sata-kabeln har varit av för dålig kvalitet. sen är ju frågan om apple lider av samma problem.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otur
tjaa... jag vet att HP t.ex. har haft problem med att sata-kabeln har varit av för dålig kvalitet. sen är ju frågan om apple lider av samma problem.

Jag kör stenhårt med min Macbook som HTPC. Jag innehar modell 2.16Ghz med 2gb i ram.
Använder VLC till all uppspelning och väljer oftast 720p i .mkv. Detta fungerar klockrent då jag kör med en miniDVI->DVI - DVI->HDMI in i TVn. Macbooken fixar även 1080p filmer i 720p nedskalning ifrån datorn med lite lite shopp. Annars går det att tweaka Macbooken till 1080p ut med för den delen, men de krävs en hel del pill och strul så väljer ofast bort detta, men de funkar. (orsaken för mig, TV med HDMI in och inte direkt DVI in)

Vilken Macbook har du och vilken uppsättning?
Tänkte om du ville ha lite tips/råd etc när du fått iordning på din HDD om det nu var strulet för dig?

Finns ett gäng program och tillämpningar som får macen att sköta sig extra bra

Mvh
Lenny

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com