Permalänk
Medlem

ersätta orginal objektiv

Var i kreta nu i veckan och råka tappa kameran i kakel golv.
Den landade på objektivet i hela objektivet å vint så udnra vilket är de bästa objektiv att ersätta de som pajat? var ett d40 kitobjektiv så kanske 18-55 vr?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror helt på hur mycket pengar du väll lägga ut. Jag skulle nog köpt ett 18-55 VR eller ett begagnat 18-70, det senare är ruskigt mycket objektiv för pengarna (kan hittas för ca 1500).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

har väl runt 1500 att lägga ut

Permalänk
Medlem

Har du 1500kr och inte orkar/vill leta begagnat är 18-55VR trevligt. Inte bästa objektivet man kan köpa för pengar, men det är optiskt lika som det du haft (antar att du haft 18-55 utan VR), plus att du får VR.

Permalänk
Medlem

om vi säger att jag har runt 2000, gör de någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt från Nikon finns det ingen normalzoom mer att välja på i det segmentet. Med reservation för att jag glömmer något ser det ut ungefär såhär, med det billigaste först:
18-55, 18-55VR, 18-70.

Nypriser på dessa (ungefär): 1000, 1500, 3000

18-70 går dock som sagt att få betydligt billigare än så begagnat dock.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

För två tusen får du ju 18-55 och 50 mm 1.8. Kan vara trevligt om man vill fota i mörker eller vill leka med skärpedjupet ala wannabe macro. Men jag hade nog letat efter ett 18-70 beg.

Permalänk

Jag köpte ett Sigma 18-50/2,8 för 1800kr. Hittar du ett till liknande pris så borde du köpa ett sådant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Jag köpte ett Sigma 18-50/2,8 för 1800kr. Hittar du ett till liknande pris så borde du köpa ett sådant.

Måste dock vara versionen med "HSM" för att få autofokus med D40. De brukar vara lite dyrare ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Måste dock vara versionen med "HSM" för att få autofokus med D40. De brukar vara lite dyrare ...

Just det, det tänkte jag inte på. HSM-versionen släpptes ganska nyligen så det kanske inte är någon idé att leta efter ett sådant begagnat (inom trådskaparens budget).

Permalänk
Medlem

okej, blir nog till att leta efter ett 18-70

Permalänk
Medlem

18-70:n är ett bra objektiv. Jag har haft ett sådant sedan jag köpte min D70 för 4 år sedan och har den numera på min D300. Jag har kollat efter att uppgradera det, men de objektiv från 3:e part som finns har alla en eller annan nackdel som gör att jag inte tycker det är värt pengarna att uppgradera. Enda objektivet, i dagsläget, som finns för Nikon som jag sneglar efter är faktiskt Nikons 17-55/2.8. Men det är lite väl mycket pengar, så jag kommer nog att ha mitt 18-70 ett tag till.
Så, hittar du det för 1500kr är det ett bra val, IMO.

Ska du köpa nytt får du upp till runt 3000kr för att få något som är bättre än Nikons 18-55 och ska du få något likvärdigt med 18-70:n får du vara beredd på att lägga iaf runt 4kkr.

Permalänk
Medlem

hittade två objektiv jag fundera över. ett 18-70 för 1900 och ett 28-200 för 1400.
Är nått av dom något att satsa på?

Permalänk
Hedersmedlem

18-70, om du vill ha autofokus. Men det var inte jättebilligt, går säkert att hitta billigare.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

vad är ett rimligt pris för ett 18-70 ungefär?

Permalänk
Hedersmedlem

1500-2000 beroende på skick. För 1900 skall den vara i toppskick och gärna ingå något vettigt uv-filter tycker jag. Standardpriset brukar vara 1700. Så det var ju knappast dyrt

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

hittade ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM för 1800 är inte de nått att satsa på mer än 18-70 eller vet inte ja va ja snacka i?=D

Permalänk
Medlem

Sigma 17-70 är åxå bra. Kanske inte riktigt lika bra skärpa som Nikons 18-70 (dock inte dålig), men den har istället bättre närgräns, vilket gör den mycket bättre för närbilder. Om priset är bra eller dåligt vågar jag dock inte svara på då jag inte vet vilka priser den brukar gå få...

Permalänk
Medlem

okejokej.
Måste bara fråga, finns de nått "sämre" objektiv än orginal kitobjektivet, tänkte om ja köper nått av sigma eller nikon så komma de inte vara sämre på någe sätt?

Permalänk
Medlem

Sigma 18-50/3.5-5.6 DC ska väl inte vara nån höjdare, om de inte uppgraderat den på senaste. Nikon har ju lite billigare zoomar som en gång var avsedda för film som inte håller måttet på dagens digitala kameror. De hade en AF 28-80mm f/3.3-5.6 G, tex som inte är nån höjdare på digitala systemkameror.

Eg finns det inget generellt svar, utan man får kolla på per-modell-basis.

Håller du dig till objektiv som finns i Nikons nuvarande sortiment och som heter något med DX är du dock ganska säker.

Permalänk
Medlem

snor tråden för lite kunskapssökande för min egen del, vad äre för skillnad på 18-55(som jag har) och 18-55VR? just det VR vad står det för/vad gör det?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Står för Vibration Reduction som är Nikons namn för bildstabilisering, vilket gör att man kan ta handhållna bilder på längre slutartider utan att bilden blir suddig (förusatt att motivet inte rör på sig).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Står för Vibration Reduction som är Nikons namn för bildstabilisering, vilket gör att man kan ta handhållna bilder på längre slutartider utan att bilden blir suddig (förusatt att motivet inte rör på sig).

ah okey smart smart, så om man ska ha ett nytt objektiv till en d40 så ska man sattsa på ett med VR och AF för att få ut så mycket som möjligt av sin kamera? för varken AF eller VR finns i huset right?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

AF är ju klart bra att ha. VR är... Ingen nackdel och kan komma till nytta ibland, men jag tycker att det är en smula överskattat. Jag skulle hellre välja ett ljusstarkare objektiv utan VR framför ett ljussvagt med VR. Det bästa är såklart både och.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
AF är ju klart bra att ha. VR är... Ingen nackdel och kan komma till nytta ibland, men jag tycker att det är en smula överskattat. Jag skulle hellre välja ett ljusstarkare objektiv utan VR framför ett ljussvagt med VR. Det bästa är såklart både och.

AF måste jag ha känner jag. så VR är alltså inte så jätte bra ellre? funkar det bra? var går gränsen för ljusstarkt då? och vad skulle priset bli om man köpte ett med AF VR samt att det var ljusstarkt?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blagi
AF måste jag ha känner jag. så VR är alltså inte så jätte bra ellre? funkar det bra? var går gränsen för ljusstarkt då? och vad skulle priset bli om man köpte ett med AF VR samt att det var ljusstarkt?

Nikon har ingen ljusstark normalzoom med VR.

Gränsen mellan vad som är ljusstarkt eller inte är ganska flytande. För allt upp till 200 millimeter skulle jag vilja säga att allt över 2,8 är ganska ljussvagt om man tittar på zoom-objektiv. Fasta objektiv går att hitta neråt 1,4-2 på de flesta brännvidder mellan ~35 och 200 millimeter.

Det som krävs för att autofokus ska fungera på D40(x)/D60 är att objektivet inte förlitar sig på "skruvmejseldrift" från huset utan har det har egen motor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||