Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förresten, hur kommer det sig att du väljer just F.E.A.R och Race Driver GRID, kan det hänga i hop med att det är två av de få spel där Phenom faktiskt presterar rätt bra?
Att jag tog FEAR beror på att jag såg att det kunde variera väldigt mycket (otroligt mycket) i FPS. Angående singeltrådade spel så tror jag det är svårt och hitta spel som dels kan mäta bra samt även har "problemet". de flesta spel sitter nog och optimerar allt vad de kan för att kunna köras på betydligt svagare processorer än värstingarna.
Att ett spel överhuvutaget skulle gå slöare på grund av svag processor (så länge processorn är ok) finns inte. När det gäller processorns jobb så är det så lätt och märka eftersom det är det man har kontroll på under programmeringen. Skulle det vara så att spelet har behov av att utföra något som kommer ta mycket processorkraft och därmed kan hacka till så är jag 100% säker på att man ändrar eller tar bort det. Orsaken är till det är att man inte kan rätta till det utan spelet blir hackigt under en viss hastighet så de kan lika gärna säga direkt "Du kan inte ha en processor under 2,x GHz".
De enda områdena som kan göra att spelet sackar så mycket att det blir märkbart är grafiken eller minnet (kommunikation annan hårdvara).
När det gäller GRID så är det ett spel som är optimerat för PS3 och därmed borde spelet vara bra trådat. Vet inget annat spel just nu som har den typen av tråding (har dålig koll på spel så det finns säkert). Vad jag tror så kommer det dyka upp en hel del spel till nu under hösten och vintern som just har samma teknik. GTA IV borde ha det och tror även en del av de andra stora spelsläppen har något liknande.
EDIT: Det är ingen ide och testa prestanda på spel som går och spela bra oavsett processor. Ungefär lika korkat som att mäta MAX FPS prestanda såvida man inte vill göra rekord eller något i den stilen
Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om man tittar på de flesta tester, så använder de faktiskt minnen med höga klockfrekvenser och låga latencies (Guru3D använder minne i hastigheten 1142MHz i CL4 t.ex.), vilket borde passa Phenom utmärkt, men ändå ser man inte att Phenom drar ifrån. Detta borde då rimligtvis leda till slutsatsen att för ett normalsystem med långsammare minnen med sämre latencies, så borde Core2Duo/Quad straffas mindre än Phenom. (i dagsläget torde PC6400 med CL5 vara den vanligaste minnestypen i de flesta system)
Så fort de visar medel eller inte fokuserar på MIN så kommer Intel och ha bättre siffror. Den stora L2 cachen har så extremt stora fördelar i spel i alla andra FPS områden. Om ett spel visar samma FPS på Intel och AMD och det inte beror på grafikkortet så går AMD snabbare. Orsaken är att Intel alltid är snabbare angående cachen och enda sättet för AMD och knappa in är kommunikation med annan hårdvara.
i7 kommer heller inte rå på C2D/C2Q just på grund av detta (MAX och MEDEL FPS). Spelbarheten kommer däremot säkert förbättras i i7
Programmerare med C++ som huvudspråk.