Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Används uploaden 100% så finns det ju inget utrymme för att skicka acc-paketen för downloaden, så visst påverkas den även fast det är full duplex det gäller ju alla uppkopplingar.

Det blir bara så mycket tydligare när man har en assymetrisk uppkoppling eftersom ju mer bandbredd man utnyttjar på sin downstream desto fler acc-paket måste skickas på upsteamen som oftast inte har lika mycket bandbredd.

Full duplex är det likaväl.

Kabelkillen: Brukar du känna av några belastingsproblem här i Kungsladugård?

Med Fiber påverkar ju inte uploaden downloaden.vad jag har hört.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toett
Ändra duplex på mitt nätverkskort?

Menar du att Com Hems router har problem att hantera full duplex på LAN-sidan? Det låter ju lite underligt...

Testade bandbredden under olika tidpunkter igår. Det varierar mellan 6Mbit och 20Mbit ner. Bandbredden utåt håller sig mellan 8Mbit och 10Mbit. Detta tyder väl på att nätet är överbelastat?
Hur ska detta gå när jag och mina grannar ska köra igång 50Mbit-tjänsten?

Låt mig gissa. Det flyter på fort tidigt på morgonen och på nätter. Ju närmare klockan närmar sig "kväll och helger" så går det långsammare och långsammare. Isf låter det som överbelastning likt den jag hade. Håll ut, de håller nog på att fixa er lina oxå

Permalänk
Medlem

Ang. Kungsladugård och högre hastigheter: Visst är det “redo”. Men det är ju inte tillgängligt! Just därför kan det ju ta längre tid än 1 november innan de avvärjt belastningsproblem med mera. Därför jag undrade om de har det datumet som sista för samtliga städer och områden eller bara för vissa. Annars blir det nog lätt så att samma personer som fick 8-10Mbit upload tidigt får 50Mbit tidigt och vi i Kungsladugård (med fler) får vänta ytterligare några månader på att de ska fixa belastningarna.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

jamie_84: Nja är det redan klart för 10 i upload nu hos dig så kommer nog ditt område också vara klart för 50 ned i nov. För att aktivera 10mbit i upload (64QAM i upstream) krävs en viss kvalitee i koaxnätet som då sedan redan finns vid aktivering av 50mbit ned. Inga extra arbeten i koaxdelen av nätet behöver göras. Då kopplar man bara på fler nedströmmar (fler frekvenser/kanaler) om det finns en edge-quam enhet på huvudcentralen. Det är en natts jobb för tekniker på huvudcentralen och en tekniker i fält som ser till att alla kanaler aktiveras ordentligt. Därefter om allt är konfigurerat rätt bundlar modemet upp till 3st downstreams automatiskt. Det är alltså inte områdesvis det aktiveras för detta som för 10mbit upp utan hela hc'n körs samtidigt. Vet dock inte hur det går för de som inte ens kan få 10 i upload i dagsläget.

Vissa delar av Stockholm (ej f.d. upcnätet) och Göteborg är redan klart som du säger för 50/10. Det är dock väldigt små delar. Varför det inte går att boka i dessa stadsdelar vet jag inte. Möjligen för att de vill ha en enhetlig lansering. Möjligen också svårt för de som aktiverar i kundsystemet att veta exakt vart det är klart då systemteknikerna aktiverar ca 6 områden i veckan framöver för att hinna med. Kan även finnas belastningar de vill ta hand om innan aktivering. Vet att folk lyckades teckna 24/10 fast det inte var klart så de vill kanske vara mer försiktiga denna gång. Det finns dock städer som kommer bli klar först i början av 2009. Exakt vilka minns jag inte. Förhållandevis små orter har jag för mig som Umeå/Luleå, Östersund, Ystad och Gällivare kanske det var.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Om man gör det till en individuell sak då? Ponera att jag personligen inte har någon belastning i mitt hushåll. Jag är ansluten till en station som är uppgraderad för 50 ner och 10 ut (enligt tekniker) (vi fick 64QAM för 8 veckor sedan). Varför kan man inte beställa tjänsten själv då, eftersom man inte är drabbad av överbelastning?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Se vad jag skrev ovan igen. 64QAM i upstream säger INTE att det är klart för 50/10. Bara att det är klart för 24/10. Du kan inte själv (i modemet) se mer än på comhems hemsida när det är klart för 50/10. Finns ingen edge-quam påslagen på HC'n så fungerar det inte. Enhetlig lansering är troligaste orsaken till att det ej går att beställa där det är klart redan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jasså, nu förstår jag. Tack.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Phunky : har du några datum när UPC nätet ska vara helt klart för 50/10 är bara väldigt nyfiken! eftersom dom aldrig kommer att fixa belastningarna här någonsin.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Belastningen ska fixas i f.d. upc-nätet. Det är precis som sagt tidigare mer belastat i f.d. upc'nätet än hela comhem-sverigenätet trots att det är färre kunder. Allt beror på underdimensioneringar som varit både före och efter comhem köpte upp nätet. Vet ej om det kommer beröra dig till det bättre iom att du hade OK värden på tptest som jag förstod men dålig ping?

Vet ej hur de ska hinna men lanseringen för Stockholm och 50/10 är i november någon gång och om jag hörde rätt måste upp emot 80st noder delas fram tills dess i upc-nätet = väldigt tight om tid. Lär även där vara 6 jobb per natt framöver för att hinna med.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Nån annan än jag som märkt av problem med Comhems nät senaste tiden/veckorna?
Uppkopplingen är inte alls stabil utan kommer och går hela tiden. Upp nån minut, nere 10 sekunder, upp några sekunder, nere igen.... Så håller det på, extremt frustrerande.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk

Phunky: som jag förstår det så är det så här.

Salem har en fiber via Scanova. Scanova vill inte je mera utrymme på fibern och det är där skon klämmer...

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
Nån annan än jag som märkt av problem med Comhems nät senaste tiden/veckorna?
Uppkopplingen är inte alls stabil utan kommer och går hela tiden. Upp nån minut, nere 10 sekunder, upp några sekunder, nere igen.... Så håller det på, extremt frustrerande.

exakt mitt problem sen februari detta året. har inga som helst problem med hastigheten på uppkopplingen, den är alltid maxad, dock blir jag dissad hela tiden

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
Nån annan än jag som märkt av problem med Comhems nät senaste tiden/veckorna?
Uppkopplingen är inte alls stabil utan kommer och går hela tiden. Upp nån minut, nere 10 sekunder, upp några sekunder, nere igen.... Så håller det på, extremt frustrerande.

Så har jag haft några månader nu. Hade säker 10-20 reboots av modemet varje dag.

Har bytt modem, kablar och uttag. Fortfarande störningar ca 2-5 gånger per dag. Störande när man jobbar hemifrån över internet.

Inget problem med hastigheten den får jag som utlovat.

Någon som vet varför modemet bootar om? Tappar det kopplingen på något vis?

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Så har jag haft några månader nu. Hade säker 10-20 reboots av modemet varje dag.

Har bytt modem, kablar och uttag. Fortfarande störningar ca 2-5 gånger per dag. Störande när man jobbar hemifrån över internet.

Inget problem med hastigheten den får jag som utlovat.

Någon som vet varför modemet bootar om? Tappar det kopplingen på något vis?

Jag har haft samma sak som du mellan januri->~juni.
Numera tappar jag "bara" connection ett par gånger i veckan.
Men under alla dessa månader av kontakt med kundtjänst/kundrelationer har jag fortfarande inte lyckats få tag på någon som vet varför detta händer.

Vidare whine:
Inatt runt 01.00 dök uppkopplingen.
Var trasig fram tills ~09.00.

Innan modemet lyckats hämta en config så kommer man åt alla info-sidorna på http://192.168.100.1
Där lyckades jag i loggen läsa att modemet ej kom åt DHCP:n.

Nu när modemet funkar igen, så möts man bara av följande:
"This feature is not enabled.
This feature has not been enabled in your cable modem."

1. Så sjukt irriterande av comhem att spärra en loggsida i modemet, wtf?

2. Jag har hamnat på heeelt nya IP-serier nu. 83.xx.xx.xx, dvs ända upp till 3:e segmentet ändrade sig.
Detta får mig då att fundera över, om det inte var något planerat med DCHP-servrarna som gjordes.
Och i sådana fall, _ENORMT_ fult av comhem att försöka sig på en "fuling", göra lite "underhåll/whatever", utan att informera kunderna såklart.

3.Vidare var det "76 personer före, beräknad väntetid 38 minuter" när jag ringde imorse, supporten är UNDER ALL JÄVLA KRITIK.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Nu när modemet funkar igen, så möts man bara av följande:
"This feature is not enabled.
This feature has not been enabled in your cable modem."

1. Så sjukt irriterande av comhem att spärra en loggsida i modemet, wtf?

Vad står det att du har för access level?
http://192.168.100.1/_aslvl.asp

Hos mig blir det aldrig mer än en rad i loggen. Rensar jag den, så kommer det nytt felmeddelande efter ett tag, men sen inga fler.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

BasseBaba: du bor i ett f.d. upc-hus va? En stor del kopplades om för framtida 50/10 där inatt.

Brukar gå ut info om detta på mail om man använder sin comhem.se adress eller har valt på "mina tjänster" att ha en annan kontaktadress.

Förövrigt. Ni som ej komemr åt något i modemet. Har ni verkligen testat http://192.168.100.1/gscan.asp?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

BasseBaba jag hör att du aldrig stått i telefon kön till försäkringskassan kan vara 300 samtal före så 70+ är ju jätte lite egentligen. och telias support är inte bättre det. bara att aceptera att köer finns!

Permalänk
Medlem

Bassebaba: hur är prestandan på primetime nu när du bytt serie då ?

Permalänk
Medlem

Tror inte Bass fått någon direkt bättre prestanda av nattens arbete. Inte hört att några noddelningar gjorts (kan iofs ha gjorts men inget jag vet om) men sedan då de gör nästa steg och aktiverar m-cmts innan nov så blir det ju fler downstreams och belastningen ska minska markant.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

De senaste dagarna har jag legat på 2/4 av 24/10. Fyfan alltså. Och inte hjälper det att ringa och klaga heller.

Permalänk

Jahopp, skönt att veta att man inte är ensam med sitt "lilla" problem, mindre skönt att det inte verkar bli någon som helst förbättring...

Jag har alltså också problem med att modemet (trådlösa) lägger av flera gånger varje dag vilket är sjukt jävla störigt. Spela onlinespel är ett helvete! Kontaktade ComHem och dom skulle tydligen skicka en tekniker. Det kom aldrig nån tekniker, utan ett nytt modem(!) helt plötsligt. Och det blev ju såklart ingen som helst skillnad.

Och när jag slår på Firewall Protection i modemet/routern fylls hela loggen med "Illegal TCP header". Vad beror det på?

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Vad står det att du har för access level?
http://192.168.100.1/_aslvl.asp

Hos mig blir det aldrig mer än en rad i loggen. Rensar jag den, så kommer det nytt felmeddelande efter ett tag, men sen inga fler.

kommer upp en ruta med user/lösen
testat alla vanliga admin/admin etc etc, inget funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
BasseBaba: du bor i ett f.d. upc-hus va? En stor del kopplades om för framtida 50/10 där inatt.

Brukar gå ut info om detta på mail om man använder sin comhem.se adress eller har valt på "mina tjänster" att ha en annan kontaktadress.

Förövrigt. Ni som ej komemr åt något i modemet. Har ni verkligen testat http://192.168.100.1/gscan.asp?

Har både mailen registrerad samt kolla drifttjänst, nada.
tack för infon dock, var ju som man misstänkte.
f.d UPC är jag osäker på, var comhem här när jag flyttade in..
men tror jag kan ha hört nått om f.d UPC, och det vekrar ju stämma med din info.
Den där sidan returnerar ingenting, totalt vitt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
BasseBaba jag hör att du aldrig stått i telefon kön till försäkringskassan kan vara 300 samtal före så 70+ är ju jätte lite egentligen. och telias support är inte bättre det. bara att aceptera att köer finns!

Njeao pratat med dom 2 ggr, men mailade och bad att bli uppringd istället
"problemet" är att jag inte har någon fast telefon, så en kötid på säg 40 min ger 40*0,7=28:- i kostnad för att ens bara kunna börja prata med supporten. idioti att dom inte kör på 020-nummer. eller har fler folk anställda så man slipepr vänta. inte precis rocket science här för att lösa problemet... men nej folket i styrelsen etc vill väl ha pengarna till julbonus istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Bassebaba: hur är prestandan på primetime nu när du bytt serie då ?

HE HE HE . . nää det är bredband alá comhem som vanligt, går undan som fan

pingar min gateway:
250 packets transmitted, 235 received, 6% packet loss, time 240087ms
rtt min/avg/max/mdev = 18.647/41.846/116.780/12.523 ms

fiiint som vanligt med 42ms till GW med 6% loss :>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Har både mailen registrerad samt kolla drifttjänst, nada.
tack för infon dock, var ju som man misstänkte.
f.d UPC är jag osäker på, var comhem här när jag flyttade in..
men tror jag kan ha hört nått om f.d UPC, och det vekrar ju stämma med din info.

Vad har du för kanaler på tv'n ? Om du bara har ettan, tvåan och fyran så är det ett f.d. UPC hus. Har du dryga tiotal så är det ett comhemhus från grunden.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

nu funkar det som de ska här endligt bredbandskollen iallafall.

Hade 25mbit/sek ner och 10,65mb/sek upp

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Kabelkillen: Brukar du känna av några belastingsproblem här i Kungsladugård?

Gjorde det i våras. Men nu ligger jag alltid runt 23 Mbit/s ner och 0,98 Mbit/s up med Bredbandskollen. Även på kvällar mellan 19-21. Tankar jag filer från bra servrar, ligger jag stadigt på 2.8 MB/s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Brukar gå ut info om detta på mail om man använder sin comhem.se adress eller har valt på "mina tjänster" att ha en annan kontaktadress.

Meddelandena från Comhem, kommer alltid till en av mina Comhem-adresser, även när jag valt en annan som kontaktadress. Tror det är den adressen jag fick från början.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Phunky var det jobb i biskopsgården inatt?
Jag har tydligen bytt ip och min burk är okontaktbar

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om det är möjligt att nå alla dessa funktioner i modemet/routern (SA EPC2434) där det står:
This feature is not enabled.

This feature has not been enabled in your cable modem.

... ?
signal, status, log, provisioning för mej. Speciellt signalen och loggen jag skulle vilja kunna se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imhotep
Inget som vet om det är möjligt att nå alla dessa funktioner i modemet/routern (SA EPC2434) där det står:
This feature is not enabled.

This feature has not been enabled in your cable modem.

... ?
signal, status, log, provisioning för mej. Speciellt signalen och loggen jag skulle vilja kunna se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
http://192.168.100.1/_aslvl.asp
admin / W2402

Ändra access level till 2. Skriv sedan in lösenordet, låt användarnamnet vara tomt, och tryck submit. Sedan ska du kunna se lite mer information.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om allt går att se, men...

http://192.168.100.1/_aslvl.asp

username: admin
password: W2402

(Access Level 3 – skriv in lösenordet igen och låt username vara blankt)

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Går inte att nå http://192.168.100.1/_aslvl.asp
Har SA EPC2434.