Permalänk
Medlem

Tror jag brände nordbryggan? :D

Jag har alltså ett asus p5b(inte så nytt alltså), c2d e8400 och installerade ett 4870x2 nyligen.. Har suttit och kört prollen i 3.6ghz en längre tid utan problem, den kyls av en TRUE och låg på ca 60 grader vid max load...
Så idag efter jag installerat nya nätagget klockade jag upp cpun i 4GHz, FSBn i 1780MHz och då fick jag problem.. Det började lukta lite bränt.. Nåja den snurrar iaf nu med prollen i 3ghz men försöker jag klocka upp den i 3.6ghz så får jag bsod, inte ens 3.2GHz funkar nu..
Jag bara gissar men kan jag ha bränt nordbryggan? P5B var ju bara tänkt till en FSB på 1333MHz, men dom enablade 1600MHz i senaste bioset.. Och nu klockade jag ju upp den i 1780... Nåt gick ju varmt iaf..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Du har ingen koll på hur varm nb/sb var?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Lägger in en liten fråga här, är det "System" som är Nordbryggan i div olika temp program som everest och speedfan eller är det något annat?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Du har ingen koll på hur varm nb/sb var?

Nej ingen koll på det.. Men jag bränner mig på flänsen när jag tar på den iallafall..
Vad kan man mäta den tempen med på ett p5b? speedfan?

Sen det här hände med överhettningen och det luktade bränt så tjuter det från datorn när den går in i 3d i 3dmark eller nåt spel.. Jag tror inte det är från grafikkortet utan nånstans på moderkortet.. Kan det bli så om moderkortet blivit överhettat?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Everest kan du använda för temp. Att NB är varm brukar leda till att det fryser och laggar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Alltså hur vågar du ens klocka så högt när du inte har koll på alla temps. Jag skulle aldrig våda höja volten till en komponent utan att kunna kontrollera temperaturen.

Om du skulle ha bränt nordbryggan skulle inte dator fungerat, brände mitt P6N sli bräda för ett tag sen.

Kolla tempen på NB o SB med Everest. Det enda program jag anväder, vissar rätt temps för mig på samtliga komponenter som riskerar att bränna vid klockning.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Jag tror alltså inte den bränt sönder helt, bara kylpastan som rök typ.. Därav dålig kylning nu som gör att jag inte kan klocka upp i det jag kört innan.. Bara en teori, kanske nåt brann hehe..?

Edit: Testade Everest.. "Moderkort" sitter fast på 34 grader.. Om det är den som är nb så är det nåt som är fel för den rubbas inte ens när jag drar igång 3dmark06...

Vad kan ni tipsa om för moderkort? Funderar på ett P5E Deluxe X48.. Hade tänkt kunna behålla mitt DDR2 minne för jag har ffn inte råd med allt det blir nu iom att moderkortet brunnit.. Tur i oturen att det inte brann helt så datorn går att använda iaf...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

tror jag inte.. jag kör mitt p5b i 2060mhz

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Systemtemp är sällan nodbrygge-tempen.

Systemp mäts från en sensor som kan sitta lite olika på olika moderkort och därmed påverkas tempen i hög grad vad man har för cpu-kylare. Har man en fläkt som blåser från sidan bruka system tempen visa högre än om man har en cpu-fläkt som båser uppifrån och rakt ner på cpu och moderkort.

Som DAfud skriver så tvivlar jag också på att NB är bränd i och med att det är NB som är själva navet i ett datorsystem, du får felsöka någon annan stans.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Som jag gissade så höll den inte länge till.. nu funkar inte grafiken speciellt bra, installerade ccc och efter reboot påstod den att den inte hittade någon drivrutin etc..
Testat byta till gamla grafikkortet, minst lika mycket problem där.. skärmen blir svart och nu ser jag inget alls på datorn..
Har även testat byta till gamla nätagget och det är samma fel ändå så jag kan bara konstatera att moderkortet är bränt... Det enda jag inte har testat byta är cpun och minnet, men då skulle nog datorn inte starta alls... Orthos tuggar då på utan problem..

Nåja nu har jag iaf beställt ett asus p5e X38 moderkort borde vara här på fredag, senast måndag.. Jag hoppas det inte har skadat någon annan hårdvara när moderkortet brann, såsom nya grafikkortet för då blir jag lite putt.. Får väl ta det på hemförsäkringen isåfall :/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Bara jag som hade spelat oskyldig och skickat det till butiken för nytt?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Moderkortet är typ 2år gammalt så ingen idé att försöka få det utbytt..
Visar det sig däremot att grafikkortet har tagit skada och det inte funkar med nya moderkortet så får jag väl se, det kan ju lika väl ha varit grafikkortet so brann och dödade moderkortet... Någon sa ju att han körde sitt P5B med FSB@2.1GHz utan problem så mitt borde inte ha brunnit i 1780...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Preed har du fått ditt nya mobo än? Nyfiken på om du lyckas sparka igång datorn igen

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

JA TACK, nu vet jag att det är mitt moderkort som också sagt upp sig:D

tror inte nordbryggan gillade 8*484:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crill
JA TACK, nu vet jag att det är mitt moderkort som också sagt upp sig:D

tror inte nordbryggan gillade 8*484:(

Kan du beskriva lite mer ingående varför din NB inte skulle "gilla" en Fsb på 484. Undrar bara för att jag har kört mitt Commando (i965) stabilt på över 530, nära 580 som max.

RDIT :
Glömmer oftast att jag kyler Nordbryggan med H2O.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crill
JA TACK, nu vet jag att det är mitt moderkort som också sagt upp sig:D

tror inte nordbryggan gillade 8*484:(

Jag hoppas du menar 4*484=1936, för FSBn använder inte samma multipel som prollen.. Men har du nu mot förmodan försökt köra din FSB i 3872MHz så förstår jag om den brunnit..

Nej... Mitt mobo kommer på måndag, dustin segade med att få iväg det så det hann inte hit tills i fredags.. :/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Jag körde 500MHz fsb med mitt gamla P5B deluxe förrut. Men visst, det kan vara brännt.

Permalänk
Medlem

Nya P5E moderkortet kom idag så nu har jag monterat ihop burken igen och allt verkar ok.. Däremot verkar mitt PC6400 minne inte vilja klocka så mycket över 800MHz så jag skulle behöva tips på snabbt och bra DDR2 minne för att klocka upp en del.. OCZ Reaper PC2 8500 verkar vara bra så jag funderar på dom.. Stämmer testet på sweclockers så borde jag kunna köra dom i 1150MHz, då får jag upp CPUn i 5.2, bara FSBn nu håller för 2.3ghz på ett P5E hehe...

Hade lite och göra när jag väntade på posten så jag plockade loss kylflänsen från nordbryggan på gamla moderkortet..

Det såg lite bränt ut, men det syns inte lika bra på bilderna..
Rengjorde iaf chippet och flänsen och satte dit arctic silver istället så nu funkar det moderkortet igen..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Nya P5E moderkortet kom idag så nu har jag monterat ihop burken igen och allt verkar ok.. Däremot verkar mitt PC6400 minne inte vilja klocka så mycket över 800MHz så jag skulle behöva tips på snabbt och bra DDR2 minne för att klocka upp en del.. OCZ Reaper PC2 8500 verkar vara bra så jag funderar på dom.. Stämmer testet på sweclockers så borde jag kunna köra dom i 1150MHz, då får jag upp CPUn i 5.2, bara FSBn nu håller för 2.3ghz på ett P5E hehe...

Hade lite och göra när jag väntade på posten så jag plockade loss kylflänsen från nordbryggan på gamla moderkortet..

Det såg lite bränt ut, men det syns inte lika bra på bilderna..
Rengjorde iaf chippet och flänsen och satte dit arctic silver istället så nu funkar det moderkortet igen..

http://www.kalix.net/~fredrik/pics/burned.jpg

Menar du att du bränt nordbryggan men fått igång den igen genom att byta kylpasta??... Har jag förstått det fel eller är inte moderkortet förstört om nordbryggan är bränd?

Permalänk
Medlem

Den brändes inte helt, brände bara bort orignalpastan, efter det så pallade den inte så hög värme längre utan datorn hängde sig även vid lägre frekvenser.. Skrapade rent och satte dit arctic silver och sen funkade det

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]