Permalänk

Samåkning kr/mil?

Vad anser ni är rimligt som milkostnad om man ska köra år ut och år in? Ca. 6 mil/dag per person.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Hur många åker med?

Den som äger bilen ska självklart ha betalt/betala mindre pga. slitage på bilen!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Säg att det är 4 st som åker med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det är så många som ska åka med kan de 4 andra betala soppan eftersom det är varje dag.

Permalänk

Svårt det där. Att betala soppan när man använder bilen i övrigt med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räkna ut vad det kostar att köra sträckan då

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Svårt det med, det är ju inte bara bensin som kostar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman

Citat:

Svårt det där. Att betala soppan när man använder bilen i övrigt med.

Ja men hur ska du ha det

Det är inte svårt att räkna ut vad bensinen kostar. Vill du räkna in mer grejer så får du göra det, men det tycker inte jag du ska göra. Om det inte är någon som blir tvingad att köpa bil borde ju personen i fråga bli glad över att slippa betala soppa till jobbet.

Tycker det verkar oskäligt att kräva mer än bensin. Men annars är det ju bara att göra på detta viset:

Antal mil som körs per år - antal mil som körs privat = antal mil som ska betalas

(antal mil som ska betalas / antal mil som körs per år) * (totala kostnaden för bilen per år)

Om ni inte vill ta totala kostnaden kan du ju välja i denna lista istället:

Bensin
Försäkring
Amorteringar på bil
Service-kostnader
Tvätt
Parkering
Värdeminskning

Permalänk
Citat:

Farsan nämnde något om typ 17kr/milen, inkl. slitage och sådant.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke

Beror ju helt klart på vilket fordon som körs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke

Menar du då 17 kr milen/person då, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror han menar för hela gruppen.

Och som ElDiablo säger så beror det ju helt på vilket fordon som körs.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Lol, nej det menar han inte.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Sen när man verkligen kör själv och vet hur mycket allting kostar t.ex. en omgång sommar och vinterdäck varannat år = dyrt!!! Service, besikting, nånting går sönder, slitage, tvättning speciellt vintertid om man inte vill att bilen ska vara en rosthög på 2 år med tanke på dagens saltning av vägar! Säg att man råkar ut för en reparation som kostar 8000:- den bryr ju den som samåker inte om!

+ all tid man lägger ner på all tvättning, byten av däck, inlämning av bil på lagning osv. Sen skatt och försäkring + ev. böter

Allt detta slipper ju den som åker!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Sen när man verkligen kör själv och vet hur mycket allting kostar t.ex. en omgång sommar och vinterdäck varannat år = dyrt!!! Service, besikting, nånting går sönder, slitage, tvättning speciellt vintertid om man inte vill att bilen ska vara en rosthög på 2 år med tanke på dagens saltning av vägar! Säg att man råkar ut för en reparation som kostar 8000:- den bryr ju den som samåker inte om!

+ all tid man lägger ner på all tvättning, byten av däck, inlämning av bil på lagning osv. Sen skatt och försäkring + ev. böter

Allt detta slipper ju den som åker!

Men låt inte folk samåka med dig med tanke på du verkar inte vilja att bilen ska slitas?

Permalänk
Medlem

Sliter ju inte mindre på bilen om du sitter och åker ensam istället och betalar all bensin själv, låter ju mest som du vill undvika att unna någon något, så låt bli då?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Sliter ju inte mindre på bilen om du sitter och åker ensam istället och betalar all bensin själv, låter ju mest som du vill undvika att unna någon något, så låt bli då?

Tycker jag också det låter som från TS sida....

Permalänk

Nej min tanke var bara varför ska alla som samåker vara så snåla? Med tanke på vad det kostar igentligen att köra och hålla igång en bil.
Tycker det är fel att den som håller bil och kör inte ska drabbas av en dyrare kostnad än dom som åker!

Skulle jag åka med någon skulle jag då gärna betala lite extra det är ju ändå billigt! Mycket dyrare att ta buss eller köra själv!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej min tanke var bara varför ska alla som samåker vara så snåla? Med tanke på vad det kostar igentligen att köra och hålla igång en bil.
Tycker det är fel att den som håller bil och kör inte ska drabbas av en dyrare kostnad än dom som åker!

Skulle jag åka med någon skulle jag då gärna betala lite extra det är ju ändå billigt! Mycket dyrare att ta buss eller köra själv!

Dina samåkare har inte tillgång till din bil på deras fritid.

Beroende på hur sniken du är kan du ju ta betalt för allt extra som du snackar om. Men om du bara tar betalt för bensinen så kan du ju slippa bensinkostnader som du annars hade behövt betala. Det är ändå möjligt för dig att spara runt 80 kr/dag om du inte betalar bensinen. Detta ger dig besparingar på runt 19 000 per år om vi säger att din bil drar 1 liter/mil och bensinen kostar 14 kr/liter och ni åker till jobbet kanske 240 dagar/år (antar att ni inte kommer åka på helger och semster) per år. Så att du skulle drabbas av en dyrare kostnad än dom andra är ju inte sant. Du kommer ju bara tjäna på det, antingen åker du ensam eller så åker du med arbetskamrater och får intäkter på ~19 000/år. Slitaget på bilen kommer vara detsamma (bortsett från att bilen kanske får lite mer slitna säten).

Permalänk
Avstängd

min far räknade ut på sin audi quattro s2 coupé så skulle det kosta runt 40-50kr milen

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Min far räknade ut att om man skulle köra en Köenigsegg så skulle det kosta flera tusen kronor milen per person.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag tagit 12 kr milen per person, om ni är 4. Hade det bara varit du och en annan så hade jag tagit 18 kr milen.

Standard är 18 kr vid samåkning, den summan kan dom senare få tbax på skatt eller beroende på vilket jobb ni har så kan ni få rese ersättning av firman vilket är på 18 kr milen.

Alltså ingen förlust affär för någon.

Slitage på bilen blir givetvis större om man är fler i bilen, både på inredning och motor, kanske marginellt men mer blir det.

Numera när bensinen är så dyr så är det ännu mer motiverat med 18 kr milen.

Vill dom inte åka med för det priset så kan dom isof köpa sig en egen bil, betala skatt, försäkring, besiktning, service och bensin själva och se hur mycket billigare dom kommer undan.

18kr milen alltså.

EDIT:
Rese ersättningen är nog på 18,5 kr milen föresten.

Permalänk

Tänk om ni skulle pendla med stridsvagn heeelvette va dyrt , nä men ta 17kr/mil å så får dom dela på de det är vad man brukar få i milersättning.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Om du har fyra passagerare med dig så tycker jag definitivt att de ska betala bensinen som går åt till resorna.

Om man däremot åker med bara en passagerare så tycker jag att man kan dela 50/50, då sparar du ju ändå så en massa pengar emot om du skulle bli tvungen att åka själv.

Sen det här med att det är dyrare med buss...
Jag betalar i dagsläget lite mindre än 24kr per arbetsdag för mitt busskort. Men med det så kan jag även åka över hela länet året runt med buss och tåg...
Så visst, om någon skulle erbjuda den tjänsten med sin bil för ett lägre pris så skulle jag nog nappa, men det betvivlar jag starkt att det kommer att ske.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk

Själv hade jag satt i en taxameter och kört taxi-priser.

Skämt åsido. Att de övriga 3 står för bensinkostnaderna låter väl rimligt.

Permalänk
Sötast
Citat:

De gånger jag samåkt så har jag åkt gratis iallfall.

de olika förarna jag har åkt med har alla sagt.

"Det kvittar om du åker eller inte, för jag måste ändå ta mig till jobb, och det blir inte dyrare för mig om du åker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
min far räknade ut på sin audi quattro s2 coupé så skulle det kosta runt 40-50kr milen

Och en Porsche 911 GT3 kostar ca 200:-/mil, än sen då ;).

TS, bara säg att du vill ha 50 spänn i veckan per capita av dom så delar ni på det, det är ju inte som att du stannar hemma om dom en dag säger att dom inte ska med eller hur? Bilen ska ändå till jobbet .. du vill bara ha lite för det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Problemet är ju att alla vill ju samåka och ingen vill köra eftersom det är mycket billigare att åka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Dina samåkare har inte tillgång till din bil på deras fritid.

Beroende på hur sniken du är kan du ju ta betalt för allt extra som du snackar om. Men om du bara tar betalt för bensinen så kan du ju slippa bensinkostnader som du annars hade behövt betala. Det är ändå möjligt för dig att spara runt 80 kr/dag om du inte betalar bensinen. Detta ger dig besparingar på runt 19 000 per år om vi säger att din bil drar 1 liter/mil och bensinen kostar 14 kr/liter och ni åker till jobbet kanske 240 dagar/år (antar att ni inte kommer åka på helger och semster) per år. Så att du skulle drabbas av en dyrare kostnad än dom andra är ju inte sant. Du kommer ju bara tjäna på det, antingen åker du ensam eller så åker du med arbetskamrater och får intäkter på ~19 000/år. Slitaget på bilen kommer vara detsamma (bortsett från att bilen kanske får lite mer slitna säten).

Vad är det för skillnad på att alla fyra delar bensin och slitage kostnader istället för att passagerarna betalar bensin och föraren övriga omkostnader? Jag antar/förutsätter att TS menar när han pratar om slitage, bensin osv att inte alla utom han ska dela på kostnaderna utan att det ska delas på fyra.

"Tycker det verkar oskäligt att kräva mer än bensin"

Tycker jag också är rimligt, men om du med det menar att bara passagerarna ska stå för bensinen är det ju istortsett som att debitera dem för övriga omkostnader.

Nu ska jag kanske säga att jag tycker att det är en helt rimlig deal men jag reagerade på hur det låter som att TS anklagas för att vara sniken för att han vill räkna in annat än bensinen i debiteringen. Men som förslag förslås just det upplägget men på ett annat sätt. Förstår du hur jag tänker?

Aja nu är jag ofta sniken själv men jag hade inte lagt ner alltför stora beräkningar bakom det hela. Ska man ändå från A till B dagligen och att skjutsa några inte innebär några större omvägar tycker jag det räcker med att splitta bensinen (på alla), eller enbart på passagerarna. Det andra verkar mer lämpligt då det verkar som att du egentligen inte brukar köra till jobbet samt ingen frivilligt vill köra utan mer vänta ut de andra, eller? Isåfall är alla lika snikna vilket gör att jag skulle bli mer sniken som förare...

Permalänk
Medlem

Ingen vill? Menar du vad du skriver eller menar du att de inte kan pga. inge/n/t körkort/bil?

Om de kan men inte vill låter det som att det är bäst för dig att åka själv. Ska man samåka så krävs det att alla parter bjuder till lite för att det ska bli hållbart i längden.