Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Problemet är ju att alla vill ju samåka och ingen vill köra eftersom det är mycket billigare att åka!

Nej det är det inte. Försäkring, skatt, besiktning osv kan du ju inte räkna med, det får du betala oavsett om du åker bil till jobbet eller inte. Det är enbart bensin och möjligtvis någon kr/mil det kostar, om dom andra betalar bensinen sparar du en hel del på det.

Om alla har varsin bil kan ni väl turas om att köra, en vecka var och ingen betalar något extra. Eller så köper ni en bil enbart för att åka till arbetet i och delar alla utgifter på 4.

Permalänk
Avstängd

Om ni som samåker alla har en egen bil, så kan ni tex på 4 veckor om ni är 4 pers så tar varje person sin egna bil en vecka på en månad så blir det lika mycket slitage och kostnader för varjer person!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det där med 17 kr/mil är missvisande beroende på bil.
Siffrorna kommer antagligen från Skatteverket, det är dom man räknar på om man får göra avdrag eller inte för pendling.

Och hur tänker du egentligen Meganeoman?

Se det som tidigare skribenter har sagt. Du åker ju i alla fall samma sträcka till jobbet varje dag, oavsett om du åker ensam eller inte, eller hur? Låt dom betala soppan isåfall, eller dela den på 5 då inklusive dig och betala en del var. Lättast är väl om du skulle räkna per månad hur många mil det blir. Detta blir rena, skattefria intäkter för dig. Och slitaget på bilen hade du fått oavsett om du låter någon åka med eller inte. Så varför inte tjäna lite extra?

Åk själv annars då, och laga bilen med pengar ur egen ficka när den går sönder. Eller så lägger du undan pengarna på samåkningen till ett reparationskonto och tar det där när det behövs och du slipper vända på slantarna när det väl händer.

Ta min pendling t.ex. Jag åker till jobbet i snitt 260 dagar/år och har 4 mil tur och retur. Soppan kostar 14kr/l säger vi och min bil drar 0,85 liter milen med 4 passagerare. Skulle jag ha med mig fyra personer till jobbet varje dag så skulle jag per år ser det ut såhär:

Sträcka: 1040 mil
Bensinkostnad: 12376 kr
Kostnad per person (jag betalar inte): 3094 kr (257 kr/mån)

Jag skulle alltså TJÄNA 12376 kr per år som jag annars hade fått betala själv. Slitaget på din bil är detsamma och antal mil på mätaren är detsamma. Alltså en REN VINST. Dessutom skattefritt. Pendlar du längre än mig så kommer du med andra ord tjäna mer också.

För dom pengarna betalar du utan problem en service på din bil, bromsbyte och kanske en uppsättning däck. Allt detta är kostnader du hade fått betala själv om du inte hade dina kollegor som ville samåka med dig för 257 kr i månaden.

Förstår du?

Ni tjänar alla på det, och du tjänar mest på det. Om kollegorna kanske är snåla för att dom inte vill ha en egen bil, jaja, låt dom vara det då. Det är ju du som gör pengar på det.

Permalänk

Vilket krångel... 10:- per person och dag och liter, så mycket svårare än så är det väl inte?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Vilket krångel... 10:- per person och dag, så mycket svårare än så är det väl inte?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om alla de andra 4 har bil, så turas ni om att köra varje vecka.. så är problemet ur världen

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Hade jag varit du så hade jag tagit 12 kr milen per person, om ni är 4. Hade det bara varit du och en annan så hade jag tagit 18 kr milen.

Standard är 18 kr vid samåkning, den summan kan dom senare få tbax på skatt eller beroende på vilket jobb ni har så kan ni få rese ersättning av firman vilket är på 18 kr milen.

Alltså ingen förlust affär för någon.

Slitage på bilen blir givetvis större om man är fler i bilen, både på inredning och motor, kanske marginellt men mer blir det.

Numera när bensinen är så dyr så är det ännu mer motiverat med 18 kr milen.

Vill dom inte åka med för det priset så kan dom isof köpa sig en egen bil, betala skatt, försäkring, besiktning, service och bensin själva och se hur mycket billigare dom kommer undan.

18kr milen alltså.

EDIT:
Rese ersättningen är nog på 18,5 kr milen föresten.

Detta är det mest intressanta inlägget hittills tycker jag. Det där "Standard för samåkning är 18kr", är det något som regeringen satt upp som riktlinje eller nått? Jag menar eftersom dom kommit fram till att man kan få tillbaka 18,50 per mil på skatten.

Alla dessa argument om att "alla pengar du får ska du vara glad för eftersom det inte kostar dig något extra" tycker jag kan jämföras med att någon kommer in i en affär och säger "kan inte du köpa in en sånn här och sälja till mig utan avans, det kostar ju inte dig något".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vilket krångel... 10:- per person och dag, så mycket svårare än så är det väl inte?

40 kronor för en körning på 6 mil som i bästa fall drar 1 liter milen låter väl inte särskilt rättvist?

föraren får ju isof betala 48 kr exklusive slitage kostnader, medans resten får betala 10kr om dagen vardera.

Ta 18kr milen och skäms inte för det.

Antonsson:

Jag använde ordet standard ur min egen arbets synpunkt så det kanske är lite missvisande, men enligt byggnads fackets regler så är ersättningen på 1.85 kr per kilometer, dock är den siffran inte längre särskilt rätt. Ser man på hur bränsle priserna ökat så har inte ersättnings siffran höjts till dess "rätta" nivå.

Och det där med att få tbax på skatten så räknar du dina dagliga resor till jobbet, tar sammanlagda milen du får ihop och gångar med 18.5 och 30% av det som överstiger 5000 får du tbax på skatten.

Jag är inte hundra på 5000 kr gränsen, har för mig att den höjdes iår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Detta är det mest intressanta inlägget hittills tycker jag. Det där "Standard för samåkning är 18kr", är det något som regeringen satt upp som riktlinje eller nått? Jag menar eftersom dom kommit fram till att man kan få tillbaka 18,50 per mil på skatten.

Alla dessa argument om att "alla pengar du får ska du vara glad för eftersom det inte kostar dig något extra" tycker jag kan jämföras med att någon kommer in i en affär och säger "kan inte du köpa in en sånn här och sälja till mig utan avans, det kostar ju inte dig något".

Nej det kan det verkligen inte jämföras med. Hans yrke är väl inte att köra taxi?

Klart som fan han inte ska ta typ 12 kr milen per person! Då har han ju ren profit på att köra bilen. När de är så många som samåker med honom så är det rimligt att de som åker med betalar bensin. Åker man 2 så delar man lika på bensinen eller kör varannan vecka om båda har bil och det inte är så att den ena bor mycket längre bort.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Är det nåt fel på att profitera på andra?

Med tanke på dom utgifter man har som bil ägare så är det inte mer än rätt.

Dom andra sparar ändå pengar att samåka med honom även om dom betalar 18kr milen så varför klaga?

Dom sparar pengar, och föraren sparar pengar.

Det är en vinst åt alla situation. Alltså inget fel med det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Är det nåt fel på att profitera på andra?

På en sån här sak, Ja.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Är det nåt fel på att profitera på andra?

Med tanke på dom utgifter man har som bil ägare så är det inte mer än rätt.

Dom andra sparar ändå pengar att samåka med honom även om dom betalar 18kr milen så varför klaga?

Dom sparar pengar, och föraren sparar pengar.

Det är en vinst åt alla situation. Alltså inget fel med det.

Håller med dig! Vad är det som säger att det är chauffören som ska drabbas. I min värld så borde det vara tvärtom. Kanske handlar om uppfostran.

Dagens ungar tänker bara på sig själv, "han ska ju ändå åt det hållet"!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

6mil/dag och det är fyra passagerare + föraren (som äger bilen). Bensinen kostar cirka 14kr/liter. Bilen drar 1liter/mil (kanske drar mindre men mycket lättare att räkna med). Alltså går det åt 6 liter/dag. 6*14=84kr/dag i bensinkostnader. På en vecka blir det 84*5=420kr. Alltså 420/4 (passagerare) ~ 100kr/person och vecka.
På en månad skulle det bli ungefär 400kr/passagerare men för enkelhetens skull så kan man säga en 500-lapp i månaden för varje passagerare.

Men säg att det skulle vara någon som bara vill åka med någon gång tycker jag man kan bjuda på det.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Varför anser du att det är fel att profitera på just det här scenariot?

Föraren tillstår ju med en viss service som man annars inte hade fått åtnjuta av, som .tex att kunna sova ca 45 min extra varje dag innan jobbet[eller 20 min om det är 3 mil enkel resa), inte behöva tänka på vad som måste göras för att bilen ska hållas körduglig och annat.

Det är inte bara att stoppa pengarna i tanken så rullar bilen, det kostar tid också. Detta slipper dom andra.

Jag kan faktiskt inte alls förstå varför folk inte tycker att man ska ha betalt för sånt här.

Tycker det är väldigt dålig still att inte vilja göra rätt för sig förövrigt, dessutom förstår jag inte varför folk inte ska få tjäna in lite pengar när dom kan när det inte skadar någon annan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Varför anser du att det är fel att profitera på just det här scenariot?

Beror väl på lite vad det är för folk som åker med, men det är ganska lätt att bli sedd som sniken om man vill tjäna pengar på sina vänner.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Och det är väldigt lätt att bli utnyttjad om man hela tiden bjuder utan krav på mot prestationer.

Men visst kan det ses som sniket, men i det här scenariot hade jag sett det som sniket från passagerarnas sida om dom nu inte vill bidra med nämnda summa för körningen.

Men jag samåker gärna med dig Crippa om möjligheten finns

Permalänk
Avstängd

Jag samåkte för något år sen med en person och kostnaderna var lite olika beroende vilken bil vi körde med.
Men vi tar det dyraste = min Volvo 745, runt litern milen och 3mil ToR = 500kr per månad per person, min privata användning av bilen räknades inte med så slitage mm hör inte hemma här.

Så ni är dubbel besättning och dubbla avståndet... same price som jag kanske?

500kr per pers, glöm inte att bilägaren från tillbaka på skatten, 18kr per mil bla bla mina 3mil per dag gav mig 3500kr (första 8000kr dras av) så du bör få runt 7000kr.. alltså ca: 580kr per månad.. plus dom 1500kr från samåkarna

EDIT: buss jävel är uteslutet, mycket längre restid och väntetid, typ kommer 42min för tidigt och får vänta 25min för att komma hem med skolbussen = tok fullt med gapande ungjävlar.. och kostar BARA 760kr för en månadskort.
Jag kör själv med bilen till jobbet och har lyx utan ungar bla bla kommer och åker när jag vill till priset av bara 550-600kr per månad.

Yes, åk kommunalt, bra för naturen och plånboken... yeah right

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

För det första samåker man för att det blir billigare - för alla parter.
Se till att de andra skaffar bilar och köra varsin vecka.

Annars får de betala bensinen med kanske ett par kronors påslag varje dag som du tar i egen ficka. Vi snackar dock inte om några 100 lappar "De ska jag har extra pengar" här inte. Ett par kronor, en tia, högst två. Det är ju ungefär 7 spänn extra per passagerare om dagen, inget som känns direkt!

För jag menar, du måste väl till jobbet ändån? Dvs du får bensinen betald, du får ett par kronor extra, och slitaget på din bil hade ju funnits där iallafall?

Ni kan väl inte rättfärdiga SAMÅKNING som nån förbannad jävla inkomstkälla ala taxiverksamhet. Principen är att ALLA ska spara ett par slantar, inte att en ska få massa extra.

Att vara en god och rättskaffens person, speciellt i en win-win situation kan väl inte vara så svårt?

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

400-500kr per skalle låter ju rimligt... skulle iaf jag lätt betala om någon plockade upp mig varje morgon och lämnade av mig på jobbet.

Själv betalar jag runt 2500kr i enbart bränslekostnad per månad sen tillkommer försäkring, garage, service, osv.

Så de kan gott betala 4-500 per skalle... tänk dig om de köper ett sl kort kostar ju 700KR.

Och troligen sparar de tid på att åka bil än att vänta på bussjävelen en kall vintermorgon.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ska du till samma ställe, även fast du inte har några passagerare?

Om du ska samma väg även fast du inte har några passagerare så är det samma slitage. Är man då inte snål som en smålänning eller har helt fel tankesätt så låter man sina passagerare betala bensinen, delat på hur många dom är.

Varför föraren ska bli straffad och inte passagerarna? Jamen herregud, har någon tvingat dig att köpa bilen?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Ska du till samma ställe, även fast du inte har några passagerare?

Om du ska samma väg även fast du inte har några passagerare så är det samma slitage. Är man då inte snål som en smålänning eller har helt fel tankesätt så låter man sina passagerare betala bensinen, delat på hur många dom är.

Varför föraren ska bli straffad och inte passagerarna? Jamen herregud, har någon tvingat dig att köpa bilen?

Vad???

Ex. 5 st ska ta sig till jobbet, ingen vill köra pga. att det är så dyrt!
Till slut är det en som skaffar bil och erbjuder sig att köra! För någon MÅSTE ju, alla kan ju inte gå......
Föraren får självklart då ta smällen för att samåkningsfolket är så snåla och betalar minsta möjliga för att han ska ju ändå åt det hållet!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad???

Ex. 5 st ska ta sig till jobbet, ingen vill köra pga. att det är så dyrt!
Till slut är det en som skaffar bil och erbjuder sig att köra! För någon MÅSTE ju, alla kan ju inte gå......
Föraren får självklart då ta smällen för att samåkningsfolket är så snåla och betalar minsta möjliga för att han ska ju ändå åt det hållet!

Men du kanske skall skriva exakt hur ditt scenario ser ut om du vill slippa missförstånd?

Ni är alltså fem st som skall köra till jobbet, alla har bil men ingen vill köra dit? Alla tycker det är dyrt att köra sin egen bil så alla vill åka?

Isånafall är ju alla fem införstådda med den ekonomiska biten och det borde vara mycket enkelt att komma överrens om en kostnad / person.

Är det något annat scenario du hamnat i, med vänner eller något annat som åker till jobbet så håller jag fortfarande fast vid mitt föregående inlägg.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad???

Ex. 5 st ska ta sig till jobbet, ingen vill köra pga. att det är så dyrt!
Till slut är det en som skaffar bil och erbjuder sig att köra! För någon MÅSTE ju, alla kan ju inte gå......
Föraren får självklart då ta smällen för att samåkningsfolket är så snåla och betalar minsta möjliga för att han ska ju ändå åt det hållet!

Om ditt scenario ser ut så, så tycker jag du+dina 4 andra ska dela på ALLA kostnader utom vad bilen kostar, eftersom bilen är din.

Plussa ihop det och dela på antal personer... det tycker är fair.

men om du ändå ska till jobbet med bilen så blir det en annan femma.

Ex
Försäkring: 6000/år
parkering: 5500/år
tvätt: 1500/år
service: 4000/år
bensin: 18500/år
tot: 35500

dela det på 5 pers vilket blir runt 7000:- per person och år = drygt 650Kr per person och månad.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ta en hundring i veckan från alla som åker, det täcker soppan och är inte farligt mycket pengar för någon att betala för att ta sig till jobbet.

Alla här som tycker det är fel att ta betalt, ni måste vara unga eller ha en alldeles för röd politisk syn på livet.

För egen del hade jag hellre kört själv för en massa pengar än tagit med mig folk som är för snåla för att betala.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Blir alltid förbannad på alla som tror att man kan åka med folk eller låna bilar hit o dit o bara betala bensinen som gick åt exakt på droppen osv.

Det kostar så mycket mer i realiteten o köra en bil än just soppan, även om bilen är betald, jag hade förr 7mil om dagen till o från jobbet och med service osv blir det rätt mycket pengar.

Försäkring o skatt man man strunta i det gör inte någon direkt skillnad.

Däremot är service och underhåll väldigt mycket, tänk oljebyte var 1500mil, bromsar, däck, div småreparationer, spolarvätska, torkarblad, biltvätt osv.

Visst det är lätt o säga att det kostar ju "samma ändå" men då kan ju alla hålla med egen bil eller ?

Det dyra med att äga en bil är inte att köra, det är dyrt även om den så står still ! (oljan bör t ex bytas varje år även om man bara kör 400 mil, däcken torkar med tiden osv).

Nu är inte jag den som inte lånar ut en bil till bekanta med behov, men sen brukar jag få tillbaka den med lite extra i tanken, då vet dem som lånar att jag kanske säger ja nästa gång också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad???

Ex. 5 st ska ta sig till jobbet, ingen vill köra pga. att det är så dyrt!
Till slut är det en som skaffar bil och erbjuder sig att köra! För någon MÅSTE ju, alla kan ju inte gå......
Föraren får självklart då ta smällen för att samåkningsfolket är så snåla och betalar minsta möjliga för att han ska ju ändå åt det hållet!

Ofta senariot är så också? Oftast är det ju så här. Någon åker kollektivt en kör de två kpommer på att den ena kör vägen förbi honom varje dag. Va bra du plockar du upp mig på vägen så delar vi på bensinen! Win, win situation!

Ska man turas om att köra så kanske det blir så att den ena får köra 1+ mil(mer eller mindre) åt fel håll då för at hämta den andra. Så då bestämmer de att den ena alltid kör eller kanske ställer bilen hos den andre då kanske. Men då gäller det att båda har bil. Har inte den andra bil så är det fortfarande pengasparande att dela på bensinen. Är folk verkligen så gnälliga eller är det bara så många på detta forumet? har inte varit med om sådana sur och snålpellar IRL som jag jobbar med iaf.:)

Kör man fler står de klart för bensinen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

om man tar 125 kr per person/vecka räknade på 6mil*14kr*5dagar=420 men tyckte dom som åker kan sponsra lite extra. så betalar bilägaren reparationer och skatt för att komma till jobbet vilket jag tycker verkar som en bra deal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Farsan nämnde något om typ 17kr/milen, inkl. slitage och sådant.

Beror ju på vilket åk du har, en ny bil ca 35-55 kr/mil för en vanlig Svensson-bil.

Permalänk

Gå in på konsumentverket och bilkalkylen. Där kan man räkna ut den faktiska milkostnaden. Där gör du först en kalkyl för hur mycket du åker själv, t.ex. 1500 mil per år. Sedan en ny kalkyl inklusive de ytterligare milen det blir för jobbpendlandet. Skillnaden delar ni på som åker i bilen.

Om alla har bil så kan man åka var fjärde vecka eller så får alla lägga ett bud på hur mycket man vill ha för att skjutsa de andra, billigast får köra.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Sen kan du även tänka på att ifall du tar emot pengar av de som åker med dig måste du deklarera detta som en inkomst och du kan inte själv hämta ut pengar för bensinersättning

Lättast är väll ändå att prata med de som samåker med dig. Kolla vad dom tycker är skäligt att betala.

Sen kan du även kolla upp vad det kostar att ha ett månadskort på bussen. Då får du ett riktpris på vad du kan ta per person /månad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |