Windows XP går ej att installera

Permalänk
Medlem

Windows XP går ej att installera

Hej
Jag har problem med min bärbara dator. Min kompis har även samma problem. Det hela började med att datorerna började fungera dåligt. Kändes som ett virus, men har ej något antivirusprogram så jag vet inte säkert. Internet explorer var det som fungerade sämst. Gick extremt trögt och var allmänt buggigt. Så vi tänkte att vi formaterar båda datorerna. Men så när vi gör det buggar det sig rejält i installationen. När filerna kopieras promptar den att en massa filer inte går att skriva. För min kompis gick det att kopiera filerna, men när den andra delen av installationen skall börja så säger den att hal32.dll inte går att öppna så det gick inte heller. Vi har testat med olika cd-skivor så det bör inte vara problemet.

Frågan är: Kan vi ha drabbats av ett virus som förstört hårddiskarna? Finns det någon lösning?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

Testade ni ta bort partitionerna först och sedan formatera (NTFS Snabb)?
Kan vara något vajsing med själva partitionerna nämligen.

Sopa rent alla partitioner i installationen och skapa nya och formatera dom med NTFS (snabb).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jag testar det nu på ena datorn och jag återkommer om 30 min hur det gick. Men på den andra datorn har jag en del viktiga filer på min andra partition som jag helst skulle vilja spara undan. Hur gör jag det när jag inte har något operativsystem?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

Testa gå in i BIOS och kör default settings. Efter det så testar du installera igen. Alltså om inte det tidigare fungerade.

För att ta bort partitionerna så boota upp med Windows skivan, klicka vidare tills du kommer till att välja partition, följ instruktionerna för att ta bort dom.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Återigen tack för tipsen. Det fungerade nu när jag tog bort båda partitionerna och formaterade med NTFS snabb. Men på den ena datorn vill jag ju bevara lite viktiga filer och jag undrar hur jag gör det innan jag formaterar om den?

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

Ladda ner BartPE och gör sen en start-cd som du sen bootar med så kan du ifrån välkänd Windows XP miljö kopiera över viktiga filer till usbanslutna enheter.