Permalänk
Medlem

Val av kylning..

Hej!

för några veckor sen så köpte vi en ny dator. Nu i dagarna så bytade jag ut grafikkortet till ett: BFG GeForce 9800GTX 512MB. Ska köpa ett Antec 182 chassi. Har Corsair TX Series PSU 750W nätdel.

Jag ska byta processor fläkten, men det finns tusentals olika att välja mellan. Och jag kan inget. Jag är inne på kjell & co och kollar lite, jag sorterade efter pris och jag kan tänka mig att köpa den dyraste (499:-). Någon som har lust att informera om vad som är dåligt och vad som är bra?

Har socket: AMD2Har socket: AMD2

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk

Bra tredjepartskylare för din CPU är: Xigmatek HDT-S1283, Scythe Ninja Plus, Thermalright Ultra Extreme + valfri 120mm fläkt (fläkt ingår ej), Tuniq Tower eller Noctua NH-U12.
Vilken du än tar lär du bli nöjd då de är bra allihop.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra Extreme 120 anses vara den bästa kylflänsen idag.

Scythe Ninja PLUS Rev B är nästan lika bra och kostar nästan hälften.

Noctua NH-U12P är ytterligare en populär kylfläns, men även denna är tokdyr.

Om det är enbart fläkten du är ute efter så skulle jag rekommendera Nexus Real Silent. De håller hyffsat pris, skyfflar bra med luft och är framförallt tysta.

Av kylflänsarna ovan så är det bara Thermalrighten som inte levereras med fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munson
Thermalright Ultra Extreme 120 anses vara den bästa kylflänsen idag.

Scythe Ninja PLUS Rev B är nästan lika bra och kostar nästan hälften.

Noctua NH-U12P är ytterligare en populär kylfläns, men även denna är tokdyr.

Om det är enbart fläkten du är ute efter så skulle jag rekommendera Nexus Real Silent. De håller hyffsat pris, skyfflar bra med luft och är framförallt tysta.

Av kylflänsarna ovan så är det bara Thermalrighten som inte levereras med fläkt.

Jag ska köpa ett Antec 182 snart så om det är fläktar eller ej spela ingen roll, då chassit ljudisolerar väldigt bra. Så kan man montera en fläkt på kylflänsarna som du skrev ovanför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Bra tredjepartskylare för din CPU är: Xigmatek HDT-S1283, Scythe Ninja Plus, Thermalright Ultra Extreme + valfri 120mm fläkt (fläkt ingår ej), Tuniq Tower eller Noctua NH-U12.
Vilken du än tar lär du bli nöjd då de är bra allihop.

Noctua NH-U12 har jag kikat på, har läst att den ska vara bra. Då blir det nog den om ni är överrens att den är bra

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Luftkylning är inte så effektivt - vattenkylning flyttar bort värme ca 30 ggr effektivare, och då kan man ha en större kylare placerad en bit bort från processorn vilket gör att man lättare kommer åt RAM minnen och annat som sitter nära processorn.
Jag har själv datorer med båda varianterna. Om du vill ha topprestanda - satsa på vattenkylning (men det kräver lite mer av användaren). Om du nöjer dig med måttlig överklockning och står ut med oljud från grafikkortsfläkt och andra fläktar - välj då luftkylning. Thermalright Ultra-120 Xtreme är då ett bra val - tillsammans med några 120 mm fläktar (gärna styrbara).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Luftkylning är inte så effektivt - vattenkylning flyttar bort värme ca 30 ggr effektivare, och då kan man ha en större kylare placerad en bit bort från processorn vilket gör att man lättare kommer åt RAM minnen och annat som sitter nära processorn.
Jag har själv datorer med båda varianterna. Om du vill ha topprestanda - satsa på vattenkylning (men det kräver lite mer av användaren). Om du nöjer dig med måttlig överklockning och står ut med oljud från grafikkortsfläkt och andra fläktar - välj då luftkylning. Thermalright Ultra-120 Xtreme är då ett bra val - tillsammans med några 120 mm fläktar (gärna styrbara).

Mja, har varit rätt skeptisk till vattenkylning. Men även där så är det ett stort sorteriment, kanske har kollat på dom b-aktiga.. Men tack för tipset. Vad tycker du om Noctua NH-U12

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII

Visst är vattnkylning effektivare, men det kräver ju en del meck och är dyrare.
Med bra (luft) CPU-kylare och bra grafikkortskylare och tystgående chassifläktar kommer man långt för att få en tyst dator, särskilt om man har ett bra chassi som P182 och en tyst nätdel som Corsairs. Standardkylaren på 9800GTX skall vara rätt tystgående i idle, så den räcker om man inte är väldigt kräsen.

Noctua-kylaren leveraras med fläkt, liksom Ninjan och Xigmatek-kylaren.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst är vattnkylning effektivare, men det kräver ju en del meck och är dyrare.
Med bra (luft) CPU-kylare och bra grafikkortskylare och tystgående chassifläktar kommer man långt för att få en tyst dator, särskilt om man har ett bra chassi som P182 och en tyst nätdel som Corsairs. Standardkylaren på 9800GTX skall vara rätt tystgående i idle, så den räcker om man inte är väldigt kräsen.

Enda gången fläktarna går upp i taket är vid omstart. Annars är dom alltid knäpptysta. Vilket förvånar mig, jag har läst jätte mycket att det är många som påpekar att fläktarna i grafikkorten låter som jetmotorer, men jag kanske har tur att ha köpt ett bra grafikkort med tysta fläktar?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Enda gången fläktarna går upp i taket är vid omstart. Annars är dom alltid knäpptysta. Vilket förvånar mig, jag har läst jätte mycket att det är många som påpekar att fläktarna i grafikkorten låter som jetmotorer, men jag kanske har tur att ha köpt ett bra grafikkort med tysta fläktar?

Jepp 9800GTX har en bra kyllösning med en relativt tystgående fläkt. På vissa andra kort regleras inte fläktvarvtalet ned vid låglast, vilket resulterar i en hög ljudnivå. andra kort har en lite klen kylfläns och en liten fläkt, vilket gör att fläkten måste gå på höga varv=mkt ljud.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tycker du om Noctua NH-U12

Att den är alldeles för dyr.

Köp en Scythe Ninja Plus istället. Den kostar hälften så mycket och kyler lika bra.

Den enda luftkylningen som skulle kunna vara värd sitt pris som kyler bättre än Scythe Ninja Plus är Thermalright Ultra Extreme, men skillnaden är så liten att du inte märker av den om du inte ska pressa ur precis allt du kan ur din CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jepp 9800GTX har en bra kyllösning med en relativt tystgående fläkt. På vissa andra kort regleras inte fläktvarvtalet ned vid låglast, vilket resulterar i en hög ljudnivå. andra kort har en lite klen kylfläns och en liten fläkt, vilket gör att fläkten måste gå på höga varv=mkt ljud.

Juste, det ska jag kommentera i min recension om kortet sen. Tack för infon

Citat:

Att den är alldeles för dyr.

Köp en Scythe Ninja Plus istället. Den kostar hälften så mycket och kyler lika bra.

Den enda luftkylningen som skulle kunna vara värd sitt pris som kyler bättre än Scythe Ninja Plus är Thermalright Ultra Extreme, men skillnaden är så liten att du inte märker av den om du inte ska pressa ur precis allt du kan ur din CPU.

Men den "ninja" den är väl fläktlös? men denna har en fläkt som jag har sett tidigare, 9 bladig om jag inte minns helt fel, det saknar väl Ninjan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ninjan är helt ok och vill du lyxa till det så finns den även helt i koppar limited edition, inet har 8st kvar http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scythe...

Permalänk
Medlem

koppar känns nåstan i tyngsta laget för push-pinsen

jag kör med Ninja plus rev B och har aldrig varit missnöjd.
Fläkten som följer med är riktigt tyst och hörs inte alls på låga varv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
koppar tjäns nåstan i tyngsta laget för push-pinsen

jag kör med Ninja plus rev B och har aldrig varit missnöjd.
Fläkten som följer med är riktigt tyst och hörs inte alls på låga varv.

Kopparvarianten kör med backplate;) dock är den väldigt dyr

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av | THorss0N |

alltid ngt
tror som sagt att det är ett kklumpigt försök att få en perfekt kylare att kyla väldigt lite bättre till en alledles för stor kostnad.

Permalänk

nvmuppen, att din fläkt är tyst ser du i din sig..."passivt" tycker du att cpun blir varm, dra upp fläkten, eller byt ut mot större, kraftigare.

Kylarkroppen räcker nog

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sidiz
Nej Ninjan är inte fläktlös
kolla här http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SCNJ-1000...

Jaså den. Sorry, sökte nog på fel..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Ninjan är helt ok och vill du lyxa till det så finns den även helt i koppar limited edition, inet har 8st kvar http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scythe...

Hey, ja allt under 1000 kr är okej för mig. Tack för tipset! ska skriva upp det.

Citat:

Vad är "backplate" :$

Citat:

alltid ngt
tror som sagt att det är ett kklumpigt försök att få en perfekt kylare att kyra väldigt lite bättre till en alledles för stor kostnad.

Gör den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
nvmuppen, att din fläkt är tyst ser du i din sig..."passivt" tycker du att cpun blir varm, dra upp fläkten, eller byt ut mot större, kraftigare.

Kylarkroppen räcker nog

Kylarkroppen är bara flänsen eller?

Kan ni tipsa om den ultimata fläkten till en processor? Vi snackar deluxe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se

Kylarkroppen räcker nog

tror du har missförstått mig lite

jag har inga som helst problem med att den kyler dåligt :P¨

anledningen till att jag inte kör ngn fläkt på själva ninjan är för att jag bara hade två tysta fläktar och hdd:n behövde lite bättre kylning (CPU:n ligger på 50° i load).

ang trådskaparens fråga anser jag att bästa luftkylningen =
Scythe ninja plus rev B för tystnad
Thermalright Ultra 120 Extreme (lappad) för extrem överklockning

Permalänk
Citat:

Vad är "backplate" :$

En typ av platta du sätter bakom moderkortet som gör att du kan sätta fast kylaren på ett mycket bättre sätt än med pushpins.
Dock så måste man ta loss moderkortet från chassit för att kunna montera kylaren.

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Citat:

En typ av platta du sätter bakom moderkortet som gör att du kan sätta fast kylaren på ett mycket bättre sätt än med pushpins.
Dock så måste man ta loss moderkortet från chassit för att kunna montera kylaren.

Ska ändå byta chassit så det gör inget, tack för ditt svar

Citat:

tror du har missförstått mig lite

jag har inga som helst problem med att den kyler dåligt :P¨

anledningen till att jag inte kör ngn fläkt på själva ninjan är för att jag bara hade två tysta fläktar och hdd:n behövde lite bättre kylning (CPU:n ligger på 50° i load).

ang trådskaparens fråga anser jag att bästa luftkylningen =
Scythe ninja plus rev B för tystnad
Thermalright Ultra 120 Extreme (lappad) för extrem överklockning

Tassha.

Då hade jag tänkt att köpa: Thermalright Ultra-120 eXtreme (ArtNr: 98288) & Noctua NF-P12 1300 Silent Fan (ArtNr: 98313) på Kjell & co. Bor i samma stad som dom finns så då slipper jag ev frakt som datorbutiken, komplett tar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ni tipsa om den ultimata fläkten till en processor? Vi snackar deluxe

Thermalright Ultra Extreme 120 med en Noctua NF-S12-1200, alternativt en Nexus Real Silent 120mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Thermalright Ultra Extreme 120 med en Noctua NF-S12-1200, alternativt en Nexus Real Silent 120mm.

Men kan man verkligen fästa en fläkt på Thermalright Ultra Extreme 120. Har tittat på lite bilder på den och hittar inte direkt vart man sätter den. Det är väl uppe på mitten va?
Är det inte bättre med denna https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNFP1...

Har tittat runt på lite olika företag vad dom tar för Thermalright Ultra-120 eXtreme och fläkten Noctua NF-P12. Det är rätt otroligt att det är en sån skillnad från företag till företag. Efter som jag bor i Malmö och kan ta mig till Kjell & Co så kommer det bli där jag köper cpu-kylaren och fläkten

Thermalright Ultra-120 eXtreme

Kjell.com | PRIS: 499:-
Tbh.se | PRIS: 482:-
Komplett.se | PRIS: 475:-
Inwarehouse.se | PRIS: 495:-
Jmedata.se | PRIS: 549:-
Datorbutiken.com | PRIS: 549:-
Webhallen.com | PRIS: 559:-

Noctua NF-P12.
Kjell.com | 249:-
Webhallen.com | PRIS: 239:-
Jmedata.se | PRIS: 279:-
Datorbutiken.com | PRIS: 279:-
Komplett.se |
Tbh.se |
Inwarehouse.se |

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på en fläkt och en kylfläns.

Thermalright Ultra Extreme (TRUE) är en kylfläns.

Noctua NF-P12 är en fläkt.

Om du ska kyla din CPU måste du ha båda delarna. Dock så finns det många kylflänsar som inkluderar en fläkt i paketet. Det gör dock inte TRUE, så du måste köpa en fläkt löst.

Den kombination som de flesta verkar tycka är bäst idag är TRUE med en Noctua-S12-1200 eller Nexus Ultra Silent 120mm monterad på flänsen.

Gällande monteringen så görs den med metallklipps som man fäster i kanten på kylflänsen. Det är dock ganska invecklat att förklara fästanordning in i minsta detalj, så ta och surfa runt och kolla bilder istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är skillnad på en fläkt och en kylfläns.

Thermalright Ultra Extreme (TRUE) är en kylfläns.

Noctua NF-P12 är en fläkt.

Om du ska kyla din CPU måste du ha båda delarna. Dock så finns det många kylflänsar som inkluderar en fläkt i paketet. Det gör dock inte TRUE, så du måste köpa en fläkt löst.

Den kombination som de flesta verkar tycka är bäst idag är TRUE med en Noctua-S12-1200 eller Nexus Ultra Silent 120mm monterad på flänsen.

Gällande monteringen så görs den med metallklipps som man fäster i kanten på kylflänsen. Det är dock ganska invecklat att förklara fästanordning in i minsta detalj, så ta och surfa runt och kolla bilder istället.

Skillnad vet jag, det säger sig själv ju man ser att NF-P12 är en fläkt liksom. Men vart fäster man fläkten på kylflänsen?
Jag tror det blir en Noctua-P12 istället för den på 1200, den är på 1300.

Jag ska lämna in datorn för montering sen när jag ska köpa chassit så det får dom mecka med, men tack för tipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En aspekt som inte tagits upp i diskussionen är hur hållbarheten påverkas av arbetstemperaturen. För de flesta komponenter är livslängden beroende av temperaturen (hetare = kortare livslängd). Om man med luftkylning får en temperatur av t ex 100 grader C och med vattenkylning får ned den temperaturen till 50 grader C kommer det att göra en enorm skillnad i sannolikheten för att komponenten ska gå sönder.
Nu räknar man kanske inte med så långa livslängder på sina datorkomponenter så det kanske kan kvitta för en normal användare, men har man planer på att köra tunga beräkningar dygnet runt (som t ex folding@home) så blir det ännu mer intressant att få ned temperaturerna.
Vattenkylning kostar dock en del mer än luftkylning, vilket gör att det inte är ett helt självklart alternativ. Det kan också vara lite osäkert med framåtkompatibiliteten, dvs om kylningen kommer att passa till morgondagens processorer etc. Heltäckande vattenblock till grafikkort är ett exempel på saker som blir helt värdelösa om man byter grafikkort.

Ett exempel från mina BFG 8800GTS OC grafikkort: luftkylt med standardkylaren 75 grader C vid full belastning och fläkt på 100%, vattenkylt ca 41 grader C. Skillnad på 34 grader C alltså. Det andra grafikkortet som sitter efter och får varmare kylvatten håller ca 54 grader C vid full belastning, där skiljer det bara 21 grader mot standardkylaren. Det kan heller inte överklockas lika högt p g a temperaturen som det första grafikkortet.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Livslängden är väl igentligen ganska ovesäntlig? för det första så snackar vi knappast 50 graders temperaturskillnad gämfört mellan vatten och luft, sen kan man ju fråga sig hur länge man vill att datorn ska hålla 10år eller 20 år... då är med största sannorlikhet datorn utbytt för länge sedan.