Permalänk

Varför "komma ut ur garderoben"?

Hej! Jag stötte nyligen på ämnet att HBTQ personer har det svårt att komma ut ur garderoben.
Varför komma ut alls? Det är inte som att jag går och säger till min morsa att jag gillar att klia mig på bollarna. Det är en privatsak!

Folk runt omkring mig får gärna vara homosexuella eller bisexuella, men det är inget jag tycker att de ska trycka upp i allas ansikten så fort man lär känna de.

OFF: För mig går det utmärkt om de stannar i garderoben, sålänge det inte är min garderob. Varför just gömma sig i en garderob? känns väldigt konstigt.

Permalänk

Säkerligen för att det måste vara ett jättestor sten i bröstet att inte kunna säga vem man egentligen är?

Att leva bakom en sådan stor ridå, kan jag tänka mig är riktigt jobbigt, speciellt i något så pass viktigt bland människor som sexualitet.

Vissa saker vill man att andra människor ska få se för att de ska få en korrekt uppfattning av den man är.

Vi som är heterosexuella behöver inte komma ut ur någon garderob, därför att vi har den vedertagna läggningen, låt därför HBT personer få stå för att de inte är som alla andra, de är människor, och alla människor ska få stå för den de är och visa sina kvalitéer och egenskaper.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Vad menar du med "korrekt uppfattning"? Medvetet så behandlar jag inte folk som är homo eller bi på annat sätt än jag behandlar hetroxexuella.
om du där emot pratar om trans och queer personer så förstår jag.

Jag tycker att man gärna får vara homo eller bisexuell, men man behöver inte gå runt och bli bekräftad hela tiden. Det visar på dåligt självförtroende. Och är det möjligtvis så att detta dåliga självförtroende gav utlopp för att vara sedd och annorlunda i form av HBTQ?

Och varför är det inte okej att vara våldtäktsman eller pedofil? Borde man inte få lika respekt för sina kvalitéer och egenskaper då?

Ofta påpekas det att HBTQ personer inte vill bli behandlade annorlunda. Gör detta också att de tar avstånd från att man kan dömma en anti HBTQ person till hets mot folkgrupp?

Permalänk
Medlem

Du jämställde precis HBTQ-personerna med pedofiler och våldtäktsmän och frågar fortfarande varför de har svårt att "komma ut", så jag antar att du egentligen inte kommer vara så öppensinnad för något svar du får i den här tråden va?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

På dig låter det som om att "komma ut ur garderoben" innebär att man börjar gå omkring med en neonskylt där det står att man är är homosexuell. Du anger väl knappast heller din sexuella läggning när du presenterar dig för någon du inte träffat förut.

Att komma ut ur garderoben innebär väl mest att man öppet kan hålla handen med sin partner på stan t.ex. utan att behöva vara rädd för att man ska stöta på någon man känner. Sådana där enkla saker som vi heterosexuella uppfattar som självklart.

Nä, vad vi har här är bara helt vanlig homofobi, det du uppfattar som "att trycka upp sin sexuella läggning i ansiktet på folk" är förmodligen helt normala saker, bara att du inte är van vid att det är två personer av samma kön som gör det.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

HBT HBTQ, när ska det sluta? Tycker det är sån jävla hype med allt med homosexuallitet att göra. Om dom bara var bög, lebb, bi, transor eller vad nu dom vill vara så gick det väl an. Men det ska ju vara en sån jävla diskussion varje gång ämnet tas upp. Det är så synd om dom, det är ett hårt liv dom lever bla bla bla.

Finns en kanal och ett visst program som har fått mig att ogilla "hbt"-personer mer och det är P3-kvällspasset som nöter om det dagligen. Vanliga bögar/lebbar har jag inget emot men just dom som aktivt måste hävda att dom är en "hbt"- (nu hbtq tydligen)person ger jag inte mycket för.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Säkerligen för att det måste vara ett jättestor sten i bröstet att inte kunna säga vem man egentligen är?

"Vem man egentligen är" är väl ändå en överdrift? Anser du själv att din sexuella läggning på något sätt definerar dig?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"Vem man egentligen är" är väl ändå en överdrift? Anser du själv att din sexuella läggning på något sätt definerar dig?

Jag förstår vad du syftar på och jag ser nu att det jag skrev lätt kunde misstolkas. Nej den definierar inte mig, dig eller någon annan, däremot en del av personen, det vill också säga en ganska stor del om man nu ser till att sexualitet, ja inte bara sexuell läggning, är av stor betydelse för människor men även för samhället i stort.

Men även, om jag hade varit homosexuell så kan jag tänka mig att jag med tanke på min sexuella läggning, inte skulle känna mig komplett om jag inte fick chansen att stå för den sexualitet jag har, med anknytning till ovanstående text, och på så sätt inte känna mig komplett.

Men det kanske bara är jag? Alla kan ju faktiskt inte känna sig bekräftade i IRCs mer eller mindre anonyma värld.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Att komma ut är ju jätteviktigt. Kul att gå runt och gömma vilka personer man faktiskt tycker om och inte.

Dessutom... om jag inte var öppen, hur skulle jag då ha plockat upp de flickor jag plockat upp genom årens lopp? ^_~x They wouldn't have known! Men pojkarna hade väl kommit iaf antar jag, för folk utgår typ ifrån att andra är hetero om inte motsatsen sägs. Eller vad säger jag, det gör jag själv med, fy på mig, fy på mig, det är ju så fult att vara heteronormativ nuförtiden sägs det i hbt-föreläsningar xP

Permalänk
Medlem

homo-bi-trans-queer, de 3 första förstår jag, men queer? är inte det samma som homo?:S

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Varför ens gömma sig "i garderoben"?

Visst jag som hetero har ju inga problem med min sexualitet, det är ju "normalt".. vad gör homosexuellt till onormalt?
Fördomar som gör saker till onomalt, bort med fördomarna då och låt alla välja sitt sätt att leva och njuta av livet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Fast nu betyder ju inte "komma ut" samma sak som att skrika "jag är böööög"/lesbisk/transexuell/whatever till allt och alla.

Antagligen blir det till en så stor grej eftersom vissa håller det hemligt under en lång tid, varefter de blir paranoida att "det ska komma ut", även om en människas sexuella preferens knappast är särskilt viktigt att visa utåt.

flancen: Queer kan betyda många olika saker. http://en.wikipedia.org/wiki/Queer#As_a_contemporary_antonym_...
I sin bredaste term är queer i princip alla former av sexualitet som inte är lika vanlig som heterosexualitet.

Det finns även "queerteori" (http://en.wikipedia.org/wiki/Queer_theory) som är en pseduvetenskaplig (dvs. "låtsasvetenskaplig", man påstår att det är vetenskap även om det inte är det) "teori" (det är inte en vetenskaplig teori) om att människors sexualitet/könsroller enbart är skapade av vårt sociala liv.

(här har vi de homosexuella vi borde vara rädda för - queerteoretiker som vill förtrycka vetenskapen bara för att få sina egna felaktiga åsikter sedda som fakta. Det är lite som homovärldens Intelligent Design. Det finns dock fullt med heterosexuella queerteoretiker, så att öht. hata någon bara pga. deras sexualitet är ganska meningslöst...).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Och varför är det inte okej att vara våldtäktsman? Borde man inte få lika respekt för sina kvalitéer och egenskaper då?

Eh, vad fan har en våldtäktsman med människors sexuella val?
Våldtäkt har öht. väldigt lite med sex att göra. Människor våldtar för att de vill känna makt, inte bara för att de vill ha sex...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
HBT HBTQ, när ska det sluta? Tycker det är sån jävla hype med allt med homosexuallitet att göra. Om dom bara var bög, lebb, bi, transor eller vad nu dom vill vara så gick det väl an. Men det ska ju vara en sån jävla diskussion varje gång ämnet tas upp. Det är så synd om dom, det är ett hårt liv dom lever bla bla bla.

Min uppfattning är att det snarare är heterosexuella som drar upp diskussionen, inte homosexuella. På något sätt är det lättare för heterosexuella (såsom mig) att argumentera för homorättigheter än det är för homosexuella. Dessutom är ju homosexuella trots allt i minoritet.

De få homosexuella som väl argumenterar väldigt öppet blir ofta de som går "hela vägen" och som du då upplever som störande. "Vanliga" HBT-personer nämns nästan aldrig i debatten.

Ta exempelvis pride-debatten. Festivalen handlar om alla HBT-personer, men de som dyker upp i den är ofta de som är väldigt öppna med att de är hbt, likaså är det just dessa som heterosexuella pratar om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Visst jag som hetero har ju inga problem med min sexualitet, det är ju "normalt".. vad gör homosexuellt till onormalt?
Fördomar som gör saker till onomalt, bort med fördomarna då och låt alla välja sitt sätt att leva och njuta av livet.

Det är anti-evolutionärt precis som hälsovården.

Det måste ju ha något med att ens gener har någon defekt som gör att man inte har lusten att få barn.

Bisexualietet förekommer ofta i naturen så det tänker jag inte diskutera.

Jag som hetrokille kan tycka att det finns snygga killar. Hade jag umgåtts med en massa homosexuella(läs emotrend att vara bi/homo) så skulle jag säkert tycka att jag är gay, men så är inte fallet. Jag är endast intresserad av tjejer på det sättet och jag tänker ALDRIG säga att det är naturligt att vara homo och trans.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på det där angående homosexuella som anser sig blivit diskriminerade. Ok, ett lite längre resonemang och allmän tankeställare kommer här:

Själv råkar jag vara hetero. Men jag har aldrig någonsin i mina jobb behövt intyga att jag är just hetero. Eller ställts inför en situation då det förväntats av mig. Jag hade kunnat tända på blomkrukor eller vad som helst, ingen på jobbet hade vetat om det såvida jag inte gått och sagt det.

Om jag t.ex. skulle komma i klänning till jobbet så skulle folk reagera, de flesta troligtvis negativt. Diskriminering av transsexuella? Om jag skulle börja bete mig allmänt överfjolligt så skulle många nog också reagera. Diskriminering av homosexuella? Men om jag kommer till jobbet naken iförd endast en svart sopsäck, så skulle de ju också reagera negativt? Likaså om jag slutade duscha och lät skägget växa helt okontrollerat.

Hade jag däremot blivit mött av min pojkvän på parkeringen en dag och någon sett det, hade det antagligen bara blivit ett "Jaha, där ser man.". Har svårt att se att någon hade brytt sig i längden.

De flesta känner sig t.ex. obekväma med påträngande uteliggare som luktar piss och sprit. Är det också bara en diskriminering utifrån "heteronormen"? Är det nödvändigtvis ett meningsfullt resonemang att skylla precis allting på denna heteronorm? Eller är det helt enkelt så att konstiga och avvikande människor i största allmänhet får avsevärt större risk för negativa reaktioner, snarare än att det skulle vara just deras sexuella läggning som är problemet?

Kan ibland tycka att vissa väldigt utåtriktade HBTQ-personer tar sig väl stora friheter att vara allmänt utflippade och kräva respekt för det, trots att det inte har ett dugg med deras läggning att göra.

Permalänk
Medlem

Det jag kan störa mig på är dessa "events" för HBTQ... Med dessa sticker man ju bara mer ut från "normen". Visst trevligt med parader och så, men de gör ju bara sig själva en björntjänst...
Hade man bara slutat snacka om det så mycket, med egna tidningar, nattklubbar osv så hade det snart varit accepterat och betraktat som ännu mer normalt.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

För att man är livrädd att ens omgivning inte kommer acceptera en. Nu hade jag inte direkt det problemet eftersom jag visste att jag var bisexuell innan jag visste att det "inte var normalt" eller att det ens fanns en term för det, men jag förstår deras känslor för det. Det finns himla mycket homofobi runt omkring i samhället, framför allt (tyvärr är samhället i sin helhet så sexistisk) mot män.

Så att de - och speciellt då de stackars männen - är rädda för att deras familj eller vänner kommer se dem annorlunda, försöka övertala dem om att deras kärlekskänslor är "fel" osv osv, är väl en ganska naturlig känsla. Det är ju väldigt intima saker som är viktiga för en, inte vill man att någon ska se ner på en för såna saker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det har råkat bli så att jag haft flera flickvänner som varit bisexuella. Men det har inte märkts på dem på något sätt, de har varit hur normala som helst, (förutom att man kunnat diskutera snygga tjejer på ett annat plan). Kan inte se hur de helt plötsligt skulle bli diskriminerade i jobbet.

Tror inte heller det här problemet är så stort för tjejer, det är mer män som har problemet. Bara säger det först...

Men vet att det finns många arbetsplatser där det kan bli jobbigt om folk får reda på att du är homosexuell. Det är framför allt spänningar mellan arbetskamrater vad jag hört, nästan aldrig spänningar mellan kund personal eftersom kunderna knappast lär märka något. Homofobiska arbetsgivare kan även vara ett jättestort problem; "homosexuella? På MIN arbetsplats? Ut med helvetena!!!".

Citat:

Om jag t.ex. skulle komma i klänning till jobbet så skulle folk reagera, de flesta troligtvis negativt. Diskriminering av transsexuella?

Ja, självklart. Den transsexuella människan ska såklart få klä sig så som han eller hon känner sig bekväm, vare sig det är en till synes man i klänning eller en till synes kvinna i kostym. Att tvinga in personen i en könsroll som inte kommer naturligt för personen är knappast snällt.

Citat:

Om jag skulle börja bete mig allmänt överfjolligt så skulle många nog också reagera. Diskriminering av homosexuella?

Homosexualitet har inget med fjolleri att göra. Visst, vissa homosexuella betér sig fjolligt av naturen, vissa homosexuella tar på sig en sån fasad för att känna sig mer säkra i det heteronormativa samhället för att verka mer "äkta"... men det har i sig ingenting med homosexualitet att göra.

Tycker däremot synd om de som känner att de måste beté sig så runt andra, pratade med en bög över internet förrut som var just så. Han var "normal" hemma, han var "normal" när han dejtade, men annars så var han tvungen att flippa ur bara för att han var så osäker :\ Lilla gubben...

Citat:

Kan ibland tycka att vissa väldigt utåtriktade HBTQ-personer tar sig väl stora friheter att vara allmänt utflippade och kräva respekt för det, trots att det inte har ett dugg med deras läggning att göra.

Det här håller jag däremot helt med om. Och det hjälper inte våran integrering i samhället det minsta. Men snälla, se förbi de mindre socialt smidiga - de finns i alla folkgrupper - och döm inte hela folkgrupper efter dem ^_~x