Citat:
Ursprungligen inskrivet av bomber3
Varför ens gömma sig "i garderoben"?
För att man är livrädd att ens omgivning inte kommer acceptera en. Nu hade jag inte direkt det problemet eftersom jag visste att jag var bisexuell innan jag visste att det "inte var normalt" eller att det ens fanns en term för det, men jag förstår deras känslor för det. Det finns himla mycket homofobi runt omkring i samhället, framför allt (tyvärr är samhället i sin helhet så sexistisk) mot män.
Så att de - och speciellt då de stackars männen - är rädda för att deras familj eller vänner kommer se dem annorlunda, försöka övertala dem om att deras kärlekskänslor är "fel" osv osv, är väl en ganska naturlig känsla. Det är ju väldigt intima saker som är viktiga för en, inte vill man att någon ska se ner på en för såna saker?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Frux
Det har råkat bli så att jag haft flera flickvänner som varit bisexuella. Men det har inte märkts på dem på något sätt, de har varit hur normala som helst, (förutom att man kunnat diskutera snygga tjejer på ett annat plan). Kan inte se hur de helt plötsligt skulle bli diskriminerade i jobbet.
Tror inte heller det här problemet är så stort för tjejer, det är mer män som har problemet. Bara säger det först...
Men vet att det finns många arbetsplatser där det kan bli jobbigt om folk får reda på att du är homosexuell. Det är framför allt spänningar mellan arbetskamrater vad jag hört, nästan aldrig spänningar mellan kund personal eftersom kunderna knappast lär märka något. Homofobiska arbetsgivare kan även vara ett jättestort problem; "homosexuella? På MIN arbetsplats? Ut med helvetena!!!".
Citat:
Om jag t.ex. skulle komma i klänning till jobbet så skulle folk reagera, de flesta troligtvis negativt. Diskriminering av transsexuella?
Ja, självklart. Den transsexuella människan ska såklart få klä sig så som han eller hon känner sig bekväm, vare sig det är en till synes man i klänning eller en till synes kvinna i kostym. Att tvinga in personen i en könsroll som inte kommer naturligt för personen är knappast snällt.
Citat:
Om jag skulle börja bete mig allmänt överfjolligt så skulle många nog också reagera. Diskriminering av homosexuella?
Homosexualitet har inget med fjolleri att göra. Visst, vissa homosexuella betér sig fjolligt av naturen, vissa homosexuella tar på sig en sån fasad för att känna sig mer säkra i det heteronormativa samhället för att verka mer "äkta"... men det har i sig ingenting med homosexualitet att göra.
Tycker däremot synd om de som känner att de måste beté sig så runt andra, pratade med en bög över internet förrut som var just så. Han var "normal" hemma, han var "normal" när han dejtade, men annars så var han tvungen att flippa ur bara för att han var så osäker :\ Lilla gubben...
Citat:
Kan ibland tycka att vissa väldigt utåtriktade HBTQ-personer tar sig väl stora friheter att vara allmänt utflippade och kräva respekt för det, trots att det inte har ett dugg med deras läggning att göra.
Det här håller jag däremot helt med om. Och det hjälper inte våran integrering i samhället det minsta. Men snälla, se förbi de mindre socialt smidiga - de finns i alla folkgrupper - och döm inte hela folkgrupper efter dem ^_~x