Permalänk
Medlem

Det där var den absolut sämsta browsercheck jag någonsin sett. Jag har då i min tid sett många sämstiga browsercheckar.. men ingen såhär sämstig! Sämstigast rent utav om jag får säga så.

Jag fick inte surfa in med firefox 2.0.0.4, då klagade den om att jag måste ha firefox 2.0.0.3.

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334

Permalänk
Medlem

Alright boys and girls! Har gjort en massiv uppdatering av hemsidan och vill höra era åsikter om mitt senaste (mäster?)verk. Läs den senaste bloggen för mer information.

EDIT Nån som vet hur man får copyright-rutan att alltid vara längst ner, oberoende skärmupplösning? Använder mig av height: 100%; inom html och body, samt min-height: 447px; inom .content, dvs innehållet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack. Den funkade bra, men nu är copyright-bordern 4 normal-skrolls med datormusen större än min skärmupplösning, dvs kanske 100 pixlar eller nått sånt.

EDIT Som ni kanske har läst på mitt forum, håller jag på med en väldigt stor uppdatering till erik.edgren.nu. Ville bara skriva detta för er som ville veta't

EDIT 2 Nu har jag laddat upp uppdateringen. Bara o gå till hemsidan o se Vore snällt om ni skrev på forumet som jag har byggt om ni upptäcker några problem på hemsidan.

Vet redan om att den visar fel "Senaste inlägget" när man är på forums.php och att det står "Användare: Borttagen" när någon har skrivit i ett rum, t.ex. på Datorer & Operativsystem-avdelningen. Vet dessvärre inte någon bra lösning på problemen :/

Hemsidan kommer inom kort vara helt beroende av AJAX och endast uppdateras när något händer på hemsidan, inte varannan sekund eller nått sånt.

Så vad tycker ni om den stora uppdateringen?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Macintoch är inget OS...

Permalänk
Medlem

Oh... Mac OS då? Tack!

EDIT En del klagar på att min hemsida inte fungerar som den ska, dvs buggig. Men när jag väl tittar igenom källkoden, ser jag inga fel alls. Jag frågar ni som är mer kunniga inom området o felsöka hela min hemsida o även säkerhets-testa den. Rapportera minsta lilla grej i denna tråd, är ni snälla.

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar min egna tråd för att visa upp den senaste uppdateringen jag har gjort. Det är inte så mycket på den just nu, jag ville bara få upp den så snabbt som möjligt. Det jag ska lägga till, är följande:

  • Blogg
    Fotoalbum

Ni får mer än gärna lämna synpunkter på eventuella buggar, missar, eller annat dyrligt.

För den late: erik.edgren.nu

EDIT Måste bara fråga er, ser hemsidan kristen ut?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
EDIT Måste bara fråga er, ser hemsidan kristen ut?

Haha, nä det tyckte jag inte. Men katten? Jag vill veta mer om katten, det lät intressant när jag läste den här tråden från början..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de är lite drygt och lite fult att förstasidans höjd är den samma som de andra..
Lite väl personlig hemsida. Bild på vart du bor och allt lixom..

(har inte läst texten helt)

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

jag har svårt att förstå hur folk vågar lägga ut så mycket information om sig själv på internet

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Jag stör mig mest på fonten. Man bör inte använda sig av annat än Verdana, anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Jag stör mig mest på fonten. Man bör inte använda sig av annat än Verdana, anser jag.

Ja men så bra, vi kanske ska ta bort alla andra partier än MP ur riksdagen också? För det anser jag är det enda man ska rösta på.

Det som gäller är att det i dagsläget inte finns några alternativ utöver Segoe UI, som långt ifrån alla har installerat. Så Edgren, prova att ta bort Segoe UI från din CSS och kolla hur sidan ser ut för de som inte har det installerat. Använd flera alternativ, från det närmsta till det mest utbredda, alltså från det du helst vill ha till det som är webbsäkrast. Till exempel såhär:
font-family: Segoe UI, Arial Narrow, Helvetica, Verdana, Arial, sans-serif;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Haha, nä det tyckte jag inte. Men katten? Jag vill veta mer om katten, det lät intressant när jag läste den här tråden från början..

Får la lägga till lite information om dem då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cads
Jag tycker att de är lite drygt och lite fult att förstasidans höjd är den samma som de andra..
Lite väl personlig hemsida. Bild på vart du bor och allt lixom..

(har inte läst texten helt)

Ok. Vad ska jag ha annars på framsidan Ge tips!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
jag har svårt att förstå hur folk vågar lägga ut så mycket information om sig själv på internet

Jag finns på både Eniro.se och hitta.se, så varför inte just på min egna hemsidan också då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Jag stör mig mest på fonten. Man bör inte använda sig av annat än Verdana, anser jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Ja men så bra, vi kanske ska ta bort alla andra partier än MP ur riksdagen också? För det anser jag är det enda man ska rösta på.

Det som gäller är att det i dagsläget inte finns några alternativ utöver Segoe UI, som långt ifrån alla har installerat. Så Edgren, prova att ta bort Segoe UI från din CSS och kolla hur sidan ser ut för de som inte har det installerat. Använd flera alternativ, från det närmsta till det mest utbredda, alltså från det du helst vill ha till det som är webbsäkrast. Till exempel såhär:
font-family: Segoe UI, Arial Narrow, Helvetica, Verdana, Arial, sans-serif;

Har lagt till alternativet Tahoma. Tycker inte Verdana (som o andra sidan är ett rätt stort teckensnitt med 11 pixlar) o de andra passar så värst bra in på hemsidan. Kanske Arial, men det är fanimej på gränsen Har ju det teckensnittet på menyn.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Haha, nä det tyckte jag inte. Men katten? Jag vill veta mer om katten, det lät intressant när jag läste den här tråden från början..

Har nu lagt till information om mina katter, My och Maja.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst igenom tråden, och det förvånade mig att folk aldrig kan ge konstruktiv kritik utan måste hela tiden klaga på alla som inte lyckas med allt. Er som jag talar till: det här är konstruktiv kritik till er, bli lite gladare och bemöt folk med bättre attityd. Då kommer folk inte tycka att ni är lika störande heller.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wrathian
Jag har nu läst igenom tråden, och det förvånade mig att folk aldrig kan ge konstruktiv kritik utan måste hela tiden klaga på alla som inte lyckas med allt. Er som jag talar till: det här är konstruktiv kritik till er, bli lite gladare och bemöt folk med bättre attityd. Då kommer folk inte tycka att ni är lika störande heller.

Du har helt rätt i det där, men det är ju även bra att de är såpass hårda med tanke på att man ska trivas på den hemsidan man besöker också (flummigt det där blev ><).

Uppdatering
Har gjort en del sedan jag skrev i denna tråd senast. Har lagt till 3 nya sidor; information om mina 2 servrar och en sida där man kan titta på mig och när jag spelar i realtid. Har även uppdaterat informations-sidan om My. Har lagt till en kartbild där.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt till en ny funktion på webbkamera-sidan - prenumation. Man kan välja om man vill få ett mail när jag har startat webbkameran, eller inte.

Ber om ursäkt om jag bumpar tråden, adminströrer och moderatorer, men jag anser denna funktion som en rolig sak som kanske många ville har saknat. Därför skrev jag ett nytt inlägg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Hello gott folk! Säkerhet-sektionen på hemsidan är väldigt snart klar. Det enda som fattas, är administratörer som kan hjälpa till att hålla ordning och reda på forumet. Syftet med forumet, är att man kan få support om alla säkerhets-paket, som t.ex. Norton, McAfee, F-Secure, Kaspersky, osv. Som besökare behöver man inte vara inloggad på hemsidan för att skriva på forumet, utan allt sker offline, så att säga. Man kan även spara ens uppgifter (namn o epost) i formulären (sparas via databasen tillsammans med ens IP-adress) för att snabbt och enkelt skriva ett nytt inlägg.

Så, nån här som är intresserad av att administrera Säkerhet-sektionen? Den som är intresserad, får lägga till trådar och andra nyttigheter inför nedsläpp, så att säga. De får förbereda forumet, kort sagt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har inte gått igenom tråden men klickade mig in precis. Måste säga att sidan är jävligt läcker, lättnavigerad och allmänt trevlig. Men det där kjoltyget du har fått tag i.. hur gammal är hon? 13? 14? Vad jag ville säga är att om du vill bli tagen seriöst med projektet så kanske du bör korrigera hennes vackra och allt för ärliga presentation.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Har inte gått igenom tråden men klickade mig in precis. Måste säga att sidan är jävligt läcker, lättnavigerad och allmänt trevlig.

Man tackar så jättemycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Men det där kjoltyget du har fått tag i.. hur gammal är hon? 13? 14? Vad jag ville säga är att om du vill bli tagen seriöst med projektet så kanske du bör korrigera hennes vackra och allt för ärliga presentation.

Hon är 19 år, men hon har inte orkat skriva någon vettig presentation, så hon bara kopierade > klistrade in från en av mötesplatserna hon är medlem på. Måste dock hålla med om att presentationen är rörig och rätt så oseriös. Ska säga till henne att ändra när hon kommer hem hit igen sen Tar bort den undertiden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Angående din "MyIP" artikel så tror jag du har missuppfattat det här med att vara dold. No-IP döljer inga ip adresser utan det är gratis domäner, eller egentligen subdomäner man får. Det är inget som blir dolt utan det är en helt vanlig DNS. När jag slår upp en no-ip adress så kommer jag få den ipaddress den pekar på.

Liknelsen att ipadressen är en nyckel till sitt hem är även lite fel, en ipadress är snarare bostadsadressen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Angående din "MyIP" artikel så tror jag du har missuppfattat det här med att vara dold. No-IP döljer inga ip adresser utan det är gratis domäner, eller egentligen subdomäner man får. Det är inget som blir dolt utan det är en helt vanlig DNS. När jag slår upp en no-ip adress så kommer jag få den ipaddress den pekar på.

Liknelsen att ipadressen är en nyckel till sitt hem är även lite fel, en ipadress är snarare bostadsadressen.

IP-adressen blir dold, då den inte syns när man skriver adressen. Eller hur? Men den är inte helt dold. Som jag skrev, "... NoIP-adress som ligger ovanpå själva IP-numret och döljer den.". Jag menar då att IP-adressen inte kan bli sedd, såvida man inte väljer en funktion via PHP, som t.ex. gethostbyname().

Har ni förresten tänkt på det där med att vara admin på forumet?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
IP-adressen blir dold, då den inte syns när man skriver adressen. Eller hur? Men den är inte helt dold. Som jag skrev, "... NoIP-adress som ligger ovanpå själva IP-numret och döljer den.". Jag menar då att IP-adressen inte kan bli sedd, såvida man inte väljer en funktion via PHP, som t.ex. gethostbyname().

Har ni förresten tänkt på det där med att vara admin på forumet?

du har missuppfattat det hela, om du använder kommandot ping så får du fram ip numret till vilket dommän namn du vill och surfar du in på en hemsida så identifierar du dig med ip numret och inget annat.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
du har missuppfattat det hela, om du använder kommandot ping så får du fram ip numret till vilket dommän namn du vill och surfar du in på en hemsida så identifierar du dig med ip numret och inget annat.

Jag vet, men det döljer ändå IP-adressen!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Jag vet, men det döljer ändå IP-adressen!

Men!? Nej ipadressen är ju lika publik vare sig ett domän eller inte.

Ger du person B ditt No-ip domän så kommer B fortfarande att använda din ipadress när han väl ska kommunicera med din dator. Det gör ju ingen skillnad. Det blir inte säkrare för att en domän pekar på ip adressen. Visar du domäner för folk så kan man lika gärna visa ipadresser, det spelar ju liksom ingen roll.

"Jag vill dölja min IP-adress. Hur gör jag det?
Det bästa sättet att dölja sin IP-adress på, är att skaffa en så kallad NoIP-adress som ligger ovanpå själva IP-numret och döljer den."

Som sagt, inget blir dolt..

"Det är därför riskabelt att dela med sig av sin IP-adress till folk som gärna frågar efter den.
Ja det är lika riskabelt att visa folk domäner. Båda pekar i slutändan till samma dator/nätverk

Jag förstår inte vad din artikel syftar till, hur man skaffar sig gratis subdomäner? Eller om man vill vara anonym på nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Men!? Nej ipadressen är ju lika publik vare sig ett domän eller inte.

Ger du person B ditt No-ip domän så kommer B fortfarande att använda din ipadress när han väl ska kommunicera med din dator. Det gör ju ingen skillnad. Det blir inte säkrare för att en domän pekar på ip adressen. Visar du domäner för folk så kan man lika gärna visa ipadresser, det spelar ju liksom ingen roll.

"Jag vill dölja min IP-adress. Hur gör jag det?
Det bästa sättet att dölja sin IP-adress på, är att skaffa en så kallad NoIP-adress som ligger ovanpå själva IP-numret och döljer den."

Som sagt, inget blir dolt..

"Det är därför riskabelt att dela med sig av sin IP-adress till folk som gärna frågar efter den.
Ja det är lika riskabelt att visa folk domäner. Båda pekar i slutändan till samma dator/nätverk

Jag förstår inte vad din artikel syftar till, hur man skaffar sig gratis subdomäner? Eller om man vill vara anonym på nätet?

Vet precis hur du menar, men det jag menar är att man inte kan se IP-adressen i klartext, och därmed inte kan se den lika enkelt. Väldigt många vet inte om att man kan se ens IP-adress som är bakom ett domän, därmed skyddad. Ska dock förklara mer ingående hur man kan dölja sin IP-adress. Du är inte den enda som klagar på den sidan!

EDIT Har uppdaterat MyIP-sidan nu. Tycker ni jag ska ha med NoIP-alternativet för de som vill endast dölja sin IP-adress inför en Counter-Strike-match eller liknande?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Vet precis hur du menar, men det jag menar är att man inte kan se IP-adressen i klartext, och därmed inte kan se den lika enkelt. Väldigt många vet inte om att man kan se ens IP-adress som är bakom ett domän, därmed skyddad. Ska dock förklara mer ingående hur man kan dölja sin IP-adress. Du är inte den enda som klagar på den sidan!

En sak är väldigt säker, de som inte vet hur man plockar fram ett IP nummer som en domän är riktad mot, dom behöver du inte skydda dig emot i alla fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tycker ni jag ska ha med NoIP-alternativet för de som vill endast dölja sin IP-adress inför en Counter-Strike-match eller liknande?

Ja men skriv då inte "dölja". Ha inte med det ordet någonstans i närheten av no-ip Skriv istället att no-ip är en tjänst som hjälper dig att komma ihåg din IP-adress, eftersom ett ord är lättare att komma ihåg än de upp till 12 siffror en IP-adress kan innehålla. Det är den enda finessen med en no-ip-adress. Eller ja, det finns säkert fler finesser, men säkerhet är inte en av dem.

Sen det här om IP-adresser, som står på samma sida. En IP-adress har inga likheter med en nyckel, utan är just bara en adress, på samma sätt som postadressen. Att finnas på internet är inte farligare än att finnas på Eniro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Ja men skriv då inte "dölja". Ha inte med det ordet någonstans i närheten av no-ip Skriv istället att no-ip är en tjänst som hjälper dig att komma ihåg din IP-adress, eftersom ett ord är lättare att komma ihåg än de upp till 12 siffror en IP-adress kan innehålla. Det är den enda finessen med en no-ip-adress. Eller ja, det finns säkert fler finesser, men säkerhet är inte en av dem.

Sen det här om IP-adresser, som står på samma sida. En IP-adress har inga likheter med en nyckel, utan är just bara en adress, på samma sätt som postadressen. Att finnas på internet är inte farligare än att finnas på Eniro.

Aight. Har uppdaterat sidan. Tack

Administratör på den kommande Säkerhet-sektionen?
Är det verkligen ingen här som är intresserad av att bli administratör på Säkerhet-sektionen som jag snart komma släppa?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är därför relativt riskabelt att ge IP-adressen till okända personer som du inte kan lita på. Det är som att ge husnyckeln till en okänd person på stan.

Det var just det här jag menade Med en nyckel kommer du ju in i huset. Med en postadress vet du bara vart huset finns. En IP-adress är som en postadress, inte som en nyckel.