Permalänk
Avstängd

Fun light mot myror?

Hej!

Dricker du Fun light?

Läs: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=444204

Aspartam, som är ett konstgjort sötningsmedel, finns i en läskeblask nära dig...

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Effekten antas bero på sötningsmedlet aspartam ...

Citat:

... saften inte är skadlig så länge vi inte dricker max fyra liter per dag för en vuxen ...

Det är ju inte så att socker är direkt nyttigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar#Human_health

Sen kan man ju undvika att köpa dricka med aspartam i och köpa sådan som innehåller sukralos istället. Den största kritiken sötningsmedel generellt har fått är väl att vi vänjer oss vi söta produkter, och när vi får slut på Fun Light hemma så blir vi sugna på andra sötsaker som (!light)läsk och godis.

Själv dricker jag mest vatten, multivitaminjuice (som är relativt kalorie- och sockerfattig) och öl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Det är ju inte så att socker är direkt nyttigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar#Human_health

Sen kan man ju undvika att köpa dricka med aspartam i och köpa sådan som innehåller sukralos istället. Den största kritiken sötningsmedel generellt har fått är väl att vi vänjer oss vi söta produkter, och när vi får slut på Fun Light hemma så blir vi sugna på andra sötsaker som (!light)läsk och godis.

Själv dricker jag mest vatten, multivitaminjuice (som är relativt kalorie- och sockerfattig) och öl.

Det är skadligare än socker...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är skadligare än socker...

Det är tur att du vet bättre än alla forskare. Efter allt tjat om att aspartam skulle vara farligt har det gjorts en hel del undersökningar, och ingen har kommit fram till att det är det minsta farligt. Om man dricker mycket läsk är det alltså betydligt bättre att dricka sockerfritt, fetma är inte roligt.

DNs artikel är en aning bättre än GPs
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=827097

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är tur att du vet bättre än alla forskare. Efter allt tjat om att aspartam skulle vara farligt har det gjorts en hel del undersökningar, och ingen har kommit fram till att det är det minsta farligt. Om man dricker mycket läsk är det alltså betydligt bättre att dricka sockerfritt, fetma är inte roligt.

DNs artikel är en aning bättre än GPs
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=827097

Du lurar kroppen att tro att den får i sig en massa kolhydrater när den inte får det. Vilket ine i alla lägen är det bästa direkt.

Edit: ska se om jag hittar en källa på det men jag vet att jag läste om det. Inte omöjligt att det handlade om sukralos dock.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Du lurar kroppen att tro att den får i sig en massa kolhydrater när den inte får det. Vilket ine i alla lägen är det bästa direkt.

Edit: ska se om jag hittar en källa på det men jag vet att jag läste om det. Inte omöjligt att det handlade om sukralos dock.

Lita inte på Anna Skipper....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag hatar när människor gnäller på aspartam. De har ingen vetenskaplig fakta bakom sig, bara massa skitsnack och teorier som blivit motbevisade om och om igen...

Tror ni på tomtar och troll också?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att de flesta saker med aspartam i smakar skit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Är det bara jag som tycker att de flesta saker med aspartam i smakar skit?

nepp, här är en till

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Är det bara jag som tycker att de flesta saker med aspartam i smakar skit?

Nej, det smakar bedrövligt. Bättre att dricka vanlig läsk och mindre mängd om man nu har problem med vikten eller nåt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Jag hatar när människor gnäller på aspartam. De har ingen vetenskaplig fakta bakom sig, bara massa skitsnack och teorier som blivit motbevisade om och om igen...

Tror ni på tomtar och troll också?

Vaddo, alla vet juh att man får canser av light cola.

Skämt åsido, jag håller med dig, det är ett jävla gnällande på allt hela tiden. Jag vet att jag känner mig fräschare i munnen efter att ha druckit drycker med mindre socker, det är skäl nog för mig. Synd bara att Vanilla Coke är så gott.

Permalänk
Medlem

Öh ja, de dör för att skiten är klibbig och de inte kan andas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns ju som världens diabetiker hade dött ifall sötningsmedel vart farligt för hälsan.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Keeper of the Bamse

Så 4 liter saft per dag är lugnt. Cool, då lär jag ju välja 4 liter funlight över 4 liter med sockerbesudlat skit.

Hatar när alla gnäller på mig för att jag klivit av sockerberoendet helt. Ingenting jag dricker innehåller socker, om jag kan välja.

"Men sötningsmedlet är livsfarligt, det är typ som plutonium!"
Grr...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

citat:
... saften inte är skadlig så länge vi inte dricker max fyra liter per dag för en vuxen ...

Låter hemskt att man ska behöva dricka minst fyra liter om dagen för att det inte ska vara skadligt. Jag tycker ju att det smakar förjävligt!

Permalänk
Medlem

Det är bevisat att aspartam är väldigt skadligt, å andra sidan hade man matat råttor med extrema doser... De flesta forskare är nog överens om att det inte är ett nyttigt ämne men en normal konsumtion är för den skull inte cancerframkallande.
Tror det fanns en hemsida förut där de 200 vanligaste biverkningarna av aspartam listades, gjorde ju det hela en smula oseriöst
Fast aspartam är iofs dödligt om man inte tål fenylalanin...

Sukralos debatteras ju också en hel del och som med de flesta relativt "nya" ämnen så går det inte ännu att se de långsiktiga effekterna. Man kan ju lätt ifrågasätta nyttigheten med sukralos då det är klor-baserat men å andra sidan har man en normalkonsumtion så är det nog också ganska riskfritt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
citat:
... saften inte är skadlig så länge vi inte dricker max fyra liter per dag för en vuxen ...

Låter hemskt att man ska behöva dricka minst fyra liter om dagen för att det inte ska vara skadligt. Jag tycker ju att det smakar förjävligt!

haha skrattade åt ditt inlägg lite faktist^^

men alltså allt är "farligt" liksom om du dricker mer än 4L funlight i över vet inte hur många år så "kan" du få cancer, liksom förut var det en uppståndelse att om du åt mer än 5kg potatis pommes eller dylikt så kunde du få cancer! om du åt det hela tiden, alltså herregud enligt folk är allt farligt.
jag tror nog inte aspartan är farligt för kroppen, visst det finns säkert folk som har blivit dåliga av det, men som med rökning folk säger man får cancer av de, men min mor jobbar på en avdelning för lungcancer på karolinska där så är det fler som aldrig har rört en cigg som ligger med lung cancer medans typ 20% av dom röker, jag skiter i om saker är "farliga" enligt dom för att allting är farligt enligt dom. sorry om jag postade lite otydligt, vaknade precis.

edit: om jag inte minns fel så dör myror av kanel eller var det var också;)

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil
Det är bevisat att aspartam är väldigt skadligt, å andra sidan hade man matat råttor med extrema doser... De flesta forskare är nog överens om att det inte är ett nyttigt ämne men en normal konsumtion är för den skull inte cancerframkallande.
Tror det fanns en hemsida förut där de 200 vanligaste biverkningarna av aspartam listades, gjorde ju det hela en smula oseriöst
Fast aspartam är iofs dödligt om man inte tål fenylalanin...

Sukralos debatteras ju också en hel del och som med de flesta relativt "nya" ämnen så går det inte ännu att se de långsiktiga effekterna. Man kan ju lätt ifrågasätta nyttigheten med sukralos då det är klor-baserat men å andra sidan har man en normalkonsumtion så är det nog också ganska riskfritt.

Kom ihåg att de flesta vitaminerna är också väldigt skadliga i stora mängder.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Så länge man inte är diabetiker bör man i så stor utsträckning som möjligt undvika lightprodukter då dessa är mer fettbildande hos fullt friska personer än vanliga produkter (enligt Plus och jaglitar på Sverker) att FunLight inte ska förvaras i starkt ljus är ju en annan femma eftersom det då bildas cancerogena ämnen i saften (även detta enligt Plus)

Permalänk
Avstängd

Jo, det stämmer - man blir mera fet av light produkter.

Antalet feta amerikaner ökade drastiskt, när light produkterna blev vanliga.

Går ju att sälja allt, med mördande reklam...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Jo, det stämmer - man blir mera fet av light produkter.

WTF??? Mer fet? Man blir fet av överskott av energi, inte lightprodukter. Herregud, läs på om energiprincipen.....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
WTF??? Mer fet? Man blir fet av överskott av energi, inte lightprodukter. Herregud, läs på om energiprincipen.....

Han menar väl att sötningsmedlet skulle höja insulinnivån och på så sätt stimulera fettcellerna till att lagra in mer fett.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

alltså förut gickjag över från normal cola till pepsi max, jag gick ner 5 kilo på 2 månader.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Själv tror jag dock inte att lightprodukter gör så. Själv aktar jag mig för socker i alla dess former, såsom bröd och vanlig läsk. Köper dock vanlig mjölk, steker i smör och äter vanlig creme fraische.

Kroppen är en hejare på att känna mättnad när man äter fettrik kost, och utan socker som höjer insulinet så får man en fin blodsockerkurva

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Han menar väl att sötningsmedlet skulle höja insulinnivån och på så sätt stimulera fettcellerna till att lagra in mer fett.

Men det är lögn att säga att man blir mer fet av lighprodukter än av vanligt socker. Visst kan insulin ha viss/liten påverkan, men i det stora hela är det KALORIÖVERSKOTT som gör dig fetare, inget annat.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men det är lögn att säga att man blir mer fet av lighprodukter än av vanligt socker. Visst kan insulin ha viss/liten påverkan, men i det stora hela är det KALORIÖVERSKOTT som gör dig fetare, inget annat.

Mjo, men om lightprodukter gör en mycket mer sötsugen/sugen så är det ju inte HELT fel att säga att det är en bidragande orsak. På samma sätt blir man inte fet av östrogen, men det gör att man lagrar in mer fett...

Om man äter 700kcal och dricker sockerdricka till så kommer man ju få en sockerkick med medföljande insulinutsöndring. När dippen kommer så blir man trött och sugen igen, fast man egentligen har energi kvar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Mjo, men om lightprodukter gör en mycket mer sötsugen/sugen så är det ju inte HELT fel att säga att det är en bidragande orsak. På samma sätt blir man inte fet av östrogen, men det gör att man lagrar in mer fett...

Om man äter 700kcal och dricker sockerdricka till så kommer man ju få en sockerkick med medföljande insulinutsöndring. När dippen kommer så blir man trött och sugen igen, fast man egentligen har energi kvar.

Visst kan det vara en bidragande faktor, men om man har lite disciplin och kan hålla sötsuget borta så är inga problem att dricka lighläsk och man behöver inte vara rädd för att bli fet.

Så jag kan hålla med om att lightprodukter KAN vara en bidragande orsak till fetma för personer med dålig disciplin. Men att säga att man blir fetare av lightproduker än socker, det kan jag aldrig köpa.

kalori in - kalori ut = överskott/underskott på energi. 1 simple rule för viktminskning/ökning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

allt är farligt idag om man tror på tidningar, och allt är farligt beroende på dosen oftast.
inte läst så mkt om aspartam men jag tror inte att dom har i dödlig dos precis visst är det fel att "lura" kroppen men den är väll inte så dum att den går på det fullt ut haha! vilka andra sötningsmedel finns det och i vilka läsker/vätskor andvänds dom i?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
edit: om jag inte minns fel så dör myror av kanel eller var det var också;)

Du dör också av kanel om du käkar ett par stänger. Det är inte så lite giftigt. Saffran är tokgiftigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Jo, det stämmer - man blir mera fet av light produkter.

Antalet feta amerikaner ökade drastiskt, när light produkterna blev vanliga.

Går ju att sälja allt, med mördande reklam...

Jag kan mycket väl tänka mig att kroppen kan få fnatt och tjocka till sig ännu mer av att få i sig konstiga kemikalier. Att antalet feta amerikaner ökade av att lightprodukter blev vanliga låter dock långt mindre sannolikt än att lightprodukter blev vanligare i takt med att antalet feta ökade och därmed även efterfrågan på produkterna.

Jag tror inte att jag behöver påminna någon här om hur det är med statistik...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Du dör också av kanel om du käkar ett par stänger. Det är inte så lite giftigt. Saffran är tokgiftigt.

de vet jag:P men fortfarande så blev det inte så stort åhnej va farligt det är!

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]