Catalyst 8.9 – överklockning med CrossfireX

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 8.9 – överklockning med CrossfireX

En gång i månaden släpper AMD nya drivrutiner till grafikkorten i Radeon-serien. Den senaste versionen bjuder bland annat på överklockning i CrossfireX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att utvecklingen går åt rätt håll.

Mera optimerade drivrutiner till folket!

Permalänk
Avstängd

Yep, bra att ATI/AMD fixar buggarna... lite glest med sådan när jag hade "pajasen" a.k.a nVIDIA

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Ska bli nice att stoppa i dessa i datorn när man kommer hem.

Permalänk
Medlem

"Crossfire i kombination med åtta gångers texturfiltrering på en sekundär skärm gör inte längre att Spore presterar sämre än vanligt."

Undrar hur dom hittar sånna saker...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

"Sist men inte minst fungerar Folding@Home bättre än förut. Nu räcker det med att installera Catalyst och den officiella GPU-klienten."

Det här lät konstigt. Jag började folda relativt nyligen, men har använt både 8.7 och 8.8 utan att behöva göra någonting annat än att installera den officiella GPU-klienten. Vad menas egentligen?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
"Crossfire i kombination med åtta gångers texturfiltrering på en sekundär skärm gör inte längre att Spore presterar sämre än vanligt."

Undrar hur dom hittar sånna saker...

Antagligen finns det folk där ute som raporterar in sina problem...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
"Sist men inte minst fungerar Folding@Home bättre än förut. Nu räcker det med att installera Catalyst och den officiella GPU-klienten."

Det här lät konstigt. Jag började folda relativt nyligen, men har använt både 8.7 och 8.8 utan att behöva göra någonting annat än att installera den officiella GPU-klienten. Vad menas egentligen?

Vet inte vad dem menade, men F@H ska ha blivit effektivare.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Och om man skall vara petnoga är det här fel: "En komplett lista med ändringar finns i release notes"
Nu är det 'release note highlights' de visar, bara ett axplock av det som är ändrat. En komplett lista skulle nog vara 50 gånger längre.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vet inte vad dem menade, men F@H ska ha blivit effektivare.

Hur står sig ati mot nvidia nuförtiden, för övrigt? Är de fortfarande sämre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur står sig ati mot nvidia nuförtiden, för övrigt? Är de fortfarande sämre?

Om du kollar på F@H statistiken så har Nvidia och ATI nästan exakt samma output per GPU.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

man kan lita på att ATI släpper nya drivrutiner

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

men tyvärr så va det ju inte någon större BIG BANG nyhet... om ni ursäktar ordvalet. Hur vore det om dom fixade till fläkthantering (värmen!) inget nytt om 4870x2 fixar.

Fick hämta hem CCC separat för den som installerades med drivarna krashade.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

hur är det med tearing vid filmuppspelning nån som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Om du kollar på F@H statistiken så har Nvidia och ATI nästan exakt samma output per GPU.

Dock så är AMD kort fortfarande ineffektiva i gemförelse med nVidias kort när det kommer till F@H. T ex HD4850 ger runt 3200PPD och 9800GTX+ ger 4500PPD-5500PPD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Jag vet inte om man ska se F@H som en sak man ska välja grafik kort utifrån. Vill man bara stödja forskningen som stället utför kan man lika gärna skicka dem pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Vill man bara stödja forskningen som stället utför kan man lika gärna skicka dem pengar.

Det får man inga poäng för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det får man inga poäng för.

Word

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det bara att installera? Läste något om att man behövde avinstallera 8.8 i felsäkert läge om man körde XP.

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt problem med att köra 1080p med sitt 4870? Jag får en svart ram runtom bilden, även om jag kör native!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
men tyvärr så va det ju inte någon större BIG BANG nyhet... om ni ursäktar ordvalet. Hur vore det om dom fixade till fläkthantering (värmen!) inget nytt om 4870x2 fixar.

Fick hämta hem CCC separat för den som installerades med drivarna krashade.

De lagar inte vad som inte är trasigt.
Fläkten ska gå tyst och värmen är ingen fara. Först när det blir så varmt att det behövs ska fläkten gå upp.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte köra Cod4 efter uppdateringen. Någon som har samma problem?

Nevermind. Det funkade efter en omstart.

Permalänk

Varför nämner ni på Swec aldrig Linux när ni skriver om nya drivrutiner till AMD-kort?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Varför nämner ni på Swec aldrig Linux när ni skriver om nya drivrutiner till AMD-kort?

Ja jag tänkte också påpeka att som vanligt har dom uppdaterat linux-drivrutinerna med en mängd fixar också: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_cataly...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

alltså jag lyckas fan inte installera dessa.. får in drivers ser det utsom men inte ccc och datorn fatttar inte vilken bildskärm som är main.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demerzel
alltså jag lyckas fan inte installera dessa.. får in drivers ser det utsom men inte ccc och datorn fatttar inte vilken bildskärm som är main.

Du får ställa in vilken skärm som är main i catalyst ju. Hur ska datorn kunna veta vilken skärm som står vart utan att du säger till den var dom står?

Permalänk
Medlem

Det ultimata när man installerar drivrutiner är att man avinstallerar de gamla först innan man drar in den nya..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

japp och sen säger den typ "Zero display nånting" error och installerar bara halva skiten. enda sättet var att installera via enhetshanteraren och ta ccc från 8.8 install filen..

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Är det bara att installera? Läste något om att man behövde avinstallera 8.8 i felsäkert läge om man körde XP.

Om du kör Vista är det bara att installera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Någon som upplevt problem med att köra 1080p med sitt 4870? Jag får en svart ram runtom bilden, även om jag kör native!

Det finns en inställning för skalning under CCC som du skall sätta till noll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om du kör Vista är det bara att installera.

Jo, det e ju så att man kör XP, men funderar på att dualboota. Kanske kan installera i Vista sen då.