Så jävla svårt att få SPDIF digitalt ut!!

Permalänk
Medlem

Så jävla svårt att få SPDIF digitalt ut!!

Varför ska det vara så jäkla svårt för ett program att skicka en okodad Dolby digital signal optiskt till en förstärkare?? Det enda program jag har som fixar detta, nämligen PowerDVD klarar inte de format som jag vill spela upp.
De andra programmen, typ Media player classig, VLC, Windows media player eller vad tusan som helst så får inte förstärkaren en digital signal från den optiska utgången på ljudkortet, utan en vanligt sketen jävla stereosignal. Är så sjukt jävla trött på att det ska vara så jävla pilligt att få igång surroundljud från datorn.

Sååå, finns det något vettigt program som faktiskt kan skicka ut orört via SPDIF och kan spela upp filer så som .mkv o.s.v?

Snabbt svar uppskattas då vi ska kika film här nu egentligen, men det är så inihelvete tråkigt att emulera surround på förstärkaren, så jag lär väl antagligen skita i det om det inte dyker upp nåt..

(Är så jävla irriterad på den här skiten)

Förövrigt så fixar min Macbook via VLC att skicka ut digitalt via sin SPDIF utan problem, men eftersom VLC är så sjukt dålig på att spela upp typ mkv-filmer så skiter det ju sig eftersom filmen hackar sönder till förbannelse, så man inte har någon nytta av filmen ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag kör AC3Filter.

Där ställer manin att använda spdif och att signalen skall skickas ut okodad. Har inga problem med varken MPC eller WMP.

Permalänk
Avstängd

Det, eller SPDifer ska fungera. Vet inte om något av programmen fungerar under OSX men under Windows ska det absolut inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Ok, ska pröva det. Tack!

EDIT:
Fungerar inget bra alls tyvärr.
Har ett CMI8738 chip med ett ljudkort som både har coaxial och optisk SPDIF ut (samt in) och har inga problem att spela upp vanlig musik optiskt till förstärkaren eller skicka orörda DTS samt Dolby Digital-slingor till förstärkaren via PowerDVD. Men powerdvd fungerar väldigt sällan med de filmformat jag använder.

nåväl, nu när jag använder mig av AC3filter (har även prövat spdifer utan bättre resultat) så får jag följande utskrift när jag kör en vanlig DVD-film med Dolby Digital 5.1:

* KLIPP *

AC3Filter säger alltså att spdif inte stödjs? Jaha, vad ska man göra härnäst då för spdif stöds väldigt bra av mitt ljudkort annars??

EDIT2:
Det löste sig med att byta dom sketna drivrutinerna till ett par egenutvecklade av en snubbe i tyskland. Gött att en utomstående programmerar bättre drivrutiner än företaget själv. Känns betryggande

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har samma problem jag. Kör med ett Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect ljudkort (lång namn jag vet ). O Vista Ultimate 64-bit.

Får bannemig inte en okodad signal ut till receivern. Jag kan ju emulera eller koda av DD och DTS på ljudkortet men det vill jag inte, vill att den ska skicka en okodad signal till receivern som den sedan kodar om.

Funkade bra med Powerdvd när jag körde XP på min gamla dator men får inte PowerDVD att funka nu, hänger sig hela tiden. Har provat med VLC och MPC och WMP men inget skickar ut rätt signal. Får Dolby Pro Logic II på recievern o det vill jag verkligen inte ha.

Det som finns på ljudkortet heter Dolby Digital Live och DTS Interactive, alltså nåt skit som emulerar dom formaten. Kan välja antingen eller o då ploppar DD respektive DTS loggan upp på receivern men då är det nåt som inte är rätt, vill få ut en ren signal som sagt.

Blir galen på sånt här.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

MPC + CCCP klarar det mesta... jag kör det själv.
DD o DTS utan problem, glöm inte att det är ytters viktigt att ha rätt inställningar annars fungerar det inte.

Permalänk
Medlem

Jag kör MPC och CCCP utan att få det att fungera. Suttit länge med inställningarna utan att lyckas få det rätt. Vad är egentligen "rätt", om man som jag kör med en Cambridge Azur 340R-receiver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Har samma problem jag. Kör med ett Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect ljudkort (lång namn jag vet ). O Vista Ultimate 64-bit.

Får bannemig inte en okodad signal ut till receivern. Jag kan ju emulera eller koda av DD och DTS på ljudkortet men det vill jag inte, vill att den ska skicka en okodad signal till receivern som den sedan kodar om.

Funkade bra med Powerdvd när jag körde XP på min gamla dator men får inte PowerDVD att funka nu, hänger sig hela tiden. Har provat med VLC och MPC och WMP men inget skickar ut rätt signal. Får Dolby Pro Logic II på recievern o det vill jag verkligen inte ha.

Det som finns på ljudkortet heter Dolby Digital Live och DTS Interactive, alltså nåt skit som emulerar dom formaten. Kan välja antingen eller o då ploppar DD respektive DTS loggan upp på receivern men då är det nåt som inte är rätt, vill få ut en ren signal som sagt.

Blir galen på sånt här.

Det går alldeles utmärkt att skicka okodat, jag har samma ljudkort.

Ni lär se till att ändra viken ljudenhet som ska användas.

Kolla bilden.

http://i462.photobucket.com/albums/qq347/e2zippo/spdif.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Det går alldeles utmärkt att skicka okodat, jag har samma ljudkort.

Ni lär se till att ändra viken ljudenhet som ska användas.

Kolla bilden.

http://i462.photobucket.com/albums/qq347/e2zippo/spdif.jpg

Har för mig att jag testade det men ska prova igen så får vi se. Tack för hjälpen iaf. Vet att med XP och lite äldre drivrutiner så va det inga problem alls, då behövde man inte ändra.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Hehe, har gjort en dualboot på min htpc, helt OMÖJLIGT att få igång spdif passtrough med mitt Soundblaster kort i Vista, fucking crap. I XP fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag löst det.. tack e2zippo för tipset

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Inga problem, glad att kunna hjälpa till