Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Dina första två exempel är väl inte så relevanta eftersom det inte är så det fungerar idag, precis som du säger. Om dagens konton är en kombination av 1) och 2) så är de helt enkelt typ 2). Du påstår att jag OCH den som har lånat pengar av banken har dem samtidigt, men det är inte fallet. Att det står att jag har 10k på mitt konto är bara en registrering av vad jag har satt in på banken, inte pengar jag faktiskt har. Eftersom pengar inte är unika så spelar det ingen roll VILKA pengar jag tar ut, sålänge det finns tillräckligt mycket i bankens buffert. Om jag är den enda kunden hos banken och de har lånat ut 9k av mina 10k kommer jag inte kunna ta ut 10k eftersom banken inte har de tillgångarna. Att det fungerar idag är för att alla inte tar ut alla sina pengar samtidigt samt att banken har sparat ihop till ett eget kapital att låna ut och ha som buffert till uttag. Det är alltså inget trolleri och inga pengar kommer till eller försvinner, det handlar bara om omfördelning av pengar mellan individer. Om banken satsar på aktier som tappar så mycket i värde eller att de som har lånat hos banken inte kan betala tillbaka så att dess tillgångar blir mindre än vad folk har satt in hos banken så ligger den dåligt till, speciellt om folk börjar ta ut pengar/dra tillbaka investeringar en masse, vilket är precis det som händer nu.

Du har fattat fel på en viktig punkt (du har kollat på en bank i isolation, men glömt centralbanken), även om du överlag förstår hur banken fungerar.

Säg att banken bara har två personer. Person 1 sätter in 10000 kr.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.

Banken har nu 10000 kr. Eftersom reservkravet endast är 3%, går banken till centralbanken som trycker upp ungefär 300 000 kr. Dessa kan sedan lånas ut. (Notera att rent tekniskt behövs inte sedlar faktiskt tryckas upp, det enda banken behöver är någon slags pengar från centralbanken).

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 300 000 kr (beror på Person 1).

Nu lånar tre personer 100 000 kr vardera.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 0 kr (beror på Person 1).
Person 2: (banken) 100 000 kr (beror på Person 1).
Person 3: (banken) 100 000 kr (beror på Person 1).
Person 4: (banken) 100 000 kr (beror på Person 1).

Notera att banken inte, även om den skulle kunna vilja det, skulle kunna räkna de nya pengarna som reserver. De pengarna beror nämligen på person 1 insättning.

Nu är 300 000 kr nya pengar ute i samhället. Person 2,3,4 kanske köper bilar. Ett par år senare betalas pengarna tillbaks till banken.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 10000 kr (beror på Person 1).

Nu tar Person 1 ut sina pengar.

Person 1 (på person): 10000 kr.
Person 1 (banken): 0 kr.
Banken: 0 kr.

Ovan exemplet är bara _en_ kund på banken. Bankerna har massvis med kunder i olika faser av sina uttag och insättningar. I praktiken innebär det alltså att banken alltid befinner sig ungefär i mitten, där de endast har 3% av insättningarna "i valvet".

Det är väldigt viktigt att förstå funktionen av centralbanken här och hur detta system är nödvändigt för penningpolitiken. När centralbanken vill sänka räntan, så säljer de eller köper olika obligationer från bankerna. Exempelvis när räntan ska sänkas så får bankerna sälja en typ av obligation, så får de pengar istället. Dessa pengar lånas sedan ut och tack vare att flera gånger antalet pengar kan lånas ut jämfört med vad de själv fått vid obligationsförsäljningen. Det gör att centralbanken via bankerna ändrar penningmängden, och därför ändrar räntan.

Det är av denna anledning som jag i hela den här tråden talat _både_ om banksystemet och penningpolitiken, eftersom de är beroende av varandra för att fungera. Eftersom den artificellt låga räntan orsakde denna finanskris, och krisen gjorts värre för oss vanliga människor tack vare banksystemet, är varför jag argumenterar för att denna räntekontroll ska upphöra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk

Re: Re: Re: Re: Den ekonomiska krisen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du måste skoja med mig?

Tänk nu en gång till.. Vem är det som ger lån till personer utan att göra en ordentligt uppföljning att dessa klarar av att betala lånen vid en eventuell räntehöjning? Är det staten? NEJ. Är det bankens tjänstemänn? JAAA.

Det som behövs är en lag som säger att bankerna inte får låna ut pengar till folk om de inte klarar ett visst antal procent i räntehöjning. Samt en lag som stoppar företag att muta statliga tjänstemän och politiker (men det är en annan diskussion).

Jag tror bestämt att du har missat mitt svar på ditt inlägg. Men jag tycker detta ämne är så intressant så jag svarar därför igen.

Varför behöver du över huvud taget bry dig om någon bank lånar ut pengar till personer som inte tänker betala tillbaka? Har du funderat på varför det över huvud taget är ett problem? Du ska väl, i ett vettigt samhälle, endast behöva bry dig om dina egna lån? Varför över huvud taget bry sig om några slipsnissar gör korkade lån?

Det är för att penningpolitiken kräver att detta banksystem ser ut som det gör. Om penningpolitiken och räntan ändrades till ett vettigare system så påverkar det inte dig över huvud taget om någon "banktjänsteman" gör ett lån. De är bara de själva som förlorar i det fallet.

Så varför fortsätter du att attackera ett symptom istället för roten av problemet? Med din reglering har ju banken FORTFARANDE potential att orsaka skada på din ekonomi. Säg att banken bryter mot dessa regleringar: går de i konkurs påverkar det fortfarande dig! Varför vill du inte lösa problemet ordentligt, så att även om de bryter mot regleringarna påverkar det inte dig?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Har knappt börjat läsa igenom tråden. Fast av allt att döma så är det ett jättebra initiativ. Tummen upp!

Permalänk
Glömsk

Oj, idag har stora grejer hänt som jag helt missat.

USA sa Nej! Det blir inga 700 miljarder! http://edition.cnn.com/2008/BUSINESS/09/29/us.congress.bailou...

Det här är grymt förvånande, USA:s politiker har gjort någonting bra!

Det här är väldigt intressanta grejer. Nu verkar det som framtida bankkonkurser kommer att skötas från fall till fall. Det lär bli en lång lågkonjunktur, men det lär inte bli en ny "great depression".

Fast iofs, Bush kanske bestämmer att detta visst ska gå igenom. Denna vecka ska bli spännande.

En isländsk bank har förresten räddats idag.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Fan, jag sparar ju pengar på Swedbank.. om dem går i konkurs, förlorar jag mina pengar då??

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster
Fan, jag sparar ju pengar på Swedbank.. om dem går i konkurs, förlorar jag mina pengar då??

Det kluriga med Swedbank är att vissa lokala Swedbank-sparbanker är ganska bra, bland de bästa jämfört med andra svenska banker. Själva stor-Swedbank ligger dock risigt till jämfört med andra stora banker. Just detta gör det lite svårt att prata om Swedbank.

Säg att det är någon annan bank, kallar den Newbank. Om den går i konkurs så försvinner ju dina pengar spårlöst. Det finns en så kallad "insättningsgaranti", ungefär som en försäkring som bankerna har. Men den täcker bara en bråkdel. Så om Newbank går i konkurs får du tillbaka upp till 250 000 kr av dina insättningar (kanske ett år senare), MEN det är inte dina pengar utan pengar som Riksbanken kommer trycka upp eller (kanske) låna. Så det går isf på inflationen. Vill säga, förr eller senare får du tillbaka dina pengar, men samtidigt blir allas pengar mindre värda.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster
Fan, jag sparar ju pengar på Swedbank.. om dem går i konkurs, förlorar jag mina pengar då??

Ja, om du har < 250 000 kr och inte har pengarna bundna i någon form av fonder/räntekonton med bindningstid.

Har du mer än 250 000 så bör du öppna ett konto på ytterligare en bank och sätta in det som överstiger där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det kluriga med Swedbank är att vissa lokala Swedbank-sparbanker är ganska bra, bland de bästa jämfört med andra svenska banker. Själva stor-Swedbank ligger dock risigt till jämfört med andra stora banker. Just detta gör det lite svårt att prata om Swedbank.

Säg att det är någon annan bank, kallar den Newbank. Om den går i konkurs så försvinner ju dina pengar spårlöst. Det finns en så kallad "insättningsgaranti", ungefär som en försäkring som bankerna har. Men den täcker bara en bråkdel. Så om Newbank går i konkurs får du tillbaka upp till 250 000 kr av dina insättningar (kanske ett år senare), MEN det är inte dina pengar utan pengar som Riksbanken kommer trycka upp eller (kanske) låna. Så det går isf på inflationen. Vill säga, förr eller senare får du tillbaka dina pengar, men samtidigt blir allas pengar mindre värda.

3 månader tar det enligt avtalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det kluriga med Swedbank är att vissa lokala Swedbank-sparbanker är ganska bra, bland de bästa jämfört med andra svenska banker. Själva stor-Swedbank ligger dock risigt till jämfört med andra stora banker. Just detta gör det lite svårt att prata om Swedbank.

Säg att det är någon annan bank, kallar den Newbank. Om den går i konkurs så försvinner ju dina pengar spårlöst. Det finns en så kallad "insättningsgaranti", ungefär som en försäkring som bankerna har. Men den täcker bara en bråkdel. Så om Newbank går i konkurs får du tillbaka upp till 250 000 kr av dina insättningar (kanske ett år senare), MEN det är inte dina pengar utan pengar som Riksbanken kommer trycka upp eller (kanske) låna. Så det går isf på inflationen. Vill säga, förr eller senare får du tillbaka dina pengar, men samtidigt blir allas pengar mindre värda.

Åhå, på så vis. Nu är ju inte min insättning på 250K, inte ens i närheten, men jag har ändå en för mig ansenlig mängd pengar på kontot som jag inte vill bli av med, då de kan betraktas som mitt "vuxenlivsstartpaket".

Dessutom hade jag ju tänkt köpa en Core i7 senare i höst.

Den här tråden kom verkligen upp i precis rätt tid, jag har precis börjat läsa in mig mer på den ständigt fallande globala ekonomin och OP var väldigt upplysande. Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det kluriga med Swedbank är att vissa lokala Swedbank-sparbanker är ganska bra, bland de bästa jämfört med andra svenska banker. Själva stor-Swedbank ligger dock risigt till jämfört med andra stora banker. Just detta gör det lite svårt att prata om Swedbank.

Säg att det är någon annan bank, kallar den Newbank. Om den går i konkurs så försvinner ju dina pengar spårlöst. Det finns en så kallad "insättningsgaranti", ungefär som en försäkring som bankerna har. Men den täcker bara en bråkdel. Så om Newbank går i konkurs får du tillbaka upp till 250 000 kr av dina insättningar (kanske ett år senare), MEN det är inte dina pengar utan pengar som Riksbanken kommer trycka upp eller (kanske) låna. Så det går isf på inflationen. Vill säga, förr eller senare får du tillbaka dina pengar, men samtidigt blir allas pengar mindre värda.

Vad skulle hända om man har lån hos en bank som går i konkurs då?
I verkligheten blir dom väl räddade eller så tar någon annan bank över, men om inte det skulle hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det kluriga med Swedbank är att vissa lokala Swedbank-sparbanker är ganska bra, bland de bästa jämfört med andra svenska banker. Själva stor-Swedbank ligger dock risigt till jämfört med andra stora banker. Just detta gör det lite svårt att prata om Swedbank.

Säg att det är någon annan bank, kallar den Newbank. Om den går i konkurs så försvinner ju dina pengar spårlöst. Det finns en så kallad "insättningsgaranti", ungefär som en försäkring som bankerna har. Men den täcker bara en bråkdel. Så om Newbank går i konkurs får du tillbaka upp till 250 000 kr av dina insättningar (kanske ett år senare), MEN det är inte dina pengar utan pengar som Riksbanken kommer trycka upp eller (kanske) låna. Så det går isf på inflationen. Vill säga, förr eller senare får du tillbaka dina pengar, men samtidigt blir allas pengar mindre värda.

Ok så pengarna förlorar lite i värde men hur påverkar det direkt eller indirekt på mig? jag köper ju ändå min cola för 5kr så jag kommer ju inte märka av att "värdet" har sjunk eftersom jag köper saker som jag vanligtvis köper om nu inte företagen höjjer priserna

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Glömsk

Visst skulle det vara trevligt om en konkurs av swedbank (förutsatt att det händer - många europeiska banker har gått i konkurs och Swedbank är de som ligger illast till av de svenska) inte påverkade kunderna eller övriga Sverige, men det kommer det göra dessvärre. Sveriges inflation är nu officiellt runt 4%, och priserna _har_ blivit dyrare. På i princip allting, förutom då hårdvaruindustrin som fortfarande är tillräckligt ny för att springa om inflationen. Mat är dyrare, el är dyrare, hyra är dyrare etc etc. Och om en bank räddas genom att nya pengar trycks upp, ökar ju inflationen ännu mer.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du har fattat fel på en viktig punkt (du har kollat på en bank i isolation, men glömt centralbanken), även om du överlag förstår hur banken fungerar.

Säg att banken bara har två personer. Person 1 sätter in 10000 kr.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.

Banken har nu 10000 kr. Eftersom reservkravet endast är 3%, går banken till centralbanken som trycker upp ungefär 300 000 kr. Dessa kan sedan lånas ut. (Notera att rent tekniskt behövs inte sedlar faktiskt tryckas upp, det enda banken behöver är någon slags pengar från centralbanken).

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 300 000 kr (beror på Person 1).

Nu lånar tre personer 100 000 kr vardera.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 0 kr (beror på Person 1).
Person 2: (banken) 100 000 kr (beror på Person 1).
Person 3: (banken) 100 000 kr (beror på Person 1).
Person 4: (banken) 100 000 kr (beror på Person 1).

Notera att banken inte, även om den skulle kunna vilja det, skulle kunna räkna de nya pengarna som reserver. De pengarna beror nämligen på person 1 insättning.

Nu är 300 000 kr nya pengar ute i samhället. Person 2,3,4 kanske köper bilar. Ett par år senare betalas pengarna tillbaks till banken.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 10000 kr (beror på Person 1).

Nu tar Person 1 ut sina pengar.

Person 1 (på person): 10000 kr.
Person 1 (banken): 0 kr.
Banken: 0 kr.

Ovan exemplet är bara _en_ kund på banken. Bankerna har massvis med kunder i olika faser av sina uttag och insättningar. I praktiken innebär det alltså att banken alltid befinner sig ungefär i mitten, där de endast har 3% av insättningarna "i valvet".

Det är väldigt viktigt att förstå funktionen av centralbanken här och hur detta system är nödvändigt för penningpolitiken. När centralbanken vill sänka räntan, så säljer de eller köper olika obligationer från bankerna. Exempelvis när räntan ska sänkas så får bankerna sälja en typ av obligation, så får de pengar istället. Dessa pengar lånas sedan ut och tack vare att flera gånger antalet pengar kan lånas ut jämfört med vad de själv fått vid obligationsförsäljningen. Det gör att centralbanken via bankerna ändrar penningmängden, och därför ändrar räntan.

Det är av denna anledning som jag i hela den här tråden talat _både_ om banksystemet och penningpolitiken, eftersom de är beroende av varandra för att fungera. Eftersom den artificellt låga räntan orsakde denna finanskris, och krisen gjorts värre för oss vanliga människor tack vare banksystemet, är varför jag argumenterar för att denna räntekontroll ska upphöra.

Fortfarande, här är nått som inte stämmer.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 10000 kr (beror på Person 1). <== Dessa pengar är bara en dubbelbokföring av de som Person 1 satte in. Det finns alltså inte 20000 i pengar.

Reservkravet, handlar det om hur mycket pengar banken måste ha i förhållande till hur mycket de får låna? Dvs, hur stora tillgångar de har som säkerhet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fortfarande, här är nått som inte stämmer.

Person 1 (på person): 0 kr.
Person 1 (banken): 10000 kr.
Banken: 10000 kr (beror på Person 1). <== Dessa pengar är bara en dubbelbokföring av de som Person 1 satte in. Det finns alltså inte 20000 i pengar.

Reservkravet, handlar det om hur mycket pengar banken måste ha i förhållande till hur mycket de får låna? Dvs, hur stora tillgångar de har som säkerhet.

Därför jag skriver "beror på" där. Det betyder att banken har tillgång till 10000 kr, och utifrån de kan hela banksystemet skapa så mycket pengar att dessa 10000 kr är 3% av de nyskapade pengarna. Det är lite svårt att visa detta i ett enkelt exempel som jag gjorde, eftersom detta hela tiden kräver flera banker + centralbank. Om du vill ha ett längre exempel så finns wikipediaartikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_reserve_banking

Reservkravet (jag vet faktiskt inte vad detta brukar kallas på svenska, på engelska brukar man använda bland annat "reserv ratio") är hur stora reserver bankerna måste ha. Har banken lånat ut 1 000 000 måste de ha 30 000 kr i valvet. Detta betyder även att banksystemet tillsammans kan göra 30 000 kr till en ny mille som kan lånas ut. Detta kan inte en ensam bank göra dock, så min uppställning är lite rörig (den visar bara en bank, men menar egentligen banksystemet).

Vi får dock inte förlora skogen för träden: banksystemet är ett krav för att modifikation av penningmängden ska fungera, som orsakar en artificiell ränta. Det är själva problemet, och fractional reserve är ett av instrumenten som gör det möjligt att ändra penningmängden.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Så det kan va smart att glida över till en annan bank än swedbank som jag har nu?
känns fruktansvärt jobbigt då man vill ha samma bank i sverige som i norge eftersom det underlättar.
och att det är enda banken i norge som inte är fullsmäckad med avgifter på ALLT man gör.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Så det kan va smart att glida över till en annan bank än swedbank som jag har nu?
känns fruktansvärt jobbigt då man vill ha samma bank i sverige som i norge eftersom det underlättar.
och att det är enda banken i norge som inte är fullsmäckad med avgifter på ALLT man gör.

Har du öppnat ett konto på någon av de mindre sparbankerna är det inte säkert att det är något problem att den heter Swedbank. Om du går till Swedbanks internetbank och loggar ur, vilken webbplats kommer du till automatiskt?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Den ekonomiska krisen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du måste skoja med mig?

Tänk nu en gång till.. Vem är det som ger lån till personer utan att göra en ordentligt uppföljning att dessa klarar av att betala lånen vid en eventuell räntehöjning? Är det staten? NEJ. Är det bankens tjänstemänn? JAAA.

Det som behövs är en lag som säger att bankerna inte får låna ut pengar till folk om de inte klarar ett visst antal procent i räntehöjning. Samt en lag som stoppar företag att muta statliga tjänstemän och politiker (men det är en annan diskussion).

Det är inte staten som tvingar bankerna att ge lån till människor utan betalningsförmåga. Problemet i USA är det under längre tid har funnits något som kallas för da da da dahhh "PREDATORY LENDERS".
Bankerna och bolåneninstitutens lobbygrupper har genom sin fina omsorg med den nuvarande administrationen stoppat alla försök till sätta stop för detta beteende.
OCC (Office of the Comptroller of the Currency) använde 2003 en klausul från 1896s National Bank Act för att stoppa delstaters lagstiftning. Allt för att bankerna skulle kunna fortsätta sin idiotiska utlåningskarusell.

Det finns en jätte rolig artikel om detta från 14 februari 2008 av Eliot Spitzer i Washington Post om du är intresserad att läsa mer.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/...

Kan ju avsluta med att citera det sista stycket i texten

Bankerna ger förstås lån. Problemet är att folk inte kan betala, bankerna ger alltså folk lån fast de löper stor risk att inte kunna betala. Bankerna förlorar sannolikt pengar och får skylla sig själva. Men även personerna som lånar får skylla sig själva om de lånar över sina tillgångar. Statliga regleringar av ekonomin löser inget.

Det var väl just vad Freddie och Fannie gjorde, lånade till folk som "egentligen" inte hade råd för de skulle får råd med hus. Sen gick det som det gick.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Har du öppnat ett konto på någon av de mindre sparbankerna är det inte säkert att det är något problem att den heter Swedbank. Om du går till Swedbanks internetbank och loggar ur, vilken webbplats kommer du till automatiskt?

Kommer bara tillbaka till swebanks startsida?
och swedbank i norge har bara ett kontor.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Kommer bara tillbaka till swebanks startsida?
och swedbank i norge har bara ett kontor.

Det verkar innebära att du är kund hos Swedbank (eh, du förstår vad jag menar). De som jag pratat med som öppnade kontona på en lokal sparbank kommer till den bankens hemsida vid utloggning.

Vad detta innebär i praktiken vet jag inte riktigt, för jag har inte stenkoll hur Swedbank är uppbyggd internt. Jag skulle dock säga att du ligger mer risigt till än sparbank-kunderna.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Men kommer Swedbank (eller någon annan bank, finns fler med ostabila utlåningar...) att gå omkull, eller kommer herr Borg att rädda banken genom att ge dem likvida medel?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Psionicist: Orkar du lista en rejäl lista med banker/investmentbanker som har gått i konkurs samt eventuellt de som ligger i farozonen ?

Damn!!! för varje dag som börsen faller, gläds jag, de innebär återköpstillfällen.
Såsom Swedbank

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

swedbank har ju bara redan idag backat 19%..

kanske dax att handla några aktier

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ok så pengarna förlorar lite i värde men hur påverkar det direkt eller indirekt på mig? jag köper ju ändå min cola för 5kr så jag kommer ju inte märka av att "värdet" har sjunk eftersom jag köper saker som jag vanligtvis köper om nu inte företagen höjjer priserna

Eh... Lite? Inflationen under 90-talet i Sverige var skyhög, och skadade hela sveriges ekonomi under flera år.

Skillnaden är att den där colan inte längre kostar 5:-, utan den kanske höjs till 7:- eller 8:- inom loppet av några månader (...om något går riktigt riktigt fel. Riktigt så hög inflation är inte så trolig). Inflationen påverkar i allra högsta grad dig - allt du köper blir dyrare, samtidigt som din lön är densamma eller kanske lägre (om du blir avskedad exempelvis).

Jag skulle förövrigt rekomendera dig att vara väldigt försiktig med att köpa någa aktier nu.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nu har befriarna skrivit ett bra inlägg om finanskrisen. http://blogg.befriarna.net/lite-vett-kvar-i-usa/

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Därför jag skriver "beror på" där. Det betyder att banken har tillgång till 10000 kr, och utifrån de kan hela banksystemet skapa så mycket pengar att dessa 10000 kr är 3% av de nyskapade pengarna. Det är lite svårt att visa detta i ett enkelt exempel som jag gjorde, eftersom detta hela tiden kräver flera banker + centralbank. Om du vill ha ett längre exempel så finns wikipediaartikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_reserve_banking

Reservkravet (jag vet faktiskt inte vad detta brukar kallas på svenska, på engelska brukar man använda bland annat "reserv ratio") är hur stora reserver bankerna måste ha. Har banken lånat ut 1 000 000 måste de ha 30 000 kr i valvet. Detta betyder även att banksystemet tillsammans kan göra 30 000 kr till en ny mille som kan lånas ut. Detta kan inte en ensam bank göra dock, så min uppställning är lite rörig (den visar bara en bank, men menar egentligen banksystemet).

Vi får dock inte förlora skogen för träden: banksystemet är ett krav för att modifikation av penningmängden ska fungera, som orsakar en artificiell ränta. Det är själva problemet, och fractional reserve är ett av instrumenten som gör det möjligt att ändra penningmängden.

Du har rätt, det funkar inte med endast en bank i exemplet.

Jag tycker det är lite fel att påstå att det är pengar som skapas. Det hela handlar ju om handel med "skuldbrev" och utan riktiga pengar i botten så fallerar hela systemet.

Reservkravet verkar handla om hur stor andel av de insatta pengarna man måste ha i reserv ifall någon vill ta ut pengar igen. Dvs, med en gräns på 3% får du låna ut 97% av de insatta pengarna. Så teoretiska toppen på mängden "extra" pengar, eller skuldbrevspengar kommer vara en summa från n = 0 -> inf över X*(0.97)^n.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Men hur påverkar detta oss som går i husköpartankar egentligen? Köpa nu och binda räntan lågt, men bli tvungen att betala ett pris som baseras på flera år av låga räntor, eller vänta och hoppas att inte Swedbank går i konkurs och att räntorna höjs och att det helt plötsligt finns massor av billiga hus som man kanske kan köpa utan att ta lån?

Det är ju hemskt att någon på riksbanken säger att de kommer att rädda den bank som går i konkurs, men vad innebär det för mig, finns det risk att mina pengar kommer att bli betydligt mindre värda, så att en husinvestering på 2 miljoner där jag har lån på 3/4 kanske är en bra strategi för framtiden?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Men hur påverkar detta oss som går i husköpartankar egentligen? Köpa nu och binda räntan lågt, men bli tvungen att betala ett pris som baseras på flera år av låga räntor, eller vänta och hoppas att inte Swedbank går i konkurs och att räntorna höjs och att det helt plötsligt finns massor av billiga hus som man kanske kan köpa utan att ta lån?

Det är ju hemskt att någon på riksbanken säger att de kommer att rädda den bank som går i konkurs, men vad innebär det för mig, finns det risk att mina pengar kommer att bli betydligt mindre värda, så att en husinvestering på 2 miljoner där jag har lån på 3/4 kanske är en bra strategi för framtiden?

Det där funderar jag också på. Ränteläget nu är fortfarande rätt bra jämfört med vad det kan vara. Att den stigit är bara för att räntan var otroligt låg tidigare.

Från Riksbanken, räntehistorik över referensräntan som är reporäntan på halvårsbasis eller tre gånger per år.

Datum

2008-07-01 4,50
2008-01-01 4,00
2007-07-01 3,50
2007-01-01 3,00
2006-07-01 2,50
2006-01-01 1,50
2005-07-01 1,50
2005-01-01 2,00
2004-07-01 2,00
2004-01-01 3,00
2003-07-01 3,00
2003-01-01 4,00
2002-07-01 4,50
2002-04-03 2,00
2002-01-03 1,50
2001-07-03 2,00
2001-04-03 1,50
2000-07-01 2,00
2000-04-04 2,50
2000-01-04 2,00
1999-10-04 1,50
1999-04-06 1,00
1999-01-05 1,50
1998-07-02 2,00
1997-01-03 2,50
1996-10-02 3,50
1996-07-02 4,50
1996-04-02 5,50
1996-01-03 6,00
1995-10-06 7,00
1995-07-04 7,50
1994-10-04 7,00
1994-07-04 5,50
1994-01-04 4,50
1993-10-08 5,00
1993-07-02 6,00
1993-04-02 7,00
1993-01-05 9,00
1992-10-02 10,00
1992-01-17 8,50
1991-10-04 8,00
1991-05-31 9,00
1991-03-08 10,00
1991-02-01 11,00
1990-11-23 11,50
1990-05-18 11,00
1990-03-16 12,00
1989-12-08 10,50
1989-04-28 9,50
1988-04-29 8,50

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Reservkravet (jag vet faktiskt inte vad detta brukar kallas på svenska, på engelska brukar man använda bland annat "reserv ratio")

Kapitaltäckningskrav tror jag begreppet är.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Psionicist du verkar ha bra koll på detta.
Jag är kund hos Sparbanken Skaraborg och på deras sida har de lite information pga finanskrisen och där skriver de (såklart) att det är säkert att ha pengarna hos dem och att de har bra "ekonomi".

http://www.sparbankenskaraborg.se/Sparbanken_Skaraborg%20bors...

Dock är ju detta självklart att de skriver, de skulle ju inte precis skriva att de hade jätte dålig ekonomi och råda alla att inte spara hos dem. Så går det få reda på hur det står till från en "oberoende" källa eller liknande?

De har även skrivit lite om deras relation till Swedbank och att de är helt fristående så det borde vara lugnt även om Swedbank går i konkurs?

(Om någon undrar varför jag har Sparbanken Skaraborg när jag bor i Luleå är det för att jag har bott i Skara hela livet fram till några månader sen.)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Men hur påverkar detta oss som går i husköpartankar egentligen? Köpa nu och binda räntan lågt, men bli tvungen att betala ett pris som baseras på flera år av låga räntor, eller vänta och hoppas att inte Swedbank går i konkurs och att räntorna höjs och att det helt plötsligt finns massor av billiga hus som man kanske kan köpa utan att ta lån?

Det är ju hemskt att någon på riksbanken säger att de kommer att rädda den bank som går i konkurs, men vad innebär det för mig, finns det risk att mina pengar kommer att bli betydligt mindre värda, så att en husinvestering på 2 miljoner där jag har lån på 3/4 kanske är en bra strategi för framtiden?

Köp inte nu, vänta lite längre. Nu tycker i alla fall jag att det är för "risky" att köpa. Troligtvis kommer det att gå ner ännu mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Men kommer Swedbank (eller någon annan bank, finns fler med ostabila utlåningar...) att gå omkull, eller kommer herr Borg att rädda banken genom att ge dem likvida medel?

Jag gissar på att staten tar över banken. Ex som Nordea som är delvis statligt ägt. Att låta en bank gå i KK innebär ju t.ex att tusentals blir av med sina jobb och bankens ekonomi helt kollapsar. Förutsatt att de inte blir uppköpta. Jag tror mer på att antingen staten går in och tar över banken alt någon av de andra bankerna går in o köper upp.

Swedbanks problem är att de har ingen storägare i bakgrunden, ex SEB har Wallenberg bakom sig med en hyffsat stor kassa.
Nordea har staten m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Köp inte nu, vänta lite längre. Nu tycker i alla fall jag att det är för "risky" att köpa. Troligtvis kommer det att gå ner ännu mer.

Mm...., jag ligger lite i ett dilemma här. Jag MÅSTE flytta, och jag kan välja på en ok bostadsrätt som jag kan tänka mig att bo kvar i eller en kass hyresrätt som jag ändå vill flytta ifrån så snart det går. Så frågan är HUR dåligt det är. Om bostadspriserna går ner 50% så är det ju skit, men går de ner 10% är det överkomligt, speciellt på lång sikt, och sålänge inte räntan går upp i taket så är det ingen fara.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?