Permalänk

orsak till högljudhet!?

Hej!
köpte & skruvade ihop en ny härlig burk i våras men börjar nu bli riktigt trött på mitt högljudda nät agg!!

Corsair 750W som fått mycket bra kritik borde ju inte överrösta alla andra fläktar i lådan mm...

Är det något fel på det eller klarar det inte min setup utan att behöva anstränga sig till det yttersta!?

2st 8800gtx SLI
6st hårddiskar
5st chassi fläktar
1dvd brännare
en quad processor med 120mm fläkt
sitter även en trippel fläkt till ram minnena
en 24" & en 22" skärm

Det surrar på som tusan just nu vid vanlig surf/idle

tacksam för hjälp!

PS. det är förövrigt avskilt från huvudutrymmet i burken & samsas bara i nedre kammaren med en 120mm 1300rpm från noctua & 4 diskar...

/tobe

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Avstängd

Surr som i vibrationer eller sus?
Hur exakt sitter psu:n, är den ensam om att dra luft genom det utrymme den sitter i?

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Medlem

låter rätt skumt då den ska klara ditt system med råge...Låter det lika mycket om du tar ut nätagget och har det på utan att det rör vid resten av burken, utan möjlighet till vibrationer så att säga...

Permalänk
Medlem

Corsairs nätagg är tyst under låg belastning men två 8800GTX, quadcore, 5 fläktar och 6 hårddiskar driver upp strömförbrukningen rejält, förvånad att du ens hör nätagget i den burken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

inte vibrationer!

det är fläkten som varvar järnet.

men det tar typ 10 min från kallstart, kom precis hem från jobbet & startade datorn nu, ganska tyst men den har börjat öka...

funderar på att testa att koppla ifrån dom 3 hårddiskarna som inte är system disk i nedre kammaren & testa senare

tack så länge
/t

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz

Permalänk
Medlem

Har du väldigt varmt i burken och dålig ventilation ?
Kolla så att dina övriga fläktar verkligen gör det de skall göra.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Eftersom att du har 4st diskar i nedre kammaren, så suger ju nedre fläkten hyffsad varm luft över nätagget.
Testa att vända på fläkten så den blåser fram luften över diskarna och ut, så inte nätagget får varm luft över sig.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Låter som det är något skumt med agget. Hade själv ett Corsair 620W tidigare med ungefär samma config som du, dock bara fyra diskar och det hördes ingenting. Om du har möjlighet så testa med ett annat agg och se om det är någon skillnad.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Eftersom att du har 4st diskar i nedre kammaren, så suger ju nedre fläkten hyffsad varm luft över nätagget.
Testa att vända på fläkten så den blåser fram luften över diskarna och ut, så inte nätagget får varm luft över sig.

intressant ide men eftersom nätagget blåser ut bakåt så blir det ingen tilluft alls i denna avskilda kanal/kammare (som ett rör med utblås i båda ändarna

& ang värmen i övriga burken som bogey skrev... det borde väl inte påverka nätagget som inte delar utrymme utan sitter där nere!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet med mitt agg, det var temp sensorn som var paj. Någon RMA orkade jag inte.
Så jag bytte till en Aerocool 140mm fläkt och tryckte ditt den ist sedan dess har det varit tyst såklart :D.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Re: inte vibrationer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuttelyft

men det tar typ 10 min från kallstart, kom precis hem från jobbet & startade datorn nu, ganska tyst men den har börjat öka...

Det där tyder jag som att din burk samlar på sig värme och att du har otillräcklig ventilation och att ditt nätagg matas med för varm luft och därför varvar upp.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett exakt likadant nätagg och störde mig på precis samma sak (även jag har avskiljd plats för nätagget längst ner, V2100?):
(http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80203...)

Corsair TX750 lät som ett monster, ännu värre var det när man spelade, jag fick mitt nya Zalman idag och sålde mitt Corsair, nu är det tyst och lugnt här igen (oavsett om jag spelar eller inte så är det tystare än mitt gamla Corsair TX750).

Permalänk

Tänkte bara meddela att efter lite vidare felsökning upptäckte jag att aggets tysthetströskel passerades med min uppsättning av 8800gtx i Sli mm.
Tröttnade som sagt på oljudet & köpte ett corsair 1000w istället.
Jäkligt stort (fick ta bort mellanfläkten i chassit), men jäkligt tyst & kraftfullt...
/tobe

Visa signatur