Grafisk övervakning av servrar

Permalänk

Grafisk övervakning av servrar

Söker verktyg för att på ett snyggt sätt få till övervakning av 10+ FreeBSD-servrar. Helst ett webbaserat gränssnitt. Det som intresserar mig är CPU/Minnes-användning samt trafik över NIC'en.

Har testat det mesta, MRTG är exempelvis för krångligt. Jag vill deploya den här lösningen så enkelt och smidigt som möjligt på maskinen som skall övervaka. Minimal insats på servrarna som övervakas är ett måste. Har tidigare blivit imponerad av RRDTOOL, så om verktyget drar nytta av detta så är det ju ett plus.

...och den som föreslår Cacti har missat poängen: Enkelhet. Cacti är för svulstigt, på alla vis.

Tack.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

phpsysinfo, kräver dock apache eller annan webserver och php..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

http://www.nagios.org/
räcker med att du installerar det på en maskin sen installera snmp på dom andra maskinerna.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
http://www.nagios.org/
räcker med att du installerar det på en maskin sen installera snmp på dom andra maskinerna.

Nagios är som Cacti ganska stort. Har själv länge letat efter något för vårt produktionsnät men hittills har vi inte hittat något som är spot-on. :/

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem

Munin kanske?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se det svulstiga i Cacti riktigt. Man kör det på en maskin och pollar info från de andra maskinerna via SNMP.

Munin är väll lite lättare kanske, men vet inte hur det kräver i ingrepp per maskin.

Permalänk
Medlem

Munin ganska trevligt, enklare än Cacti.

Permalänk
Medlem

Re: Grafisk övervakning av servrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Söker verktyg för att på ett snyggt sätt få till övervakning av 10+ FreeBSD-servrar. Helst ett webbaserat gränssnitt. Det som intresserar mig är CPU/Minnes-användning samt trafik över NIC'en.

Har testat det mesta, MRTG är exempelvis för krångligt. Jag vill deploya den här lösningen så enkelt och smidigt som möjligt på maskinen som skall övervaka. Minimal insats på servrarna som övervakas är ett måste. Har tidigare blivit imponerad av RRDTOOL, så om verktyget drar nytta av detta så är det ju ett plus.

...och den som föreslår Cacti har missat poängen: Enkelhet. Cacti är för svulstigt, på alla vis.

webmin kanske är det du letar efter om du nöjer dig med att "bara" se lite kort statistik. Inget krav på webmotor då den tillhantahåller den delen själv (utan att vara en fullfjädrad webserver vill säga).

F.ö. var det rätt gott om förslag, det måste säkert finnas något verktyg som har det du söker utan att vara för tungt.

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Munin, men även Ganglia kan vara värt att kika på.