avinstallerar i Leopard

Permalänk
Medlem

avinstallerar i Leopard

Jag råka installerar office med samma key i två datorer, jag tog bort office från den enda datorn genom att flytta den till papperskorgen men när jag skulle installerar om office så fråga den inte efter key... hur tar jag bort office HELT från dator så den kan fråga efter key igen?

Permalänk
Medlem

Just office har ju ett program som heter "remove office" där du avinstallerar.

Annars kan du säkert städa manuellt genom att ta bort offices plistfiler från /Library/Preferences och /Users/dittanvändarnamn/Library/Preferences.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar AppZapper http://www.appzapper.com/

Jättebra om man inte vill gräva efter .plist filer osv.

Bara dra programmet till ikonen och alla tillhörande installationsfiler plockas bort.

Kostar lite men.....ett prisvärt program !

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk

Vänta nu - säger ni att MacOS inte har grundläggande funktionaliteten för att *ta bort* istallerade program och man måste köpa 3:e parti produkt för att få den?! That's fuck'd up!

Permalänk
Medlem

Nej, däremot att Mac liksom Windows sparar registerfiler om tex din installation, produktnycklar m.m

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

lastochka:
Alla vettiga program blir i praktiken avinstallerade iom. att du drar dem till papperskorgen. Att microsoft inte kör med det synsättet kan du inte klandra apple för.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Vänta nu - säger ni att MacOS inte har grundläggande funktionaliteten för att *ta bort* istallerade program och man måste köpa 3:e parti produkt för att få den?! That's fuck'd up!

Du vet att Windows inte har den grundläggande funktionen va?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du vet att Windows inte har den grundläggande funktionen va?

Judå - format c: brukar funka hur bra som helst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Judå - format c: brukar funka hur bra som helst!

Och det är inte direkt uteslutande för windows Att formatera enheter klarar alla operativ

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Vänta nu - säger ni att MacOS inte har grundläggande funktionaliteten för att *ta bort* istallerade program och man måste köpa 3:e parti produkt för att få den?! That's fuck'd up!

Program i MacOS består ofta av en enda ikon. Okej, det är en förklädd katalog som innehåller en massa junk men filhanteraren ser den som en ikon. Du "installerar" ett program genom att kopiera in det i programkatalogen eller var du nu kan tänkas vilja ha dina program, och avinstallerar genom att slänga det för hand. Det som lämnar är typ en halv kB med sparade inställningar och sånt. Vill du ta bort den är det fritt fram, men det är inget jag ser som ett problem.

Vill du nödvändigtvis städa efter dig finns det alternativ och du behöver inte köpa appzapper. Det finns gratisalternativ som gör samma sak, eller så gör du en filsökning och plockar bort filerna själv. Det är ändå bara det appzapper gör.

Nu är jumicrosoft office som bekant ett microsoftprogram, vilket innebär att du installerar med ett windowsaktigt installationsprogram som sprider filer och ikongenvägar över hela maskinen. Då är avinstallationsprogrammet bra att ha och ett sånt ingår ju.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Vänta nu - säger ni att MacOS inte har grundläggande funktionaliteten för att *ta bort* istallerade program och man måste köpa 3:e parti produkt för att få den?! That's fuck'd up!

Nej, dom säger att Microsoft inte kan följa grundläggande regler för hur man skapar program för Mac OS.

Att Mac OS inte har en sådan funktion är ju ett tecken på att det är korrekt konstruerat.

Permalänk
Medlem

Re: avinstallerar i Leopard

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nada
Jag råka installerar office med samma key i två datorer, jag tog bort office från den enda datorn genom att flytta den till papperskorgen men när jag skulle installerar om office så fråga den inte efter key... hur tar jag bort office HELT från dator så den kan fråga efter key igen?

någonstans på disken finns en fil som office skapar där den kollar om du har en giltig nyckel. var denna filen finns eller heter kommer jag inte ihåg. vet bara att jag fick ta bort den får att mata in nyckeln igen när mitt office strulade.

tyvärr kan ajg inte hjälpa dig mer än så. prova google det var så jag löste det.

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt:
* Alla program som man installerar utan att ge lösenord avinstalleras genom att ikonen i programmappen till papperskorgen plus att preferensfiler (och ev. app.support) i Biblioteksmappen för alla användare som använt programmet till papperskorgen.
* Program som kräver passord vid installationen bör åtföljas av ett avisntallationsprogram ety de även lägger filer, huvudsakligen, i systemets Biblioteksfil samt eventuellt oxå i mappar man inte når annat än via terminalen. Office hör till dessa och har periodvis installerat skit som sabbar för systemet där undermåliga typsnitt är det som förekommit under längst tid.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!